احتمال بارداری در چه روزهایی کمتر است؟!

در چه روزهایی احتمال بارداری بیشتر و در چه روزهایی کمتر است؟

در هر دوره ی عادت ماهیانه احتمال بارداری و حامله شدن حداکثر در ۸ روز وجود دارد ولی گاهی اوقات ممکن است حاملگی در خارج از این هشت روز رخ دهد.

بطور کلی به عنوان یک فرمول ساده، اگر از روز یازدهم تا هجدهم سیکل ماهیانه، از آمیزش خودداری شود می توان از بارداری جلوگیری کرد.

احتمال بارداری در چه روزهایی کمتر است

توجه داشته باشید که اولین روز عادت ماهیانه را باید از اولین روز خون ریزی قاعدگی در نظر بگیرید و ده روز پس از آن را یازدهمین روز به حساب بیاورید. در فاصله ی روزهای ۱۱ تا ۱۸ می توان از کاندوم استفاده کرد.

روش پرهیز دوره ای کم اثرترین شیوه ی ضد بارداری است و احتمال حاملگی ناخواسته در آن بیشتر از سایر روش های جلوگیری از بارداری است.

به طور کلی احتمال حاملگی در این روش ۱۸/۸ درصد است. بنابراین روش پرهیز دوره ای به عنوان یک روش موثر و قابل اطمینان در جلوگیری از حاملگی به شمار نمی رود.

اگر قاعدگی و عادت ماهیانه ی شما نامنظم است:

روش پرهیز دوره ای که در بالا گفته شد، برای خانم هایی که عادت ماهیانه ی منظمی دارند و تاریخ شروع قاعدگی آنها همیشه یکسان است، مناسب می باشد. ولی اگر روز شروع قاعدگی متغیر باشد چه باید کرد؟

فرض کنید مدت عادت ماهیانه ی شما بین ۲۵ تا ۳۰ روز متغیر است (برخی دوره ها ۲۵ روزه، بعضی ۲۶ روزه، بعضی ۲۷ روزه و… و برخی ۳۰ روزه هستند) اکنون مدت زمان کوتاه ترین دوره را منهای عدد ۱۹ بکنید (۶=۱۹-۲۶).

عدد به دست آمده نشان دهنده ی اولین روز خطر است یعنی در این مثال اولین روز خطر، روز ششم عادت ماهیانه است. از این روز به مدت هفت روز خطر حاملگی وجود دارد و پنج روز دیگر نیز خطر حاملگی به قوت خود باقی است. عدد پنج، تفاضل کوتاهترین دوره (۲۵) و بلندترین دوره (۳۰) است. نکته ی مهمی که مجددا یادآور می شوم این که روزهای عادت ماهیانه را از اولین روز شروع قاعدگی باید حساب کنید. اعداد ۱۹ و ۷، اعداد ثابت این فرمول هستند و برای تمام خانم ها با هر مدت عادت ماهیانه، باید همین فرمول بکار رود.

مثال دیگر: اگر خانمی دارای عادت های ماهیانه ی مختلفی باشد که کوتاه ترین آنها تا به حال ۲۷ روز و بلندترین آنها ۳۲ روز بوده، در چه روزهایی در طی عادت ماهیانه خطر حاملگی وجود دارد؟

ابتدا کوتاه ترین دوره را که ۲۷ است منهای عدد ۱۹ می کنیم، عددا به دست می آید. هشتمین روز عادت ماهیانه خطر حاملگی شروع میشود. فاصله ی بین ۲۷ و ۳۲ را حساب می کنیم که می شود پنج. عدد ۷ را به عدد پنج می افزاییم و عدد ۱۲ حاصل می شود: از روز هشتم به مدت ۱۲ روز (تا روز بیستم) خطر حاملگی وجود دارد، در روز بیستم نیز خطر حاملگی وجود دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *