احتمال “انتقال صرع به جنین” وجود دارد؟!

بیماری صرع ارثی است؟

ژنتیک در بسیاری انواع صرع نقش زیادی دارد، به نظر می رسد آستانه تشنج احتمالا توسط ژنتیک تعیین می شود، اگر پدر یا مادر دچار صرع آیدیوپاتیک باشد جنین به احتمال ۹ تا ۱۲ درصد شانس ابتلا به صرع را خواهد داشت.

اگر یکی از فرزندان خانواده به صرع مبتلا باشد این احتمال در برادران و خواهران آن کودک بیشتر خواهد بود.

اگر یکی از قل ها در دو قلوی یکسان دچار صرع باشد به احتمال بیشتری آن دیگری هم دچار همین بیماری است و نیز کودکانی که از مادران مصروع به دنیا می آیند احتمال بیشتری برای بیماری نسبت به کودکانی دارند که ژن صرع در پدران آنها است.

کدام سندورم های صرعی با اختلالات ژنتیکی مرتبط هستند
اختلالات ژنتیکی می توانند تنها موجب صرع شوند و یا می توانند یک سندروم با تعدادی از اثرات مختلف بر ارگانها و عملکرد بدن از جمله صرع شوند.

جهش های ژنتیکی و به ارث رسیدن بیماری صرع یک موضوع پیچیده است، دو کودک با جهش ژنتییکی مشابه و یا متفاوت ممکن است یک بیماری صرع ایجاد کنند، دو نفر از یک خانواده با جهش های ژنتیکی مشابه ممکن است دچار صرع شوند ولی اثرات در هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

بعلاوه برخی از تغییرات ژتنیکی به صورت ارثی ایجاد نمی شوند بلکه در اثر جهش های ژنتیکی جدید ایجاد می شوند، برخی از نمونه های سندروم صرع ممکن است ناشی از اختلالات ژنتیک باشند، در اینجا نمونه هایی از این زمینه های ژنتیکی آورده شده.

بیشتر بخوانید: آیا بیماری صرع ارثی است؟!/ صرع و بارداری/ علل و پیشگیری از بیماری صرع

اگر فردی در خانواده دچار صرع شد
اگر شما و یا فردی در خانواده دچار صرع شده لزوما به این معنی نیست که در تشکیل خانواده و ازدواج مشکلی وجود داشته باشد ولیکن لازم است تا برخی موارد مد نظر قرار بگیرند

بارداری بیماران صرع
بسیاری افرادی که دچار صرع هستند دارای فرزند و یک زندگی عادی هستند و اینکه شخصی دچار صرع باشد به این معنی نیست که بارداری برای او سختر از دیگران باشد ولیکن به هر شکل بیماری و اضطراب ناشی از آن و یا مصرف داروها و تشنج در این دوران ممکن است بر روی شروع و خواست خانواده برای بارداری تاثیرگذار باشد.

یک نکته اینجاست که برخی از داروهای ضد صرع می توانند باعث تاثیراتی بر روی میزان اسپرم در مردان و در نتیجه قدرت باروری آنها شوند.

برخی از زنان با بیماری صرع دچار قاعدگی نامنظم هستند و یا مستعد ابتلا به بیماری سندروم پلی کیستیک که از موارد شایع در عدم باروری به حساب می آید هستند، به عنوان یک عارضه منفی در این زنان احتمال چاقی و افزایش وزن نیز وجود دارد.

این شرایط یعنی سندروم پلی کیستیک در زنان و همچنین کاهش اسپرم در مردان قابل درمان هستند ولیکن باعث مشکل تر شدن روند باروری و بارداری می شوند.

دکتر علیرضا زالی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: برخلاف تصور عامه مردم، می‌توان مصرف ۷۵ درصد داروهای صرع را در زمان شیردهی ادامه داد که این کار باید تحت نظر متخصصان مغز و اعصاب و زنان انجام گیرد.

وی افزود: بیشتر بانوان دچار صرع، بعد از زایمان از رابطه بین شیردهی و استفاده از داروهایشان، سوال می‌پرسند که باید به آنان گفت، بیشتر بیماران مبتلا به صرع می‌توانند با حفظ مصرف منظم داروهای خود، شیردهی را ادامه دهند، به عبارتی در بیش از ۷۵ درصد موارد نیازی به قطع دارو در دوران شیردهی نبوده یا نیازی به اینکه مادر فرزند خود را از شیردهی طبیعی محروم کند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: صرع در چه کسانی شایع تر است؟/ مبتلایان به صرح دمر نخوابند!

زالی بیان داشت: شیردهی طبیعی به خصوص در سه ماه اول به دلیل وجود مواد آنتی‌بادی و آنتی‌کر داخل بدن مادر، موجب ارتقای ایمنی شیر خوار می‌شود که این کار بسیار خوبی است و به آن توصیه می‌شود.

وی افزود: با استمرار شیردهی و به عبارتی استفاده منظم از شیر مادر، علاوه بر سایر جنبه‌های مثبت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد، موجب افزایش سطح ایمنی شیرخوران هم می‌شود و به این دلایل نباید آنها را از این ظرفیت فیزیولوژیک محروم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مادران شیردهی که داروی فنوباربیتال و پریمیدون مصرف می‌کنند اگر متوجه شدند، شیرخوار آنان در گرفتن نوک پستان دچار ضعف یا توان وی مقداری کم شده، می‌توانند پس از مشورت با پزشک متخصص خود، اقدام به جایگزینی دارو کنند.

وی درباره مادران بارداری که داروی لاموتریژین مصرف می‌کنند، اظهار داشت: شیرخواران این مادران اگر دچار بی‌حالی مفرط و ادامه‌دار شدند و زردی نوزادشان طول کشید، توصیه می‌شود با پزشک مغز و اعصاب خود در رابطه با جایگزینی این دارو مشورت کنند.

زالی به مادرانی که داروی کاربامازپین مصرف می‌کنند نیز توصیه کرد اگر دوره زردی در شیرخوار آنها افزایش یافت با پزشک مغز و اعصاب مشورت کنند، در غیر این موارد مصرف داروهای ضد صرع منافاتی با شیردهی مادر ندارد و آنان می‌توانند به نوزادن خود شیر دهند.

بارداری با صرع منافاتی ندارد

وی با اشاره به اینکه بارداری با صرع منافاتی ندارد، اظهار داشت: زنان مبتلا به صرع که تمایل به بارداری دارند، قبل از این دوره می‌توانند با نظر پزشک متخصص داروی خود را عوض کنند.

زالی ادامه داد: برخی زنان باردار بدون مشورت با پزشک، اقدام به قطع دارو می‌کنند که این کار می‌تواند خطرات بیشتری برای جنین به همراه داشته باشد و در صورتی که آنان در دوران بارداری دچار حملات تشنجی شوند، جنین عوارض بیشتری خواهد دید.

وی به زنانی که در ادامه درمان صرع تصمیم به بارداری می‌گیرند، توصیه کرد که سه ماه قبل از بارداری با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنند و داروی اسید فولیک را سه ماه قبل از بارداری استفاده کنند، این کار به طور چشمگیری احتمال مشکلات بارداری را کم می کند.

حدود ۳۰ درصد صرعی‌ها دچار صرع مقاوم به درمان هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از مبتلایان به صرع مقاوم به درمان هستند؟ گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد دچار صرع به درمان مقاوم هستند.

وی ادامه داد: بررسی‌های دقیق با روش‌هایی مانند تصویربرداری نشان داد ۱۵ تا ۲۰ درصد کسانی که ما فکر می‌کردیم دچار صرع هستند، دچار این بیماری نبودند.

زالی با اشاره به اینکه ارتباطی بین روان پزشکی و صرع وجود دارد، بیان داشت: در ایران پیش‌بینی می‌شود بین ۵ تا ۳۵ درصد افرادی که دچار صرع هستند درجاتی از اختلال روان‌شناختی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بیشترین میزان مشکلات روان‌شناختی مبتلا به صرع، افسردگی بوده و اضطراب در رتبه بعدی قرار دارد. مطالعه در ایران نشان می‌دهد ۱۰ درصد افرادی که در بخش‌های روان پزشکی بستری هستند یا به خدمات مزمن روان نیاز دارند، دچار صرع هستند.

صرع درمان‌پذیر است

وی با اشاره به اینکه اگر چه صرع بیماری مزمن است اما درمان پذیر است، گفت: با بسیاری از مداخلات می توان صرع را درمان کرد و فرد بعد از این مرحله، می تواند به زندگی خوش ادامه دهد. این افراد می توانند ازدواج کنند و فرزندآوری داشته باشند.

زالی افزود: در شرایط نوین جهانی بسیاری از محدودیت های شغلی، اجتماعی، فردی، تحصیلی و مسائل اقتصادی که قبلا برای بیماران وجود داشت، برداشته شده و به جز تعداد محدودی شغل مانند خلبانی، غواصی و کار در ارتفاعات، برای آنها میسر نیست.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از irna

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *