واکسن 4 ماهگی رو میشه دیرتر زد؟

واکسن یک سالگی رو چند روز دیرتر میشه زد؟

یکی از وظایف مهمی که والدین کودک بعد از تولد، باید نسبت به انجام آن جدی باشند واکسیناسیون کودک است زیراکه میبایستی درست و سر موقع باید انجام شود. پدرها و مادرها باید به این نکته کلیدی توجه داشته باشند که اگر ما امروز اسم بیماری هایی مانند سرخک و یا فلج اطفال کمتر از قبل به گوشمان میرسد به لطف واکسیناسیونی است که امروز با پیشرفت علم پزشکی و بهتر شدن امکانات است. با این حال ممکن است هنوز این سوال مطرح باشد که واکسن یک سالگی رو چند روز دیرتر میشه زد؟ و یا اینکه واکسن چهار ماهگی تا کی وقت داره؟

واکسن چهار ماهگی تا کی وقت داره؟

دکتر عباس مغدادی، متخصص اطفال:
تزریق به موقع واکسن به نوزاد اهمیت زیادی دارد و نباید خیلی زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد، زیرا تزریق زودتر از موعد، اثرات منفی بر روی نوزاد خواهد گذاشت و تزریق دیرتر از موعد نیز از اثرات واکسن به طور قابل ملاحظه ای کم می کند و بهتر است سر وقت واکسن را تزریق کنید. اما در رابطه با سوالاتی مانند  واکسن یک سالگی رو چند روز دیرتر میشه زد؟ و یا آیا واکسن ۴ماهگی رو میشه دیرتر زد؟ باید گفت که یکی دو روز دیرتر یا زودتر چندان تاثیری بر آنتی بادی هایی که ساخته می شود ندارد. بهتر است سعی کنید حداکثر با یک روز فاصله واکسن کودک را تزریق کنید.

شما می توانید نیم ساعت قبل از اینکه واکسن را بزنید، به کودک خود قطره استامینوفن بدهید و بعد از تزریق واکسن هم می توانید هر ۴ ساعت یا ۶ ساعت یکبار، این قطره را به او بدهید. طول زمان دادن قطره و مقدار آن باید با تجویز پزشک باشد.

واکسن چهار ماهگی تا کی وقت داره

واکسن ۴ ماهگی رو میشه دیرتر زد؟

قبل از اینکه بخواهیم راجب مهلت واکسن چهارماهگی صبحت کنیم، بیایید به این موضوع ریشه ایی نگاه کنیم زیرا شما بعنوان والدین کودک باید بدانید که چه واکسنی در چه ماهی به کودک زده میشود و با دانستن این موضوع شاید  دلیل واکسیناسیون کودک را بهتر درک کنید. و سوالتی از قبیل اینکه واکسن چهار ماهگی تا کی وقت داره؟ در ذهن شما کمرنگ تر شود. ما با معرفی انواع واکسن ها همراه با زمان تزریق آنها شروع میکنیم و سپس کمی در در مورد انواع واکسن ها توضیح خواهید داد. توضیح این موضوع که واکسن ۴ماهگی رو میشه دیرتر زد؟ مانند بند فقط براساس توصیه پزشکان نباید تزریق واکسن بیشتر از ۱-۲ روز از موعد مقرر آن به تعویق بیفتد.

واکسن های بدو تولد

ب.ث.ژ، فلج اطفال، هپاتیت ب

واکسن ب.ث.ژ

این واکسن از باکتری ضعیف شده بیماری سل ساخته شده است. از کودک در برابر این بیماری محافظت میکند. بعد از تزریق این واکنس ممکن است ابتدا کمی قرمزی در محل تزریق ایجاد شود و باعث ایجاد تاول کند که بعدا با خالی شدن تاول زخم حفره ایی مانند در پوست کودک ایجاد میشود. همچنین احتمال پیدا شدن خون در ادرار کودک نیز بعد از تزریق وجود دارد و کودک پس از دفع ادرار ممکن است احساس درد کند. بهم ریختگی معده و آشفتگی از عوارض این واکسن خواهد بود.

واکسن هپاتیت ب

این در کودکانی که وزن کمتر از ۲کیلوگرم دارند در ۴ نوبت بدو تولد، ۱ماهگی، ۲ماهگی، ۶ ماهگی تکرار میشود. واکسن هپاتیت ب از آنتی ژن های سطح بیماری هپاتیت ساخته میشود. و از کودک را در برابر این بیمار حفاظت میکند. درد مفاصل، تب، راش پوستی، اختلالات بینایی، ضعف عضلات، زخم در محل تزریق از عوارض تزریق این بیماری است.

واکسن دو ماهگی

پنتاوالان، فلج اطفال

قطره فلج اطفال

ویروس فلج اطفال سبب فلج شدن برخی از عضلات اندام های بدن می شود و این ویروس به سلول های نخاع کودک آسیب وارد میکند. بعد از تزریق ای واکسن ممکن است کودک دچار خستگی و بی اشتهایی شود و همچنین تب های بالای ۳۹ درجه نیز از عوارض تزریق این واکسن خواهد بود.

واکسن پنتاوالان

این واکسن برای حفاظت کودک در برابر بیماری هایی مانند دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت، هموفیلوس آنفولانزا است.

واکسن ۴ ماهگی

فلج اطفال، پنتاوالان

واکسن ۶ ماهگی

پنتاوالان، فلج اطفال

واکسن ۱۲ ماهگی

MMR

واکسن MMR همان بیماری اریون است. اریون در واقع یک بیماری ویروسی است که در غدد بزاقی بناگوشی در جلوی لاله گوش آماس میکند و بزرگ میشود. و این موضوع در دو طرف صورت ممکن است اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از این بیماری کودک در دو نوبت واکسینه میشود. ابتدا در سنین بین یکسالگی تا ۱۵ ماهگی و نوبت دوم آن در بین سن ۴تا۶ سال این تزریق انجام میشود.

واکسن ۱۸ماهگی

سه گانه، فلج اطفال، MMR

واکسن ۶ سالگی

سه گانه، فلج اطفال

دیر زدن واکسن یک سالگی

تشنج ناشی از تب

تشنج ناشی از تب، معمولا به دنبال افزایش ناگهانی دمای بدن کودک و همراه با تب ۳۹ درجه و بالاتر ایجاد می‌شود. تب بالای کودک اگرچه می‌‌تواند ناشی از سرماخوردگی، بیمار‌ی‌های ویروسی، عفونت ادراری و… باشد‌ اما این دمای بالا بر سیستم عصبی کودک تاثیر می‌گذارد و باعث حمله تشنج می‌شود که معمولا بدون عارضه است. به همین سبب مراجعه سریع به پزشک در چنین مواردی حیاتی است زیرا بسیاری از بیماری‌های عفونی سیستم عصبی مانند مننژیت چرکی نیز هم می‌تواند ایجاد تب کند و هم تشنج. بنابراین در این موارد برای انجام آزمایش و کشیدن مایع مغزی ‌نخاعی با پزشک همکاری و سعی کنید جزییات تشنج را به خاطر بسپارید و برای پزشک بازگو کنید.

زمان شروع تشنج، مدتی که تشنج طول کشیده است، نوع حرکات کودک هنگام تشنج و چه مدت پس از شروع تب تشنج ایجاد شده و… سوالاتی هستند که پاسخ شما به آنها برای تشخیص پزشک بسیار مهم است. در عین حال، هنگام تشنج از پاشیدن آب به صورت نوزاد یا هر نوع تحریک دیگری خودداری کنید و اگر در دهان او ماده غذایی یا ترشحی وجود دارد، آن‌ را آهسته خارج کنید و او را به شکم روی دست خود بگیرید تا مواد داخل دهانش وارد حلق نشود.

پس از تشنج نیز تا رساندن کودک به بیمارستان به او چیزی نخورانید. البته تشنج ناشی از تب معمولا خوش‌خیم است و عارضه‌ای برجا نمی‌گذارد مگر آن‌که طول بکشد، تکرار شود یا در معاینه عصبی کودک، پزشک نکته غیرطبیعی‌ای را مشاهده کند. باید بدانید حدود ۷۵ درصد موارد تشنج ناشی از تب، منشأ و علت تب شناخته می‌شود و در چنین مواردی عفونت‌هایی که باعث این حالت می‌شوند، عبارتند از: عفونت گوش میانی، عفونت‌های مجاری تنفس فوقانی از جمله سرماخوردگی، گلودرد یا فارنژیت، عفونت های ویروس جلدی (نظیر سرخک، سرخجه و …)، عفونت‌های کلیه و مجار ادرار، عفونت ریه و عفونت‌های دستگاه گوارش.

آیا تزریق واکسن می‌تواند موجب تشنج وابسته به تب شود؟

باید گفت بله اما احتمال آن بسیار کم است طوری که از هر ۱۰ هزار کودکی که واکسن می‌زنند و تب می‌کنند، ممکن است ۴ تا ۸ نفر دچار تشنج ناشی از تب شوند. این حالت بیشتر متعاقب واکسن سه گانه (یک تا دو روز بعد از آن) و یا سرخک ( گاهی ۷ تا ۱۰ روز بعد از آن) اتفاق می‌افتد. البته والدین نباید هیچ نگرانی در رابطه با این موضوع نداشته باشند زیرا این حالت بسیار کم اتفاق می‌افتد و مانند سایر حالات تشنج ناشی از تب، هیچ عارضه عصبی جسمی و روحی بر جای نمی‌گذارد. از طرفی خطرات حاصل از عدم تزریق واکسن (و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های مربوطه) صدها برابر بیشتر از یک تشنج بی‌عارضه است و در صورتی هم که زمینه این بیماری در کودک شما وجود داشته باشد با تجویز استامینوفن توسط پزشک و جلوگیری از تب (همزمان با تزریق واکسن) احتمال بروز چنین حالتی تقریبا از بین خواهد رفت.

اشتراک‌گذاری
13 نظر
  1. پسر من دو روز دیگه یکسالش میشه انگار میخواد سرما بخوره فقط عطسه میکنه چیکار کنم واسه واکسنش اشکال نداره

    1. خیر مشکلی ندارد.

  2. سلام دخترم چند وقتیه بدجوری سرماخوردگی داره والان ۳هفته است که نتونستم ببرم برای واکسن ۱ سالگی میخواستم بدونم مشکل نداره

    1. سلام ن دو سه روز مشکلی نداره

  3. سلام دخترم واکسن ۴ ماهگی داره
    میخاستم بدونم اگه با ده روز تاخیر واکسن بخوره اشکالی داره؟؟؟

    1. باسلام پسرمن۴ماهشه و واکسنش۳روزتاخیرداره مشکلی نداره؟؟

  4. سلام دختر من ۱۷ ماهگی تشنج کرد الان واکسن۱۸ ماهگی میخوان بزنن میگن ۲گانه بزنن وما رو فرستادن مرکز اصلی اونا هم میگن باید متخصص مغز اعصاب نامه بده منو راهنمایی کنید اگه دیر بشه یا بزنن تب وبا عوارضی ندارد

  5. سلام کوچولوی من دوروز جلوتر واکسن ۱۸ ماهگی زدم میخوام ببینم اشکال داره یامه

  6. سلام
    دختر من بعد از واکسن هیجده ماهگی ۱۳ ساعت تشنج کرد و بعد هم دو هفته توی کما بود تا تشنجش کنترل شد
    چند روز دیگه واکسن شش سالگی داره و من می ترسم بزنم چون یه مدته تشنج هاش زیاد شده
    چیکار کنم؟
    آیا میشه واکسن رو به تعویق انداخت؟

  7. واکسن یک سال و شش ماهگی را به اشتباه در یک سال و پنج ماهگی زده ایا عوارضی دارد و نیاز به تکرار تزریق دارد

  8. سلام. پسر من ۱۰ماهش امروز از مرکز بهداشت زنگ زدن گفتن تو چهار ماهگی واکسن عضلانی فلج اطفال نزدیم چون از سال ۹۵ وارد نشده بود ما هم بردیم واکسن زدیم حالا استرس گرفتیم خدای نکرده اشتباه نزده باشیم

  9. با سلام پسرم هفته گذشته موقع واکسن چهار ماهگی عمل چشم داشته هفته آینده هم دوباره عمل چشم داره. الانم سفالکسین مصرف میکنه .مشکلی نداره که واسکنش دیر شده؟ تا کی وقت داریم؟ اگه الانم واکسن بزنیم درد داشته باشه به چشمش فشار میاد خونریزی میکنه

  10. سلام
    پسر من یکسال و تقریبا دو ماهشه
    ولی هنوز واکسن یک سالکیشو نزدم
    خیلی استرس دارم .میشه الان بزنم؟؟؟
    تو رو خدا هر کی تجربشو داره بگه?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *