آیا مصرف “شیرینیهای خامه دار” برای وزن گیری جنین مفید است؟/ بخور و نخورهای دوران بارداری

۱-خوردن شیرینی های خامه دار به خصوص نزدیک به وعده های غذایی ممنوع می باشد زیرا شیرینی های خامه ای خالی از ویتامینها و پروتئینهای مفید می باشند و اشتهای مادر باردار با مصرف آنها از بین رفته و نسبت به مواد غذایی لازم بی میل می گردد و سبب سنگینی شکم و در نتیجه ناراحتی دستگاه گوارش می شود و با توجه به اهمیت مراقبت از دندانها در دوران بارداری مصرف این گونه شیرینی ها باعث زودتر خراب شدن دندانها می گردد وباعث چاقی و اضافه وزن و فشارخون نیز می شود.

مصرف زياد شكر و مواد نشاسته‌اي در دوران بارداري باعث بروز نقايص دستگاه عصبي در جنين مي‌شود. مصرف بيش از اندازه مواد قندي و نشاسته‌يي به ويژه در سه ماهه نخست بارداري، خطر بروز نقص لوله عصبي و نخاعي را در فرزندان آنها افزايش مي‌دهد.

پزشكان اكنون فرضيه ارتباط بيماري ديابت و افزايش قند خون در ابتداي دوران بارداري را با ناهنجاري‌ها و نقايص عصبي جنيني تاييد مي‌كنند.
افزايش قند خون و اختلال تحمل گلوكز در دوران بارداري خطر آسيب‌هاي جنيني را بيشتر مي‌كند؛ از اين‌رو كنترل و آزمايش قند خون در اين دوران از اهميت ويژه‌اي برخوردارست.

۲-از خوردن شیر و فراورده های آن غافل نشوید،چرا که شیر بهترین غذای زن حامله است.

۳-این قاعده را فراموش نکنید که((زن باردار باید به مقدار کافی و مورد نیاز -نه بیشتر- غذا بخورد و خوب غذا خوردن را ملاک خود قرار دهد))زیرا پرخوری وبدخوری نوعی زیان زدن به خود و جنین محسوب می شود.پس اگر روی غذا یا میوه ای تکیه می شود به معنای آن نیست که باید بیش از مقدار نیاز مصرف کرد.

۴-بهتر است زن باردار به جای ۳نوبت غذا چند نوبت غذا بخورد ودر هر نوبت سعی کند که غذای کمتری مصرف نماید،همچنین از غذاهای کم حجم استفاده شود.

۵-مصرف مقدار مناسب ویتامینE میتواند سبب جلوگیری از سقط جنین گردد.از زیاد خوردن نمک اجتناب شود به خصوص سه ماهه آخر زیرا در اواخر حاملگی بدن زن باردار مستعد تورم و مرطوب شدن می باشد ونمک به این تورم کمک می کند.

۶-در بارداری بدن برای ساختن و ترمیم انساج،رشدزهدان،ازدیاد حجم خون،رشدجنین و رشد بافت غده ای پستانهاو بالاخره ازدیاد متابولیسم به پروتئین بیشتری احتیاج دارد.

۷- گوجه فرنگی دارای انواع ویتامین مخصوصاً ویتامین C، آهن، آنتی اکسیدان خاص و مفیدی به نام لیکوپن و کالری ناچیز. ویتامین C موجود در گوجه فرنگی به ساخت استخوان ها، دندان ها و لثه ها در دوران بارداری کمک می کند.

همچنین باعث جذب آهن توسط بدن زن باردار می شود.

آنتی اکسیدانی موسوم به “لیکوپن” موجود در گوجه فرنگی مصرف آن را برای محافظت از آسیب های سلولی در زن باردار مفیدتر هم ساخته است.

البته در زنانی که به خصوص در نیمه دوم بارداری خود دچار سوزش سر دل می شوند، مصرف خوردنی های اسیدی مثل گوجه فرنگی بایستی با احتیاط صورت بگیرد.

۸-از خوردن سیب زمینی زیاد حتما پرهیز کنید،زیرا امکان پیدایش(اسپنیا بیفیدا) یا پیدایش بچه های بدون مغز(انانسفال) می رود.

۹-در موقع ویار به صوت جدی از خوردن سرکه پرهیز کنید و اگر میل به ترشی دارید از این قسم ترشی ها استفاده کنید:

۱۰-آلوزرد،آلوسیاه،آلوچه یا گوجه سبز،زرشک،آب لیمو،آش آبغوره،آش سماق،سکنجبین،آب نارنج،پرتقال و امثال اینها.

۱۱-از کالباس و سوسیس ،کنسرو،کباب شور،خیارشور،چای و قهوه باید دوری کرد.

۱۲-از ماه ۸ به بعد از خوردن پسته وگوشت تخم مرغ در روزهای آخر خودداری نمائیدو در عوض پرتقال و میوه میل کنید تا طفل قدری کوچکتر گشته و در موقع وضع حمل فشار کمتر شود.

۱۳-در ماه ۹ از کباب گوشت گوسفند واز خوردن سیب رنده شده و فالوده گلاب بید استفاده کنید.

۱۴-از سبزی های پخته زیادتر از حد معمول استفاده کردهواز گل کلم،کلم قمری،هویج،کنگر،ریواس،کاهو بسیار میل نمایید.

۱۵-تاحد امگان از گوشت قرمز و گوشت شکار اجتناب ورزید وبه جای آنها از گوشت سفید(مرغ و ماهی) استفاده کنید.

۱۶-از خوردن پیاز و بادمجان به صورت افراطی اجتناب شود.

۱۷-از خوردن بقولات وحبوبات به صورت افراطی خودداری کنید به خصوص باقلا که بچه را کودن و خرفت می سازد.

۱۸-در شبها غذا را زودتر میل کرده به طوری که تا موقع خواب ۲-۳ ساعت فاصله باشد،تا خواب راحت و آرامی داشته باشید.

۱۹-از ادویه های تند مانند فلفل و میخک و زنجفیل اجتناب نمایید.

۲۰-مصرف کمپوت گلابی و هلو،سیب و خوشاب،زردآلوبسیار مفید است.

۲۱-گندم برشته و برنج و کنجدوشاهدانه برشته بدون نمک،مقوی و مفید بوده ودر استخوانبندی طفل موثراست.

۲۲-خوردن آب زیاد،غذاهای شور و نشستن در جای خیلی سرد زایمان را سخت تر می کند.

۲۳-از اسفناج زیاد استفاده کنید زیرا آهنی که این سبزی دارد وارد کبد نطفه شده ودر آنجا گلبولهای قرمز خون را می سازد.

۲۴-در زمان بارداری از خوردن مایعات ،میوه ها،ملین ها مانند آب آلبالو،آب انجیر و آب انگور و غیره دریغ نورزید.

۲۵-از خوردن خرما و انگور در تمام دوران بارداری غافل نشوید.

غذاهایی که افراط در خوردن آنها برای زن حامله ممنوع است!

زن آبستن از افراط درخوردن کلیه خوراکیها ممنوع است و نباید هیچ غذایی را خارج از اندازه بخورد.تنوع بهترین روشی است که زن آبستن به کار بسته و از تمام خوراکیها میتواند استفاده نماید ولی باید در خوردن مواد زیر احتیاط کرده و کم مصرف نماید:

زعفران،جعفری،آبغوره،مارچوبه،انیسون،انغوره،اسفند،زیره،سیاه دانه،دارچین.

غذاهای مانده به خصوص غذاهای گوشتی برای زن آبستن بدترین سمهاست زیرا گوشت در اثر ماندن سمی از خود ترشح میکند که برای زن حامله خطرناک است ودر گوشت مانده و کنسروها ماده ای پیدا میشود که ویتامین (ث)را فاسد میکند و چون زن آبستن هنگام بارداری به این ویتامین احتیاج بیشتری دارد،خوردن موادی مثل کالباس،سوسیس،ژامبون،ساردین و سایر کنسروها به کلی ممنوع می باشد.

خوردن ماهی خام و همچنین ماهی مانده نیز به کلی ممنوع است زیرا ماهی ماهی خام ویتامین های بدن را منهدم میسازد و به مادر وجنین صدمه می زند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.