آیا تزریق HCG در زمان بارداری می تواند از سقط جنین جلوگیری کند؟ + عوارض جانبی HCG

آیا تزریق HCG در زمان بارداری می تواند از سقط جنین جلوگیری کند؟ + عوارض جانبی HCG

ممکن است پزشکان برای خانوم هایی که در معرض خطر سقط جنین ناشی از مشکلات هورمونی هستند، داروهای خاصی که بطور طبیعی عملکردهای هورمونی را تقلید می کنند تجویز کنند. یکی از روش های درمانی تزریق هورمون گونادوتروپین جفتی انسانی (HCG) است. در این مطلب علت تزریق HCG در زمان بارداری، نحوه عملکرد آن و عوارض جانبی احتمالی که می تواند به همراه داشته باشد را به شما می گوییم.

تزریق گونادوتروپین جفتی انسانی (HCG) چیست؟

گونادوتروپین جفتی انسانی هورمون طبیعی است که توسط جفت تولید می شود. بعد از لانه گزینی تخمک از جسم زرد محافظت می کند و همینطور به افزایش تولید پروژسترون در طی بارداری کمک می کند. این مکمل هورمونی به عضلات زیر پوست تزریق می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق HCG برای درمان بعضی از موارد ناباروری خانوم ها را تایید کرده است.

چرا HCG در زمان بارداری تزریق می شود؟

هورمون HCG در موارد سقط جنین مکرر (RPL) که به علت لانه گزینی ناموفق تخم در دیواره رحم رخ می دهد، تزریق می شود. ممکن است در بعضی از خانوم ها جفت جنین به اندازه کافی هورمون HCG تولید نکند که این اتفاق می تواند باعث تولید ناکافی پروژسترون و در نهایت مرگ جنین شود. از این رو، با تجویز مکمل های HCG می توان بارداری را حفظ کرد.

چرا HCG در زمان بارداری تزریق می شود؟

نحوه عملکرد تزریق HCG قبل و در طی بارداری

قبل از بارداری هورمون HCG با تحریک جسم زرد تخمدان برای تولید پروژسترون باعث تحریک تولید هورمون های استروئیدی میپشود. همچنین، از آنجایی که عملکرد هورمون HCG مانند هورمون هیپوفیزی جسم زرد (LH) است، بنابراین تزریق مکمل HCG می تواند جایگزین هورمون های LH در تحریک تخمک گذاری و همینطور رشد فولیکول تخمدان شود. در طی یک بارداری سالم هورمون HCG که توسط جفت تولید می شود به حفظ جسم زرد و افزایش تولید استروژن و پروژسترون که برای مراقبت از بارداری هستند، کمک می کند. از این رو، مکمل ها برای تقلید این عملکردهای هورمونی تزریق می شوند.

آیا تزریق HCG در زمان بارداری بی خطر است؟

تزریق HCG برای حفظ بارداری در چندین موارد می تواند مفید باشد؛ اما به این معنی نیست که هر کسی می تواند از این روش استفاده کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تزریق HCG را در “طبقه بندی C  بارداری” قرار می دهد؛ یعنی اینکه مطالعات حیوانی انجام شده تاثیرات مضر آن را بروی جنین حیوانات نشان داده است و هیچ مطالعه کنترل شده ای بروی انسان انجام نشده است. احتمالا پزشک شما تزریق HCG را زمانی که مزایای این تزریق بیشتر از خطرات آن باشد برایتان تجویز می کند. معمولا این تزریق برای خانوم هایی که مشکلات باروری دارند یا برای مراقبت در مراحل اولیه بارداری، انجام می شود. بنابراین، بهترین کار مشورت با پزشک و انجام توصیه های او می باشد.

آیا تزریق HCG در دوران بارداری می تواند از سقط جنین جلوگیری کند؟

دلایل زیادی برای سقط جنین در دوران بارداری وجود دارد، که از اختلالات ژنتیکی گرفته تا عوامل شیوه زندگی را در بر می گیرد. با اینکه تزریق HCG می تواند در طی تخمک گذاری و لانه گزینی مفید باشد، اما شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد این هورمون ها می توانند از سقط جنین جلوگیری کنند.

آیا تزریق HCG در زمان بارداری بی خطر است؟

عوارض جانبی تزریق HCG در زمان بارداری

در ادامه چند عوارض جانبی احتمالی تزریق HCG در زمان بارداری را رائه می دهیم.

واکنش های آلرژیک

ممکن است بعضی از خانوم های باردار به گونادوتروپین حساسیت داشته باشند. بعد از مصرف مکمل در صورت مواجه با علائم آلرژیک زیر، به پزشکتان مراجعه کنید:

  • کهیر
  • مشکل تنفسی
  • ورم صورت، لب ها، زبان و گلو
  • احساس درد، گرما، سوزش در دست ها و پاها
  • گیجی
  • سرگیجه
  • سردردهای مداوم
سندروم تحریک پذیری بیش از حد تخمدان (OHSS)

ممکن است بعضی از خانوم ها بعد از اولین دوره تزریق دچار این مشکل شوند. این مشکل می تواند شدید باشد و در صورت مواجه با علائم زیر نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت:

  • درد شدید ناحیه لگنی
  • ورم دست ها و پاها
  • درد و ورم معده
  • افزایش وزن
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دفع کم ادرار
  • تنگی نفس

عوارض جانبی تزریق HCG در زمان بارداری

بهتر است برای فهمیدن علت مشکل باروری تان و اینکه آیا درمان HCG برای شما موثر است یا نه، به یک متخصص مراجعه کنید. همچنین از پزشکتان درباره روش درمانی جایگزین دیگری هم سوال بپرسید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *