آیا بیشتر احساس گرما می کنید یا سرما؟

هیپوتالاموس بخشی از مغز است که هورمون‌هایی را به منظور تنظیم دمای داخلی بدن ترشح می‌کند. اگرچه گیرنده‌های روی هیپوتالاموس به شما کمک می‌کنند تا دمای داخلی بدن را در ۳۷ درجه سانتی‌گراد حفظ کنید، گیرنده‌های روی پوست به شما کمک می‌کنند تا دمای اتاق را تشخیص دهید. کافی است تنها ۲ درجه تفاوت وجود داشته باشد تا شما متوجه تغییر دما شوید.
با این حال، عوامل دیگری نیز ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند. در ادامه به چند علت رایج اشاره کرده‌ایم که توضیح می‌دهند چرا زمانی که شما از شدت گرما عرق می‌کنید، افراد دیگر از سرما به خود می‌لرزند یا بالعکس.




میزان استرس

اگرچه هیپوتالاموس به شما کمک می‌کند تا دمای بدن خود را تنظیم نمایید؛ اما استرس می‌تواند تأثیر هیپوتالاموس را خنثی کند.
در نتیجه اگر همواره در محل کار خود احساس گرما می‌کنید؛ اما همکارانتان لباس گرم می‌پوشند تا گرم شوند، ممکن است جروبحثی که اول صبح با اعضای خانواده یا هر فرد دیگری داشته‌اید، بر روی شما تأثیر گذاشته باشد. اگر تحت‌فشار و استرس قرار بگیرید، دستگاه عصبی خودکار بدن وارد عمل می‌شود و خون را به سمت اندام‌های داخلی بدن می‌فرستد. این امر باعث افزایش دمای بدن می‌شود. این شرایط در نتیجه عکس‌العمل بدن به استرس ایجاد می‌شود. احتمالاً در این مواقع متوجه شده‌اید که دست‌هایتان خنک می‌شود؛ زیرا خون به سمت داخل بدن حرکت کرده است.




جنسیت

تاکنون توجه کرده‌اید که مردان گرم‌تر از زنان هستند؟ طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ که در نشریه International Journal of Indoor Enviroment and Health منتشر شد، اگرچه تفاوت بارزی در دمای داخلی بدن مردان و زنان وجود ندارد؛ اما زنان نسبت به دمای محیط حساس‌تر هستند. اگرچه زنان از نظر هیکل کوچک‌تر از مردان هستند؛ اما سطح بیشتری از بدنشان در معرض محیط اطراف قرار می‌گیرد.
علاوه بر این، طبق یک تحقیق قدیمی‌تر که توسط دانشگاه Utah در سال ۱۹۹۸ انجام شده است، اگرچه دمای داخلی بدن زنان بیشتر است؛ اما دست‌هایشان نسبت به دست‌های مردان سردتر است.




افکار مرتبط با گرما یا سرما

عواملی که در بالا گفته شد، در احساس گرما یا سرما تأثیر دارند؛ اما گاهی این موضوع درون ذهن شما اتفاق می‌افتد. اگر احساس سرما کنید و بعد متوجه شوید دمای اتاق ۲۱ درجه سانتی‌گراد است، احتمالاً دیگر احساس سرما نخواهید کرد. این مسئله کمی به جنبه روانی انسان ربط دارد. شما هرگز نمی‌توانید محل کاری را بیابید که سطح احساسی کارمندانش یکسان باشد. در نتیجه نمی‌توانید محل کاری بیابید که کارمندانش در مورد درجه حرارت اتاق با یکدیگر توافق داشته باشند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *