آیا اندازه (سایز) تخمدان برای باردار شدن مهم است؟

آیا اندازه (سایز) تخمدان برای باردار شدن مهم است؟

تخمدان ها نقش مهمی در بارداری دارند. تخمک‌ها در تخمدان‌ها تولید می‌شوند که وقتی توسط  اسپرم لقاح انجام شد، آنها بارور می شوند. همچنین تخمدان‌ها هورمون‌های اصلی تولید مثل بانوان، استروژن و پروژسترون را نیز تولید می‌کنند. اندازه تخمدان شما زمانی که می خواهید باردار بشوید اهمیت دارد؛ تخمدان‌های کوچک‌تر بدان معنی است که تعداد تخمک‌های یک خانوم کمتر از حد معمول است. با این حال، داشتن تخمدان‌های بزرگ‌تر لزوماً به معنای بالا بودن ذخیره تخمک‌های خانوم نیست. تخمدان‌ها می توانند به دلیل عوامل مختلف از لحاظ اندازه تغییر کنند، که در ادامه در باره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

عواملی که باعث تغییر در اندازه تخمدان می شوند

اندازه تخمدان ‌های یک خانوم می تواند به دلایل مختلفی چندین بار در طول زندگی او دچار تغییر شود. در اینجا عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث تغییر در اندازه تخمدان ‌ها شود:

عواملی که باعث تغییر در اندازه تخمدان می شوند

۱٫ سن

اندازه تخمدان با توجه به سن خانوم تغییر می کند. تخمدان ها قبل از اینکه خانوم به به سن بلوغ برسد و بعد از یائسگی کوچکترین اندازه را دارند. اندازه آنها در دوران بلوغ و مرحله قبل از یائسگی در زندگی خانوم ها افزایش پیدا می کند. اندازه متوسط تخمدان‌ های یک خانوم ۳ سانتی متر طول، ۲٫۵ سانتی متر ارتفاع و ۱٫۵ سانتی متر ضخامت دارد. قبل از بلوغ و بعد از یائسگی، قطر آنها از ۲۰ میلی متر کمتر است. همچنین تخمدان‌ها هنگام تخمک گذاری و قاعدگی خانوم ها نیز بزرگتر می‌شوند.

۲٫ اختلالات تخمدان

اختلالات تخمدان و سرطان می‌توانند باعث افزایش اندازه تخمدان‌ ها شوند. شرایطی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، کیست فولیکول و کیست جسم زرد باعث بزرگتر شدن تخمدان ‌ها می‌شوند و در نتیجه باعث درد و خونریزی داخلی می‌ شود. این اختلالات باعث می‌شوند که خانوم ها برای باردار شدن دچار مشکل شوند.

۳٫ تحریک هورمونی

خانوم هایی که دچار ناباروری هستند، اغلب برای باردار شدن تحت درمان باروری قرار می‌گیرند. بخشی از این درمان ‌ها شامل تزریق هورمونی برای تحریک تخمدان ‌ها است، به طوری که باعث می‌شوند تخمک ‌ها برای لقاح آزاد شوند. این روش‌های درمانی می‌توانند باعث بزرگتر شدن تخمدان ‌ها در طی تخمک گذاری شوند و پس از پایان مرحله تخمک گذاری به اندازه طبیعی خودشان برمی گردند.

۴٫ بارداری

اندازه تخمدان ‌ها در دوران بارداری افزایش می‌یابد زیرا آنها هورمون‌ های استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند که به بارداری کمک می‌کند. با این حال، بهتر است پزشک شما را بررسی کرده تا از عدم وجود کیست یا فیبروم اطمینان حاصل کنید.

آیا اندازه تخمدان با نحوه بارداری آسان یا مشکل مرتبط است؟

آیا اندازه تخمدان با نحوه بارداری آسان یا مشکل مرتبط است؟

اندازه تخمدان ‌های خانوم با توانایی او در راحت باردار شدن مرتبط است. تعداد تخمک ‌های بالقوه که آماده لقاح هستند به اندازه تخمدان ‌ها بستگی دارد. اگر تخمدان‌ های خانوم کوچکتر از حد معمول باشند، ممکن است باردار شدن او دشوار باشد، زیرا احتمال دارد که ذخیره تخمک‌های او کمتر از حد متوسط باشد. آزمایشاتی مانند سونوگرافی و آزمایش خون می‌تواند اندازه تخمدان ‌ها و اینکه آیا آنها به درستی کار می‌کنند را تعیین کنند. تکنسین‌ها می‌توانند تعداد فولیکول ‌های تخمدان را با استفاده از اسکن‌ های اولتراسوند بشمارند. تعداد فولیکول ‌ها می‌تواند نشان دهد که میزان تخمک ‌های یک زن طبیعی یا کم است.

آیا داشتن تخمدان های بزرگ شانس شما را برای باروری افزایش می دهد؟

داشتن تخمدان ‌های بزرگتر به خودی خود به معنای بیشتر بودن ذخیره تخمک نیست. تخمدان ‌ها همچنین به دلیل بروز اختلالات و وجود تومورها هم می تواند بزرگ شوند. در این موارد خانوم ها بطور طبیعی تخمک گذاری نخواهند کرد و از این رو برای باردار شدن دچار مشکل می شوند. خانوم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک می‌توانند تخمدان ‌هایی داشته باشند که قطر آنها به اندازه ۱۵ سانتی متر افزایش پیدا می کند. بنابراین، تخمدان‌ های بزرگ اغلب نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، کیست ها یا تومورها هستند. در صورت مشکل در باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید تا تخمدان‌های شما را بررسی کند.

اندازه طبیعی تخمدان برای باردار شدن چقدر است؟

اندازه مناسب تخمدان برای بارداری ۳ سانتی متر * ۲٫۵ سانتی متر * ۱٫۵ سانتی متر است که اندازه تخمدان سالم و طبیعی می باشد. یک تخمدان با این اندازه ذخیره تخمک کافی خواهد داشت. اما اندازه تخمک هم خودش در هنگام تلاش برای بارداری مهم است. تخمک برای بارور شدن باید اندازه مناسبی داشته باشد. اگر تخمک کوچک باشد به درستی رشد نخواهد کرد. همیشه برای تقویت و سلامتی تخمدان ‌ها و تخمک روش هایی مانند خوردن مواد مغذی، ورزش منظم، حفظ وزن سالم بدن و دوری از استرس برای شما وجود دارد.

بهترین راه ها برای بهبود سلامتی تخمدان و تخمک

بهترین راه ها برای بهبود سلامتی تخمدان و تخمک

راه‌هایی برای بهبود کیفیت تخمدان‌ها و تخمک‌های شما وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را ارائه می دهیم:

  • وزن سالم بدن را حفظ کنید. اضافه وزن یا کم وزنی می‌تواند کیفیت تخمک‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد. مطمئن شوید که سلامتی خود را حفظ می کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید. با ورزش منظم می‌توانید سلامت تخمدان‌های خود را حفظ کنید. لازم نیست که ورزش سنگین و شدیدی انجام دهید، تنها یک ساعت یوگا، ۳۰ دقیقه  پیاده روی تند یا دویدن می‌تواند برای حفظ وزن متناسب و سلامتی شما مفید باشد.
  • مدیریت کردن استرس خود را یاد بگیرید. حفظ آرامش ذهنی در دنیای پر شتاب دشوار است، اما ما باید اثر استرس را بر بدن خود کاهش دهیم. هر روز حتماً یک فعالیتی که از آن لذت می‌برید را انجام دهید تا ذهن شما آرام شود. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از تلفن همراه دوری کنید تا ذهن خود را برای روز دیگر پاک نگه دارید.
  • یک وعده غذایی متعادل بخورید. لازم نیست همه چیزهایی که دوست دارید بخورید را فوراً و برای همیشه کنار بگذارید؛ فقط باید بدانید که چگونه می‌توانید غذاهایی که می‌خورید را مدیریت کنید. اطمینان حاصل کنید که مقادیر مساوی از تمام مواد مغذی مورد نیاز شما، پروتئین، کربوهیدرات خوب، چربی‌های مفید، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت می کنید. اگر بدن شما دچار کمبود مواد مغذی ضروری است، با پزشک خود مشورت کرده و مصرف مکمل‌ها را شروع کنید. تهیه و نگهداری یک لیست از آنچه که شما می‌خورید به سلامت تخمدان‌ها و تخمک‌های شما بسیار کمک خواهد کرد.
  • از سیگار و مشروبات الکلی دوری کنید. سیگار و الکل می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در باروری شود. بنابراین سعی کنید از مصرف آنها خودداری کنید یا مقدار مصرفی تان را کاهش دهید.

اندازه تخمدان بر شانس باروری خانوم ها اثر می‌گذارد؛ اما دلایل بسیار مهمی برای آن وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید آیا این یکی از دلایل مشکلات بارداری شما است یا خیر و از آنها درباره اینکه چطور می توانید برای دستیابی به نتیجه مثبت سلامت تخمدان ها را بهبود ببخشید سوال بپرسید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *