آمادگی زایمان طبیعی/ سوالات رایج درباره زایمان طبیعی

انتخاب هر یک از انواع زایمان، تبعات مختص به خود را دارد. اما زایمان طبیعی مثل ازدواج کردن به تحقیق و برنامه ریزی نیاز دارد.

زایمان طبیعی چیست؟

دکتر کریستین ایسحاق، مدیر مرکز پزشکی زنان و زایمان دانشگاه ایالتی ویرجینیا و مشاور وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا می گوید:" زایمان طبیعی به معنای آن است که اجازه دهید پروسه درد زایمان و تولد نوزاد به صورت طبیعی طی شود. "

در طول درد زایمان، هیچ گونه داروی بی حس کننده و تسکین دهنده درد دریافت نخواهید کرد، تنها می توانید از روش های تسکین درد مانند ماساژ، حمام آب گرم و هیپنوتیزم استفاده کنید. شما از مداخلات پزشکی مانند اپی زیاتومی – برش فاصله میان واژن و مقعد – نیز محروم خواهید شد. دکتر ایسحاق یکی از طرفداران زایمان طبیعی است چون استرس زیادی که در پروسه تولد نوزاد ایجاد می شود را خنثی می کند. هنوز همه زنان – به خصوص بانوانی که زایمان پر خطر داشته اند – برای تولد فرزندشان این نوع زایمان را انتخاب نمی کنند.

دکتر ایسحاق می افزاید:" مهم ترین نکته در زایمان طبیعی وجود اعتماد میان پزشک و مادر است. "

انتخاب همکاران زایمان

اگر زایمان طبیعی را انتتخاب کرده اید، انتخاب همراهان حق شما است.

انتخاب ماما

در اکثر زایمان های طبیعی، ماما به جای پزشک متخصص زنان و زایمان در کنارتان خواهد بود. مامایی را انتخاب کنید که به توانایی هایش ایمان دارید.

حمایت فردی

حضور فردی آرام، صبور و قدرتمند که در طول پروسه زایمان به شما آرامش، روحیه و انرژی بدهد اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از بهترین گزینه ها همسر تان است.

کلمه نجات بخش

فردی را انتخاب کنید که با کلمه نجات بخش تان آشنا باشد و بالافاصله پس از شنیدن اش به ماما اطلاع دهد تا داروی بی حس کننده و کنترل کننده درد را تزریق کند.

در زايمان طبيعي بايد درد زيادي تحمل كنم؟
به هر حال زايمان روندي دردناك است و نمي‌توان منكر اين موضوع شد. البته فاصله دردها در ابتدا زياد است و مادر به اندازه كافي فرصت استراحت بين آنها را دارد. از زماني كه دردها به هم نزديك‌تر مي‌شوند تا زماني كه نوزاد متولد شود چند ساعتي بيشتر زمان نمي‌برد و درد زايمان نيز خارج از تحمل مادر نيست.

توصيه متخصص زنان
لازم است مادر در رابطه با زايمان و روند آن اطلاعات كافي داشته باشد. به اين ترتيب تحمل درد بسيار راحت‌تر خواهد شد. يكي از كارهايي كه اكثر زنان حين فارغ شدن انجام مي‌دهند جيغ‌ كشيدن است. در حالي كه مادر به اين ترتيب تنها انرژي خود را تلف مي‌كند. بهترين كار تنفس‌هاي عميق و زورزدن با آغاز دردهاي زايمان است. حتي امروزه خانم‌ها مي‌توانند با مشاوره با پزشكشان زايمان طبيعی كم‌ درد يا بدون درد را انتخاب كنند.

توصيه روان‌شناس
كاملا واضح است كه زايمان طبيعي با درد همراه است پس نبايد اين موضوع را كتمان كرد. نكته مهم اينجاست كه مادر بداند اين درد لحظه‌اي است و با تولد فرزندش هيچ نشانه‌اي از آن باقي نخواهد ماند.

مي‌ترسم نتوانم از عهده آن برايم
بسياري از خانم‌ها مي‌گويند بنيه كافي ندارم، ضعيف هستم و فكر نمي‌كنم بتوانم زايمان طبيعي راحتي داشته باشم به همين دليل ترجيح مي‌دهم سزارين كنم.

دليل اينكه خيلي از خانم‌ها به سزارين رو مي‌آورند اين است كه فكر مي‌كنند زايمان طبيعي خطرناك است. متخصص زنان حين زايمان كاملا وضعيت جنين را لحظه‌ به‌ لحظه چك مي‌كند و در صورتي كه كوچك‌ترين مشكلي مشاهده كند براي نجات جان مادر و جنين عمل سزارين را پيشنهاد مي‌دهد

توصيه متخصص زنان
اين ترس كاملا طبيعي است و در اكثر زنان ديده مي‌شود. با تولد فرزند اعتماد به‌ نفس مادر بالا رفته و اين مساله را به كل فراموش خواهد كرد.

توصيه روان‌شناس
پاي صحبت‌ها و درد دل‌هاي مادر يا اطرافياني كه زايمان طبيعي داشته‌اند بنشينيد و در مورد سختي كار از آنها سوال كنيد. بعد سري به خانم‌هايي بزنيد كه به تازگي سزارين كرده‌اند و ببينيد كدام‌ يك از زايمان خود راضي‌ترند.

مي‌ترسم روند زايمان به خوبي طي نشود
اگر نتوانم به اندازه كافي تلاش كنم، اگر فرزندم نچرخيده باشد، اگر مشكل لگني داشته باشم و…

توصيه متخصص زنان
دليل اينكه خيلي از خانم‌ها به سزارين رو مي‌آورند اين است كه فكر مي‌كنند زايمان طبيعي خطرناك است. متخصص زنان حين زايمان كاملا وضعيت جنين را لحظه‌ به‌ لحظه چك مي‌كند و در صورتي كه كوچك‌ترين مشكلي مشاهده كند براي نجات جان مادر و جنين عمل سزارين را پيشنهاد مي‌دهد اما دليل سختي زايمان طبيعي به‌خصوص در دوران ما ورزش نكردن كافی خانم‌ها و ضعيف بودن عضلاتشان است.

توصيه روان‌شناس
اين ترس به‌ خصوص براي كساني كه اولين زايمانشان است طبيعي است. براي خانم‌هايي كه براي دومين مرتبه زايمان مي‌كنند، در صورتي اين ترس وجود دارد كه زايمان نخست زايمان سختي بوده باشد. مادر بايد به متخصص زنان اطمينان كافي داشته باشد و بپذيرد اگر عدم پيشرفت روند زايمان دليل پاتولوژيك داشته باشد، پزشك نهايت تلاش خود را مي‌كند و تصميم درستي خواهد گرفت. نبايد از ترس‌هاي بي‌پايه و اساس بي‌جهت ترسيد.

از زايمان زودهنگام و قبل از رسيدن به بيمارستان مي‌ترسم
بعضي خانم‌ها از دردهای كاذب زايمان مي‌ترسند و گمان مي‌كنند ممكن است زمان زايمان آنها زودتر از موقع فرا رسد و كسي نباشد كه به آنها كمك كند.

توصيه متخصص زنان
لازم است خانم‌ در مورد دردهاي زايماني اطلاعات كافي داشته باشد تا بتواند آن را از دردهاي كاذب تشخيص دهد. احتمال زايمان زودهنگام جز در موارد خاص بسيار پايين است و آمار نشان مي دهد دو سوم زنان قبل از زمان موعد زايمان خود به بيمارستان مراجعه مي‌كنند تا بستري شوند.

توصيه روان‌شناس
روند زايمان طولاني است و با آغاز دردها فورا اتفاق نمي‌افتد. خونسردي خود را حفظ كنيد و با آغاز درد به اورژانس زنگ بزنيد تا شما را به بيمارستان برساند.

مي‌ترسم نوزادم آسيب ببيند
برخي خانم‌ها فكر مي‌كنند فشار ناشي از زايمان طبيعي و عبور جنين از كانال زايمان ممكن است به او آسيب برساند.

توصيه متخصص زنان
زايمان روندي كاملا طبيعي است و عبور از كانال زايمان به هيچ‌ وجه براي جنين خطرناك نيست. در ضمن ماما مكررا وضعيت جنين را حين زايمان چك مي‌كند و با مشاهده هرگونه احتمال خطر موضوع را به متخصص زنان اطلاع مي‌دهد تا كارهاي لازم انجام شود. مادر بايد مطمئن باشد كه زايمان طبيعي بسيار سالم‌تر و كم‌ خطرتر از سزارين براي جنينش است.

توصيه روان‌شناس
قبل از زايمان مادر مي‌تواند به كمك سونوگرافي از سلامت جنينش مطمئن شود اما همانطور كه پيش از اين نيز بيان شد مادر بايد به پزشك اطمينان كامل داشته باشد و در جريان زايمان خود را به او بسپارد. درصورتي كه خانمي به شدت از مرگ جنين يا مرگ خود حين زايمان هراس دارد بايد با يك روان‌شناس يا روان‌ پزشك مشاوره كرده و علت ترس خود را بيابد و آن را از بين ببرد.

منبع خبر : مترجم سميه مقصود علی

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *