آمادگی روحی برای بچه دار شدن/ قبل از بچه دار شدن چه باید کرد؟

آوردن یک کودک می‌تواند به این جهان به عنوان یک تجربه‌ی عاطفی که طیف وسیعی از انتظارات بزرگ و کوچک را به همراه دارد قلمداد شود.

در طول ۹ ماه بارداری احساسات شما بین حالت‌های مختلفی نظیر هیجان، ترس، شادی و یا سرخوردگی در حال تغییر است.

داشتن آمادگی روانی برای حاملگی بسیار مهم است.

فکر کردن راجع به چگونگی تغییرات شما، به آمادگی روانی برای باردار شدن کمک می‌کند.

چندین گام برای افزایش آمادگی روانی بارداری وجود دارد:

۱ـ یک گفتگوی صادقانه را آغاز کنید؛

یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌هایی که با همسرتان می‌گیرید تصمیم گرفتن برای بارداری است.

برای شروع یک دوره‌ی جدید راجع به مقاصد و خواسته‌هایتان در زندگی به صورت کاملاً واضح با یکدیگر صحبت کنید.

چندین پرسش و نگرانی در ابتدای این تصمیم‌گیری وجود دارد که باید مورد بحث قرار بگیرد.

بعضی افراد زمان مشخصی را برای بارداری در ذهن خود دارند، اما برخی دیگر ممکن است فقط راجع به تعداد فرزندان و نحوه‌ی مراقبت آن‌ها فکر کنند.

اولین گام در آمادگی روانی برای حاملگی بحث درباره‌ی جزئیات تربیت فرزند است. این گام یک نشانه‌ی بلوغ شما و آمادگی برای بچه‌دار شدن است.

اگر تردید دارید، صحبت با همسرتان را این‌گونه شروع کنید: «میخوام راجبه یه موضوع مهم صحبت کنم، من استرس دارم و ازت میخوام صبورانه به حرفام گوش کنی و…»

۲ـ واضح صحبت کنید؛

احساس خود را درباره‌ی بارداری به همسرتان بگویید. راجع به نگرانی‌های خود صحبت کنید و اگر حس می‌کنید برای حاملگی آمادگی دارید واضح مطرح کنید.

سعی کنید احساس خود را توضیح دهید، می‌توانید بگویید: «من حس می‌کنم ما می‌تونیم وارد مرحله‌ی جدیدی در زندگیمون بشیم و من می‌خوام بچه‌دار بشیم.»

بهترین زمان برای انجام این گفتگو زمانی است که رابطه‌ی شما در وضعیت باثباتی قرار دارد. تصور بر این است که اوایل شروع زندگی مشترک اغلب زمانی نامناسب برای بچه‌دار شدن به حساب می‌آید.

اگر زندگی شما در مرحله‌ی آشفتگی مالی و عاطفی قرار دارد، ممکن است لازم باشد تا بهبود این شرایط منتظر بمانید و چنانچه با بیان این موضوع، همسرتان در تنگنا قرار گرفته بهتر است این بحث را به زمان دیگری موکول کنید.

گوش دادن به همسر

۳ـ به یکدیگر گوش کنید.

به یاد داشته باشید که این مورد باید یک تصمیم مشترک باشد. اگر همسرتان نظر متفاوتی دارد با احترام و سکوت به صحبت‌هایش گوش کنید، اگر منظور او را متوجه نشدید سؤال کنید.

به عنوان مثال صحبت‌هایش را تکرار کنید. می‌توانید بگویید: «تو گفتی که نمی‌تونی مسافرت‌های کاریتو به خاطر بارداری من به تأخیر بندازی، درسته؟!»

اگر هنوز همسرتان تردید دارد ممکن است به زمان بیشتری برای متقاعد کردن او نیاز داشته باشید.

همسرتان را آزار ندهید و به گفتگوی مداوم راجع به این مسئله اصرار نکنید.

اگر بحث شما بی‌نتیجه ماند بهتر است به همسرتان چند ماه فرصت دهید. او در این مدت، فرصت فکر کردن به صحبت‌های شما را پیدا می‌کند.

تحقیق

۴ـ تحقیق کنید.

زمانی که شما خواستار تغییر بزرگی در زندگی‌تان هستید بهتر است اطلاعات زیادی جمع‌آوری کنید.

اطلاعات مفید و سازنده‌ای برای صحبت‌های خود پیدا کنید. توصیه می‌شود در ابتدا کمی تحقیق کنید و منابع مفید برای راهنمایی خود و همسرتان در درک بهتر این تغییر را پیدا کنید.

بهترین راه شروع با منابع چاپ‌شده، کتاب‌های بارداری، کتاب‌های والدین و منابع چاپ‌شده توسط انجمن والدین و مراقبت از نوزاد است.

این منابع به شما و همسرتان در درک بهتر احساس و چالش‌های مرتبط با بارداری شامل خطرات و استرس‌های آن کمک می‌کنند. به علاوه، بهتر است فراتر از بارداری رفته و راجع به دوران کودکی نیز کتاب‌هایی مطالعه کنید.

در مورد چگونگی تأثیر کودک بر زندگی مشترک‌تان نیز منابعی را پیدا کنید.

توجه به افکار

۵ ـ افکار خود را دنبال کنید.

نظارت بر افکار و احساسات می‌تواند برقراری ارتباط را آسان‌تر کند. این یک راه عالی برای تمرکز بر مسائل مربوط به شما و همسرتان است. یک مجله را در نظر بگیرید که می‌توانید تمامی احساسات مرتبط با بارداری مانند تصمیم به بارداری را در آن ثبت کنید.

این کار یک عنصر عملی است که باعث می‌شود شما بتوانید تغییر احساسات و حالات خود را در مدت‌زمان مشخصی بررسی کنید.

یک مجله می‌تواند شامل موارد بسیاری باشد، نظیر ساماندهی افکار شما پس از مطالعه منابع و در واقع مکانی برای بیان احساسات شما می‌شود و در آینده می‌توانید از اطلاعاتی که راجع به کودک و مسائل پزشکی در آن نوشته‌اید، استفاده کنید.

همچنین می‌توانید اطلاعاتی که از صحبت با همسر، خانواده و دوستان خود به دست آورده‌اید، را در آن یادداشت کنید.

 برنامه ریزی برای پیشگیری از بارداری

۶ ـ یک جدول زمان بندی برای بارداری تهیه کنید.

با همسرتان درباره روش‌های پیشگیری از بارداری صحبت کنید. یک روش مناسب پیشگیری از بارداری داشته باشید تا زمانی‌ که آمادگی لازم برای بارداری را پیدا کنید.

علل رایج عدم آمادگی روانی بارداری، حاملگی ناخواسته‌ است. با برنامه‌ریزی مناسب برای زمانی که می‌خواهید باردار شوید و زمان کنار گذاشتن روش جلوگیری، می‌توانید از نگرانی بارداری ناخواسته رها شوید.

این روش باعث کنترل نتایج این تصمیم می‌شود و با تمایل هر دوی شما آمادگی برای بارداری صورت می‌گیرد.

بهترین روش جلوگیری از حاملگی را برای خودتان انتخاب کنید. می‌توانید از دیافراگم، وسیله‌ی داخل رحمی یا همان IUD، کاندوم، قرص و … استفاده کنید.

از پزشک برای این تصمیم کمک بگیرید تا بهترین روشی را که برای بدن و همچنین باروری آینده‌ی شما مشکلی ایجاد نمی‌کند انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *