آزمایشهای پیش از بارداری/ واکسنهای قبل از بارداری کدامند؟

۱۲ هفته اول بارداري از اهميت زيادي برخوردار است؛ زيرا در اين زمان، اعضا و دستگاه‌هاي اصلي بدن كودك ساخته مي‌شوند. پيش از آنكه متوجه بارداري خود شويد يا به پزشك‌تان مراجعه كنيد، اتفاقات بسياري ممكن است روي دهد. تصور کنيد شما و همسرتان همين امروز تصميم گرفته‌ايد فرزند داشته باشيد. چه مي‌کنيد؟ کارشناسان مي‌گويند بايد حداقل ۳ ماه صبر کنيد! گفتگوي ما را با خانم دکتر آزيتا صفارزاده، متخصص بيماري‌هاي زنان بخوانید.
اولين کاري که بايد در اين سه ماه انجام شود چيست؟
در اين ۳ ماه، نخستين کاري که بايد بکنيد، اين است که‌ با استفاده از جدول، چرخه قاعدگي خود را ثبت كنيد. براي بررسي چرخه باروري خود بايد حداقل دو ماه زمان شروع قاعدگي را يادداشت كنيد. اگر قاعدگي نامنظم داريد بايد ماه‌هاي بيشتري اين كار را انجام دهيد و براي تعيين زمان تخمك‌گذاري از يكي از روش‌هاي اندازه‌گيري دماي بدن يا ترشحات واژن استفاده كنيد.
يکي از مشکلات خانم‌ها در اين دوران کم و زياد شدن وزن آنهاست. در اين رابطه توضيح مي‌دهيد؟
حداقل سه ماه قبل از باردار شدن بايد به وزن مناسب‌تان برسيد. چاقي با افزايش عوارض بارداري همراه است و ميزان ابتلا به فشار خون، مسموميت بارداري، ديابت بارداري و نياز به سزارين با چاقي افزايش مي‌يابد. يك برنامه منظم ورزشي را آغاز كنيد و آن را ادامه دهيد. انجام يك فعاليت بدني متعادل پيش از بارداري و ادامه آن در طول بارداري، به شما كمك شاياني مي‌كند.
اين روزها درباره اسيد فوليک زياد مي‌شنويم. توصيه شما چيست؟
مصرف اسيد فوليک را پيش از بارداري آغاز كنيد (روزانه ۴/۰ ميلي‌گرم) که از بروز اختلالات مادرزادي مغز و نخاع پيشگيري مي‌كند و پايين بودن سطح آن در بدن با افزايش خطر سقط همراه است. ضمنا قبل از بارداري بايد مصرف آن را آغاز كنيد چون بيشترين تاثيرش در ۲۸ روز نخست بارداري است. از آنجا كه ممكن است دقيقا ندانيد چه زماني باردار مي‌شويد، بهتر است هم‌زمان با توقف روش جلوگيري از بارداري و در همان دوراني كه سعي مي‌كنيد باردار شويد، مصرف آن را آغاز كنيد. برخي فرآورده‌هاي غلات مانند برخي انواع آرد، غلات مورد مصرف در صبحانه و پاستاها با فوليك‌اسيد غني مي‌شوند. مصرف روزانه يك فنجان غلات غني شده با صبحانه همراه شير و نوشيدن يك ليوان آب پرتقال مي‌تواند نيمي از نياز روزانه شما به اسيد فوليک را برآورده كند. بهترين خوراکي‌هاي حاوي اسيد فوليك عبارت‌اند از: ميوه‌ها (مخصوصا پرتقال و توت فرنگي)، انواع بنشن (مخصوصا عدس)، سويا، فرآورده‌هاي غلات و سبزيجات با برگ‌هاي سبز تيره (كلم بروكلي، نخود فرنگي و مارچوبه). اگر كم‌خونيد، آن را درمان كنيد. كمبود آهن در بارداري ممكن است موجب شود بيش از حد در دوران بارداري احساس خستگي كنيد. به علاوه، بايد ذخيره آهن مناسبي براي جنين و زايمان داشته باشيد.
مي‌خواهيد بچه‌دار شويد؟ ‌3 ماه صبرکنيد!
آيا موضوع عفونت هم مهم است؟
بله، حتما. از محيط‌ها و افرادي كه دچار انواعي از عفونت هستند، دوري كنيد. دست‌هايتان را مرتب بشوييد و در اين دوران، ترجيحا خودتان سطل زباله را خالي نكنيد؛ از تماس با مواد شيميايي مضر در خانه و محل كار اجتناب كنيد؛ گروه خوني خودتان و همسرتان را بدانيد و با هم سابقه بيماري‌هاي خانوادگي را يادداشت كنيد؛ به پزشك مراجعه كنيد تا اگر لازم مي‌داند برخي آزمايشات يا در صورت لزوم واكسيناسيون‌هاي پيش از بارداري را انجام دهد؛ در مورد تمام داروهايي كه به صورت مرتب مصرف مي‌كنيد؛به دندانپزشك مراجعه كنيد تا از سلامت دندان‌هايتان مطلع شويد چراکه وجود بيماري‌هاي لثه در دوران بارداري خطر به دنيا آمدن كودكي با وزن پايين را افزايش مي‌دهد.ضمنا در اين دوران از سيگار و سيگاري‌ها دوري کنيد.
آيا پيش از بارداري بايد واکسن زد؟
همه خانم‌ها قبل از بارداري بايد از نظر ايمني نسبت به سرخجه آزمايش شوند. سرخجه يك بيماري ويروسي واگيردار است كه در صورت ابتلاي مادر در بارداري، تهديدي جدي براي جنين خواهد بود. بنابر اين بايد حداقل سه ماه پيش از بارداري واكسن سرخجه براي زناني كه ايمني ندارند، تجويز شود. واكسن ديگري كه معمولا از آن غفلت مي‌شود، يادآور «ديفتري – كزاز» است كه بايد هر ۱۰ سال يك‌بار تزريق شود. و نکته آخر اينکه، اگر روش پيشگيري از بارداري‌تان را متوقف كرده‌ايد، براي انجام هر آزمايش يا تصويربرداري – مانند عكس‌هاي راديولوژي – مسوول مربوطه را در جريان قرار دهيد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. رویا سلمان پور از همدان پاسخ

    مطالعه جدید محققان نشان می دهد سطح هورمون استرس قبل از بارداری ممکن است بر ریسک تولد نوزاد کم وزن تاثیر داشته باشد.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معمولا سطح هورمون استرس موسوم به کورتیزول به هنگام صبح بالاست و در طول روز به مرور کاهش می یابد. اما برخی افراد دارای سطح کورتیزول پایینی در هنگام صبح بوده که در طول روز، به کمتر از حالت عادی، کاهش می یابد.

    به گفته محققان، این الگوی غیرعادی که مرتبط با استرس مزمن و سابقه ضربه روحی و روانی است، با روند پیشرفت شماری از بیماری ها از جمله سرطان و سفت شدگی عروق مرتبط است. همچنین ممکن است وزن نوزاد را نیز بر این اساس پیش بینی کرد.

    کریستین گاردینو، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می گوید: «ما دریافتیم که الگوی کورتیزول مشابه که با استرس مزمن مرتبط است، در زمان زایمان موجب وزن کمتر از حد نرمال نوزاد می شود.»

    این تیم تحقیقاتی، با آنالیز فشار خون، شاخص توده بدنی، سطح کورتیزول بزاق دهان و سایر فاکتورهای ۱۴۲ زن باردار به ارزیابی سطح استرس آنها پرداختند.

    آنها دریافتند افزایش سطح کورتیزول در مادران موجب کاهش جریان خون در جنین شده که با کاهش منبع اکسیژن و مواد غذایی همراه است. همین موضوع موجب تولد نوزادانی با وزن کمتر می شود. این نوزادان بسیار در معرض مشکلات سلامت و حتی مرگ قرار دارند.
    سلامت نیوز: تاثیر استرس قبل از بارداری بر وزن نوزاد

  2. اگر بچه مي‌خواهيد…

    مراقبت‌هاي پيش از بارداري به اندازه مراقبت‌هاي پيش از زايمان مهم هستند. با رعايت نكات زير مي‌توانيد شانس بارداري‌تان را بالا ببريد:
    • سيگار نکشيد: زمان باردار شدن سيگاري‌ها نسبت به افراد غيرسيگاري دو برابر طولاني‌تر و نسبت سقط جنين نيز در آنها بيشتر است.
    • فوليك اسيد را شروع كنيد: اگر قاعدگي‌هاي سنگين داريد قرص آهن هم بخوريد و در صورتي كه اهل مصرف ميوه‌ها و سبزيجات تازه نيستيد ويتامين C فراوان مصرف كنيد. از خوردن ويتامين A وD زياد پرهيز كنيد چون براي جنين مضر است.
    • در هواي تازه قدم بزنيد و ورزش كنيد: محيط‌هاي كاري بسته و ترافيك شلوغ شهري مقدار اكسيژن خون را كاهش مي‌دهد و قدرت باروري‌تان را كم مي‌کند.
    • استرس‌تان را مديريت كنيد: فنوني مثل يوگا و مديتيشن را به كار ببريد. استرس زياد مي‌تواند بر جريان تخمك‌گذاري موثر باشد و باردارشدن را سخت‌تر كند.
    • سونا نرويد: اگر احتمال مي‌دهيد بارداريد اين توصيه را جدي بگيريد. محققان مي‌گويند دماي بالا ضمن اينکه بارداري را با مشکل مواجه مي‌کند، مي‌تواند باعث سقط جنين شود.
    • روابط زناشويي‌تان را بيشتر كنيد: خيلي از زوج‌هايي كه از جداول زماني استفاده مي‌كنند شانس بچه‌دار شدنشان كم مي‌شود. بهترين روش براي بچه‌دار شدن اين است كه از پايان يك قاعدگي تا شروع قاعدگي بعدي ۳ بار در هفته رابطه زناشويي داشته باشيد.
    • بدن شوهرتان بايد خنك باشد: اگر همسر شما توي وان داغ نشسته باشد، مسافتي طولاني را بدون توقف رانندگي كرده باشد يا لباس زير تنگ پوشيده باشد نمي‌تواند به خوبي اسپرم توليد كند.
    • سعي كنيد وزن‌تان را در اندازه مناسبي نگه داريد: رژيم‌ گرفتن‌هاي غيراصولي براي سلامت‌ خطرناكند مخصوصا اگر بخواهيد باردار شويد.
    • وحشت نكنيد: نود درصد زوج‌هاي بارور تا يك سال پس از اينكه اقدام به بچه‌دار شدن كردند باردار مي‌شوند. اگر احتمال مي‌دهيد كه مشكل باروري داريد (مثل پريودهاي نامنظم، بيماري‌هاي لگني و عفونت‌هاي ناشي از جراحي يا عفونت‌هاي ديگر) به پزشك خود مراجعه كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *