یکی از عوارض “مصرف زیاد شیر در کودکان” کم خونی است!

مصرف زیاد شیر در کودکان در جذب آهن غذاها اختلال ایجاد کرده و باعث کم‌ خونی کودک شود…

سیدضیاء‌الدین مظهری متخصص تغذیه، درباره میزان مصرف لبنیات در کودکان گفت: برای کودک حدود ۲ ساله، مصرف یک تا ۲ لیوان شیر در روز در دفعات مختلف کافی است که مقداری از آن می‌تواند به صورت ماست به کودک داده شود.

مصرف زیاد و بیش از حد این مقدار شیر توسط کودکان توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه کلسیم موجود در شیر و ماست می‌تواند در جذب آهن غذاها اختلال ایجاد کرده و باعث کم‌ خونی کودک شود.

عوارض مصرف زیاد شیر در کودکان

شیر، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد نظیر پروتئین، ریبوفلاوین و ویتامین B12 و از همه مهم تر کلسیم را تامین می کند و هنگامی که سن کودک به ۱۲ ماهگی می رسد، می تواند به عنوان یک نوشیدنی مناسب وارد برنامه غذایی شده و تا آخر عمر حداقل یک لیوان شیر در روز، به مصرف برسد.

مصرف بیش از حد ویتامین D باعث ایجاد مسمومیت می‌شود اما این موضوع با افزایش آنزیم‌های کبدی ارتباطی ندارد. بالا رفتن آنزیم‌های کبدی می‌تواند به علت چرب شدن کبد ناشی از نوع تغذیه باشد، مصرف زیاد انواع فست‌فودها و غذاهای چرب نیز می‌تواند منجر به بالا رفتن آنزیم کبدی شود.

باید توجه داشته باشیم که این گونه مشکلات باید توسط متخصص گوارش بررسی شود به دلیل اینکه آنزیم‌های کبدی می‌تواند تحت تأثیر بیماری‌های کبدی مثل هپاتیت C و غیره افزایش پیدا کند.

میزان نیاز کودکان به شیر
میزان نیاز کودکان به شیر بستگی به سن آن‌ها دارد، اما توصیۀ معمول این است:

کودکان ۲ تا ۸ سال: دو تا سه فنجان شیر در روز،
کودکان ۹ تا ۱۸ سال: سه تا چهار فنجان شیر در روز.

با وجود این، اگر کودک شما شیر نمی‌نوشد، می‌توانید سایر محصولات لبنی را به او معرفی کنید. مواد لبنی دیگری مانند پنیر و ماست دارای کلسیم و ویتامین D هستند.

حتی اگر کودکان بالای یک سال شیر می‌خورند، باید غذا‌های غنی از کلسیم و ویتامین D هم مصرف کنند تا این ویتامین را به اندازۀ کافی (IU 600) در روز دریافت کرده باشند. مصرف شیر برای کودکان به مقدار زیاد خوب نیست، زیرا علاوه بر کالری اضافی خطر کم‌خونی ناشی از فقر آهن را برای کودک به همراه دارد.

حساسیت به شیر
اگر کودک شما به پروتئین شیر حساسیت داشته باشد، نه تنها نباید شیر بخورد بلکه سایر محصولات حاوی شیر را هم نباید مصرف کند. نشانه‌های حساسیت می‌تواند خفیف یا شدید باشد؛ نشانه‌هایی مانند اسهال، یبوست، آنافیلاکسی و خس‌خس سینه. کودکانی که به شیر حساسیت دارند باید کلسیم و ویتامین D موردنیاز خود را از مواد غذایی دیگر دریافت کنند. آن‌ها باید از مصرف شیر و سایر محصولات لبنی خودداری کنند تا وقتی مطمئن شوید حساسیت آن‌ها به‌تمامی ازبین رفته است. شایع‌ترین حساسیت به شیر، ناتوانی در تحمل لاکتوز است.

در این عارضه، کودکان نمی‌توانند لاکتوز موجود در محصولات لبنی را تحمل کنند و دچار افزایش گاز در شکم، تهوع و نفخ می‌شوند. برخلاف کودکانی که به پروتئین شیر حساسیت دارند، کودکان مبتلا به ناتوانی تحمل لاکتوز نمی‌توانند لاکتوز شیر و محصولات تهیه‌شده از آن را تحمل کنند.

بعد از اینکه مطمئن شدید کودکتان به شیر حساسیت ندارد، می‌توانید با شیر‌های طعم‌دار یا خوراکی‌های خوشمزۀ حاوی شیر او را تشویق به نوشیدن این مایع مفید و زندگی‌بخش کنید.

منبع خبر : برگرفته از farsnews،koodaket

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.