گرفتن سرخجه در بارداری برای جنین خطرناکه؟!

من نمی دانم سرخجه گرفتم یا نه؟ و حتی نمی دانم قبلاً واکسن سرخجه زدم یا نه؟ اگر خدایی نکرده سرخجه در بارداری بگیرم برای جنین خطرناکه؟

پاسخ مشاور:

بیماری ویروسی سرخجه مخصوصاً در سه ماه اول بارداری خطرناک است و در جنین ایجاد ناهنجاریهایی از قبیل ضايعات چشمي مثل آب مرواريد، كري، اختلالات كروموزمي، تاخير در رشد و كم خوني، پنوموني، يرقان، ناهنجاريهاي قلبي مانند بازماندن ديواره بين دو بطن و تنگي شريان مي‌کند.

بیماریهایی که در دوران بارداری تولید ناهنجاری در جنین می کند
بیشتر بیماریهای ویروسی در دوران بارداری در جنین ایجاد ناهنجاری و نقص مادرزادی می نماید که عبارتند از:

۱- سرخجه
مهمترین بیماری ویروسی است که ایجاد عوارض شدید در جنین می نماید. بخصوص اگر زنی قبل از ماه چهارم حاملگی به سرخجه دچار گردد، جنینش به آب مروارید، کوری توأم با میکروافتالمی یا اختلالات شنوایی به صورت کری مادرزادی یا اختلالات قلبی و عروقی یا ضایعات مغزی مبتلا می شود.

به همین سبب زنان حامله باید از بیماران مبتلا به سرخجه دوری نمایند و برای پیشگیری اگر در کودکی به سرخجه مبتلا نشده باشند، قبل از حاملگی به تزریق واکسن سرخجه اقدام نمایند.

در سه ماهه‌ اول بارداري به علت شكل گرفتن ارگانهاي بدن جنين، چنانچه زن باردار، دچار سرخجه شود، درصد پيدايش عوارض ناهنجاريهاي جنيني به ۸۰ درصد مي‌رسد. 

گاهي علايم برخي از بيماريها، كاملا شبيه به سرخجه است و علاوه بر اين مواردي از سرخجه گزارش شده كه فاقد علائم باليني است، بنابراين تشخيص سرخجه زماني است كه بتوان ويروسي را جدا كرد و يا اين كه آنتي‌بادي ضد سرخجه در سرم مادر توسط تست‌هاي آزمايشگاهي تاييد شود و اگر هنگام تماس خانم باردار، بيمار مبتلا به سرخجه يا چند روز پس از آن، آنتي‌بادي ضدسرخجه در سرم تشخيص داده شود، مي‌توان به بيمار اين اطمينان را داد كه جنين او مبتلا نخواهد شد.

۲- آبله و سرخک
آبله مرغان و اوریون نیز در زنان حامله تولید ناهنجاری جنینی می نماید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *