کیست تخمدان و قصد بارداری/ آیا بهترین روش درمان آندومتریوز عمل لاپاراسکوپی است؟

۲۷ سال دارم و ۶ ساله ازدواج کردم. ازآبان سال گذشته اقدام برای بارداری کردیم و متاسفانه متوجه کیست اندومتریوز در دو تخمدانم شدم. در حال حاضر کیستها ۴سانتی متر و ۲سانتی متر است.به دستور یکی از پزشکا یک آمپول دیفرلین زدم ولی پزشک خودم به شدت مخالف این موضوع بود. دیروز دکتر بودم دکتر گفت اگه تا ۴ماه دیگه باردار نشدم عمل لاپاراسکوپی انجام بدم. خواستم بپرسم آیا با این کیستها من امید بارداری داشته باشم؟ عمل لاپاراسکوپی خیلی سخته؟ بعد لاپراسکوپی نتیجه چطوره؟

پاسخ
سلام
شما باید شدت درد خود را مطرح کنید. اگر همزمان با وجود کیست درد لگنی هم دارید حتماً باید بررسی دقیق شوید لطفاً با جواب سونوگرافی و آزمایش ها مراجعه فرمائید.

کیست درموئید به اندازه ۵۲×43میلی متر در تخمدان سمت راستم هست، پریودم نا منظمه مجرد و ۲۴ساله هستم و وزنم ۶۴ کیلو و قدم ۱۶۰سانتیمتر میباشد.راه درمان چیست؟باید حتما لاپاراسکوپی انجام بدهم یا با دارو درمان میشودو چیزی که مهمه هزینه لاپراسکوپی چقدر میشود؟

پاسخ
سلام
چون ماهیت دقیق کیست شما مشخص نیست باید از طریق لاپاراسکوپی خارج شود و جهت بررسی به پاتولوژی فرستاده شود. بهترین راه درمان شما لاپاراسکوپی می­ باشد.

تو رو خدا به سوال من جواب بدید تا حالا چندین بار سوال پرسیدم ولی جواب ندادید. خانم ۲۸ ساله هستم که ۹ ماه پیش ازدواج کرده ام و تاکنون نیز بدون استفاده از هیچ روش پیشگیری باردار نشده ام ۳ ماه پیش طی سونو شکمی مشخص شد یک کیست ۴۰ میلیمتری در تخمدان سمت چپم وجود دارد سونو گرافی واژینال نیز انجام داده ام که پزشکم گفتند از نظر رحم و تخمدان و لوله های رحم مشکلی ندارم در ضمن amh:2/88 وfsh :7 میباشد . پزشکم معتقد هست امکان بارداری خودبخودی برای من وجود دارد ولی با این وجود هنوز اتفاق نیافتاده. به نظر شما نیاز به عکس رنگی دارم؟ ایا ذخیره تخمدانی من پایین هست؟ شما بگید من چکار کنم خواهش میکنم . اگر جواب برام ایمیل کنید ممنون میشم.

پاسخ
با سلام
شما باید
سونوگرافی دقیق واژینال شوید و بررسی شود که گسترش بیماری شما تا چه حدود می­باشد. امکان بارداری هست ولی نیاز به بررسی وضعیت لوله­ های رحمی می ­باشد. لطفاً جهت ویزیت به کلینیک آندومتریوزیس مراجعه کنید.

پاسخ توسط پزشکان مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا

اشتراک‌گذاری
6 نظر
  1. با سلام و خسته نباشید
    من طی سونو گرافی که داشتم متوجه شدم کیستی به اندازه ۱۱۴در ۱۱۲ میلی متر در تخم دان سمت چپم داذم
    که دکتر گفت باید عمل بشم و به علت بزرگی کیست امکان لاپرا وجود ندارد
    ایا واقعا امکان لاپرا با این ابعاد کیست وجود نداذد؟؟؟

  2. خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها راه درمان کیست‌های تخمدان، جراحی و خارج کردن توده است در حالی‌که دکترحقگو می‌گوید براساس سن و شرایط جسمی بیمار، علائم بیماری و مشخصات سونوگرافی و آزمایش‌های خون باید درباره روش درمان تصمیم‌گیری کرد.
    به گفته این متخصص زنان و زایمان، اغلب کیست‌ها که کیست‌های فیزیولوژیک تخمدان هستند با یک درمان دارویی معمولی برطرف خواهند شد و حتی اگر بیمار کیست ساده‌ فیزیولوژیک داشته باشد و هیچ دارویی هم مصرف نکند، انتظار می‌رود کیست پس از دو ماه کوچک‌تر شود، اما اگر بعد از این مدت، اندازه کیست تغییر نکند یا بزرگ‌تر شود، باید دنبال پیدا کردن علت اصلی و درمان صحیح آن باشیم.
    وی با تاکید براین‌که اندازه توده در انتخاب روش درمان بسیار مهم است، می‌گوید: کیست‌های فیزیولوژیک تخمدان که خودبه‌خود ممکن است برطرف شوند، اندازه‌ای کوچک‌تر از شش سانتی‌متر دارند. بنابراین برای توده‌های ساده که محتویات داخل آن مایع و شفاف است و کدورتی دیده نمی‌شود، معمولا جای نگرانی وجود ندارد اما در صورتی که مایع داخل کیست شفاف نباشد، دیواره‌های ضخیمی در آن دیده شود یا اندازه‌اش بیشتر از شش تا هشت سانتی‌متر باشد، نیاز است بررسی‌ دقیق‌تر انجام شود.
    دکتر حقگو درباره روش‌های جراحی کیست‌های تخمدان توضیح می‌دهد: کیست تخمدان را می‌توان با روش جراحی باز یا لاپاراسکوپی عمل کرد و جراح براساس شرایط بیمار، نوع کیست و آزمایش‌های وی باید روش مناسب را انتخاب کند. البته تبحر جراح و امکانات در دسترس او نیز بر انتخاب روش جراحی تاثیرگذار خواهد بود.
    خوراکی‌های مفید و مضر برای کیست‌های تخمدان
    در‌باره بعضی انواع کیست‌ها که علل ناشناخته دارند، هیچ رژیم غذایی مفید یا مضری مشخص نشده، اما انواع‌دیگری از کیست‌های تخمدانی هستند که با نحوه تغذیه فرد ارتباط خواهند داشت. دکتر حقگو در این‌باره می‌گوید: پیروی از رژیم‌های‌ غذایی غنی از چربی و گوشت قرمز، احتمال بروز بیماری اندومتریوز را افزایش می‌دهد و به همین دلیل توصیه می‌شود، کسانی که سابقه این بیماری در خانواده‌شان وجود دارد، بیشتر از رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنند.
    وی می‌افزاید: بارداری‌ و شیردهی از دیگر عواملی است که می‌تواند احتمال روبه‌رو شدن با این بیماری را کاهش دهد و یکی از عوامل محافظت‌کننده به‌شمار می‌آید.
    بیماران زیادی هم هستند که وقتی متوجه کیست تخمدان می‌شوند، نمی‌دانند ورزش و فعالیت‌ جسمی به ضررشان است یا نه. دکتر حقگو در این‌باره توضیح می‌دهد: برای بعضی انواع کیست‌ها و براساس اندازه آن، پزشک فعالیت ورزشی سنگین را ممنوع می‌کند تا احتمال پاره شدن کیست کاهش یابد، ولی برای کیست‌هایی که اندازه‌شان کوچک است، محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.

  3. ببخشید من کیست درموئیدmm27×۲۷دارم ایا امکان باردارشدن هست؟

    1. باید اول به پزشک جراح عمومی مراجعه نمایید .

  4. ببخشید من کیست درموئیدmm27×۲۷دارم ایا امکان باردارشدن هست؟

  5. ممنون از سوالات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.