کیست تخمدان در دوران بارداری از بین می رود؟!

اگر در دوران بارداری کیست تخمدان داشته باشیم…

تاثیر کیست تخمدان در بارداری

من یک کانون کیستیک به قطر ۳۲mm در تخمدان چپ حاوی اکوی اینترنال قابل توجه مطرح کننده کیست کمپلیکه و با احتمال کمتر اندومتریوما هستم علاوه بر آن در مجاورت فوقانی تخمدان چپ یک کانون کیستیک نسبتاً طولی و اکوفری به ابعاد ۱۵*۲۶ mm به نفع پارااوراین یا احتمال کمتر هیدروسالپنکس هستم. سه ماه پیش به پزشک متخصص زنان مراجعه کردم به من سه بسته قرص ld دادن که سه ماه پشت سرهم مصرف کنم بدون اینکه مابینش پریود بشم بعد از مصرف این قرص‌ها و پریود شدنم به سونوگرافی مراجعه کردم اندازه ی کیست به اندازه ۲ mm کاهش پیدا کرده .

من ۳۰ سال سن دارم و برای اولین بار قصد حامله شدن را دارم. آیا با وجود این کیست‌ها میتوانم باردار شوم؟ آیا این کیست ها برای جنین مشکلی بوجود می آورد؟ آیا این کیست ها با حامله شدن از بین نمی رود؟ خیلی خیلی نگرانم ضمن اینکه سنم هم بالا می رود و میترسم باردار نشوم. ممنون میشم راهنماییم کنید. آیا باز هم قرص مصرف کنم یا باید لاپاراسکوپی شوم؟

بخشید یادم رفت بگم بعد از سه ماه که پریود شدم دردهای شکمی خیلی دردناکی دارم طوری که دردش از پهلوی چپ شروع میشه و تا قسمت معده تیر می‌کشه طوریکه خمیده راه میرم و هنگام دفع مزاج خیلی درد میکشم .بخاطر همین دردهای شدید به پزشک مراجعه کردم برام سونوگرافی اورژانسی نوشتن که جواب سونو هم همینی بود که در  گفتم فقط ۲mm کوچیکه شده بود. ممنونم از وقتی که می‌گذارید.

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام نگران نباشید سایز کیست تخمدان شما کوچک است بهتر است زودتر برای بارداری اقدام کنید در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی این کیست ها از بین می روند.


تاثیر کیست تخمدان بر بارداری
بر اساس تاثیر کیست های تخمدان بر بارداری، کیست ها به دو دسته تقسیم می شوند .گروهی از کیست ها بر باروری تاثیر می گذارند و گروهی از کیست ها بر باروری بی تاثیر هستند. در حالت کلی تنها عامل کیست تخمدان منجر به ناباروری نمی شود .

کیست هایی که بر ناباروری تاثیر می گذارد به شرح ذیل می باشد:
کیست تخمدان اندومتریوزیس

زمانی که بافت های اندومتریوزیس به طور غیر عادی خارج از رحم رشد کند باعث ایجاد کیست تخمدان اندومتریوزیس می شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک
کیست های زیادی با اندازه کوچک در تخمدان ها ایجاد می شوند که عامل آن نوعی از سندروم می باشد.

کیست هایی که بر باروری بی تاثیرند:
۱٫کیست عملکردی

نوعی از کیست ها در زمان پریود به طور مداوم ایجاد می شوند و خطری برای باروری ندارند. کیست های فولیکولار و کیست های لونئال از جمله این کیست ها می باشند. نکته قابل توجه اینست که وجود این نوع کیست نشان دهنده روال طبیعی بدن در روند بارداری می باشد.

کیست تخمدانی آدنوما:
محل رشد این نوع از کیست ها در تخمدان می باشد و باید حتما تحت درمان قرار گیرد. این کیست ها بر روی باروری تاثیر ندارد .

کیست تخمدانی درموئید:
نوعی از کیست ها وجود دارند که از لحاظ ظاهری با دیگر کیست ها تفاوت دارند. این کیستها به جای مایع، دارای بافتهای پوست و مو و حتی دندان می باشند. تاثیر کیست تخمدانی درموئید بر باروری صفر است.

منبع خبر : dramahdavi

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *