کودک یک ساله و بازگشت به کار مادر

در یک سالگی برای همه کودکان مرحله جدیدی از نظر آگاهی آغاز می‌شود و کودک تغییرات گوناگونی می‌کند. یکی از این تغییرات این است که کودک توانایی جدا ماندن از والدینش را برای مدت کوتاهی دارا می‌شود. البته نمی‌توانید انتظار داشته باشید کودک بفهمد چرا دارید ترکش می‌کنید و او را با یک غریبه تنها می‌گذارید. به هر حال بازگشت شما به کار اجتناب​ناپذیر است و باید بدانید خیلی از بچه‌ها در همین سن از مادرشان جدا می‌شوند و ساعاتی از روز را با پرستار می‌گذرانند. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید راحت‌تر کودک را با کسی که نگهداری از او را به عهده گرفته همراه کنید.

·         یک‌باره کودک خود را با پرستارش که ممکن است مادر یا خواهرتان باشد، تنها نگذارید. بهتر است روز اول شما و پرستار، چه در خانه خودتان چه در خانه‌ای که کودک قرار است نگهداری شود، هر دو در کنار کودک حضور داشته باشید. البته در آن روز بهتر است ساعاتی را در اتاقی دیگر یا به انجام کارهای خانه بگذرانید تا بتوانید از دور شاهد رفتار کودک با پرستارش باشید. ساعاتی که کودک با پرستارش می‌گذراند او را برای ترک شما آماده خواهد کرد.

·         چیزهایی که کودک​تان دوست دارد را در اختیار او و پرستارش بگذارید. فیلم یا کارتون‌های مورد علاقه کودک را در اختیار پرستار بگذارید و بازی‌ها و کارهایی که فرزندتان دوست دارد را به پرستارش بیاموزید تا کودک شما با پرستارش احساس نزدیکی بیشتری کند و از بودن کنار او لذت ببرد.

·         وقتی کودک با پرستارش روبه‌رو می‌شود محیط خوشحالی برایش به وجود بیاورید. برای مثال با خوشحالی بگویید: «وای، خاله آمده تا با تو بازی کند. خوش به حالت!» این جملات بچه را به بودن در کنار خاله‌اش ترغیب خواهد کرد.

·         اگر کودک شما اخلاق خاصی دارد، مثلا دوست دارد وقتی خواب است کسی کنارش باشد، طور خاصی دستشویی رفتنش را بیان می‌کند یا از چیز خاصی مثل صدای جاروبرقی می‌ترسد، حتما به پرستارش بگویید تا کودک در نبود شما دچار دلهره و اضطراب نشود.

·         یادتان باشد به فرزندتان دروغ نگویید. اگر قرار است عصر به خانه برگردید به او نگویید: «الان برمی‌گردم.» شما باید سر ساعت همیشگی کنار فرزندتان بازگردید. کودک شما به ساعت بازگشت​تان عادت می‌کند و اگر آن ساعت کنار او نباشید دچار اضطراب و نگرانی بیش از حد می‌شود و جدا شدن از او برای روز بعد سخت خواهد بود.

·         می‌توانید برای روزهای اول برای او جایزه‌ای در نظر بگیرید و بگویید اگر بچه ی خوبی بود و با پرستار کنار آمد جایزه را در اختیار او خواهید گذاشت. یادتان باشد اگر چنین قولی دادید حتما به آن پایبند بمانید.

·         ممکن است کودک شما بارها بعد از رفتن شما بی‌تابی و گریه کند. این موضوع برای روزهای اول کاملا طبیعی است و نباید شما را نگران کند. مطمئن باشید بعد از رفتن شما با پرستارش آرام خواهد شد. در این موارد نباید رفتن خود را طولانی‌تر کنید یا منصرف شوید زیرا کودک یاد می‌گیرد اگر گریه کند شما پیشش خواهید ماند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *