کودک در ۱ سالگی چه واکسنهایی دریافت می کند؟

واكسن ( سرخك ، سرخجه ، اوريون ) :

   سرخك بيماري شديداً مسري است كه با تب ، سرفه ، احتقان بيني ، التهاب ملتحمه ، دانه هاي سفيد روي مخاط دهان و بثورات جلدي منتشر شونده مشخص مي شود . عوارض اين بيماري به صورت التهاب مغز و برونشيت و التهاب گوش مياني ديده مي شود . در بعضي كشورهاي در حال توسعه ميزان مرگ و مير به ۱۰% مبتلايان مي رسد .

   سرخجه بيماري مسري به همراه بثورات جلدي است كه علائمي مثل تب و سرفه و …… در آن خفيف تر از سرخك مي باشد . اهميت اين بيماري در ابتلا زنان باردار است كه مي تواند منجر به سقط يا اختلالات مادرزادي در جنين شود.

   اوريون يك بيماري ويروسي حاد بوده كه با بزرگ شدن دردناك غدد بزاقي مخصوصاً پاروتي همراه است . عوارض اين بيماري شامل مننژيت ، التهاب تخمدان يا بيضه ، التهاب لوزالمعده و التهاب مغز مي باشد .

   بهترين راه جلوگيري از ابتلا به اين بيماري ها استفاده از واكسن ام ام آر مي باشد كه در دو نوبت ( يك سالگي و هجده ماهگي ) تزريق مي شود . واكسن ،  ويروس زنده ضعيف شده مي باشد و به صورت زير جلدي در ناحيه بازو تزريق مي گردد . امكان تب چند روز بعد از تزريق واكسن وجود دارد كه مي توان از پاشويه و استامينوفن استفاده نمود . زناني كه قصد بارداري دارند حداقل سه ماه قبل از بارداري حتماً بايد واكسن ام ام آر را دريافت نمايند .

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. واکسن یک سالگی برخلاف واکسنهای دیگه بچه احتیاج به کمپرس سرد و گرم نداره درضمن احتیاج به قطره استامینیفون هم نیست نکته مهم دیگه اینکه بعد از یک هفته احتمال داره لکه های قرمزی روی بدن یا صورت بچه مشاهده بشه که اصلا احتیاج که مراجعه به پزشک نیست چون این امر کاملا طبیعی بوده و رفلاکس بعضی بچه ها به واکسن یکسالگی میباشد و البته یک هفته بعد علایم سرماخوردگی هم پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *