کودکان را از این فضاها دور کنید!

۱-مشاجرات خانوداگی

از قدیم گفته‌اند در دعوا نان وحلوا پخش نمی‌کنند. در مشاجرات‌ گاه انسان از کوره در می‌رود و سخنانی می‌گوید یا نسبت‌هایی را می‌دهد که نه شایسته خود و نه مناسب روحیه کودکان و خردسالان است. بهتر است اگر اختلاف یا نظر مخالفی نسبت به یکدیگر داریم دور از دید و شنید بچه‌ها صورت پذیرد.

۲-لطیفه‌ها و جک‌های خارج از محدوده

بزرگتر‌ها با ظرفیت بالا و معمول بودن برخی لطیفه‌ها بین خودشان مطالبی را ردوبدل می‌کنند. اما آیا همه آن‌ها برای بچه‌ها هم متناسب است؟ به ویژه اگر از صراحت لهجه و الفاظ خاص نیز استفاده شود. معمولاً در حضور بچه‌ها از نکات سالم استفاده کنید.

۳-پوشش مناسب در خانه

چون منزل را محل استراحت و آرامش خود می‌دانیم نباید به خود اجازه دهیم با هر پوششی به ویژه مادران محترم در خانه ظاهر شویم. قدرت گیرندگی و ضبط تصاویر از حرکات در کودکان قوی است و این حرکت‌ها در بحران بلوغ و آغاز شکوفایی غریزه جنسی، آن‌ها را تحت تاثیر آثار منفی خود قرار می‌دهد. حمام بردن خردسالان نیز از این قانون پیروی می‌کند و به ویژ ه اگر پسربچه‌ها به وسیله پدر حمام بروند بهتر است.

۴- مهمانی‌ها و جشن‌ها

چون در عروسی‌ها یا مهمانی‌ها هرگونه حرف و سخن ردو بدل می‌شود روح حساس و لطیف بچه‌ها تک تک آن‌ها را در حافظه خود ذخیره کرده و پس از مدتی با بازنگری و تخیل آن صحنه‌های فوق را دوباره زنده خواهند کرد.

بهتر است اولیا محترم به این نکات توجه داشته و مهمانان گرامی را نیز اجمالی توجیه کنند. مسئله حجاب، محرم نامحرم، حرکات موزون و غیرموزون، سخنان مربوط و نامربوط برخوردهای زننده یا مناسب همه در این مقوله قرارمی‌گیرند.

۵-مسافرت‌ها

در اغلب مسافرت‌های خانوادگی مسئله فوق (بند ۴) نیز به وضوح دیده می‌شود به ویژه در وسیله نقلیه اگر تعداد زیاد و جا نیز کم باشد و تراکم جمعیت باعث برخی مسائل شود. هنگام خواب در چادرهای مسافرتی یا پارک‌ها و ویلا‌ها رعایت نکات اخلاقی بسیار ضروری است. عواقب رعایت نکردن مسائل رفتاری و اخلاقی، آینده بسیار بدی را برای بچه‌ها رقم خواهد زد.

۶-اعتیاد والدین یا دیگر بستگان

متاسفانه خانواده‌هایی که در آن‌ها معتاد وجود دارد، مشکلات بیشتری دامن‌گیر آنان می‌شود. بی‌حوصله بودن فرد معتاد، ‌گاه بددهنی در حضور بچه‌ها، استعمال مواد مخدر و نحوه برخورد با مسائل گوناگون توسط معتاد اثرات بسیار بدی در تربیت آینده دلبندان شما به جای می‌گذارد. دود سیگار و مواد مخدر برای ریه‌های ظریف و حساس بچه‌ها بسیار مضر است و پزشکان متخصص در این زمینه توصیه‌های جدی دارند .

۷- استفاده از ماهواره و فیلم‌های خاص

استفاده نامناسب از ماهواره و دیدن فیلم‌های مبتذل در حضور کودکان اساس و بنیاد اخلاقی آنان را دگرگون ساخته و تار و پود تربیت و اخلاق آنان را برباد خواهد داد. ما توصیه‌هایی برای این گونه والدین و بستگان آن‌ها داریم که خود نیز از این قبیل فیلم‌های مستهجن استفاده نکنند. توصیه اکید داریم که در حضور بچه‌ها و بیدار بودن بچه‌ها هرگز به این قبیل برنامه‌ها نزدیک نشوند. بلوغ زودرس، دوست‌یابی‌های غیر اخلاقی، ارتباطات نامشروع و عواقب وخیم آن، نتیجه استفاده از این قبیل برنامه‌ها در حضورکودکان است.

۸-احساس، عشق، عاطفه

این سه کلمه بسیار دوست داشتنی هستند اما بیان احساس عشق به همسر، نزدیک شدن بیش از حد معمول به او، به کار بردن الفاظ خاص عاشقانه و حاد، اعمال عاطفه زناشویی بیش از حد متعارف به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *