کمبود چه ویتامینی باعث سقط جنین می شود؟!

کمبود چه ویتامینی باعث سقط جنین میشود، کمبود کدام ویتامین باعث سقط میشه،  ایا کمبود ویتامین d باعث سقط جنین میشود،  کمبود ویتامین d و سقط جنین،  کمبود ویتامین دی قبل از بارداری،  کمبود کدام ویتامین باعث سقط جنین میشود،  ایا کمبود ویتامین دی باعث سقط میشود

کمبود ویتامین ب ۳ خطر سقط جنین!

پروفسور سالی دانویلد، محقق ارشد انستیتو زنان و زایمان استرالیا در سیدنی و همکاران اش با هدف شناسایی عامل کلیدی بروز سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی در قلب، کلیه ها، ستون فقرات و … بر روی بیش از ۱۰۰ هزار مادر و نوزاد مطالعه کرده و دریافتند، راه پیشگیری از بروز سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی ساده و در دسترس است.

پروفسور دانویلد گفت:" مصرف روزانه ویتامین ب ۳ آمار سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی را به شدت کاهش می دهد."

پژوهشگران علت بروز برخی از ناهنجاری های مادرزادی را کمبود نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید (NAD) می دانند. NAD نقش اساسی در تولید انرژی، افزایش بقای سلول و حمایت از بازیابی DNA دارد. با این وجود، عوامل ژنتیکی، بیماری های مزمن ( دیابت و … )، پیروی کردن از رژیم غذایی ناسالم و… نقش اساسی در فقدان این ماده در بدن مادران ایفاء می کنند.

پروفسور دانویلد گفت:" پس از ۱۲ سال مطالعه دراز دامن پی بردیم کمبود ویتامین ب ۳ و NAD با یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین، بانوانی که قصد بارداری دارند باید با هدف جلوگیری از سقط جنین یا تولد نوزاد ناقص روزانه دوز خاصی از مکمل ویتامین ب ۳ را مصرف کنند. "

بهترین منابع ویتامین B3 غذاهایی است که غنی از پروتئین باشد مانند: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیای خشک پخته شده و نخود، کبد، شیر کم چربی یا بدون چربی و پنیر، سویا و آجیل.

منابع دیگر خوب برای این ویتامین شامل مخمر آبجو، سبوس گندم و حبوبات، غلات (به جز ذرت)، قارچ و سبزیجات تازه است.

ایا کمبود ویتامین دی باعث سقط می شود؟!

محققان موسسه ملی بهداشت کودکان و تکامل انسان «یونیس کندی شریور» در آمریکا در این مطالعه سطح مواد مغذی ضروری خون هزار و ۲۰۰ زن را قبل از بارداری و هشت هفته بعد از بارداری تجزیه‌وتحلیل کردند. تمامی این زنان یک سقط‌جنین داشتند و امیدوار بودند دوباره باردار شوند.

این مطالعه نشان داد، زنانی که سطح ویتامین دی آن‌ها قبل از بارداری در راستای سطوح توصیه‌شده بود، ۱۵ درصد بیشتر احتمال داشت که تولد زنده جنین داشته باشد و خطر سقط‌جنین در این زنان با افزایش سطح این ویتامین کاهش می‌یافت.

محققان خاطرنشان کردند که یافته‌های مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که ویتامین دی یک نقش محافظتی در بارداری ایفا می‌کند. یافته‌های این مطالعه که در مجله Lancet Diabetes and Endocrinology منتشرشده، تأکیدی است بر یافته‌های مطالعات قبلی که نشان داده بودند داشتن سطح بالاتر ویتامین دی برای زنانی که تحت لقاح خارج رحمی قرار می‌گیرند، مفید است.

ویتامین دی برای بدن به‌منظور جذب کلسیم و سایر مواد معدنی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی ضروری است. اکنون مصرف مکمل‌های ویتامین دی به زنان باردار و کودکان زیر پنج سال توصیه می‌شود اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد فواید برخورداری از سطح کافی ویتامین دی در مرحله پیش از بارداری مهم‌تر است.

کاهش خطر سقط جنین با ویتامین E

این ویتامین در پیشگیری از بسیاری از بیماری های مزمن شما را یاری می دهد.

که از این بیماری ها می توان به کیست تخمدان و کیست های سینه اشاره کرد. خانم های باردار نیز باید ویتامین ای کافی دریافت کنند تا در معرض سقط جنین قرار نگیرند .طبق نتایج یک بررسی زمانیکه جنین ویتامین E‌ کافی دریافت نکند مادر باردار با خطر سقط جنین مواجه خواهد بود.

متخصصان آمریکایی علاوه بر بیان اینکه کمبود ویتامین E‌ مانع از شکل‌گیری و رشد برخی از اعضای بدن جنین می‌شود،

اظهار کردند: سقط جنین تنها یکی از چندین پیامد منفی کمبود این ویتامین در طول بارداری است. ویتامین E‌ همچنین به سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند اما یکی از خصوصیات اصلی آن خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین ای است.

این خاصیت رادیکال‌های آزاد را که موجب آسیب سلول‌ها می گردند و به بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی و سرطان منجر می‌شوند خنثی می‌سازد.

رادیکال های آزاد زمانی به وجود می آید که غذا به انرژی تبدیل شده یا با آلودگی مواجه باشد. نتایج مطالعات پیشین حاکی از آن است که ویتامین E‌ برای رشد جنین ضروری است که به شرح علت آن می پردازیم.

در جنین انسان برخی از حیاتی‌ترین دوره ها برای رشد مغز و سیستم عصبی، هفته‌های نخست بارداری هستند و به همین دلیل زنانی که قصد بارداری دارند یا باردار شده‌اند باید طبق نسخه، ویتامین E‌ و ریزمغذی‌های دیگر دریافت کنند. به گزارش مدیکال دیلی، از جمله علائم کمبود ویتامین E‌ ضعف عضلانی، بروز مشکل در قدرت بینایی و عدم تعادل در بدن هستند.

به گفته محققان، روغن های گیاهی، مغزیجات، دانه ها و سبزیجات پربرگ از منابع جامد ویتامین E هستند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *