کشیدن دندان شیری کودک چه عوارضی دارد؟!

کشیدن و خارج نمودن زودرس و بدون توجیه دندان‌های شیری از چند جهت سبب بروز مشکل می‌شود، جدا از بروز اختلال در جویدن مواد غذایی، دندان‌های جانشین دائمی مسیر رویشی صحیح خود را از دست داده و سبب کاهش طول قوس فکی خواهد شد.

عوارض کشیدن دندان شیری کودک چیست؟  بعد از کشیدن دندان شیری چه باید کرد؟!

دندان‌های شیری کودکان از ۶ ماهگی شروع به رویش می‌کند و تا سه سالگی کامل می‌شود.

خارج نمودن زودرس و بدون توجیه دندان‌های شیری از چند جهت سبب بروز مشکل می‌شود، جدا از بروز اختلال در جویدن مواد غذایی، دندان‌های جانشین دائمی مسیر رویشی صحیح خود را از دست داده و سبب کاهش طول قوس فکی خواهد شد.

در بعضی موارد با بررسی کلینیکی و رادیو گرافیک، دندانپزشک به این تصمیم می‌رسد که درمان دندان شیری امکانپذیر نیست و یا باقی ماندن آن سبب آسیب به جوانه دندان دائمی می‌شود. در این صورت دندان شیری خارج شده و از فضا نگهدارنده برحسب مورد، برای حفظ مسیر رویشی مناسب دندان‌های دائمی جایگزین استفاده می‌شود.

درمان دندانپزشکی برای کودکان در هر سنی امکانپذیر است و این امر در مورد درمان‌های زیبایی نیز صادق است،  متخصصین دندانپزشکی کودکان با توجه به میزان همکاری کودک ممکن است این درمان‌ها را در کلینیک و یا در اتاق عمل تحت بیهوشی و یا آرامبخشی انجام دهند.

سهل انگاری و بی اهمیت تلقی کردن دندان شیری می تواند باعث ایجاد دندان درد و مشکلات و عوارض متعدد برای فرد و دندان های دائمی وی شود.

پوسیدگی دندان در کودکان می تواند به سرعت باعث ایجاد دندان درد در کودکان و عفونت (آبسه) شود و به خاطر سن کم، درمان و ترمیم دندان شیری می تواند دشوار باشد و ممکن است برای این کار نیاز به بی هوشی عمومی کودک وجود داشته باشد که این حالت نیز بدون خطر نیست. اگر دندان آسیاب شیری یک کودک به خاطر ایجاد پوسیدگی شدید کشیده شود، آنگاه الگوی مناسب رویش دندان های دائمی از بین می رود.

در این حالت امکان کاهش فضای مورد نیاز برای رشد دندان های دائمی وجود دارد و به این ترتیب دندان های دائمی دچار ازدحام شده یا در موقعیت نامناسب قرار می گیرند.

مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود یک دندان نیاز به کشیدن داشته باشد عبارت است از:

پوسیدگی شدید

تحلیل ریشه دندان

بیماری‌های شدید لثه

درمان ارتودنسی

نیفتادن دندان شیری کودک در زمان مناسب

دندان های اضافی

شکستگی دندان

دندان‌هایی که در امتداد یک خط شکستگی قرار گرفته و عفونی شده‌اند.

دندان‌هایی که به علت شکستگی استخوان فک آسیب دیده‌اند.

دندان‌هایی که مشکل زیبایی ایجاد کرده‌اند.

روش کشیدن دندان شیری

هنگامی که به طور قطعی مشخص شد که یک دندان شیری کودک باید کشیده شود، ممکن است دندانپزشک در همان جلسه معاینه، دندان شیری کودک را بکشد و یا این عمل را به جلسه دیگری موکول کند. ریشه هر دندان در داخل جایگاهی به نام "ساکِت دندانی" در استخوان فک قرار گرفته است و توسط یک لیگامنت در این جایگاه محکم نگه داشته می‌شود.

برای کشیدن دندان، ابتدا لازم است دندانپزشک این جایگاه را کمی گشاد کند و ریشه دندان را از لیگامنتی که به آن متصل است جدا کند. این عمل معمولاً خیلی سریع انجام می‌شود، ولی با این حال اگر هر گونه نگرانی در مورد توانایی تحمل آن توسط کودک دارید و یا نوع بی‌حسی خاصی را برای کودک خود ترجیح می‌دهید، حتماً این موضوع را قبل از عمل با دندانپزشک در میان بگذارید.

بعد از کشیدن دندان شیری چه باید کرد؟

پس از کشیدن دندان شیری، لب ها، گونه و یا زبان کودک برای ۳۰ دقیقه تا دو ساعت بی حس است. لطفاً وضعیت کودک خود را تحت نظارت داشته و مطمئن شوید تا زمان بر طرف شدن تاثیر داروی بی حسی کودک از سمت دندان کشیده شده برای جویدن غذا استفاده نکند.

برای ۲۴ ساعت از رژیم غذای نرم برای کودک خود استفاده کنید و سعی کنید کودک غذاهای سفت و خشک مصرف نکند.

فعالیت های کودک خود را برای باقیمانده روز تحت نظارت داشته باشید و جلوی فعالیت زیاد کودک را در صورت امکان بگیرید.

از کودک بخواهید گاز استریل را برای ۳۰ دقیقه در دهان نگه داشته و به آرامی گاز بگیرد.

مشاهده لکه خون بر روی بالشت در شب پس از کشیدن دندان شیری غیر عادی نیست. گاهی اوقات مالیدن صورت به بالشت و جاری شدن ترکیب بزاق دهان و خون ممکن است باعث ایجاد این لکه شده باشد. به همین خاطر مقدار کم لکه های خونی در این هنگام مسئله ای عادی محسوب می شود.

در صورتی که خون ریزی در طول روز پس از کشیدن دندان شیری ادامه داشت، با دندان پزشک تماس بگیرید.

برای جلوگیری از ایجاد آسیب به دهان، کودکان نباید لب، گونه یا زبان خود را در ناحیه بی حسی مکیده یا گاز بگیرند.

برای جلوگیری از خونریزی در حفره دندان کشیده شده، باید از فعالیت زیاد در روز کشیدن دندان خودداری شود (برای مثال دویدن، پریدن، شنا کردن و موارد مانند آن را در روز کشیدن دندان محدود نمایید).

کودک به منظور اجتناب از ایجاد آسیب یا عفونت احتمالی در دهان خود نباید انگشتان، مداد یا سایر اجسام سخت را در دهان قرار دهد.

از خوردن غذاهای سفت یا خشک همچون چیپس سیب زمینی یا تخمه برای چند روز پس از کشیدن دندان بدون درد اجتناب کنید. این غذاها ممکن است در حفره ایجاد شده به خاطر کشیدن دندان گیر افتاده و باعث ایجاد آسیب و عفونت شوند. 

منبع خبر : تهیه و تنظیم از نی نی نما

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *