کمپرس سرد بعد از واکسن

کمپرس سرد بعد از واکسن برای کاهش درد کودک

طی ۲۴ ساعت اول پس از واکسن استفاده از کمپرس آب سرد بر موضع در کاهش درد موثر است و توصیه می شود اما ازگذاشتن یخ باید اجتناب کرد.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور اقدامات لازم پس از دریافت واکسن جهت کاستن درد در کودک را تشریح کرد.

دکترمحمد آذینی گفت: در شیر خوراران بعد از شش ماهگی مصرف مقدار کمی مایعات شیرین پیش از واکسیناسیون یا بلافاصله بعد از آن یا مصرف شیر مادر و در آغوش گرفتن کودک، صحبت با وی و نوازش آرام موضع توسط مادر می تواند در کاهش درد موثر باشد.

وی افزود: پیش از انجام واکسیناسیون نیز فشردن ملایم محل مورد نظر، خم نمودن نسبی آرنج برای واکسنهای بازو و چرخش ملایم ران به سمت داخل برای واکسنهایی که قرار است به ران تزریق شوند برای کاهش درد موثر است و بنا به نظر کمیته کشوری ایمن سازی، تجویز یک دوز استامینوفن (دوقطره به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) همزمان با تجویز واکسن ثلاث توصیه می شود و باید درصورت بروز تب یا بیقراری همان دوز را به فاصله چهار ساعت تکرار شود.

کمپرس بعد از واکسن

دکتر آذینی گفت مرطوب نمودن محل تزریق واکسن با آب خنک و باد زدن یا دمیدن ملایم آن در تسکین درد موضعی موثر هستند اضافه کرد:

طی ۲۴ ساعت اول استفاده از کمپرس آب سرد بر موضع در کاهش درد موثر و قابل توصیه است اما از گذاشتن یخ باید اجتناب کرد. از آسپرین نباید استفاده گردد اما در شرایط خاص و با مشورت پزشک ممکن است از بروفن نیز استفاده شود.

وی اضافه کرد: چنانچه درد و تورم بعد از ۲۴ ساعت اول ادامه داشته باشد انجام کمپرس گرم باحوله گرم و مرطوب با افزایش خونرسانی به موضع کمک کننده است اما توصیه می شود در مقاطع زمانی کوتاه انجام شود تا موضع صدمه حرارتی نبیند.

وی گفت: در عرض ۲ روز اول واکسیناسیون مصرف بیشتر مایعات یا تغذیه با شیر مادر و انجام ورزش های ملایم برای موضع مربوطه مثل حرکات دوچرخه مانند برای رانها و کمی بالا قرار دادن موضع واکسینه شده نیز کمک کننده است. درنهایت نیز در صورت مشاهده هرگونه عوارض نامطلوب پس از ایمن سازی به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

کمپرس سرد بعد از واکسن

موثرترین راه برای تسکین درد بعد از واکسن کمپرس اب سرد است. برای این کار یک لیف حمام را که قبلا شسته شده است با آب سرد خیس کنید و در محل تزریق واکنس قرار دهید. اگر برای اولین بار است که کودکتان را واکسن میزنید باید به این نکته توجه کنید که اگر درد واکسن کودک شما بعد از ۲۴ ساعت تسکین نیافت بهتر است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا وضعیت سلامت کودک شما مورد بررسی قرار گیرد.

مدت زمان کمپرس سرد بعد از واکسن

اگر میخواید کودکتان بعد از واکسیناسیون کمتر احساس درد کند روش ذکر شده برای کمپرس آب سرد را در ۲۴ ساعت اول و به تناوب انجام دهید.

کمپرس سرد و گرم بعد از واکسن ۱۸ ماهگی

ار آنجایی واکسن ۱۸ ماهگی درد زیادی در بچه ایجاد می کند، برای تسکین این درد توصیه می شود در روز اول از کمپرس آب سرد و در روز دوم از کمپرس آب گرم استفاده کنید. و همچنین می توانید به ازای هر هر کیلو وزن کودک ۲ قطره استامینوفن به کودک بدهید.

کمپرس گرم بعد از واکسن دو ماهگی

چند نکته مهم درباره واکسیناسیون کودکان

واکسیناسیون زمانی به خوبی اثر می کند که به موقع و به طور کامل انجام شود. بعضی از واکسن ها زمانی موثر واقع می شوند که چند بار تلقیح شوند. بنابراین، باید جدول واکسیناسیون به طور کامل رعایت گردد.
یکی از مهم ترین دلایل مراجعه نکردن والدین برای واکسیناسیون فرزندان خود، آن است که کودک در روزی که نوبت واکسیناسیون اوست، به تب، سرفه، سرماخوردگی یا اسهال مبتلا شده است.
در این بیماری های خفیف و همچنین در مواقع سوء تغذیه، اقدام به واکسیناسیون هیچ خطری ندارد و باید واکسن سر وقت به کودک تلقیح شود.

پدران و مادران باید بدانند که بعضی از واکسن ها عوارض مختصری دارند، مثلا در محل تزریق واکسن (ب.ث.ژ) زخم کوچکی ایجاد می شود و کبره می بندد. این زخم نباید دستکاری شود، زیرا پس از مدتی خود به خود خوب می شود.
پس از تزریق واکسن ثلاث هم کودک تب مختصری پیدا می کند و محل تزریق کمی متورم و دردناک می گردد. باید تب کودک با دارویی که پزشک می دهد پایین آورده شود و محل تزریق با حوله گرم کمپرس شود.

یک هفته پس از تزریق واکسن سرخک، کودک دچار حالتی شبیه سرماخوردگی می شود و ممکن است بثورات خفیفی روی پوست او ظاهر گردد.

بروز هر یک از حالات فوق نشان دهنده واکنش طبیعی بدن نسبت به واکسن هاست و جای نگرانی نیست، اما در صورتی که پس از تزریق واکسن، تب شدید، بی قراری و یا حالاتی شبیه تشنج در کودک پیدا شود (که البته جز در مواقع نادر رخ نمی دهد)، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *