چگونه کودکم را از شیر بگیرم؟

تداوم تغذیه با شیرمادر تا پایان دو سالگی توصیه می شود. توصیه قران کریم دو سال است اما بیش از دو سال نیز منع نشده است. تصمیم در مورد از شیر گرفتن بستگی به شرایط جسمی روانی مادر و کودك و ویژگی هاي خانواده دارد. بهترین روش از شیر گرفتن، تدریجی است که همراه با عشق و علاقه و در طی چند ماه اتفاق افتد. بنابراین بعد از دو سال کامل که کودك از شیر مادر بهره مند شده و ۵ وعده در روز ( ۳ وعده غذاي اصلی و ۲ میان وعده ) غذا می خورد؛ می توان ۱ وعده شیر پاستوریزه یا آب میوه را جایگزین شیر مادر نمود. 

اگر زمانی هم کودك تمایل به شیر خوردن داشت از او دریغ ننماید، به ویژه هنگام بیماري کودك که فقط اشتها به خوردن شیر دارد و غذاي دیگري را تحمل نمی کند. از شیر گرفتن نباید در زمان بیماري و استرس باشد. در این روش چون از شیر گرفتن آرام آرام است مشکلات عصبی روانی و تغییرات هورمونی مادر که در یکباره از شیر گرفتن اتفاق می افتد به وجود نمی آید و کودك نیز دچار ضربه روانی نمی شود. به این ترتیب کودك کم کم علاقه به شیر خوردن را از دست می دهد و ممکن است خودش یک باره آن را کنار بگذارد. رعایت این توصیه ها هنگام از شیر گرفتن کمک کننده است:

– نسبت به از شیر گرفتن انعطاف پذیر باشید. اگر کودك اصرار دارد موقع خواب شیر بخورد به او بدهید تا وقتی که کودك آماده از شیر گرفتن شود. قبل از خواب و صبح هنگام بیدار شدن شیر خودتان را به کودك بدهید. به تدریج وعده هاي شیر قبل و بعد از ظهر را کم کنید. یعنی فاصله شیر دادن ها را بیشتر نمایید تا خود به خود یک وعده شیردهی حذف شود. 

– طول مدت شیرخوردن در یک وعده را می توانید کوتاه کنید، این کار در کودکان بالاي ۲ سال موثر است. در موردکودکانی که سن بیشتري دارند به تعویق انداختن شیردهی راحت تر است و این کار براي کودکی که بطور نامنظم شیر می خورد مناسب تر است. 

– و بالاخره وعده هاي شیر خوردن در ساعات شب را به ترتیب یک شب در میان و دو شب در میان کنید تا خود کودك دیگر تقاضاي شیر نکند.

– اگر در صندلی یا محل مخصوصی به کودك شیر می دادید دیگر از این محل استفاده نکنید تا کودك به یاد شیر خوردن نیافتد و تقاضاي شیر خوردن نکند. برنامه همیشگی روزانه را عوض کنید. مثلا" اگر او را از مهد کودك بر می دارید به جاي اینکه منزل بیایید، به فروشگاه یا پارك بروید تا کودك سرگرم شود و هوس شیر خوردن نکند. سرگرمی هاي جدید برایش پیدا کنید(مثل خواندن کتاب یا قصه گفتن، اسباب بازي جدید، راه بردن، سواري، مشاهده سایر کودکان) و حواس او را پرت کنید. زمان شیر خوردن او را پیش بینی کنید و یک میان وعده یا یک نوشیدنی مورد علاقه او را به همراه داشته باشید. می توانید او را به محل مورد علاقه اش ببرید تا شیر خوردن را فراموش کند.

– در صورت امکان از سایر افراد خانواده کمک بگیرید. هنگامی که می خواهید شیر دادن وعده صبح را قطع کنید سعی کنید زودتر از او از خواب بیدار شوید تا هنگام بیدار شدن کودك، همسرتان یا یکی دیگر از اعضاي آشناي خانواده در کنارش باشد.اگر کودك موقع بیدار شدن شیر می خواهد پدرش کمک کند و و او را براي صبحانه همراه خود ببرد و غذاي مورد علاقه اش را به او بدهد. غذاهایی که به کودك می دهید سالم و از نظر ارزش غذایی کامل باشد.

– اجازه ندهید کودك شما را بدون لباس ببیند و هوس شیر خوردن کند.

– اگر کودك آشفته است ، گریه می کند و شیر می خواهد و مادر نمی تواند او را به هیچ طریقی آرام کند از شیر گرفتن سریع بوده و یا روش دیگري باید بکار بگیرید.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *