چگونه شیر مادر را ذخیره کنیم؟

 اگر می خواهید شیر مادر را ذخیره کنید تا کودک در هنگام عدم دسترسی به مادر از آن تغذیه کند، باید نکاتی را رعایت کرد. رعایت این نکات مانع از آلوده شدن شیر ذخیره شده می شود.

شیر مادر را می توان برای دو تا سه روز در یخچال نگهداری کرد، به شرطی که درجه حرارت یخچال بین ۰ تا ۹/۳ درجه سانتی گراد باشد. شیر مادر را می توان در اغلب فریزرها به صورت یخ زده برای سه تا چهار ماه نگهداری کرد، به شرطی که درجه حرارت در حد ۱۸ درجه سانتی گراد زیر صفر باشد. اما این مدت ممکن است بر اساس نوع فریزر متفاوت باشد.

همیشه شیرمادر را در بطری های استریل که سرپیچ دارند، در کیسه های پرستاری استریل شده، یا در فنجان های پلاستیکی سخت دردار بدون درز، نگهداری کنید. همیشه با برچسب روی بطری ها زمان دوشیده شدن شیر را ثبت کنید. شیر به صورت ذوب نشده برای بیش از ۲۴ ساعت در یخچال نگه ندارید، اما هرگز شیری را که ذوب شده است، دوباره منجمد نکنید. 

● شیر مادر و روان سالم تر

 یک مطالعه جدید نشان می دهد، کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر استفاده کرده اند، در مدت پنج سال نخست زندگی، کمتر مشکل رفتاری و بیماری روا ن پزشکی دارند. سلامت روان به مدت تغذیه از شیر مادر بستگی دارد، یعنی احتمال مشکلات رفتاری در کودکی که برای یک سال از شیر مادر تغذیه کرده بود به نسبت کودکی که فقط دو ماه از شیر مادر تغذیه کرده بود کمتر بود. 

● دوشیدن شیر

پزشکان می گویند بهترین روش دوشیدن شیر در ساعت هایی از شبانه روز است که کودک در خواب است و مادر در آرامش می تواند شیر اضافی خود را برای کودک ذخیره کند تا در ساعاتی که از فرزند خود جداست، کسی که از کودک مراقبت می کند، این شیر را به او بخوراند. برای به دست آمدن مقدار مناسب شیر بهتر است دوشیدن هنگام صبح انجام گیرد. استراحت مادر به مدت ۱۰تا۲۰ دقیقه قبل از دوشیدن شیر، خوردن مایعات مانند یک لیوان شیر، آب میوه یا چای کمرنگ می تواند کمک موثری باشد، البته مایعاتی گرم بیشتر از مایعات سرد به تولید شیر کمک می کند. دوشیدن شیر با دست بهترین روش دوشیدن است و به پمپ های دستی ترجیح دارد. شستن دست ها با صابون و شستن سینه با آب ساده قبل از شیردهی توصیه می شود.

بهتر است مادران در موقع دوشیدن شیر در محیطی آرام و ساکت و به دور از اضطراب و فشارهای عصبی، در وضعیتی راحت بنشینند و با فکر کردن به نوزاد، نگاه کردن به او یا نشستن در کنار او یا با شنیدن صدای کودک، به دوشیدن شیر مشغول شوند. استفاده از حوله گرم و مرطوب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سینه قبل از شیردوشی یا حمام کردن با آب گرم به جاری شدن شیر کمک می کند.

بعضی از مادران در هر بار می توانند حدود نیم لیتر شیر جمع آوری کنند اما در اغلب موارد در هر نوبت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی سی شیر جمع می شود. در مواردی که شیر کمتری جمع می شود و برای استفاده روزانه کودک کافی است، مادر می تواند شیر خود را در ظرفی در یخچال نگهداری کند. شیر در یخچال تا ۴۸ ساعت سالم می ماند. برای گرم کردن شیر فریز شده بهترین روش قرار دادن ظرف حاوی شیر در آب جوش و حرکت دادن ظرف است تا زمانی که شیر از حالت یخ زده خارج و حرارت آن مناسب شود.

برای تداوم تولید و ترشح شیر در سینه مادر بهترین روش نوشاندن این شیر به کودک به وسیله فنجان و قاشق چای خوری است زیرا در بیشتر موارد کودکان حتی پس از یک بار استفاده از شیشه شیر و پستانک دیگر سینه مادر خود را نخواهند گرفت و این امر موجب کاهش شیردهی و گاه توقف آن می شود. 

● ۱۰ فرمان به مادران

۱) هرگز نباید آغوز را دور ریخت، آغوز بهترین و مهم ترین قسمت شیر مادر است.

۲) در اوایل تولد به نوزاد از هر دو پستان خود شیر دهید.

۳) شیرمادر تا شش ماهگی برای رفع نیازهای شیرخوار کافی است و در این دوره به جز آب در مواقع نیاز یا استفاده از قطره هایی که پزشک توصیه می کند، هیچ چیز دیگر به کودک ندهید.

۴) از شیردهی در حالت خوابیده خودداری کنید و حتما نوزاد را در آغوش گرفته و به او شیر دهید.

۵) خوردن مایعات زیاد توسط مادر و مک زدن پستان مادر به وسیله نوزاد شیر را زیاد می کند.

۶) بیماری های رایج مادران و مصرف دارو توسط مادر مانع از شیردادن به نوزاد نیست، به جز چند مورد استثنایی که باید توسط پزشک کودکان تجویز شود.

۷) استفاده از حوله گرم و مرطوب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پستان و نوک آن و یا حمام کردن یا ماساژ دادن قبل از دوشیدن شیر، به جاری شدن شیر کمک می کند.

۸) تغذیه با شیر مادر در شب هم باید ادامه داشته باشد.

۹) تغذیه با شیر مادر باید مطابق میل و درخواست کودک صورت گیرد.

۱۰) هنگام شیر دادن نوزاد را بغل کرده، سر او را بالاتر نگه دارید، توجه کنید که سینه شما روی بینی نوزاد را نپوشاند و مانع تنفس نوزاد نشود.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. اگر قبل از برگشتن به سر کار پمپ پستان را انجام می دهید، این برای ۱ تا ۲ هفته تمرین کنید تا بتوانید ، قبل از برگشتن از سر کار این کار را انجام دهید تا به این ترتیب عادت نمایید. همچنین می توانید درست بعد از شیردادن به نوزاد عمل پمپ را انجام دهید، یا بین دو زمان شیر دهی.
    تمرین کردن در خانه می تواند کمک کند تا به این کار عادت کنید و شیوه صحیح پمپ کردن را بیاموزید. در همین زمان می توانید اقدام به نگهداری از شیر خود کنید تا به این ترتیب بتوانید کودک خود را زمانی که نیستید نیز از شیر خود بهره مند نمایید.

  2. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

  3. امروز کلی سرچ کردم، مطلبی به خوبی مطلب شما
    پیدا نکردم.به نظرم اگه مطالب همه‌ی سایت‌ها مثل مطلب شما بود
    خیلی بهتر میشد.

  4. نه تنها این مطلب بلکه بقیه مطالب
    سایت‌ هم خیلی مفید بودند. تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *