چگونه رفتارهای خوب را به کودکم آموزش دهم؟!

نقش شما به عنوان یک والد، خیلی بیش از انتقال ژن به فرزندانتان است. فرزندان شما، عادات و رفتارهای شما را نیز، خوب یا بد، فرا می گیرند.

با آموزش عادات سالم و رفتارهای خوب به کودکان خود، به آنها نشان می دهید که چقدر برایتان اهمیت دارند.

چگونه رفتارهای خوب را به کودکم آموزش دهم، نکات کاربردی تربیت کودکان، نکات ریز تربیت فرزند،  نکات کلیدی در روانشناسی، تربیتی کودک،  مهارت تربیت فرزند،  تربیت فرزند پروری

۱۰ رفتار خوب گه باید به کودکان بیاموزید!

عادت ۱: خوردن غذاهای متنوع با طمع ها و رنگ های مختلف

با کودک بدغذا چگونه برخورد کنیم؟ با گنجاندن غذاهای رنگارنگ و متنوع، اعم از انواع میوه و سبزیجات در وعده های غذایی کودک، نه تنها می توانید اشتهای او را بیشتر کرده و او را به غذا خوردن ترغیب کنید، بلکه مواد مغذی و دارای ارزش غذایی بالا را نیز در وعده های روزانه او قرار می دهید که برای رشد و سلامت کودک مفید است.

کودک خود را عادت بدهید که تمام مواد غذایی مفید را امتحان کند و از خواص آن بهره مند شود.

اگر کودک بدغذایی دارید که از خوردن بعضی از غذاها ممانعت می کند، بهتر است که ناامید نشوید و سعی کنید که آن غذا را باز هم در رژیم غذایی او قرار دهید تا زمانی که به مزه آن عادت کرده و به خوردن آن علاقه مند شود.

تهیه بشقاب غذای رنگارنگ، به این معنا نیست که الزاماً تمام وعده های غذایی کودک شامل خوراکی های مختلف باشد. اما باید سعی کنید تمام میوه ها و سبزیجات را در رنگ های متنوع از آبی، سبز و نارنجی گرفته، تا قرمز، زرد و سفید، در رژیم غذایی کودک قرار دهید تا ذائقه او را به سمت تغذیه سالم و مفید سوق دهید.

عادت ۲: از اهمیت وعده صبحانه غافل نشوید.

هرچقدر که شما بر میزان اهمیت این وعده غذایی تاکید داشته باشید، فرزندتان نیز یاد می گیرد بعدها که بزرگتر شد، صبحانه را به عنوان مهم ترین وعده روزانه در نظر بگیرد و هیچگاه از خوردن آن صرف نظر نکند.

می توانید یک صبحانه سالم و دلیل اهمیت آن را برای کودک خود چنین تعریف کنید:

برای دریافت انرژی و عملکرد بهتر مغز
برای حفظ قدرت بدنی
کمک به درمان بیماری های مزمن
طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته است، نخوردن صبحانه می تواند احتمال چاقی و اضافه وزن افراد را تا ۴ برابر افزایش دهد. همچنین میزان فیبری که در غلات کامل صبحانه وجود دارد، میزان ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را هم کاهش می دهد. البته به شرط این که مراقب باشید همراه با وعده صبحانه شکر، مربا و شیرینی جات مصرف نکنید.

عادت ۳: ورزش و فعالیت های جسمانی لذتبخش

تمام کودکان از ورزش کردن لذت نمی برند. بسیاری از آنها نسبت به شرکت کردن در کلاس های ورزشی بی علاقه یا بیمناک اند. در صورتی که خود شما فعال و پویا بوده و به فعالیت های مورد علاقه کودکتان نیز توجه نشان دهید، ترغیب او برای تحرک و پویایی، چندان کار دشواری نخواهد بود.

در این صورت، کودک شما در بزرگسالی نیز به ورزش و فعالیت های تفریحی و جسمانی علاقه نشان داده و نسبت به آن احساس نیاز می کند.

اگر کودک شما هنوز فعالیت مورد علاقه و لذتبخش خود را پیدا نکرده است، او را تشویق کنید که دست از تلاش برای یافتن علاقه خود نکشد و ورزش های دیگر را نیز امتحان کند.

خودتان نیز ورزش را در برنامه روزانه تان بگنجانید و فعال باقی بمانید تا الگوی خوبی برای کودکتان باشید.

برای این که کودک بتواند علاقه اصلی خود را پیدا کند، ورزش هایی مثل شنا، تیراندازی، ژیمناستیک و غیره را در برنامه او قرار دهید تا نهایتا فعالیت مورد علاقه خود را کشف کند.

عادت ۴: ترک اعتیاد به تلویزیون

کودک خود را به جای لم دادن روی کاناپه و تلویزیون تماشا کردن، به فعالیت های فیزیکی بیرون از منزل ترغیب کنید.

محققان موسسه مایو کلينيک چنین گزارش کرده اند که بيش از يک تا دو ساعت تماشای تلويزيون در طول روز، برای سلامت کودکان مضر است و آنها را در معرض مشکلات زیر قرار می دهد:

نقص عملکرد کودک در مدرسه و انجام تکالیف
مشکلات رفتاری، احساسی و اجتماعی و اختلالات توجه و تمرکز
چاقی یا اضافه وزن
خواب نامنظم، مشکل در به خواب رفتن و مقاومت در برابر خواب
داشتن زمان کمتری برای بازی کردن و فعالیت های فیزیکی

عادت ۵: مطالعه روزانه

کسب مهارت کتابخوانی، می تواند باعث موفقیت تحصیلی کودک و همچنین بعدها در بزرگسالی باعث موفقیت در کسب و کار او شود.

عادت به مطالعه و کتاب خوانی، اعتماد به نفس و عزت نفس فرزند شما را افزایش می دهد. به بهبود ارتباط کودک با والدین و همسالان منجر شده و در زندگی آینده نیز از او فرد موفقی می سازد.

به شدت توصیه می شود که کتاب خواندن را برای کودک خود به صورت عادت دربیاورید و تلاش کنید تا او دقایقی از روز و همچنین قبل از خواب را به مطالعه بگذراند.

محققان توصیه می کنند که از سن ۶ ماهگی به بعد، روزانه دقایقی را به کتاب خواندن برای کودکتان اختصاص دهید.

کتاب هایی را برای کودک خود تهیه کنید که به موضوعات آنها علاقه نشان می دهد. با این کار، کودک را بیشتر ترغیب به مطالعه می کنید و کودک شما دیگر به عنوان یک تکلیف کسل کننده به کتاب خواندن نگاه نخواهد کرد.

عادت ۶: نوشیدن آب به جای نوشابه

سعی کنید این مطلب ساده را به کودک خود تفهیم کنید که نوشیدن آب برای سلامت بدن مفید است و در مقابل آن، مصرف نوشابه مضر است. 

این اصل مهم را برای فرزند خود شرح دهید که نوشابه، هیچ ماده مغذی و مفیدی در خود ندارد و فقط کالری زیادی وارد بدن می کند که باعث اضافه وزن می شود. اما از طرف دیگر، نوشیدن آب بسیار مفید و ضروری است و بدن ما نمی تواند بدون این ماده حیاتی به زندگی خود ادامه دهد.

کودک را به نوشیدن مقدار آب کافی در طی روز عادت دهید و زمانی که در اثر فعالیت زیاد و بازی، تشنه می شود، او را ترغیب کنید که به جای هر نوشیدنی دیگری آب بنوشند.

عادت ۷: دقت به برچسب محصولات خوراکی

فرزندان ما و به خصوص نوجوانان، معمولا به مارک لباس خود اهمیت زیادی می دهند. در مقابل می توانید به آنها این نکته مهم را آموزش دهید که به جای این موضوع، باید به برچسب دیگری دقت کنند که سلامت آنها در گرو آن است؛ برچسب روی محصولات خوراکی و غذایی.

به کودک خود این نکته را یادآور شوید که توجه به این نوع برچسب است که برای سلامت آنها مهم و ضروری است، نه برچسب روی لباس.

برچسبی را که حاوی ترکیبات موجود در خوراکی های مورد علاقه فرزندتان است، به او نشان دهید و او را به نکات کلیدی ذکر شده بر روی این برچسب ها از جمله موارد زیر توجه دهید:

میزان کالری
چربی های اشباع و ترانس
میزان شکر

عادت ۸: صرف وعده های غذایی (نهار، شام…) با خانواده

در خانواده های پر جنب و جوش که ساعات زیادی را مشغول کار و فعالیت در بیرون از منزل هستند، پیدا کردن زمانی برای صرف وعده های غذایی روزانه به همراه یکدیگر، شاید کمی دشواری باشد.

اما اگر برای این منظور تلاش کنید و وعده شام یا ناهار را با دیگر اعضای خانواده صرف کنید، از مزایای بی شمار آن بهره مند خواهید شد.

طبق مطالعه ای که در این زمینه در دانشگاه فلوریدا صورت گرفته است، غذا خوردن به همراه اعضای خانواده، نتایج مطلوب زیر را در بر دارد:

باعث تحکیم روابط خانواده خواهد شد.
فرزندان خانواده، سازمان یافته تر شده و روحیه سازگارتری پیدا می کنند.
تمام اعضای خانواده از یک وعده غذایی مفید و سالم بهره مند خواهند شد.
کودکان، کمتر در معرض خطر چاقی قرار می گیرند.
نوجوانان و فرزندان بزرگتر خانواده کمتر در معرض مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر قرار می گیرند.

عادت ۹: وقت گذراندن با دوستان و همسالان

برای کودکان در سنین مدرسه، دوستی مقوله بسیار مهمی است که تاثیر بسزایی در سلامت رشد کودک دارد.

بازی کردن و وقت گذراندن با دوستان و هم سن و سالان، مهارت های اجتماعی زیادی به کودک می آموزد؛ مهارت هایی مثل همیاری و تعاون، برقراری ارتباط و توانایی برطرف کردن مشکلات.

داشتن دوستان صمیمی و نزدیک، حتی به کودک کمک می کند که در امور مدرسه و تکالیف خود نیز عملکرد بهتری داشته باشد.

کودک خود را به پیدا کردن دوستان بیشتر و معاشرت با هم سن و سالانش ترغیب کنید. با این کار، به کودک خود کمک می کنید تا مهارت های اجتماعی لازم را برای زندگی آینده فرا گیرد و این امر یقیناً در سال های پیش رو از جهات بسیاری برای او سودمند خواهد بود.

عادت ۱۰: داشتن نگرش و تفکر مثبت

کودک شما ممکن است زمانی که همه چیز طبق خواسته هایش پیش نمی رود، به سادگی ناامید شده و دست از تلاش بکشد.

یکی از مهارت های ضروری که باید به فرزندانتان آموزش دهید، تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف است.

همچنین ایجاد نگرش مثبت در فرزندان بسیار مهم است. برای این که کودک یاد بگیرد که زود عقب نشینی نکند، لازم است به توانایی های خود آگاه بوده و به آنها ایمان داشته باشد.

چنان که می دانید، منفی نگری یکی از عوامل اصلی پذیرش شکست و ناامیدی است.

بنابراین این نکته بسیار مهم است که کودک شما، تفکر و نگاه مثبت خود را حفظ کند، چرا که کودکان نیز درست به اندازه بزرگسالان از مزایای مثبت اندیشی بهره مند خواهند شد.

برای بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندتان، می توانید به او اطمینان بدهید که صرف نظر از تمام چالش ها و مشکلاتی که در زندگی با آنها رو به رو خواهد شد، همواره مورد عشق شما و تحت حمایتتان قرار دارد.

ضمن این که باید به او یاددآوری کنید که موجودی یگانه و منحصر به فرد است که از توانایی ها و نقاط قوت فراوان برخوردار است.   

منبع خبر : برگرفته از salamati24

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.