چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟!/ زمان تزریق واکسن آنفولانزا

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا، عنوان کرد: کودکان ضعیف، افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری های آسم، آلرژی و ناراحتی های قلبی مخاطبین اصلی تزریق واکسن آنفولانزا هستند.

وی بروز برخی ویروس های آنفولانزا را در افراد ذکر شده خطرناک دانست و گفت: واکسن آنفولانزا برای تقویت سیستم ایمنی در گروه های ذکر شده است تا در صورت ابتلا به برخی سوش های (ویروس های) آنفولانزا، سیستم ایمنی قادر به مقابله با آنها باشد.

وی در ادامه تفکر رایج در جامعه مبنی بر اینکه با تزریق واکسن آنفولانزا بدن در برابر تمام ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم می‌شود را غلط برشمرد و بیان کرد: واکسن های موجود تنها در مواردی که سیستم ایمنی فرد به دلیل بیماری و یا سن قادر به مقابله با ویروس های خطرناک بیماری نباشد، مفید است.

وی زمان خاص تزریق این واکسن را پیش از شروع فصل سرما و در شرایط سلامت کامل فرد خواند و افزود: برای کاهش عوارض ناشی از این واکسن، تزریق آن در شرایط سلامت کامل فرد توصیه می‌شود هرچند که مصرف آن در حین سرماخوردگی نیز منعی ندارد.

دری اظهار کرد: به دلیل ایمنی های ناپایدار واکسن آنفولانزا حداکثر تا یکسال پس از تزریق آن، باید آن را سالیانه تکرار کرد.

وی با بیان اینکه تمام برندهای موجود در بازار کاملاً معتبر بوده و مورد تائید کارشناسان خبره سازمان غذا و دارو هستند، یادآور شد: تزریق این واکسن برای جلوگیری از سرماخوردگی و در افراد عادی تأثیر خاصی نداشته بلکه برای طیف خاصی از آنفولانزاها بوده و در کودکان، بیماران و افراد بالای ۶۵ سال بیشتر توصیه می‌شود. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *