چه مشاغل و کارهایی در دوران بارداری ممنوع است؟!

كار كردن در دوران بارداری و اما و اگرها…

انجام چه کارهایی مادر را در معرض خطر قرار می دهد؟

از نیم قرن گذشته، زنان بیشتر و بیشتری خارج از منزل کار می کنند. در حال حاضر، بیش از ۷۵ درصد از خانم ها در سه ماهه سوم بارداری، و بیش از نیمی از آنان ظرف چند هفته پس از زایمان، به کار مشغولند. برای بسیاری از خانم ها، کار کردن تا آخر دوران بارداری، آنها را راضی و مشغول نگه می دارد، و به آنها کمک می کند تا به ناراحتیهای دوران بارداری کمتر توجه کنند.

به علاوه، بسیاری از خانم ها برای کار کردن یا نکردن حق انتخاب ندارند، زیرا نان آور خانواده هایشان هستند، و کار آنها در اولویت اول قرار دارد. اگرچه در اکثر مواقع، کار کردن در دوران بارداری مشکلی برای بچه به وجود نمی آورد، مواردی استثنایی هم وجود دارد.

مهم نیست چه نوع کاری انجام می دهید، در مورد شرایط کار خود با پزشکتان مشورت کنید. استرس در بارداری، چه مربوط به موقعیت های کار باشد چه خانه، به درستی بررسی نشده است. برخی از دکترها معتقدند وجود استرس در حد بسیار زیاد می تواند خطر بروز مسمومیت بارداری با درد زودرس زایمان را افزایش دهد، استرس بسیار زیاد برای هیچ کس خوب نیست. هر کاری می توانید برای کاهش استرس در زندگی خود انجام بدهید.

کارهای ممنوعه در دوران بارداری

خطرات ناشی از کار را در نظر داشته باشید
شاید شغل شما به حداقل ایستادن یا راه رفتن نیاز داشته باشد، اجازه دهد ساعات همیشگی را کار کنید، و هرگز شما را تحت فشار روحی قرار ندهد. 

مشاغل پشت میزی و بدون استرس، در دوران بارداری کاملا بی خطر است. از طرفی دیگر، مشاغلی که به کار بدنی نیاز دارد، می تواند مشکل ساز باشد. اکثر مشاغل در این بین قرار دارد، ولی حتی آن موقع نیز میزان استرس برحسب افراد تفاوت می یابد. در صورتی که مراحل بارداری شما بدون مشکلات باشد، احتمالا می توانید تا زمان زایمان به کار خود ادامه بدهید.

به هرحال، ممکن است در دوران بارداری مشکلاتی به وجود بیاید که کم کردن حجم کار یا به طور کلی دست کشیدن از کار، عاقلانه باشد. مثلا اگر امکان بروز درد زودرس زایمان پیش بیاید، به احتمال زیاد پزشک شما توصیه می کند دیگر سر کار نروید.

شرایط دیگری که ممکن است دلیل قانع کننده ای برای کم کردن فعالیت بدنی باشد، فشار خون بالا و مشکلاتی است که با رشد بچه مربوط است.

اگر در یک پایانه ی کامپیوتری کار می کنید، شاید نگران شوید که در معرض چیزی مضر قرار دارید. امواج الکترومغناطیسی در دوران بارداری خطرناک است و مخصوصاً در ۳ ماهه اول بارداری ممکن است باعث سقط جنین بشود.

برخی مطالعات حاکی از آن است که زنانی که مشاغلی با مسئولیتهای لازم بدنی دارند، از جمله بلند کردن اجسام سنگین، کارهای یدی، یا تقلای بدنی شدید، ممکن است تا حدودی در معرض خطر زایمان زودرس، فشار خون بالا، مسمومیت بارداری، یا جنین هایی کوچکتر از سن بارداری قرار بگیرند. از طرفی دیگر، ساعتهای کار طولانی نشان نداده احتمال زایمان زودرس را افزایش داده باشد. 

مطالعات دیگر نیز نشان داده مشاغلی که به ایستادن های طولانی نیاز دارد (بیشتر از هشت ساعت در روز)، با امکان بیشتری از بروز کمردرد و پا درد، زایمان زودرس، و مشکلاتی در گردش خون در ارتباط است.

خبر خوش اینکه استفاده از جوراب های واریس، اگرچه جالب نیست، ولی در کاهش رگهای واریس مؤثر است به خاطر داشته باشید سلامت شما و بچه در بالاترین اولویت قرار دارد. فکر نکنید به خاطر توجه به بارداری خود، آدم ترسویی هستید.

بعضی از خانم های باردار معتقدند اگر در مورد نشانه های مشخصی شکایت کنند یا در یک برنامه ی شلوغ، زمانی را برای خوردن یا رفتن به دستشویی استفاده کنند، موجب نارضایتی مدیران خود در سر کار می شوند. در مورد نیازهای خاص خود در این دوران احساس گناه نکنید، و اجازه ندهید کار باعث نادیده گرفتن نشانه های غیرعادی از سوی شما بشود. اگر لازم است برای پرداختن به مشکلات از مرخصی استفاده کنید، این کار را انجام بدهید، و احساس بدی نسبت به آن نداشته باشید. کسانی که هرگز باردار نشده اند، نمی توانند فشارهای جسمانی را که با آن مواجه اید، کاملا درک کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *