چه عواملی باعث بی نظمی قاعدگی می شود؟/ آیا خونریزی های شدید در دوران عادت ماهیانه خطرناک است؟

زیاد ورزش می کنید
بهتر است بدانید که یکی از دلایل عقب افتادن قاعدگی، بی تحرکی بدنی و خانه نشینی است. اما در عین حال ورزش زیاد و بی رویه به اضافه ی چربی بدنی کم نیز باعث بروز نوعی استرس در بدن می شود. به این ترتیب که بدن پیام هایی به مغز فرستاده و درخواست توقف ترشح هورمون های باروری را می کند. چون به این نتیجه می رسد که شما شرایط بدنی لازم برای تغذیه ی بچه را ندارید.

البته خوشبختانه به محض اینکه فعالیت بدنی سنگین و شدید را متوقف کنید، دوباره وضعیت قاعدگی تان به حالت اول بر می گردد.

اگر توقف قاعدگی بیش از سه ماه به طول بیانجامد، به پزشک زنان مراجعه کنید، چون امکان دارد دچار آمنوره (قطع دائمی قاعدگی) شده باشید.

اضافه وزن دارید
یکی از نتایج اضافه وزن، ترشح زیاد و بیش از اندازه هورمون استروژن است. این مسئله نیز باعث بروز بی نظمی و مشکلات قاعدگی می شود که اغلب بیش از یک هفته طول می کشد.

البته این مشکل همچنین می تواند باعث افزایش خطر آندومتریوز و حتی سرطان آندومتر یا سرطان دیواره داخلی رحم شود.

اگر اضافه وزن دارید و قاعدگی تان نامنظم است و از خونریزی شدید رنج می برید، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. احتمالا پزشک قرص های ضدبارداری تجویز می کند تا ضخامت آندومتر و خطر بروز سرطان کاهش پیدا کند.

داروهای هورمونی مصرف می کنید
تمام داروهای هورمونی مانند قرص های تنظیم کننده غده تیروئید، داروهای استروئید و یا آنتی سایکوتیک (ضدروان پریشی که باعث آزاد شدن دوپامین می شوند) با ایجاد اختلالاتی در گیرنده های هورمونی، در سیکل قاعدگی تاثیر منفی می گذارند.

اگر پریودتان دو یا سه روز عقب می افتد، جای نگرانی نیست. اما اگر بی نظمی تان یک هفته یا بیشتر طول می کشد، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

ساعت داخلی بدن
به اندازه ی کافی نمی خوابید

کمبود خواب نیز می تواند روی سیکل قاعدگی تاثیر بگذارد. در واقع زمانی که ساعت درونی بدن تان به هم می ریزد، هورمون های تولیدمثل نیز دچار اختلال می شوند و روی تخمک گذاری و قاعدگی تاثیر می گذارند.

علاوه بر این به هم خوردن ساعت منظم خواب باعث بروز بی نظمی در ترشح ملاتونین می شود. ملاتونین یا هورمون خواب روی تولیدمثل تاثیر می گذارد.

بهتر است به ساعت بیولوژیکی (داخلی) بدنتان احترام بگذارید و سعی کنید شب ها، خواب منظم و کافی داشته باشید.

دائما در حال سفر هستید
افرادی که به طور مرتب از این قاره به قاره ای دیگر سفر می کنند و با اختلاف ساعت مواجه می شوند، دچار اختلالاتی در ترشح ملاتونین می شوند. متاسفانه این نوسانات برای سلامتی خوب نیست.

اگر هر از گاهی چنین سفرهایی داشته باشید، مشکلی پیش نمی آید. اما اگر دائما در حال سفر باشید، ممکن است در معرض قطع قاعدگی قرار بگیرید. در این صورت حتما با پزشک متخصص زنان صحبت کنید تا بیشتر به شما کمک کند. 

عادت ماهانه: آیا امکان سرطان سینه وجود دارد؟
نتایج بررسی های متعدد نشان می دهند خانم هایی که اولین قاعدگی خود را قبل از سن ۱۲ سالگی تجربه کرده اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. البته عوامل دیگری نیز در ابتلا به این بیماری موثرند. اما این خانم ها باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و به طور منظم وضعیت سلامت خود را بررسی کنند.
اگر شما نیز جزو این افراد هستید به طور مدام با پزشک در تماس باشید و به طور مرتب آزمایش های لازم را انجام دهید.
عادت ماهانه: آیا خطر ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد؟
نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهد چنانچه اولین قاعدگی قبل از ۱۰ سالگی و یا بعد از ۱۷ سالگی اتفاق بیافتد، امکان بروز بیماری های قلبی افزایش می یابد. اگر شما نیز چنین تجربه ای داشته اید، حتما پزشک را از شرایط تان باخبر کنید تا اقدامات لازم را جهت پیشگیری از بروز این بیماری ها انجام دهد.
عادت ماهانه: اگر رنگ خون خارج شده روشن باشد
در حالت کلی، رنگ روشن خون قاعدگی می تواند نشانه ای از امکان سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا احتمال مشکلات تیروئیدی باشد.
عادت ماهانه: اگر تاخیر در پریود دارید، محتاط باشید
تاخیر در بروز قاعدگی الزاما به معنای حاملگی نیست. این مسئله می تواند نشانگر وجود اختلالات هورمونی باشد که از بیماری های مانند بولیمی (پرخوری عصبی)، آنورکسی (بی اشتهایی عصبی)، دیابت و حتی چاقی مفرط ناشی می شود.
عادت ماهانه: حواستان به گرفتگی های عضلانی غیرقابل تحمل باشد
مصرف قرص های ضدبارداری ممکن است اختلالاتی در عادت ماهانه ایجاد کند. در واقع این قرص ها باعث می شوند که قاعدگی چند روز زودتر و یا دیرتر اتفاق بیافتد
قبل یا حین روزهای عادت ماهانه کاملا طبیعی است که در اطراف بازوها، پاها و شکم احساس ناخوشایند داشته باشید و دچار گرفتگی عضلانی شوید.
اما با این حال اگر این دردها خیلی شدید و غیرقابل تحمل باشند، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

عادت ماهانه: حواستان به خونریزی های شدید باشد
شدت خونریزی عادت ماهانه در خانم های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی در هر قاعدگی بین دو تا سه قاشق چایخوری یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ سی سی خون از دست می رود.
اگر این میزان بیشتر باشد، یعنی حتی بیش از ۵ تا ۶ قاشق چایخوری یا معادل ۸۰ سی سی باشد، احتمالا مشکلی در میان است. در واقع اگر مجبور می شوید به طور مرتب نوار بهداشتی تان را عوض کنید، احتمالا پای مشکلی در تخمدان ها یا مشکلات هورمونی در میان است.
مصرف قرص های ضدبارداری می تواند برای کنترل این مشکل کارساز باشد. البته بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم را انجام داده و برایتان داروهای لازم را تجویز کند.
عادت ماهانه: حواستان به خونریزی های قبل و بعد از قاعدگی باشد
مصرف قرص های ضدبارداری ممکن است اختلالاتی در عادت ماهانه ایجاد کند. در واقع این قرص ها باعث می شوند که قاعدگی چند روز زودتر و یا دیرتر اتفاق بیافتد. اگر این مسئله فقط چند بار اتفاق بیافتد مشکلی نیست.
اما اگر به طور مرتب دچار لکه بینی می شوید و چند روز زودتر از تاریخ، پریود می شوید و یا اینکه عادت ها خیلی دیرتر از زمان طبیعی رخ می دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. لازم است که وجود اختلالات احتمالی که چرخه ی طبیعی قاعدگی را بر هم می زنند، مورد بررسی قرار بگیرد.
عادت ماهانه: بررسی کنید که بوی غیرعادی و عجیبی در میان نباشد
ممکن است که خونریزی ماهانه در برخی خانم ها بوی تندی داشته باشد. اما اگر این بو غیرعادی یا بسیار تند و غیرقابل تحمل باشد، احتمالا عفونتی در رحم وجود دارد. در این صورت لازم است که پزشک را در جریان مشکل قرار دهید.
عادت ماهانه: رنگ خون خارج شده نیز مهم است
اگر رنگ خون خارج شده بیش از اندازه تیره باشد، امکان دارد نشانه وجود اختلال و مشکلی در رحم باشد. در موارد حاد و خطرناک امکان دارد این مشکل جزو علائم زودهنگام سرطان گردنه رحم باشد. در واقع تمام این تغییرات و مسائل غیرعادی می تواند نشان دهنده ی بیماری یا مشکلی در بدن باشد که باید بررسی شود.
البته در برخی موارد، خانم ها بیش از اندازه حساسیت به خرج می دهند. اما اگر تصور می کنید، پای مشکلی در میان است، بدون خجالت و یا ترس، مشکل تان را با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید.
عادت ماهانه مخصوص زن ها است و خانم ها باید در خصوص هر نوع مشکل و یا اختلال قاعدگی اعم از نامنظمی، لکه بینی، بوی نامطبوع و غیره اطلاعات کافی داشته باشند، چون به طور مستقیم به سلامتی آنها مربوط می شود.
یادتان باشد که بدن شما مخصوص شماست و نمی توان به طور کلی در خصوص آن نظر داد. بنابراین یک پزشک متخصص بیشتر به شما کمک می کند.
متاسفانه اکثر خانم ها به دلیل ناآگاهی و یا خجالت و حتی ترس خیلی دیر به پزشک زنان مراجعه می کنند و این مسئله می تواند به سلامتی آنها آسیب بزند. بنابراین توصیه می کنیم پزشک را محرم اسرار خود بدانید و از مراجعه به مطب پزشک زنان نترسید.

سندرم پیش‌ از قاعدگی
این سندرم شامل علائم جسمی و روحی است که بسیاری از خانم‌ها درست قبل از عادت ‌ماهیانه با آن روبه‌رو می‌شوند، مثل:

جوش صورت
نفخ
خستگی
کمردرد
درد سینه‌ ها
سردرد
یبوست
اسهال
هوس‌های غذایی
افسردگی یا ناراحتی و گریه
زودرنجی
مشکل در تمرکز
مشکل در کنار آمدن با استرس

این سندرم ۷ روز قبل از شروع عادت ‌ماهانه در بدترین وضعیت خود است و خیلی زود، پس از شروع قاعدگی، خاتمه می‌یابد.
با اینکه دلیل اصلی این سندرم شناخته شده نیست، اما به نظر می‌رسد که دلیل آن تغییرات سطح هورمون‌ها و تاثیر آن بر موادشیمیایی موجود در مغز است.
در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی، میزان هورمون پروژسترون در بدن بالا می‌رود. بعد ۷ روز قبل از عادت‌ماهیانه سطح پروژسترون و استروژن هر دو کاهش می‌یابد. این تغییرات هورمونی باعث بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی می شود
به نظر می‌رسد بدن برخی خانم ها نسبت به این تغییرات هورمون حساس‌تر از بقیه است. اگر این علائم در شما شدید بود و در فعالیت‌های طبیعی شما اخلال ایجاد کرد، حتماً با پزشک مشورت کنید.

دل‌ درد
خانم های زیادی در چند روز اول عادت‌ ماهیانه دچار دل‌ درد می‌شوند. این د‌ل‌ درد بخاطر پروستاگلاندین می باشد که باعث شل شدن عضلات در انقباض رحم می‌شود. این انقباضات ناخواسته ممکن است خفیف یا شدید باشند.
خوشبختانه این دل‌دردها معمولا فقط چند روز باقی می‌ماند، اما اگر دچار دل‌دردهای بسیار شدید و طولانی گشتید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

قاعدگی نامنظم
۲ تا ۳ سال بعد از اولین عادت‌ ماهیانه طول می‌کشد که بدن یک خانم بتواند یک چرخه قاعدگی منظم در خود ایجاد کند. چرخه معمول قاعدگی یک خانم بالغ ۲۸ روز است، در حالی که برای بعضی ۲۱ روز و برای بعضی دیگر تا ۴۵ روز است.
تغییر سطح هورمون‌ها باعث می‌شود عادت‌ ماهیانه در یک ماه کوتاه بوده (فقط چند روز طول بکشد) و در ماه بعدی طولانی‌تر شود (تا یک هفته طول بکشد).
ممکن است چند ماه عادت نشوید و بعد دو چرخه را پشت سر هم داشته باشید یا یک ماه در میان دچار خونریزی شدید یا کم شوید.
در صورت مشاهده عادت ماهانه غیرعادی به پزشک مراجعه کنید.

قاعدگی تاخیری
دخترها در زمان‌های مختلفی برای اولین بار قاعده می شوند. بعضی در ۹ یا ۱۰ سالگی برای اولین بار عادت ‌ماهیانه را تجربه می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر در سنین نوجوانی. پس اگر دخترتان از آن دسته است که دیر قاعده می‌شود، لزوماً به این معنا نیست که مشکلی دارد.
زمان عادت‌ ماهیانه شدن دختران برای اولین بار تا حد زیادی به ژنتیک آنها بستگی دارد.
دخترها معمولا در همان سنی که مادرها و مادربزرگ‌هایشان برای اولین بار قاعده شدند، آن را تجربه می‌کنند.
همچنین برخی نژادها به طور متوسط زودتر از بقیه پریود می‌شوند. به عنوان مثال، به طور متوسط، دختران نژاد افریقایی-امریکایی زودتر از دختران سفیدپوست عادت ‌ماهیانه می‌شوند.
اگر دخترتان تا سن ۱۵ سالگی یا ۳ سال بعد از بلوغ هنوز عادت‌ماهیانه نشده است، او را نزد پزشک ببرید.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. سلام من ۱۵ سالم هست هنوز پریود نشدم و به دکتر گفتم دکتر برام قرص نوشت تا پریود بشم قرص هام تموم شد اما هنوز پریود نشدم چرا؟

  2. سوء تغذیه نیز می تواند منجر به بروز مشکلاتی در چرخه ی قاعدگی شود.

    اگر به اندازه ی کافی غذا نخورید، بدن تان قادر نخواهد بود آن چه را که برای داشتن یک چرخه ی طبیعی، نیاز دارد داشته باشد.

    مسائل مربوط به سبک زندگی در عین حال می توانند در جا افتادن برخی دوره های قاعدگی نقش داشته باشند.

    زنانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند، مصرف کافئین شان بالا است یا برنامه ی غذایی نامنظمی دارند، ممکن است تعادل هورمون ها در بدن شان بر هم بخورد و یک یا چند ماه را قاعده نشوند.

    در حین این که تحقیقات مختلفی را انجام می دهید، عادت های ناسالم را که می توانند بر تعادل ظاهری هورمون های جنسی در بدن شما تأثیر بگذارند نیز در نظر داشته باشید.

    اگر می توانید مصرف قهوه را کاهش دهید، غذاهای سالم بخورید و ۸ ساعت خواب شبانه را به طور منظم داشته باشید، بدن تان برای شروع یک دوره ی منظم قاعدگی شرایط خوبی خواهد داشت.

  3. این جملات مثبت را قبل از قاعدگی و هنگام قاعدگی با خود تکرار کنید:
    هورمون های زنانه در بدن من به میزان کافی ترشح می شوند.
    تعادل هورمونی من فوق العاده است.
    من در دوران قاعدگی به خودم مسلط هستم.
    من شرایط بدنم را به خوبی تشخیص می دهم.
    من مراحل پریود ام را به خوبی تشخیص می دهم.
    هرگونه اختلال در پریود شدن ام کاملا برطرف شده.
    سیکل قاعدگی من منظم و سبک است.
    چرا همیشه سیکل قاعدگی من منظم و سبک است ؟
    همواره به سیکل عادات ماهانه ام توجه می کنم.
    من به منظم بودن قاعدگی ام اهمیت می دهم.
    پریود شدن طبیعت بدن من است و من آن را می پذیرم.
    من در زمان قاعدگی استراحت خوب و کافی دارم.
    ضمیر ناخوداگاهم تمامی پیام های پنهان موجود در این سابلیمینال را می شنود و آن ها را در من پیاده سازی می کند.
    تمامی تغییرات و تاثیرات ناشی از این سابلیمینال در من همیشگی و دائمی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *