چه خوراکیهایی باعث سوزش سر دل می شوند؟/ میوه هایی که اسید معده را تحریک می کنند!

سوزش سر دل احساس آتشین یا سوزانی است که پایین قفسه‌ی سینه‌ی شما را همراه با طعمی تلخ از رفلکس یا بازگشت اسید به دهان فراگرفته و می‌تواند به مدت چند دقیقه و یا چند ساعت به طول انجامد. مصرف آنتی اسیدهایی مانند تامس و رولیدز (Tums and Rolaids) تنها موجب تسکین موقت می‌شوند. با این حال جهت خلاصی از آن و یا حداقل پیشگیری از این مشکل، بهترین راه‌کار خودداری از خودن برخی انواع مواد غذایی است. مواد غذایی که می‌خورید، عامل اصلی بوجود آمدن احساس سوزش در قفسه‌ی سینه هستند. بنابراین، بسیار اهمیت دارد که نسبت به این مواد غذایی آگاهی داشته باشید. این مواد غذایی به شرح ذیل می‌باشند:

مرکبات دارای مزه‌ی تند
مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت با طعم تند و معطر بسیار اسیدی می‌باشند. بنابراین، موجب بروز سوزش شدید سر دل می‌شوند، به ویژه هنگامی که با معده‌ی خالی خورده شوند.
گوجه فرنگی
اگرچه گوجه فرنگی ممکن است حاوی مواد مغذی بسیار سالمی مانند لیکوپن باشد که جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار مفید است، اما بسیار اهمیت دارد که از مصرف آن به دلیل محتوای بالای اسیدی خودداری شود. از مصرف هرگونه غذایی مانند پاستا یا ماکارونی که در وهله‌ی نخست از سس گوجه فرنگی درست شده باشد، خصوصاً باسیتی خودداری کرد.
سیر و پیاز
سیر و پیاز همچنین می‌توانند این مشکل را بوجود آورند، هر چند ممکن است این مورد در خصوص تمام افراد صدق نکند. بعضی افراد ممکن است تحت تأثیر سیر و پیاز قرار نگیرند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است حتی پس از مصرف مقدار کمی سیر و یا پیاز به شدت تحت تأثیر قرار گیرند. برای آنکه پی ببرید که آیا شما تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرید یا خیر، بهتر است دفتر روزانه‌ای از مواد غذایی تهیه کنید که در خصوص مواد غذایی که خورده و منجر به سوزش سر دل شده‌اند یادداشت برداری نمایید.
مواد غذایی تند
مواد غذایی تند یا ادویه‌ای، علت بسیار متداول سوزش سر دل در میان بسیاری افراد است. فلفل‌ها، چیلی (فلفل قرمز) و یا دیگر مواد غذایی تند چنانچه به میزان زیادی در رژیم غذایی شما قرار داشته باشند، ممکن است منجر به احساس سوزش در قفسه‌ی سینه‌ی شما شوند.
مواد غذایی پرچرب
اگر چه بیشتر افرادی که دارای این مشکل می‌باشند، تمایل به خودداری از خوردن مواد غذایی سرخ شده پیدا می‌کنند، اما چیزی که این افراد متوجه نیستند این است که مواد غذایی دیگری مانند پنیر، آجیل، آووکادو و غیره وجود دارند که دارای محتوای بسیار بالایی چربی می‌باشند. چربی‌ها خالی شدن معده را آهسته ساخته که این امر فشار روی مری را افزایش داده و منجر به بروز سوزش سر دل می‌شود.
كافئین
کافئین خواه در قهوه، نوشابه، چای سرد، و یا هر نوشیدنی‌ دیگری باشد، به هنگام مصرف موجب بروز سوزش سر دل می‌گردد. بنابراین، سعی کنید تعداد فنجان قهوه‌ی مصرفی را کاهش داده و اندازه‌ی فنجان را نیز کوچک نمایید. همچنین سعی کنید بیشتر از ۳ و یا ۴ فنجان قهوه در روز مصرف نکنید.
شکلات
شکلات نیز ماده‌ی غذایی است که موجب بروز این مشکل می‌شود. مصرف گاه به گاه شکلات اشکالی ندارد، اما اگر عادت به خوردن هر روزه‌ی آن پس از وعده‌های غذایی دارید، در این صورت ممکن است دچار سوزش سر دل شوید. بنابراین بهترین کار این است که هر از چند گاهی از آن نوش جان کنید.
احساس سوزش ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بنابراین بهتر است که دفترچه‌ای از مواد غذایی که موجب سوزش سر دل می‌شوند، را تهیه کرده و هر روز آنچه که می‌خورید را مورد بررسی قرار دهید. این کار موجب می‌گردد نسبت به مواد غذایی که شما را تحت تأثیر این بیماری قرار می‌دهند و آنهایی که تأثیری بر روی شما ندارند آگاهی پیدا کنید. اما مهمترین نکته‌ای که بایستی به خاطر داشته باشید این است که اعتدال را رعایت نمایید به این دلیل که مصرف بیش از حد هرگونه ماده‌ی غذایی بر روی شما تأثیر خواهد گذاشت.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *