چند ماه بعد از قطع مصرف راکوتان میتوان باردار شد؟/ راکوتان و سقط جنین

 "راکوتان" از مشتقات دارویی ویتامین A است. دریافت بیش از اندازه ویتامین A می تواند باعث نقص و ناهنجاری در جنین شود؛ به ویژه در سه ماهه نخست بارداری که می تواند منجر به سقط خود به خودی، آسیب هایی در سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی مرکزی، مناطقی از صورت و جمجمه شود و به همین دلیل است که مکمل یاری ویتامین A در این دوران، محدود می شود.

بانوانی که داروی "راکوتان" برای آکنه دریافت می کنند، باید ۲ ماه پیش از باردار شدن آن را متوقف کنند، زیرا این دارو یکی از مشتقات دارویی ویتامینA است و زنانی که در حال مصرف راکوتان باردار شده اند، در معرض خطر بسیار بالای ناهنجاری های جنینی و سقط جنین هستند.

 از سوی دیگر افرادی که جگر مصرف می کنند، ممکن است مقادیر بالایی ویتامین A دریافت کنند، بنابراین دریافت مقادیر زیاد جگر یا سوسیس دارای جگر در سه ماهه نخست بارداری توصیه نمی شود.

دکتر منصوری متخصص پوست و مو گفت: گاهی اوقات آکنه تظاهراتی‌ از بیماری‌های ارثی، مصرف برخی از داروها و یا اختلالات همورمونی‌ است در واقع آکنه در زنان به همراه موهای زائد و افزایش وزن می تواند گویای یک بیماری زمینه‌ای باشد،بنابراین باید بیماری زمینه‌ای را تشخیص داد تا با در مان آن بیماری آکنه هم درمان شود.

وی با بیان این که معمولا اگر بیمار دچار علائم فوق نباشد نیازی به دادن آزمایشات هورمونی ندارد گفت: درمان اول آکنه استفاده داروهای موضعی است که این درمان برای آکنه‌های خفیف متوسط و افراد سن پایین که نمی‌توانند از داروهای سیستمیک استفاده کنند کاربرد دارد.

داروهای این سطح شامل آنتی بیوتیک‌های خوراکی و موضعی دارو‌های لایه‌بردار و محلو‌ل های آنتی‌اکسیدان است.

منصوری به درمان آکنه‌ در سطح دوم اشاره و عنوان کرد: درمان با ايزوترتينوئين تجویز نمی‌شود چرا که احتمال بارداری برای این بیماران وجود دارد و به دلایل مشکلات عدیده‌ای که ممکن است روی جنین بگذارد از تجويز آن خودداری می‌کنیم.

وی با اشاره به این که البته باید توجه داشت که پس از قطع حداکثری ۲ ماه این دارو زنان می‌توانند باردار شوند خاطر نشان کرد: غلطی در جامعه بوجود‌ آمده که زنانی که از داروی راکوتان‌ مصرف می‌کنند تا ۳ سال بعد از قطع نمی‌توانند باردار شوند به شدت تحقیقات نشان داده که یک ماه پس از قطع دارو از بدن پاک می‌شود و برای اطمینان بارداری را برای ۲ ماه بعد توصیه می‌کنند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. ایزوتریتنوئین ها (آکوتان و راکوتان و ..) جزو داروهای رایج در درمان آکنه های شدید پوست صورت بخصوص در زنان است، این دارو برای برطرف کردن جوش‌های صورت و داشتن پوستی صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاسفانه ممکن است به عوارض مصرف این داروها توجهی نشود. مصرف این داروها موجب سقط جنین و بروز ناهنجاری‌های در نوزاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *