چند روز بعد از ای وی اف باید آزمایش بتا داد؟!

 ازمایش بتا بعد از ای وی اف؛ چند روز بعد؟!

احتمالا پزشکتان ۱۴ روز پس از باروری تخمک و آی وی اف، یک آزمایش بارداری بتا از شما خواهد گرفت. آزمایش بارداری می تواند هورمون بارداری را شناسایی و اندازه گیری کند. در طی درمان IVF نباید زودتر از موعد آزمایش بارداری دهید.

چند روز بعد از ای وی اف باید آزمایش داد

یکی از عادت های بد زنانی که به دنبال بارداری هستند این است که مرتب در خانه آزمایش بارداری می دهند! بنابراین باید در برابر این خواسته خود مقاومت کنید. به این دلیل که یکی از داروهایی که طی این پروسه مورد استفاده قرار میگیرد، هورمون بارداری است.

بنابراین اگر پس از این تزریق آزمایش دهید، احتمالا نتیجه مثبت خواهد بود، البته نه به دلیل بارداری بلکه به دلیل وجود هورمون بارداری موجود در داروها.

اگر قرار بود بعد از انجام IVF در خانه آزمایش دهید، مطمئن باشید که تا دو هفته پس از آی وی اف، آزمایش بتا توصیه نمی شد و پزشکتان زودتر اینکار را انجام می داد.

تداوم دریافت پروژسترون پس از آی وی اف
پس از مثبت بودن نتیجه بارداری درمان به پایان نمی رسد بلکه پزشک درمان پروژسترونی را ادامه خواهد داد. مدت زمان تداوم درمان پروژسترون به شرایط خاص فرد بستگی دارد. در صورتی که پروژسترون تزریقی دریافت می کنید، ممکن است بتوانید آن را به شیاف واژینال یا ژل تغییر دهید.

آزمایش خون مکرر برای کنترل وضعیت بارداری پس از آی وی اف
پزشک شما ممکن است چند هفته پس از مثبت بودن نتیجه آزمایش خانگی، میزان هورمون هایتان را بررسی کند. این کار دلایل متعددی دارد:

برای بررسی افزایش میزان هورمون بارداری برای اطمینان از سلامت بارداری و افزایش میزان آن (که می تواند نشان دهنده وجود بارداری چند قلویی باشد)
برای بررسی میزان استروژن مخصوصا اگر علائم سندرم تحریک بیش از حد تخمدان وجود داشته باشد
برای بررسی میزان پروژسترون

خبرهای خوب: احساس هیجان اما همراه با ترس
احساس اضطراب ناامیدی درباره بارداری قابل درک است. اگر در گذشته سقط جنین داشته اید این احساس بیشتر رخ می دهد. بنابراین عذاب وجدان نداشته باشید. با یک دوست یا درمان گر در این باره صحبت کنید تا به شما کمک کند. زنانی که سابقه ناباروری داشته اند ممکن است به افسردگی پس از بارداری دچار شوند. هرچقدر زودتر با یک نفر مشورت کنید بهتر است.

عدم اطمینان در این باره که چه زمانی به بقیه اطلاع دهید
این لحظه مهمی است. اما ممکن است نتوانید این خبر مهم را به بقیه اطلاع دهید. درصورتی که جزئیات مراحل درمان را با دوستان و خانواده درمیان گذاشته اید، مخصوصا جزئیات این چرخه خاص را، در این صورت آن ها انتظار دارند که دیر یا زود این خبر را به آن ها اطلاع دهید. اگر آن ها از زمان انتقال رویان خبر داشته باشند مطمئنا می خواهند بدانند که آیا این چرخه نتیجه بخش بوده است یا خیر. اما مجبور نیستید به افرادی که در جریان نبوده اند، به این زودی ها اطلاع دهید.

چه زمانی باید اطلاع دهید؟ زمانی که متوجه شدید هورمون های بارداری دو برابر شده اند؟ پس از تایید سونوگرافی؟ پس از شنیدن ضربات قلب؟ پس از پایان سه ماهه اول؟ همه اینها به خودتان بستگی دارد و هیچ پاسخ صحیح و غلطی وجود ندارد.

سونوگرافی های بعدی
پزشک متخصص باروری پیش از اینکه شما را به نزد ماما بفرستد در اوایل بارداری ممکن است یک یا دو سونوگرافی تجویز کند. این کار برای بررسی بارداری چند قلویی است. بسته به هفته ای از بارداری که در آن سونوگرافی می کنید ممکن است صدای ضربان قلب جنین را نشنوید. درصورتی که بارداری چند قلویی است چه موقع میتوان متوجه شد؟ شاید اولین سونوگرافی برای دانستن این امر زود باشد. با دومین سونوگرافی (و مهم تر از آن با سومین) باید منتظر یک یا چند قلو باشید.

اگر به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان دچار هستید برای بهتر شدن به اندکی زمان نیاز دارید. در صورتی که طی درمان به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان مبتلا شده اید، علائم آن ممکن است هفته ها طول بکشد و شاید هم بدتر شود. حتما باید با پزشک تان در تماس باشید و علائم بدتر را به پزشک گزارش دهید. اگر این سندرم درمان نشود می تواند خطرناک باشد.

به طور مرتب نزد ماما بروید
معمولا بارداری از طریق IVF می تواند توسط پزشک مامای معمولی کنترل شود. بنابراین پزشک باروری می تواند از حدود هفته هشتم شما را نزد ماما یا متخصص زایمان بفرستد. مطمئنا دیگر از دیدن یک پزشک معمولی خوشحال می شوید. شاید هم از اینکه با وجود معاینات جدی پزشک متخصص اکنون باید ماهی یک بار توسط پزشک زایمان معاینه معمولی شوید، شوکه بشوید. از صحبت کردن با پزشک تان نهراسید. اگر با انجام یک سونوگرافی دیگر خیال تان راحت می شود، از پزشک تان بخواهید این کار را انجام دهد. پزشک تان می داند که برای باردار شدن چه تلاش هایی کرده اید. بنابراین مضطرب و عصبی بودن کاملا طبیعی است.

ریسک های احتمالی پس از IVF
بارداری پس از IVF می تواند با ریسک های احتمالی همراه باشد. این ریسک ها مستقیما از درمان باروری به وجود نیامده اند. بلکه از دلیل اصلی ناباروری یا سن بالا، ایجاد شده اند. برخی از ریسک های بارداری پس از IVF عبارت اند از:

افسردگی های بارداری و زایمان
دیابت های بارداری
پره اکلامپسی
خونریزی غیرطبیعی
محدودیت رشد داخل رحمی
درد زودهنگام (حتی با وجود بارداری تک قلویی)
نقص مادرزادی
در صورت بارداری پس از انجام IVF احتمال درد زودهنگام و زایمان سزارین بیشتر است. اگرچه مراقبت بارداری همیشه مهم است اما در بارداری پس از انجام IVF مهم تر هم می باشد، زیرا باید علائم را شناسایی و درمان نمود.

منبع خبر : paroshat

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *