چند روز بعد از انتقال جنین بی بی چک مثبت میشود؟!

حدود ۱۰ روز پیش انتقال جنین با آی وی اف انجام دادم. چند روز بعد از انتقال جنین بی بی چک مثبت میشود و یا چه زمانی آزمایش خون بارداری انجام دهم؟ الان گاهی احساس تهوع دارم. میتونه نشانه بارداری باشه؟

حاملگی با هیچ‌گونه علامت خاصی از جمله تهوع، علایم مشابه عادت ماهانه و… ثابت نمی‌شود. بلکه باید تست حاملگی انجام گیرد. پس از ۲ هفته از زمان قرار گرفتن جنین‌ها در رحم یا انتقال جنین، مادر می‌تواند با انجام تست خون بارداری از موفقیت لانه‌گزینی اطمینان پیدا کند و حدود ۳ هفته بعد از انتقال جنین می توانید از تست بیبی چک استفاده کنید زیرا هورمون بارداری ابتدا در خون و سپس در ادرار نمایان می شود.

ای وی اف چگونه انجام می شود؟

سرکوب چرخه طبیعی قاعدگی
در مرحله اول آی وی اف ، دارویی به شما داده می‌شود که چرخه طبیعی قاعدگی را سرکوب می‌کند. این دارو با تزریق روزانه توسط خودتان و یا بصورت اسپری بینی داده می‌شود که برای دو هفته ادامه دارد.

تحریک تخمک‌گذاری
با سرکوب چرخه قاعدگی، یک هورمون باروری به نام FSH (هورمون محرک فولیکول) باید بصورت روزانه به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز تزریق شود. FSH موجب افزایش تعداد تخمک‌های تولید شده توسط تخمدان می‌شود. این بدین معناست که تعداد بیشتری تخمک می‌توانند جمع‌آوری و بارور شوند.

چک کردن روند درمانی آی وی اف
چک کردن روند درمان بطور منظم در کلینیک انجام می‌شود. برای نظارت بر تخمدان‌ها، اسکن‌های سونوگرافی واژینال و گاهی نیز آزمایش خون انجام می‌شود. حدود ۳۴ تا ۳۸ ساعت قبل از برداشت تخمک‌ها، آخرین تزریق هورمونی برای بلوغ کامل تخمک‌ها انجام می‌شود.

جمع‌آوری تخمک‌ها
جمع‌آوری تخمک‌ها با استفاده از سوزن نازکی که از واژن عبور داده می‌شود در هر یک از تخمدان‌ها انجام می‌شود. این فرایند تحت بی‌حسی و با نظارت سونوگرافی واژینال انجام می‌شود. جمع‌آوری تخمک‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

در این مرحله، نمونه تازه‌ای از اسپرم مرد نیز جمع‌آوری می‌شود. اسپرم‌ها شسته می‌شوند و در سرعت بالا چرخانده می‌شوند تا سالم‌ترین و فعال‌ترین آنها انتخاب شوند. در صورتی‌که از اسپرم اهدایی استفاده شود نیز، مراحل به همین صورت انجام می‌شود.

بارورسازی تخمک‌ها
تخمک‌های جمع‌آوری شده در آزمایشگاه با اسپرم‌های مرد یا اسپرم اهدا شده تلقیح می‌شوند و بعد از ۱۶ تا ۲۰ ساعت برای مشاهده بارور شدن بررسی می‌شوند. رشد تخمک‌های بارور شده (جنین) حداکثر ۶ روز در آزمایشگاه ادامه می‌یابد و سپس یک یا دو جنین برای انتقال به رحم انتخاب می‌شوند.

انتقال جنین به رحم
انتقال جنین به رحم با استفاده از لوله نازکی به نام کاتتر که از واژن عبور داده می‌شود، انجام می‌گیرد. این مرحله از آی وی اف راحت‌تر از جمع‌آوری تخمک‌ها و شبیه به تست غربالگری دهانه رحم است.

چند روز بعد از انتقال جنین بی بی چک مثبت میشود؟

حدود دو هفته بعد از انجام آی وی اف و انتقال رویان نمونه خون یا ادرار برای بررسی مقدار هومون hCG بررسی می شود. این هورمون نشان دهنده وقوع بارداری است. تست های ادرار خانگی که برای تشخیص بارداری به کار می روند برای مشخص کردن مقدار hCG در اوایل بارداری به اندازه مناسب حساس نمی باشند:

اگر مقدار hCG کمتر از ۵ واحد بین المللی در لیتر باشد در آن صورت فرد باردار نیست.
اگر مقدار hCG بیش از ۱۰ واحد بین المللی در لیتر باشد، تست در طول ۴۸ ساعت بعد دوباره تکرار می شود تا افزایش مقدار این هورمون تایید شود. در طول ۱۲ روز اول بعد از انتقال رویان مقدار این هورمون هر ۴۸ ساعت یک بار دو برابر می شود.

اگر مقدار hCG در تست دوم دو برابر نشده و یا کاهش داشته باشد در آن صورت آزمایش خون دوباره در طول ۴۸ ساعت آینده تکرار می شود. بسته به موقعیت ممکن است بارداری قابل دوام نباشد. زمانی که بارداری به طور مناسبی پیش نرود مقدار hCG افزایش نیافته و یا شروع به کاهش می کند.

اگر مقدار hCG به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد در آن صورت چهار هفته بعد از انتقال رویان سونوگرافی لگن انجام می شود. در این زمان ممکن است کیسه بارداری داخل رحم دیده شود. کیسه بارداری کیسه ای پر از مایع می باشد که حاوی رویان است. چهار تا پنج هفته بعد از انتقال رویان کیسه قابل مشاهده می باشد. این کیسه در اوایل بارداری مسئولیت تغذیه رویان را به عهده دارد. ضربان قلب معمولا در طول چهار تا چهار هفته و نیم بعد از انتقال رویان قابل مشاهده خواهد بود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *