چند بار میشه سزارین کرد؟/ تعداد مجاز سزارین

با سزارین چند بچه میتوانم به دنیا بیاورم؟

سلام من برای بار سوم باردار شدم و ۲ بچه ی قبلی من با سزارین به دنیا اومدن.. از آخرین سزارینم ۴ سال گذشته. می تونم بچه سومم را هم با سزارین به دنیا بیارم؟ تعداد مجاز سزارین چند تاست؟ چند بار میشه سزارین کرد؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

با روش سزارین تا چهار بار و حتی بیشتر هم می توانید بچه به دنیا بیاورید اما نکته مهمی که وجود دارد این است که هر چه تعداد سزارین بیشتر باشد عوارض بیشتری، مانند چسبندگی رحم، پارگی رحم، خونریزی زیاد و دیر جوش خوردن زخمها و افت بدن را تجربه خواهید کرد.

با سزارین چند بچه میتوان به دنیا اورد

بهبود یافتن در سزارین‎های بعدی حداقل به اندازه دفعه قبل طول خواهد کشید و اگر دچار عوارض جراحی نیز باشید ممکن است کمی بیشتر نیز طول بکشد.

کسانی که دارای زخم‎های داخلی قابل توجه‎ هستند یا بافت‎های برجسته در نتیجه جوش خوردن زخم‎ها دارند که به رحم چسبیده است (چسبندگی)، خطر مشکلات با تکرار هر بار سزارین به طور قابل ملاحظه‎ای افزایش می‎یابد. 

عوارض احتمالی سزارینهای متعدد

ضعیف شدن دیواره رحم
هر برش رحم یک نقطه ضعف در دیواره رحم بر جای می‎گذارد. این امر می‎تواند با بارداری‎های بعدی تداخل کند.

مشکلات جفت
هر چه تعداد دفعات سزارین شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات جفت بیشتر می‎شود (از جمله پلاسنتا آکرتا یعنی زمانی که جفت بیش از اندازه عمیق و محکم به دیواره رحم متصل می‎شود و جفت سر راهی که در آن جفت بخشی یا تمام گردن رحم را می‎پوشاند).

آسیب‎‎های مثانه
این مشکل که در سزارین‎های اولیه محتمل اما غیر معمول هستند با تکرار سزارین افزایش می‎یابد. افزایش این خطر به این دلیل است که بافت زخم‎هایی که در دفعات پیشین شکل گرفته است ممکن است مثانه را به رحم متصل کرده باشد.

خونریزی سنگین
ممکن است خونریزی سنگین پس از هر عمل سزارینی پیش بیاید. خطر خونریزی شدید با بالا رفتن تعداد دفعات سزارین زیاد می‎شود. خطر نیاز به هیسترکتومی – برداشتن رحم – برای کنترل خونریزی شدید تهدید کننده زندگی نیز با افزیش تعداد تکرار سزارین‎ها افزایش می‎یابد.

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. تا سه بار میشود سزارین کرد درست است برای بار چهارم ممنوعیت ندارد ولی هزینه جانی که دارد.
    هر بار تکرار شدن عمل سزارین ، آسیب و ضعیف شدن دیواره رحم+ خونریزی شدید بعد از عمل+نیاز به خروج رحم+ اختلالات جفت+ آسیب مثانه وجود دارد.
    ? ما اول آگاهانه وضع مون رو خراب میکنیم بعد دنبال دوا میگردیم معجزه کنه… چرا عاقل کند کاری که اسیرانه زندگی کند! خلاصه هر که قدر برکت سلامتی رو ندونه و قانون ظرفیت جانش رو در نظر نگیره خودش راه درد رو باز کرده مقاومت بی ا کرده بالاخره هم موفق میشه سلامتی رو از دست بده. خاله م مجبور شد رحم ش رو برداره ک چی آخه؟ ستون های یه خونه سالم نباشه اونجا برا هیچکس امن نمیشه!
    از پدرای عزیز خواهشمندم در چنین مواقع احساسی همسرشونو عاقل کنن!
    با تشکر

    1. کسی که مشکل داره و نمیتونه طبیعی بیاره چی؟اونوقت چی میگی؟در صورتی طبیعی بیار که مشکلی نداشته باشی به من بود طبیعی زایمان میکردم اما نشد لگنم کوچیک بود درد طبیعی رو کشیدم بعد رفتم برا سزارین .مششکل مشکله برا هرکسی هم پیش میاد

  2. مادر بارداری که یک بار زایمان طبیعی آسان داشته و سپس به علت وضعیت بریچ نوزاد بعدی عمل سزارین داشته است، بیشتر احتمال دارد که در زایمان بعدی بتواند یک زایمان طبیعی موفقیت‌آمیز داشته باشد…
    پس اگر حق انتخاب داشته باشیم نظر کارشناسان این است که زایمان طبیعی رو انتخاب کنید.

    خدا قووت

  3. نگرانی‎های اصلی با تکرار هر بار سزارین شامل موارد زیر می‎شوند:
    ضعیف شدن دیواره رحم: هر برش رحم یک نقطه ضعف در دیواره رحم بر جای می‎گذارد. این امر می‎تواند با بارداری‎های بعدی تداخل کند.
    مشکلات جفت: هر چه تعداد دفعات سزارین شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات جفت بیشتر می‎شود (از جمله پلاسنتا آکرتا یعنی زمانی که جفت بیش از اندازه عمیق و محکم به دیواره رحم متصل می‎شود و جفت سر راهی که در آن جفت بخشی یا تمام گردن رحم را می‎پوشاند).
    آسیب‎‎های مثانه: این مشکل که در سزارین‎های اولیه محتمل اما غیر معمول هستند با تکرار سزارین افزایش می‎یابد. افزایش این خطر به این دلیل است که بافت زخم‎هایی که در دفعات پیشین شکل گرفته است ممکن است مثانه را به رحم متصل کرده باشد.
    خونریزی سنگین: ممکن است خونریزی سنگین پس از هر عمل سزارینی پیش بیاید. خطر خونریزی شدید با بالا رفتن تعداد دفعات سزارین زیاد می‎شود. خطر نیاز به هیسترکتومی – برداشتن رحم – برای کنترل خونریزی شدید تهدید کننده زندگی نیز با افزیش تعداد تکرار سزارین‎ها افزایش می‎یابد.

  4. یکی از علل بالارفتن میزان زایمان سزارین، عدم فعالیت و ورزش بانوان است، این عدم تحرک، باعث بروز تغییرات اسکلتی می‌شود؛ بنابراین لازم است تا پیش از بارداری بانوان ورزش را در اولویت قرار دهند و در حین بارداری نیز ورزش‌های «لاماز» را در بیمارستان‌ها آموزش ببینند و مشکلات بارداری را با این کنترل‌های ورزشی به حداقل برسانند، همچنین بعد از زایمان، برای رفع شل شدگی عضلات و افتادگی‌هایی که در قسمت لگن به وجود می‌آید، ورزش ضروری است تا بدن به فرم اولیه قبل از زایمان برگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *