چرا پریود نامنظم دارم؟!/ عوارض پریود نشدن/ چرا داشتن پریود مرتب مهم است؟!

عادت‌ماهیانه طبیعی
خانم‌ها در حالت عادی می‌بایست حدود هر ۳۰ روز یک بار، به مدت سه تا هفت روز عادت ماهانه شوند.بعد از گذشت چند سال از عادت‌ماهیانه، چرخه‌ای برای آنها ایجاد می‌شود. بعضی خانم‌ها حتی می‌توانند ساعتی که قرار است پریود شوند را پیش‌بینی کنند.
میزان خونی که طی هر قاعدگی از دست می‌رود، در خانم‌های مختلف متفاوت است. بعضی خانم‌ها از ابتدا پریودهای سنگین‌تری دارند و بعضی پریودی واقعا سبک دارند که اصلا احساس نمی‌شود.

اکثر دختران جوان پریودهای نامرتب دارند و این موضوع برای شان چندان هم مهم نیست اما بعد از ازدواج از آنجا که تاریخ تخمک گذاری و باردار شدن اهمیت زیادی پیدا می کند اکثرا به دنبال روشی هستند که سیکل ها را مرتب کند مرتب بودن سیکل ها چند حسن دارد:

اول اینکه وقتی تاریخ تخمک گذاری دقیقا مشخص باشد می توان به روش طبیعی جلوگیری کرد (گرچه این کار را اصلا توصیه نمی کنیم و با اتکا به آن احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد). دوم آنکه برای زوج هایی که دور از هم هستند یا ناتوانی جنسی دارند و تنها ماهی یک یا دو بار می توانند نزدیکی کنند این مسئله شانس باروری را افزایش می دهد در خانم هایی که سیکل نامرتب دارند مخصوصا اگر فاصله دوره ها خیلی زیاد باشد شانس بارداری کاهش می یابد. اگر شما هم سیکل های نامرتبی دارید با ما باشید تا در مورد دلیل و روش درمان آن برای تان بگوییم.

پریود نامرتب یعنی چه؟

دوره های خونریزی ماهانه در زنان سیکل ۲۱-۲۸ روزه دارد. زنانی که سیکل ۲۸ روزه دارند هر ۴ هفته و زنانی که سیکل ۲۱ روزه دارند هر ۳ هفته یک پریود می شوند. روز اول سیکل روز اول پریود محسوب می شود. بیشتر زنان ۱۳ تا ۱۴ روز قبل از آغاز پریودشان تخمک گذاری می کنند اما این زمان بین ۱۲ تا ۱۶ روز نیز نرمال است. در صورتی که خانمی دوره های ۲۸ روزه دارد تخمک گذاری در وسط ماه انجام می شود اما اگر دوره ها ۲۱ تا ۲۲ روزه باشد چند روز قبل از آغاز پریود تخمک گذاری رخ می دهد. سیکل ۲۸ روزه که در روز چهاردهم تخمک گذاری صورت بگیرد در اکثر زنان وجود ندارد. گاهی سیکل ها ۳۰ روزه هستند و گاهی از یک ماه تا ماه دیگر متفاوت می شوند. اگر در خانمی دوره ها بیش از ۳۰ روز باشد و به صورت متوالی رخ ندهد اصطلاحا می گویند پریود نامرتب است.

چرا داشتن پریود مرتب مهم است؟

تخمک زنان بعد از آزاد شدن تنها چند ساعت زنده است و اگر در این زمان با اسپرماتوزوییدها روبرو نشود و لقاحی صورت نگیرد بارداری اتفاق نمی افتد. در خانم هایی که سیکل های نامرتبی دارند دانستن روز تخمک گذاری کمی سخت است و این موضوع احتمال باردار شدن را کاهش می دهد. در مواردی که پریودها نامنظم است و خانم قصد بارداری دارد متخصص زنان توصیه می کند ۳-۲ روز در هفته بدون جلوگیری نزدیکی کند تا نیازی به بررسی روز تخمک گذاری نباشد. اما اگر زوج نمی توانند کنار هم باشند و مثلا به دلیل شغل آقا در ماه تنها یک یا دو مرتبه همدیگر را ملاقات می کنند لازم است تاریخ دقیق تخمک گذاری مشخص شود تا بتوانند بچه دار شوند. از سوی دیگر اگر پریودها خیلی نامنظم باشد ممکن است خانم اصلا تخمک گذاری نکند یا به ندرت این اتفاق بیفتد به همین دلیل بررسی هورمونی و سونوگرافی و تشخیص زمان تخمک گذاری مهم است.

علل عادت‌ماهیانه نامنظم
۱- بارداری

بدن خانم‌ها در زمان بارداری، سطوح مختلفی از هورمون‌ها را ترشح می‌کند که موجب متوقف شدن عادت‌ماهیانه می‌شود. البته در برخی موارد، قبل از اینکه عادت‌ماهیانه در خانم باردار به کلی قطع شود، کم شدن خونریزی یا عقب افتادن آن را تجربه می‌کند. اگر احتمال می دهید باردار هستید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۲- استرس
استرس شایع ترین دلیل به هم خوردن نظم عادت‌ماهیانه است. کورتیزول که هورمون استرس است، تاثیری مستقیم بر میزان تولید هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد. اگر میزان بالایی کورتیزول در جریان خونتان وجود داشته باشد، زمان و میزان قاعدگی شما تغییر خواهد کرد.

۳- رژیم‌غذایی
یکی دیگر از متداول‌ترین علت‌های بر هم خوردن نظم عادت‌ماهیانه، غذاهایی است که می‌خورید و مهم تر از آن وزنتان. اگر رژیم‌غذایی‌تان سرشار از کربوهیدرات باشد یا وزن اضافه کرده باشید، بدنتان سطح متفاوتی از برخی هورمون‌ها را تولید خواهد کرد. برای خانم‌هایی که وزن کم می‌کنند نیز این مشکل پیش می‌آید.

۴- ورزش
بدن برای قاعدگی به انرژی نیاز دارد. اگر میزان بالایی از انرژی‌تان را در باشگاه ورزشی و از طریق ورزش می‌سوزانید، چیز دیگری برای بدنتان باقی نمی‌ماند که در جریان عادت‌ماهیانه مصرف کند.

۵- قرص‌های ضدبارداری
ممکن است چند ماه طول بکشد تا بدنتان به دوز هورمون‌هایی که قرص‌های ضدبارداری وارد بدنتان می‌کنند، عادت کند.

۶- مصرف الکل
کبد با متابولیزه کردن استروژن و پروژسترون، به تنظیم چرخه قاعدگی زنان کمک می‌کند. مصرف الکل می‌تواند باعث آسیب کبد شود و در عملکرد آن برای متابولیزه هورمون‌های زنانه اختلال ایجاد می‌کند.

۷- سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
این مشکل موجب می‌شود که کیست‌هایی در تخمدان ایجاد شود که در تخمک‌گذاری عادی ایجاد اختلال می‌کند. سایر علائم این مشکل شامل رشد موهای زائد، افزایش وزن، شوره سر و ناباروری است. این مشکلات شامل اندومتریوز، سرطان تخمدان و بیماری قلبی می‌شود.

۸- یائسگی
در یائسگی نیز مانند بارداری، هورمون‌های بدن تغییر می‌کنند. نامنظم شدن عادت‌ماهیانه می‌تواند ۱۰ سال قبل از یائسگی شروع شود.

۹- مصرف داروها
اگر اخیرا بیمار شده اید و مجبور هستید دارو بخورید، ممکن است عادت‌ماهیانه‌تان یک تا دو روز دیرتر اتفاق بیفتد. دلیل عمده آن این است که بیشتر داروها در نحوه تولید استروژن و پروژسترون در بدنتان اختلال ایجاد می‌کنند.


در مورد علائمی که دارید و وضعیت عادت‌ماهیانه‌تان به پزشک توضیح دهید. پزشک ممکن است یک برنامه درمانی برایتان تجویز کند که شامل داروهای ضدبارداری هورمونی یا مکمل‌های دارویی، فعالیت‌های کاهنده استرس، تغییر در رژیم‌غذایی و برنامه ورزشی باشد.

اشتراک‌گذاری
43 نظر
  1. سلام.
    یه,سوال,داشتم.
    من ۲۸ سالمه و مجردم.پریودی هام همیشه در حد دو سه روز عقب میوفتاد اما فروردین امسال اصلا پریود نشدم و ماه اردیبهشت شدم دوباره خرداذ ماه پریود نشدم تا اینکه دکتر رفتم ایشون دو تا امپول عضلانی همزمان برام تجویز,کردن و بعد گفتن چند روز بعد پریود میشم.تقریبا یک هفته بعد پریود شدم و از,روز,پنجم پریودی به من قرص دیان ۳۵،از,نوع خارجی رو.تجویز,کردن که دارم میخورم.حالا اولین سوالم اینه .یک هفته بعذ از شروع دارو سبنه هام دردناک شده چون تو وبلاگ گفته بودین مصرف دارو های هورمونی خطرناک و سرطان زا هستند نگران شدم خاستم بدونم این درد طبیعیه یا نه دارو.رو قطع کنم.
    و اینکه سایز سینه بعد از قطع دارو.ماندگاره یا نه.
    سوال بعدیمم اینه.بعد از تموم شدن بسته ی اول باید صبر کنم پریود بشم و از روز پنجم پریودی دوباره بسته دیگه رو شروع کنم یا نه یک هفته بعد از تموم شدن بسته اول چه پریود شدم چه نشدم بسته دوم رو شروع کنم…
    کلن دکتر سه بسته برام تجویز,کرده
    لطفا راهنماییم کنید.
    سپاس از لطفتون

    1. سلام درد سینه ها طبیعی است بعد از اتمام قرص باید ۷ روز فاصله گذاشته واز روز هشتم بسته بعدی را مصرف کنید.

  2. سلام ممنونم از اطلاعات و راهنمايي مفيدتون ؛ من ٣٤ سالمه و مجردم
    سوال اول : من تقريبا ٦ ماه هست كه نامنظم پريود ميشم و از يك هفته قبل از ترشحات قهوه اي رنگ شروع ميشه و فقط يك روز پريود ميشم و اونم مقدار ترشحات بيشتر تا خون ، قبلا ٣روز كامل خون ريزي داشتم ولي الان فقط ترشحات قهوه اي خيلي چسبناك ، دكتر رفتم آزمايش پاپ اسمير هم دادم همه چي نرمال بود حالا نگرانم و اينكه سيستم بدنيم بهم ميخوره وقتي اين شكلي ميشم به نظر شما چيكار كنم بهتره و ضمنا ايران نيستم

    1. سلام باید آزمایشات هورمونی و سونوگرافی انجام بدهید.

  3. میگم این پسرایی که ابرو برمیدارن و موهای دست و پاشونو میزنن پریود میشن؟??

  4. سلام
    من ۱۶سالمه و مجرد هستم
    دوماهه که پریود نشدم. برای ماه تیر زود تر شدم. به عبارت دیگه ماه رمضون دوبار شدم.
    از اون موقع تا حالا نشدم.
    پریودهام مرتب بودن یه هویی این جوری شد.

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت آن بررسی شود.

  5. سلام من پریودم نامنظمه ب طوری ک گاهی سه ماه یبار پریود میشم مجرد هم هستم دکتر مراجعه کردم وگف کیست ندارم و هورمون هام کم کار هستن میخاستم بیشتر توضیح بدین ایا اگ ازدواج کنم نابارور میشم؟درحال حاضر قرض ویتاگنوس مصرف میکنم

    1. سلام خیر نگران نباشید با مصرف دارو می توانید باردار شوید.

  6. درود
    من ۱۴ سالمه و تا بحال پریود نشدم و خیلی خیلی ناراحتم یعنی من مشکل دارم و در آینده بچه دار نمیشم؟!! همه دوستام شدن فقط من نشدم در ضمن تکواندو کار هستم شاید مشکل از ورزش سنگینمه خواهشمندم پاسخ بدید?

    1. باید به پزشک مراجعه نمایید تا آزمایشات کامل هورمونی انجام بدهید.

  7. سلام ، من ١٧ سالمه و هيچ وقت پريود منظم نداشته م الان هم به مدت ٢ ماه كه پريود نشدم .

  8. سلام من۲۴سالمه ومتاهلم در دوران مجردی خیلی کم پریودیم عقب میوفتادتا اواخر دوران عقد ک الان چهارماهه ک چند روز جابه جا شده ولی پریود میشدم اما الان یک ماه گذشته اما نشدم ایا واس بارداری خطرناکه؟

    1. سلام نگران نباشید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا برای منظم شدن پریودی شما دارو تجویز شود.

  9. سلام من ٢٢ سالمه
    از ٨ ماه پيش به طور ناگهاني دوره قاعدگيم قطع شد و به دكتر مراجعه كردم آمپول پروژسترون تجويز كردن و قرص دوفاستون كه فقط به لك بيني افتادم
    ولي هيچ اثري نداشته و هر ماه كه مراجعه ميكنم ٢ يا ٣ تا پروژسترون ميزنم ولي هيچ اثري نداره
    به هر دكتري ام مراجعه ميكنم همينه
    علت از چي ميتونه باشه

    1. سلام باید آزمایش هورمونی انجام بدهید تا علت مشکل شما بررسی شود .

  10. سلام. من برای اولین بار پریودم دقیقا ۱۵ روز عقب افتاده. آیا استرس بالا و قرص لووتیرکسین میتونه باعث این همه تاخیر باشه؟

    1. سلام بله تاثیر گذار است بهتر است اول تست بی بی چک انجام دهید .

  11. سلام من ماه گذشته قرص اورژانسی مصرف کردم ک باعث شد ۱۰ روز عادتم عقب بیفته الان این ماه سه روز از رمان قاعدگیم گذشته ولی هنوز پریدنشدم دوبارهم بی بی چک گذاستم منفی بود .الان باید نگران بارداری باشم؟توردخدا جوابمو بدین چکارکنم

    1. سلام اگر این ماه بیشتر از ۱۰ روز تاخیر در پریودی داشتید آن وقت باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  12. سلام خسته نباشید. من ۲۶سالمه و مجردم. همیشه پریوهای نامنظم داشتم. شش سال پیش برای جوش های صورتم به دکتر مراجعه کردم و بعد از جواب سونوگرافی مشخص شد دارای کیست های ریز هستم که دکتر گفت درمان قطعی ندارد. به خاطر جوشهای زیادی که میزدم دکتر قرص سیپرترون کامپاند و قرص دیگری که حضور ذهن ندارم برایم تجویز کرد که باعث شد جوشهای صورتم به طور کامل از بین برد. بعد از مدتی قرص را قطع کردم اما وقتی قرص قطع میشد جوشها شروع میشد و دیگر پریود نمیشدم. حتی به مدت سه ماه منتظر ماندم ولی تاثیری نکرد الان شش سال گذشته و هنوز نمیدانم چه کنم چون هر دکتری میروم برایم امپول تجویز میکنند . من از عوارض این قرص و امپولها میترسم. میخوواستم بدونم قرص سیپرترون کامپاند را بعد شش سال باز استفاده کنم چه اتفاقی برایم می افتد???
    یا اگه راهکاری دارید ممنون میشوم راهنمایی کنید???

    1. سلام اگر اضافه وزن دارید بهتر است وزن خود را کاهش دهید می توانید از دم کرده ی رازیانه و یا داروهای گیاهی دیگر استفاده کنید.

  13. سلام اضافه وزن ندارم و قبلا رازیانه را امتحان کردم تاثیری نداشت. میخواستم بدونم اگه باز به خوردن قرص ادامه بدم چه عوارضی برایم دارد??

    1. سلام مشکلی ندارد می توانید ۳ ماه از قرص سیپروترون کامپاند استفاده کنید.

  14. سلام من ۱۷ سال رو تموم کردم و تا حالا پریود نشدم چه کنم

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی بررسی شود.

  15. سلان وققتون بخیر من۲۳سالمه مجردم وتت ابان پریود نامنظم داشتم الانم دو ماهه پریود نشدم دلیلش چیه؟؟و باید چکار کنم؟

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی علت مشکل شما بررسی شود .

  16. سلام.۳۶سال ومجردهستم.خیلی سال هست که یااصلاپریودنمیشم یالکه بینی ست.سونو هم دادم گفت سالمی.ولی هنوز با این مشکل مواجه هستم رشدموهای زایدزیادی هم دارم.لطفا راهنمایی کنید

  17. سلام وقتتون بخیر
    من متاهلم ۲۰سالمه الان نزدیک ۶۰روزه پریودنشدم وتیروییدکم کاردارم سه باربیبی چک گذاشتم ولی منفی بوده البته بگم خیلی استرس دارم میخواستم بدونم ازاین استرس وتیروییده که من همیشهمریودیم عقب میوفته؟؟؟؟
    ممنون میشم زودبهم پاسخ بدیدچون خیلی نگرانم

    1. سلام باید برای درمان کم کاری تیروئید زیر نظر پزشک متخصص غدد دارو مصرف کنید.

  18. سلام من ۱۸ سالمه وحدود ۹ ماهه پریود نمیشم…چیکارکنم رازیانه ام میخورم

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی علت مشکل شما بررسی شود.

  19. سلام من نزدیک به ۵ماهه پریود نمیشم و اینکه متاهل هستم و ۱۹سالمه تست بارداری هم دادم ولی منفی بود و اینکه من اضافه وزن گرفتم میخواستم بدونم آیا دلیل بر سندرم تخمدان پلی کیستیک هست راه درمانش چیه آیا اصلا همین سندرم تخمدان پلی کیستیک خطر ابتلا به نازایی میشه خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام باید با ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید با توجه به شرح حال شما باید برای بارداری اقدام کنید برای منظم شدن پریود خود تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

  20. با سلام و خسته نباشید
    من میخواستم بگم که من همیشه قبل شروع به عادت ماهانه دو سه روز زودتر میشدم و تاحالا نشده که من مریصیم دیر بیفته و باید در ماه اول مرداد پرید میشدم ولی چد روز گذشته و به شدت شکمم و قلبم درد میکنه
    لطفا به من بگید که جای نگرانی هست؟

    1. سلام بهتر است تست بارداری انجام بدهید.

  21. سلام خسته نباشید.
    من ۲۶ سالمه .متاهل هستم
    من هر بار میخواستم پرید بشم قبل از عادت ماهیانه دوروز زودتر پرید میشدم
    ولی الان از وقت پریدم ۵ روز گذشته
    و هر از گاهی متاسفانه شکم درد شدید پهلو درد شدید و یکی از سینه هام درد میگیره
    جای نگرانی هست یا نه!
    لطفا جواب منو بدید با تشکر

    1. سلام اگر تا ۵ روز دیگر پریود نشدید آن وقت از تست بی بی چک استفاده کنید.

  22. سلام خسته نباشید من ۲۱سالمه و متأهلم سه سال از ازدواجم گذشته،سال اول که عادتم شروع شد منظم پریودمیشدم ولی بعدش فاصله عادت هام زیاد شد الان هر دو سه ماه پریودمیشم اوایل اهمیت نمیدادم چون نمیدونستم عوارض داره ولی الان قصددارم حامله بشم ولی نمیشم دکترهم رفتم فقط چندبسته قرص مارلین دی ای داد میخوام بدونم تنها مصرف این قرص کافیه یا دوباره به دکترمراجعه کنم لطفاراهنماییم کنین باتشکر

    1. سلام با توجه به اینکه قصد بارداری دارید مصرف قرص جلوگیری برای شما مناسب نیست اگر تمایل داشتید با شماره مشاوره مامایی داخل سایت تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

  23. سلام.. من ۱۷ سالمه و ۶ ماهه که کلا پریود نشدم.. قبل ازونم خیلی نامنظم بود و مثلا اکثر وقتا ۲ تا ۳ ماه عقب میوفتاد… رفتم دکتر و بهم امپول پروژسترون داد.. ولی چن جا که خوندم نوشته بود که به مرور زمان باعث عقب افتادن پریود میشه.. میشه راهنماییم کنید؟

    1. سلام باید برای منظم شدن پریود خود تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.