چرا نوزادم شبها نمی خوابد؟

در طی ماه های آخر بارداری ، نوزاد زمان خواب و بیداری خود را تنظیم می کند. مادر می تواند بر اساس ‌حرکات کودک در شکم خود، این الگو را تشخیص دهد. ‌بعضی نوزادان در طی روز در شکم مادر ساکت هستند و تکانی نمی خورند. ولی هنگام شب تکان زیادی در شکم ‌مادر دارند. این گروه از نوزادان ممکن است بعد از تولد هم، تمام روز را بخوابند و در عوض، تمام شب را بیدار ‌بمانند. ‌بعضی نوزادان بر عکس گروه اول، در طی روز که مادر فعالیت دارد آنها نیز فعال هستند و شب ها آرام. الگویی که نوزاد در این زمان برای خواب و بیداری خود دارد، تا مدت کوتاهی بعد از تولد هم ادامه می یابد. ‌عوامل محیطی وجود دارند که می توانند این الگوی خواب درونی را تغییر دهند و باعث بیدار نگه داشتن نوزاد ‌در طی شب شوند. موثرترین روش این است که مادر به چشم های نوزاد خیره شود. این کار باعث می شود ‌ضربان قلب و فشارخون کودک افزایش یابد و بیشتر بیدار بماند. 


روش های دیگر شامل روشن کردن چراغ در ‌اتاق کودک ، صحبت کردن درکنار کودک ، بازی کردن با کودک و قلقلک دادن اوست. ‌ولی با تاریک شدن هوا و رسیدن شب، دیگر هیچ کدام از کارهایی را که در بالا گفته شد انجام ندهید تا کودک به ‌آرامی بخوابد. ‌البته نوزاد نبایستی تمام روز را هم بیدار بماند و چند ساعت خوابیدن در طـــــی روز بـــرای او لازم اســـت. شـــب نـیـــز ‌بـــرای شیرخوردن باید بیدار شود. هدف از انجام این کارها این است که نوزاد در طی روز بیشتر بیدار باشد. ‌دو تا سه روز این کارها را انجام دهید. با این کار به کودک خود یاد می دهید که روز باید بازی و فعالیت کند و ‌شب بخوابد.‌

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. از وول خوردن نوزاد بر روی تخت جلوگیری کنید. او را طوری بخوابانید که پاهای او با انتهای تخت تماس داشته باشند. مطمئن شوید که تخت به هم ریخته نیست.
    پدر و مادرهایی که انتظار دارند نوزادشان کاری جز خوردن و خوابیدن انجام ندهد، سخت در اشتباه هستند. تا قبل از شش هفتگی به طور متوسط نوزادان ۴ تا ۱۰ ساعت در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بیدار هستند – البته مابقی ساعاتی را که خواب است به صورت یک سره نمی خوابد. زمان بیداری نوزاد تا حدودی بر اساس تغذیه او است.
    نوزاد شما هرگاه که بخواهد چرت می زند، و هرگاه که خواب آلود شود، می خوابد و شما نمی توانید او را مدت بیشتری بیدار نگه دارید. بسیاری از نوزادان تمایل دارند، در پایان هر وعده شیری که می خورند، بخوابند. در حالی که بعضی از نوزادان دیگر بیدار و آرام می مانند اما بالاخره به خواب خواهند رفت. اگر نوزادتان نمی تواند آرام باشد و مدت بیشتری بیدار بماند، او را بغل کنید و روی شانه خود بگیرید و راه ببرید. اگر هنگامی که او را زمین می گذارید، گریه می کند، او را در آغوش بگیرید تا خواب آلود شود و دوباره این کار را انجام دهید.
    نوزادان با هم فرق دارند. نوزدانی که در شکم مادر بسیار فعال و پر جنب و جوش هستند پس از این که متولد می شوند، به خواب کمتری نیاز دارند. چون میزان خواب مورد نیاز تا اندازه ای به میزان بلوغ مغز بستگی دارد، بعضی از افراد بر این باورند که نوزادان با استعداد به خواب کمتری نیاز دارند. با این وجود هیچ مدرک و دلیل موثقی برای تأیید این نظریه وجود ندارد.
    اگر نوزاد گرسنه باشد یا خیلی خسته نباشد نمی توانید از بیدار شدن او جلوگیری کنید. اما می توانید لباس های مناسب و راحت به او بپوشانید تا او احساس راحتی کند و بدین ترتیب مدت بیشتری بخوابد. از پوشاندن لباس های سرهمی تنگ و چسبان اجتناب کنید زیرا این لباس ها خیلی زود برای یک نوزاد در حال رشد کوچک خواهد شد. مطمئن شوید که دمای اتاق مناسب است (یعنی ۱۸ درجه سانتی گراد) و کمی قبل از این که نوزاد بخواهد بخوابد پوشک او را عوض کنید.
    نوزادی که تازه به دنیا آمده در نور و اتاق روشن هم می تواند بخوابد، بنابراین مجبور نیستید پرده ها را تاریک کنید. با این وجود نباید در معرض مستقیم نور خورشید بخوابد زیرا بیش از حد احساس گرما خواهد کرد (اگر پنجره باز باشد، احساس گرمای شدید خواهد کرد). اما خوب است کاری کنیم که او فرق میان شب و روز را تشخیص دهد، به گونه ای که تا شش هفتگی بدو تولد احساس خود را نسبت به زمان خواب درک کند.
    اگر نوزادتان به پستانک وابسته است، نگران نباشید، زیرا برای همیشه به آن نیاز نخواهد داشت. پستانک به آن اندازه که مردم تصور می کنند، مضر نیست. دندان های نوزاد را بدفرم نمی کند و مانع از رشد و تکامل قدرت تکلم او نمی شود، مگر این که به صورت تمام وقت در دهان نوزاد باشد. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که مکیدن پستانک از مکیدن انگشت دست برای دندان های نوزاد بهتر است.
    فقط هنگامی که او می خوابد به او پستانک بدهید. وقتی که به آن احتیاج ندارد، به او پستانک ندهید. دهان او نباید به عنوان پارکینگ دائمی برای پستانک باشد.
    همیشه قبل از این که پستانک را در دهان نوزاد بگذارید آن را ضد عفونی کنید. هر بار که روی زمین می افتد نیز باید ضد عفونی شود. از نظر بهداشتی کار درستی نیست که پستانک را در دهان خود بگذارید (لیس بزنید) و این گونه آن را تمیز کنید و بعد آن را در دهان نوزاد قرار دهید.
    پیچیدن نوزاد در چیزی موجب می شود تا دست های او راحت باشند و نوزاد احساس امنیت کند. این حالت به نوزاد کمک می کند تا مدت زمان طولانی تری بخوابد و احتمال کمتری وجود دارد که او بیدار شود چرا که دست و پای او حرکت نمی کنند. بعضی از نوزادان دوست ندارند که در چیزی پیچیده شوند بنابراین این کار را انجام ندهید و موجب آزار آن ها نشوید.
    استفاده از این روش به ویژه در هوای سرد مناسب است، البته همواره باید دمای بدن نوزاد را از طریق لمس پوست بدن او کنترل کنید. اگر احساس کردید که نوزاد خیلی گرم شده است، فوراً آن چیزی را که به او پیچیده اید از دور او باز کنید و بردارید.

  2. با روحیه شاد و سرزنده در طول روز به کودک خود غذا بدهید و در طول شب نیز با آرامش و سکوت این کار را انجام دهید. این کار کمک می کند تا ساعت بدن فرزند شما تنظیم شود و تفاوت روز و شب را درک کند.

    • به فرزند خود این اجازه را بدهید از ۶ هفته گی تا ۸ هفته گی، خودش بخوابد. وقتی او خواب آلوده اما هنوز بیدار است او را زمین بگذارید و به پشت بخوابانید. اگر همیشه سعی کنید فرزندتان را شیر یا او را تکان بدهید تا بخوابد، او به این کار عادت می کند و دیگر نمی تواند خودش به تنهایی بخوابد. بنابراین، این مساله کاملا به شما بستگی دارد.

    • یک عادت خوابی مشخص تعیین کنید. سعی کنید این عادت کوتاه و ساده باشد. مثلا او را حمام کنید، پوشکش را عوض کنید، لباس راحت تنش کنید و برای او آواز بخوانید یا قصه تعریف کنید. حتی می توانید با فرزند خود حرف بزنید. مطمئن شوید اتاق خواب کودک شما بهترین مکان برای استراحت اوست. بهتر است این کارها بیشتر از ۴۵ دقیقه طول نکشند.

    • وسایل مطمئنی همچون پتو یا بالشتک های شکل دار به او بدهید. بد نیست چند دقیقه ای آنها را نزدیک خود نگه دارید تا بوی شما را به خود بگیرند. اگر به فرزند خود شیر می دهید می توانید مقدار از شیر سینه خود را روی یک تکه پارچه بچکانید. کودکان شامه بویایی قوی دارند و هنگامی که وحشت زده از خواب می پرند، استشمام بوی شما می تواند آنها را آرام کند.

  3. در طول روز می توانید با در آغوش گرفتن کودکتان به او احساس امنیت و آرامش بدهید. اگر هنگام شب از خواب بیدار شد، سعی کنید دلیل آن را پیدا کنید. آیا پوشکش خیس شده است؟ آیا لباس خوابش راحت است؟ سردش شده است و … .

  4. مامی طاها کوچولو پاسخ

    بعضی از نوزادان درست زمانی که شما می خواهید به رختخواب بروید، کاملا بیدارند. برای ماه اول قادر نخواهید بود این حالت را از بین ببرید. ولی وقتی نوزاد به ۲ ماهگی برسد می توانید اختلاف روز و شب را به او آموزش دهید.
    وقتی نوزاد در طول روز بیدار و هوشیار است تا آنجا که ممکن است با او بازی کنید. خانه و اتاق او را روشن و پرنور نگه دارید و صداهای معمولی خانه نظیر زنگ تلفن و تلویزیون را کم نکنید و اگر مایل است در طول مدت شیر خوردن بخوابد او را بیدار کنید.
    برعکس هنگام شیر دادن در طول شب با او بازی نکنید. نور و صدا را کم کنید و با او زیاد صحبت نکنید. خیلی سریع او باید دریابد که شب هنگام باید بخوابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *