چرا الگوی افزایش وزن در بارداری دوم متفاوت است؟

چرا الگوی افزایش وزن در بارداری دوم متفاوت است؟

آیا برای بار دوم است که باردار می شوید؟  آیا حس می کنید نسبت به اولین باری که باردار شده اید تغییر در افزایش وزن شما اتفاق افتاده است؟  آیا فکر می کنید با این که هنوز خیلی زود است، اما سنگین تر شده اید؟

اگر افزایش وزن در بارداری دوم شما باعث اضطراب در شما شده است، سعی کنید نگران نباشید. ادامه مطلب را بخوانید تا دریابید که چرا این اتفاق افتاده است.

افزایش وزن در دوران بارداری دوم: چرا با اولین بارداری متفاوت است؟

اکنون که در بارداری دوم خود هستید، شما متوجه می شوید که بین این بارداری و بارداری اول شما تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. در حقیقت، هر بارداری متفاوت از بارداری دیگر است، و یک تفاوت اساسی دارد که ممکن است متوجه بشوید و آن افزایش وزن شماست. مقدار وزنی که در طول دومین بارداری خود اضافه می کنید با اولین بارداری متفاوت است. علاوه بر اینکه سریع تر وزن اضافه می کنید، زودتر هم آن را نشان می دهید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید:

مراقبت بیشتر در دوران بارداری دوم

چرا الگوی افزایش وزن در بارداری دوم متفاوت است؟

۱٫ ممکن است شما در طول بارداری دوم در مقایسه با بارداری اول، کمی بیشتر اضافه وزن پیدا کنید:

وقتی باردار می شوید، کم کردن همه وزنی که در این دوران اضافه کرده اید کار مشکلی است. همچنین زمان بیشتری لازم است که بدن شما به شکل قبل، به خصوص به شکل بدن در روزهای قبل از بارداری برگردد.

اگر بعد از بدنیا آوردن فرزند اول، فاصله زمانی کوتاه بگذرد و دوباره باردار شوید، احتمالاً بدن شما زمان کافی برای از دست دادن وزن اضافی که در طول بارداری اول بدست آورده بود را نخواهد داشت.

بارداری به شکل های زیادی بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از بزرگترین تغییراتی که ایجاد می شود هورمون های شماست. هورمون ها و همچنین متابولیسم شما در دوران بارداری تغییر بسیاری می کند. در زمان دومین بارداری، بدن تغییرات زیادی را تجربه کرده است که می تواند سریعتر وزن اضافه کند و کاهش وزن نیز سخت تر خواهد شد.

۲٫ کودک شما در نقطه پایین تری قرار می گیرد:

پس از اولین بارداری، رحم هرگز به اندازه قبلی خود برنمی گردد. در نتیجه، شکم شما سریعتر رشد می کند و حتی سریعتر از بارداری اول این تغییر دیده می شود، به این ترتیب شما خیلی زود بزرگتر از قبل به نظر می رسید.

بارداری باعث کشیده شدن ماهیچه های شکم شما می شود که آنها را ضعیف می کند. در نتیجه، در بارداری دوم شکم شما قادر به حمایت خوبی از موقعیت کودک نیست، که این باعث می شود جنین شما به سمت پایین شکم برود. ممکن است فکر کنید که این وضعیت خوب نیست، اما اگر کودک شما در محل پایین تری قرار بگیرد، به این معنی است که در مقایسه با بارداری اول خود در نفس کشیدن و غذا خوردن مشکل کمتری خواهید داشت.

با این حال، مشکلی که ممکن است بخاطر پایین بودن کودک درون شکم با آن روبرو شوید این است که احتمالاً نیاز به ادرار کردن بیشتری نسبت به بارداری قبل خواهید داشت. همچنین فشار بیشتری به ناحیه لگن و مثانه شما وارد می شود که می تواند ناراحتی زیادی در لگن ایجاد کند. قرار گیری کودک در نقطه پایین تری از شکم می تواند فشار بیشتری روی کمر شما ایجاد کند، که منجر به کمردرد می شود که گاهی اوقات همیشگی و ماندگار است.

 

چرا الگوی افزایش وزن در بارداری دوم متفاوت است؟

باید برخی نکات را برای مراقبت بیشتر در بارداری دوم رعایت کنید.

۱٫ میل خود برای خوردن برخی از غذاها کنترل کنید و از مصرف غذاهای ناسالم اجتناب کنید. اطمینان داشته باشید که غذاهایی سالم می خورید و تا جاییکه ممکن است غذای خانگی مصرف کنید.

۲٫ با مشورت با پزشک به ورزش خود ادامه بدهید. اگر احساس خستگی می کنید، با قدم زدن سریع ادامه دهید.

۳٫ چیز سنگین برندارید و هرگز به طور مستقیم خم نشوید. در عوض، زانوهای خود را خم کنید تا به سمت پایین بروید.

۴٫ برای راحتی و تکیه بیشتر، سعی کنید به سمت چپ دراز بکشید و یک بالش بین پاهای خود قرار دهید.

۵٫ طبیعی است که افزایش وزن بارداری دوم با بار اول متفاوت است. اگر نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال بیماری را بررسی کند.

امیدوارم این مطلب درباره افزایش وزن بارداری دوم، مورد پسند شما باشد. شما هم می توانید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.