پوست پوست شدن سر کودک/ علت و درمان شوره سر کودکان؟!

 پوست پوست شدن سر کودک، علت شوره سر کودکان چیست، علت پوسته سر در کودکان، شامپو ضد شوره کودکان، بهترین شامپو ضد شوره کودکان، علت شوره سر چیست،  درمان قطعی شوره سر ، بهترین شامپو برای شوره سر

شایع‌ترین علت بروز شوره‌ی سر در کودکان، عدم آب کشی صحیح سر پس از شستن با شامپو می‌باشد. در صورتی که سلول‌های مرده‌ی پوستی به‌درستی کنده نشوند، به‌مرور زمان بر روی پوست جمع شده و باعث شوره‌ی سر می‌شوند.

ازجمله علل دیگر می‌توان به پوست سر چرب، آب و هوای خشک، رژیم غذایی ناسالم، خواب کم و استرس اشاره کرد. از آن جایی که این مشکل وراثتی است، احتمال بروز آن در کودکانی که والدین مبتلا به شوره‌ی سر دارند بالاست.

پوست سر کودک مبتلا به شوره‌ی سر به‌راحتی و با سرعت زیادی می‌ریزد. در صورتی که این عارضه در مراحل اولیه تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند به شکل شدید درآمده و عارضه‌ی کلاه گهواره‌ای را ایجاد می‌کند.

این تکه‌ی پوست سفت و ضخیم معمولاً با خارش متوسط تا شدید همراه بوده و ضخامتی در حدود ۱ تا ۲ سانتیمتر دارد. همچنین یکی دیگر از نگرانی‌های موجود، ریزش موهاست که به دلیل شوره‌ی زیاد و خارش مداوم سر اتفاق می‌افتد. شدت عارضه در هر سطحی که باشد، درمان آن در مراحل اولیه بهترین راه حل است.

شوره‌ی سر در کودکان به چه شکل است؟
شوره‌ی سر در کودکان به شکل دانه‌های ریز سفید، زرد یا قهوه‌ای پوستی است که در بالای سر وی ظاهر می‌شوند. جالب است بدانید که این تکه‌های پوستی ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن که بیش از حد چرب باشد ایجاد شوند. نقاط شایعی که شوره در آن‌ها دیده می‌شود عبارت‌اند از:

بر روی ابروها
درون شیار بینی
درون و اطراف کشاله‌ی ران
زیر بغل
روی پلک‌ها
پشت یا روی گوش‌ها
درون ناف
پشت گردن

در صورت مشاهده‌ی علائم زیر حتماً در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

قرمز شدن پوست سر
شکل‌گیری پوسته‌های ضخیم روی سر
ریزش مو به‌صورت دسته‌ای
بروز راش پوستی در نقاط دیگر بدن یا صورت
کودک به‌طور مداوم سر خود را می‌خاراند

آیا شوره‌ی سر عارضه‌ی جانبی دارد؟

جدا از اینکه شوره‌ی سر برای کودکان می‌تواند ظاهر ناخوشایندی داشته باشد، این مشکل می‌تواند برای کودک شما نیز ناراحت کننده باشد. زمانی که منطقه بیش از حد خشک و پوسته پوسته می‌شود، ممکن است شروع به خارش کند. ممکن است این عارضه منجر به مقداری قرمزی موضعی و در برخی از موارد نادرتر در کودکانی که والدین آن‌ها برای درمان به موقع عارضه اقدام نمی‌کنند، شاهد ریزش مو خواهیم بود.

همچنین آگاه باشید که مالاسزیا (نوعی مخمر) و باکتری‌ها می‌توانند در صورت تمیز نکردن صحیح، با سرعت در بین شوره‌ها رشد کنند.

چگونه می‌تواند شوره‌ی سر کودکان را درمان کرد؟

در اکثر موارد می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی خانگی و جایگزین، شوره را با موفقیت درمان کرد. شما می‌توانید از روش‌های مؤثر مراقبت از مو برای درمان شوره‌ی سر کودک خود استفاده کنید. در واقع، درمان این عارضه توسط پزشک امری ضروری است البته تنها در صورتی که روش‌های درمانی خانگی نتوانند در عرض ۲ هفته موجب بهبودی شوند. در زیر به روش‌های مؤثر و بی خطری برای رفع شوره‌ی سر کودک اشاره می‌کنیم.

درمان خانگی شوره سر در کودکان

روش‌های درمانی خانگی طبیعی برای شوره‌ی سر که تأثیر زیادی دارند عبارت‌اند از:

آب لیمو
استفاده از آب لیمو بسیار ساده است. آب چند لیمو را بگیرید. آن را با آب مخلوط کنید. برای این کار مقدار کمتری آب استفاده کنید چراکه این کار تنها برای رقیق کردن خاصیت اسیدی آب لیمو (pH تقریباً برابر ۲) انجام می‌شود. حال این مخلوط را بر روی پوست سر ماساژ دهید. آب لیمو را تا مدتی بر روی پوست سر باقی بگذارید (۳ دقیقه برای شوره‌ی ملایم و ۱۰ دقیقه برای شوره‌ی شدید) و سپس آن را بشویید. پس از آن موها را شانه کنید. این کار می‌تواند دانه‌های سفید پوستی را کاهش دهد.

هفته‌ای یک مرتبه انجام این کار می‌تواند تأثیر مناسبی داشته باشد. از استفاده‌ی زیاد آب لیمو بر روی پوست سر نیز خودداری کنید چراکه خاصیت خشک کنندگی زیادی بر روی پوست خواهد داشت. با انجام این کار، روغن‌های طبیعی از روی موها پاک شده و مو ظاهری بی جان پیدا می‌کند.

لیمو یک لایه بردار قدرتمند است و می‌تواند هرگونه ریزش سلول‌های مرده‌ی پوستی در پوست سر که منجر به شوره شده است را رفع کند. البته ممکن است لیمو نتواند از شوره‌ی سر به‌طور کامل جلوگیری کند بنابراین لازم است تا به‌صورت دوره‌ای از آن استفاده شود.

هرگونه روغن مو را به‌صورت منظم استفاده کنید
بسیاری از افراد به این مورد اهمیت نمی‌دهند ولی روغن مو می‌تواند پوست سر را نیز جوان کند. یک روغن سالم و طبیعی برای موهای خود خریداری کنید. روغن مو نه تنها منجر به براق شدن تنه‌ی مو می‌شود بلکه به پوست سر نیز کمک می‌کند تا شوره‌های خود را در زمان‌های خاص و صورت منظم آزاد کند. پس به یاد داشته باشید که به‌طور منظم از روغن مو استفاده کنید. شما می‌توانید از روغن‌هایی استفاده کنید که قرن‌ها توسط مردمان تمدن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند مثل:

روغن بادام
روغن نارگیل

مالیدن نمک روی پوست سر

مقدری نمک معمولی برداشته و آن را بر روی پوست سر خود بپاشید. حال پوست سر را با انگشتان خود ماساژ دهید. بدین طریق، نمک به‌عنوان یک عامل لایه بردار عمل می‌کند و سلول‌های مرده‌ی پوستی را کنده و پوست سر را تمیز می‌کند. سر خود را تکان داده و نمک‌ها را از روی آن پاک کنید و سپس با آب گرم حمام کنید. می‌توانید به جای نمک از قند نیز استفاده کنید. استفاده از قندهای ریزتر اثر بهتری خواهد داشت.

شوره‌ی سر کودک را با استفاده از شامپو درمان کنید.

شست و شوی موی کودک به روش صحیح و با شامپوی مناسب می‌تواند مؤثر باشد که به‌صورت زیر است:

شامپوی عادی
همان‌طور که گفته شد، عدم رعایت بهداشت فردی اصلی‌ترین دلیل برای شوره گرفتن موهاست. دستورالعمل‌های ساده در شستشوی موها و استفاده از شامپو به‌طور منظم می‌توانند در عرض چند هفته به رفع این مشکل کمک کنند. حداقل سه بار در هفته استفاده از شامپوی عادی به‌منظور پاک کردن ذرات پوست مرده از روی پوست سر توصیه می‌شود.

شامپوی ضد شوره
تعداد و انواع زیادی از شامپوهای ضد شوره وجود دارند که بسیاری از آن‌ها به‌طور خاص برای کودکان طراحی شده‌اند. نیازی به گفتن نیست که این محصولات قدرتمند بوده و می‌توانند منجر به آسیب دیدن موها و ریزش زودهنگام مو شوند. بهترین راه، انتخاب این شامپوها تحت نظر پزشک می‌باشد.

روش استفاده از شامپو
قبل از استفاده از شامپوی ضد شوره برای کودک خود، برچسب روی آن را مطالعه کنید.

سپس طبق موارد زیر عمل کنید:

موهای کودک را قبل از شامپو زدن شانه کنید
شانه کردن آرام موها سبب آزاد شدن برخی از ذرات پوستی خواهد شد. این کار به شما کمک می‌کند تا آسان‌تر شوره‌ها را از روی سر پاک کنید. می‌توانید برای این کار از شانه یا برس استفاده کنید.
شامپو را بر روی موهای خیس کودک خود ماساژ دهید
زمانی که کودک شما دوش گرفته و یا حمام می‌کند، موهای وی را خیس کرده و به اندازه‌ی یک سکه شامپو بر روی کف دست خود بریزید. سپس این شامپو را بر روی موهای کودک خود گذاشته و تا پوست سر آن را بکشانید. برای تأثیر گذاشتن شامپو، باید آن را با پوست سر تماس دهید.
برای کودکان مسن‌تر می‌توانید در ابتدا یک بار به آن‌ها نحوه‌ی استفاده از شامپو را نشان دهید و سپس این کار را به عهده‌ی خود آن‌ها بگذارید.
اجازه دهید شامپو به مدت ۵ دقیقه روی سر باقی بماند
شامپو برای تاثیرگذاری به چند دقیقه زمان احتیاج دارد. برای اطلاع از مدت‌زمان موردنیاز می‌توانید برچسب روی شامپو را بخوانید. در اکثر موارد این زمان در حدود ۵ دقیقه می‌باشد. مطمئن شوید که پوست سر کودک شما کاملاً با شامپو پوشیده شده باشد. پس از گذشت ۵ دقیقه، شامپو را بشویید و موها را آب بکشید. سعی کنید از رفتن شامپو به داخل چشم کودک خودداری کنید.
در صورتی که کودک شما از سوزش پوست سر خود شکایت کرد، بلافاصله شامپو را بشویید و نوع دیگری از آن را استفاده کنید.

استفاده‌ی متناوب از شامپوی عادی و شامپوی ضد شوره
دو بار در هفته از شامپوی ضد شوره استفاده کنید. در روزی که از شامپوی ضد شوره استفاده نمی‌کنید، از شامپوهای معمولی ملایم مخصوص کودکان استفاده کنید. این کار موها را تمیز نگه داشته و از تشکیل شوره بر روی آن جلوگیری می‌کند.

ممکن است شوره‌ی سر هیچ گاه به‌طور کامل از بین نرود ولی می‌توانید این عارضه را تحت کنترل نگه دارید. پس از دو تا سه هفته متوجه مقدار کمتر شوره در موها و نرم و صاف شدن پوست سر کودک خود خواهید شد. در صورت عدم بهبودی، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان دارویی
در صورتی که استفاده از شامپوی ضد شوره مؤثر نبود باید درمان دارویی را آغاز نمایید که مراحل آن عبارت است از:

مراجعه به متخصص اطفال برای تشخیص بیماری
در صورتی که به مدت یک ماه از شامپوهای ضد شوره استفاده کرده و بهبودی حاصل نشد باید به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا کودک به شوره‌ی سر مبتلاست یا درگیر عارضه‌های پوستی دیگری مثل کچلی قارچی شده است.

یک نسخه برای شامپوهای قوی‌تر دریافت کنید
ممکن است پزشک یک شامپوی بسیار قوی‌تر برای درمان شوره‌ی سر کودک برای شما تجویز کند. این شامپو ممکن است محتویات یکسانی با شامپوهای بدون نیاز به نسخه داشته باشد ولی با غلظت بسیار بیشتر.

از کرم‌های تجویز شده بر روی پوست سر استفاده کنید
ممکن است پزشک یک کرم ضدقارچ یا کرم‌های استروئیدی برای شما تجویز کند. این کرم را روزانه یک یا دو بار بر روی پوست سر کودک خود استفاده کنید. همیشه از دستورالعمل موجود بر روی برچسب داروها پیروی کنید.

کرم‌های استروئیدی که ممکن است برای شما تجویز شوند، شامل هیدروکورتیزون یا دزونید می‌باشند.

کرم‌های ضد قارچ نیز شامل مونیستات، لامیزیل یا لوتریمین می‌باشند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *