وزن و قد طبیعی نوزاد هنگام تولد چقدر باید باشد؟!

بسیاری از مادران در هنگام تولد نوزادشان نگران این هستند که آیا وزن و قد نوزاد طبیعی است یا نه؟!

وزن طبیعی نوزاد هنگام تولد چقدر باید باشد؟ وزن نوزاد طبیعی بین ۲۵۰۰ گرم تا ۴۰۰۰ گرم می باشد. وزن نوزادان پسر هنگام تولد به طور متوسط کمی بیشتر از نوزادان دختر است. همان طور که قبلا ذکر شد وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم، غیر طبیعی و چنین نوزادی LBW نامیده می شود. اگر وزن نوزادی هنگام تولد بیش از ۴ کیلوگرم باشد نیاز به بررسی دارد. در هفته اول معمولا نوزادان تا ۱۰٪ کاهش وزن دارند که طبیعی است.

قد طبیعی نوزاد هنگام تولد چقدر باید باشد؟ قد نوزاد طبیعی بین ۴۸ تا ۵۲ سانتی متر و به طور متوسط ۵۰ سانتی متر است. قد نوزادان پسر معمولا اندکی بلندتر از نوزادان دختر می باشد.

وزن طبیعی نوزاد هنگام تولد، قد طبیعی نوزاد هنگام تولد

سر نوزاد : اندازه دور سر نوزاد هنگام تولد ۳۴ تا ۳۷ سانتی متر است. اگر اندازه سر، کمتر از ۳۴ یا بیش از ۳۷ سانتی متر باشد، نوزاد باید از نظر عصبی مورد معاینه قرار گیرد. استخوان های سر در بعضی از نوزادان هنگام عبور از کانال زایمانی در ناحیه شیارها روی هم لغزیده و یک حالت کشیدگی و خربزه شکل به خود می گیرد و معمولا چند روز بعد از تولد حالت طبیعی خود را باز می یابد. 

دور سینه نوزاد : اندازه دور سینه معمولا ۲ سانتی متر کمتر از دور سر می باشد . برای اندازه گیری دور سینه باید وسیله اندازه گیری را که معمولا متر پارچه ای است از نوک سینه ها عبور داد. 

معاینه نوزاد : لازم است همه نوزادان به طور کامل از سر تا پا مورد معاینه قرار گیرند، تا در صورت وجود هرگونه ناهنجاری، بتوان آن را در مراحل اولیه، کشف و چاره جویی نمود. از مهم ترین این معاینات، معاینه نوزاد از نظر دررفتگی مادرزادی ران می باشد که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده نشود در آینده منجر به ناتوانی فرد خواهد شد. نوزادان پسر باید از نظر پایین آمدن بیضه ها مورد معاینه قرار گیرند. آلت تناسلی نیز باید از نظر قرار گرفتن سوراخ آن در جای طبیعی معاینه شود.
حواس پنجگانه نوزاد نیز باید مورد معاینه قرار گیرد. حواس شنوایی، بینایی، لامسه، چشایی و بویایی در نوزاد فعال است و به آسانی می توان حواس شنوایی، بینایی و لامسه را معاینه کرد. نوزاد نسبت به صدای بلند واکنش نشان می دهد و نیز می توان واکنش مردمک های چشم را نسبت به نور مشاهده کرد.
رفلکس های طبیعی نوزاد نیز باید مورد معاینه قرار گیرد. رفلکس مکیدن از این میان اهمیت بیشتری دارد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ‍ ? وزن گیری نوزاد بعد از تولد:
    ? نوزاد سالم در روزهای اول تولد هر روز ۱ تا ۲ درصد از وزن بدن‌شان را از دست می‌دهند ولی حداکثر این کاهش وزن باید ۱۰ درصد وزن تولد باشد و بیش از آن غیرطبیعی است

    ?پس از این کاهش وزن اولیه، وزن‌گیری شروع می‌شود و حدود ۷ تا ۱۰ روز پس از تولد به وزن اولیه موقع تولد می‌رسند.

    ?از آن پس نوزاد روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم وزن‌گیری دارد.

    ?دور سر نوزاد نیز طی یک ماه اول تولد ۲ سانتی‌متر و قد وی ۳.۵ سانتی‌متر رشد می‌کند.??

  2. ? علائم ناکافی بودن شیر:

    ✔نوزاد وزن مناسب نگیرد
    ✔مقدار و دفعات ادرار و مدفوع کم
    ✔مدفوع سفت ، خشک و سبز رنگ
    ✔پس از شیر خوردن راضی نشود
    ✔مدت طولانی سینه را بمکد
    ✔زود به زود بیدار شود

    ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *