ورزش دوران بارداری برای زایمان طبیعی راحت!

عضلات شکم و سایر قسمت های بدن هر کدام وظایف مهمی را در امر زایمان و پیشرفت آن دارند و به همین علت تقویت این عضلات در دوران بارداری با ورزش و پیاده روی باعث می شود که زایمان طبیعی آسان و سریع تر انجام گیرد…

ورزش سبک در دوران بارداری بسیار لذت بخش است. وضعیت ناهنجار اندام زن در ماههای آخر بارداری ممکن است محدودیتی در بعضی کارها به وجود آورد، ولی زن باردار تا موقع وضع حمل می تواند اکثر کارهای روزمره را انجام دهد.

ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ طبیعی ﺑﻪ ﻃﺎﻗﺖ ﻭ ﺗﻤﺮﮐﺰ نیاز داشته و ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺪﻥ ﺳﺎﻟﻢﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻓﺮﺩ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺭﻭﺩ.

ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺟﺎﻧﺒﯽ بارداری ﯾﺒﻮﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﻭﺭﺯﺵ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺗﺤﺮﮎ ﺭﻭﺩﻩﻫﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪه و ﯾﺒﻮﺳﺖ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ دهد.

ورزش دوران بارداری برای زایمان طبیعی

عضلات شکم و سایر قسمت های بدن هر کدام وظایف مهمی را در امر زایمان و پیشرفت آن دارند و به همین علت تقویت این عضلات در موقع بارداری باعث می شود که زایمان آسان و سریع تر انجام گیرد. این مسئله در مورد زنان زحمت کش و کارگر کاملا صادق است.

ﭘﯿﺎﺩﻩ‌ﺭﻭﯼ، ﻭﺭﺯﺵ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ و ﺷﻨﺎ، ﭘﺎﺭﻭ ﺯﺩﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﻭﭼﺮﺧﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﯿﺰ ﻭﺭﺯﺵ‌ﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

 ورزش را به‌تدریج آغاز کرده و ﺭﻭﺯﯼ ۵ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ۵ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺭﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ۳۰ ﺩﻗﯿﻘﻪ برسد.

نوع ورزش بر حسب وضع مزاجی و علاقه ی زن باردار فرق می کند. برای خانم هایی که حرفه و شغلشان با فعالیت و جنب و جوش زیاد همراه است ورزش ضرورت ندارد.

راه رفتن: در فصل بهار بهترین ورزش دوران بارداری راه رفتن است. برای جلوگیری از لغزش و افتادن بهتر است که از کفش های پاشنه کوتاه استفاده شود زیرا کفش های پاشنه بلند علاوه بر لغزش موجب درد کمر نیز می شود. در فصل تابستان از پیاده روی در هوای گرم و زیر نور آفتاب باید خودداری کرد زیرا تحمل زن باردار در مقابل گرما بسیار کم است. پیاده روی و گردش به طور متوسط روزانه ۲ تا ۳ کیلومتر کافی است و طی این مسافت باید به فواصل کم و به دفعات متوالی صورت گیرد تا خستگی به وجود نیاید.

ورزش های سخت و سنگین: کلیه ورزش های سنگین در دوران بارداری ممنوع است مگر در کسانی که قبل از بارداری به این نوع ورزش ها عادت دارند و می توانند در دوران بارداری کم و بیش آن را ادامه دهند. شنا کردن اشکالی ندارد، البته این در صورتی است که یک نفر همراه زن باردار باشد تا در موارد ضروری (گرفتگی عضلات پا به او کمک کند. از شنا در دریا و استخر در دو ماه آخر بارداری به علت احتمال انتقال عفونت باید پرهیز کرد. رقص نیز به مدت کوتاه و در صورتی که با جنبش و حرکات شدید همراه نباشد اشکالی ندارد.

ورزش های دوران بارداری: در دوران بارداری انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و نرمش های مخصوص عضلات شکم و عضلات کف لگن کفایت می کند. در حین انجام حرکات ورزشی هرگز به خودتان فشار نیاورید و در صورت احساس ضعف یا درد از انجام حرکات خودداری کنید. در دوران حاملگی وقتی که به پشت دراز کشیده اید یک دفعه و به ناگهان به حالت راست ننشینید یا هر دو پایتان را بلند نکنید.

نکات مهم در ورزش های دوران بارداری
١- بین حرکات ورزشی مختلف ۵ تا ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید.

۲- در صورت بروز خستگی زیاد، تنگی نفس، حالت تهوع، درد و سرگیجه حرکات ورزشی را قطع کنید.

۳- در حین تمرینات ورزشی از لباس های راحت استفاده کنید.

۴- هرگز نفس خود را حبس نکنید.

۵- به هنگام انجام حرکات ورزشی استفاده از بالش های متعدد در اطراف بدن به منظور ایجاد راحتی بیشتر سودمند است.

۶- در هوای بسیار گرم، هوای خیلی سرد و مرطوب و آلوده به گرد و غبار ورزش نکنید.

۷- در فواصل تمرینات ورزشی نفس های عمیق بکشید.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بهترین ورزش برای زایمان طبیعی راحت پیاده روی هست من برای بچه اولم روزی ۲ ساعت البته از هفته ۳۸ بارداری به بعد پیاده روی می کردم خیلی راحت به دنیا اومد فقط ۷ ساعت درد زایمان داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *