تخم مرغ خونی

وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ خطرناک است؟ | علت به وجود آمدن لکه خون درتخم مرغ

مسئله‌ی وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ هنگامی که آن را می‌شکنید، می‌تواند کاملاً وحشتناک باشد؛ آیا لکه خون در تخم مرغ در خطرناک است؟، آیا باید از خوردن تخم مرغ خونی اجتناب کنیم؟، علت بوجود آمدن لکه خون در تخم مرغ چیست؟ این مسئله و علت آن را در این بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تخم مرغ خونی از نگاه شرع

برای اینکه بدانیم تخم مرغی خونی را می توانیم مصرف کنیم یا نه ابتدا از نگاه شرعی به آن می پردازیم:

امام خمینی(ره):
نجس نیست. ولی به احتیاط واجب باید از خوردن آن اجتناب کند و اگر خون را با زرده بهم بزنند که از بین برود خوردن آن زرده هم مانعی ندارد.

(توضیح المسائل، نشر روح ص ۱۴، م ۹۸)

آیة الله اراکی(ره):
بنابر احتیاط واجب از تخم مرغی که ذره ای خون در آن است باید اجتناب کرد ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازک روی آن پاره نشده سفیده پاک است.

(توضیح المسائل، ص ۲۱، م ۹۷)

آیة الله بهجت(ره):
از خونی که در تخم مرغ می باشد بنابر احتیاط باید اجتناب کرد ولی اگر خون در زرده باشد سفیده پاک است و اگر در سفیده باشد زرده پاک است.

(توضیح المسائل، ص ۲۶، م ۱۰۲)

آیة الله تبریزی(ره):
بنابر احتیاط واجب از تخم مرغی که ذره ای خون در آن است باید اجتناب کرد ولی اگر خون مثلا در زرده باشد تا پوست نازک آن پاره نشده سفیده پاک است.

(توضیح المسائل، ص ۳۲، م ۹۹)

آیة الله خامنه ای(دام ظله):
محکوم به طهارت است ولی خوردن آن حرام است.

(اجویة الاستفتائات، ص ۵۱ س ۲۶۹ )

آیة الله خویی(ره):
بنابر احتیاط واجب از تخم مرغی که ذره ای خون در آن است باید اجتناب کرد ولی اگر خون مثلاً در زرده باشد تا پوست نازک آن پاره نشده سفیده پاک است.

(توضیح المسائل ، ص ۱۷، م ۹۹)

آیة الله سیستانی(دام ظله):
احتیاط مستحب آن است که از زرده تخم مرغی که ذره ای خون در آن باشد اجتناب شود.

(توضیح المسائل، ص ۳۴، م ۹۵)

علت لکه خون در تخمه مرغ

تخم مرغ‌هایی که حاوی یک یا دو نقطه‌ی خونی در خود می‌باشند، خواه روی زرده (بخش زرد تخم مرغ) و یا روی آلبومین (قسمت سفید تخم مرغ)، به طور طبیعی با دیدنشان موجب دلواپسی و هراس خواهند شد که می‌توان به راحتی با استفاده از چیزی نوک تیز مانند چاقو و یا خلال دندان این لکه‌های خونی را برداشت. علت لکه خون در تخم مرغ این است که در مراحل ابتدایی شکل گیری تخم مرغ، تخم در حال رشد در میان کیسه‌ای که حاوی شبکه‌ای از عروق خونی است احاطه می‌شود.
زمانی که زرده به تدریج بالغ می‌شود، از کیسه‌ی زرده بنام خط شکاف یا استیگما جدا یا آزاد می‌شود. گاهی کیسه‌ی زرده می‌تواند در طول این فرایند پاره شده موجب گردد رگهای خونی پاره و به درون زرده نشت کرده و حتی موجب شوند بخش آلبومین تخم مرغ دارای لکه‌های خونی گردد. این لکه‌ها با مرور زمان روشن می‌شوند، در حالی که لکه‌های خونی تیره نشان دهنده‌ی تازگی تخم مرغ می‌باشند. علل دیگری که این اتفاق رخ می‌دهد، کمبود ویتامین A در رژیم غذایی مرغ بوده بطوریکه این تخم مرغ‌های مورد آزمایش وجود کمی لکه را پیش از توزیع نشان می‌دهند.

لکه خون در تخمه مرغ

 آیا وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ خطرناک است؟

چنانچه این اتفاق به طور مرتب دیده شد، می‌توانید از تولید بیشتر تخم مرغ، توسط آن مرغ‌های خاص جلوگیری کنید به این دلیل که این وضعیت ژنتیکی بوده و در صورتی که جوجه‌های این مرغ‌ها را به این منظور بزرگ کرده که در آینده تخم بگذارند، این وضعیت مجدداً تکرار خواهد شد. نوع دیگر لکه که در این بازی قرار می‌گیرد، لکه‌های گوشتی نامیده می‌شوند. تخم مرغ‌ها یا قهوه‌ای مایل به قرمز، سفید، برنزه و یا خاکستری می‌باشند.
بعضی افراد عقیده دارند که لکه‌های خون در تخم مرغ ممکن است بدان معنا باشند که تخم وارد مرحله‌ی جنینی شده و به دلیل تخم گذاری در اواسط این فرایند، این مرحله متوقف شده است. به لحاظ علمی این مورد عنوان نشده است. همانطور که پیش از این اشاره شد، می‌توانید این لکه‌ها را به راحتی برداشته و تخم مرغ را مصرف کنید.

درمان لکه خون در تخمه مرغ

برای رفع مشکل وجود خون در تخم مرغ، همانطور که اشاره شد می توانید با استفاده از جسم نوک تیز مانند چاقو و یا قاشق لکه خون در تخم مرغ را برداری. البته برای اینکه وعده غذایی شما با دیدن این صحنه خراب نشود توصیه میشود ابتدا تخم مرغ ها هر کدام جداگانه در یک کاسه بشکنید تا از خونی نبودن تخم مرغ اطمینان حاصل کنید.

نکاتی که در رابطه مصرف تخم مرغ باید بدانیم

بالا بودن میزان چربی‌های خوب در تخم مرغ، موجب می‌شود منبع بسیار مورد نیاز سیستم بدنی شما با خوردن یک عدد از آن در روز تأمین گردد، اما بیش از این مقدار از آن نبایستی خورده شود. تخم مرغ، از نوع چربی‌های بد یا مضری نیست که به رسوباتی تبدیل شده که بر روی لایه‌های برامده در اطراف بدن می‌نشینند، بلکه از نوع چربی خوب یا مفیدی است که به ذخیره‌ی چربی که بدن جهت تولید انرژی بدان نیاز دارد، کمک می‌کند.

مصرف مقدار بیش از حد آن البته می‌تواند برای کسانی که از مشکلات کلسترولی رنج می‌برند، خبر بدی باشد، به این دلیل که زرده‌ی تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول است. تخم مرغ را بایستی در هفته به مقدار محدود مصرف کرد، به طوری که حداقل چهار عدد تخم مرغ برای افراد مسن کافی خواهد بود. مصرف روزانه‌ی یک عدد تخم مرغ، به اندازه‌ی کافی کلسترول در خود دارد که بدن شما را به مقدار مناسب از آن تأمین سازد، در حالی که خوردن یک عدد تخم مرغ دیگر آن را از حد می‌گذراند.
برای آنکه از تخم مرغ ترکیبی سالم از هم مواد مغذی و هم طعمی خوشایند بسازید، به آن گیاهان و ادویه‌جات مختلف اضافه کرده اما در مصرف نمک در آن امساک نمایید. آن را با سبزیجات تفت داده شده سِرو نمایید و اگر تمایل به سرخ کردن آن را دارید از روغن زیتون استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری
6 نظر
  1. پرسش :
    تخم مرغی که در آن لکه‌ای خون مانند دیده می‌شود، آیا خوردن آن حرام است؟ در صورتی که چند تخم مرغ در کاسه باشد و تخم مرغ آخری خون داشته باشد، آیا با بهم ‌زدن آنها به نحوی که خون محو شود، پاک و قابل خوردن است؟
    پاسخ :
    ۱٫ نظر مراجع تقلید، درباره‌ی خونى که در تخم مرغ دیده می‌شود، مختلف است:
    الف. عده‌ای از مراجع بنابر احتیاط واجب، آن را نجس دانسته و می‌گویند باید از خوردن آن اجتناب کرد.[۱]
    ب. برخی دیگر خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند.[۲]
    ج. بعضی نیز اجتناب از آن را بنا بر احتیاط، مستحب می‌دانند.[۳] [۴]

    ۲٫ با توجه به آنچه در شماره‌ی یک بیان شد، اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، بیشتر فقها باز هم می‌گویند باید از خوردن آن اجتناب نمود، اما حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و فاضل لنکرانی، خوردن آن را جایز شمرده‌اند.[۵]

    ۳٫ بنابر نظر همه‌ی مراجع تقلید، چنانچه خون مذکور در تخم مرغ برداشته شود، طوری که به قسمت‌های دیگر سرایت نکند، استفاده از آنچه باقی مانده اشکال ندارد.

  2. نویسنده متن باید متوجه باشه که بحث خون تخم مرغ در حوزه تخصصی مراجع تقلید هست و بیخود این رو با دلایل علمی گره نزنند.
    همینطور در رابطه با مسائل زناشویی هم توصیه میکنم مطالب علمی رو بردارید و از احادیث استفاده کنید فقط.

    1. مودب باش مردک

  3. سلام خسته نباشد آیا این قرمزی های داخل تخم مرغ را بخوریم ضرر ندارد

  4. برای ازبین رفتن لکه در تخم مرغ چه راهکاری استفاده کنیم؟

  5. با توجه به اینکه خود فردی مذهبی هستم،صحبت دوستمون راجع به اینکه اجازه بدیم از مراجع عظام این سری مسائل استخراج گردد را قبول ندارم. ابتدا باید مسئله علمی این مورد حل گردد و سپس از نظر این بزرگواران هم استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *