واکسن ب ث ژ شامل چیست؟/ عوارض واکسن ب ث ژ

واکسن ب ث ژ، چه بیماریهایی را شامل می شود؟

واکسن ب ث ژ (BCG) واکسن ضد سل می باشد که در بدو تولد تزریق می شود که مقدار واکسن "ب ث ژ" (0.05) میلی لیتر یعنی معادل نصف دوز بالغین است. از دیگر واکسنهای بدو تولد قطره خوراکی فلج اطفال و هپاتیت ب است.

عوارض واکسن  ب ث ژ یا واکسن سل: 

محل تزریق واکسن ب ث ژ در بدو تولد به شکل دانه ای به اندازه عدس، قرمز ارغوانی می شود که در عرض ۳ ماه از بین می رود و ممکن است محل واکسن زخمی شود و اثر کوچکی از خود به جای بگذارد.

محل تزریق، پانسمان لازم ندارد و از دستکاری آن باید خودداری کرد. در مواردی نادر، مدتی پس از تزریق واکسن غدد لنفاوی زیر بغل متورم می شوند که در این صورت نیز نباید آن را دستکاری نمود. این عارضه نیز اغلب خود به خود بهبود می یابد و در صورت لزوم توسط پزشک متخصص درمان خواهد شد.

محل تزریق زیرجلدی واکسن ها همان محل هایی است که تزریق عضلانی انجام می گیرد.

واکسن ب.ث.ژ باید در حد فاصل یک سوم فوقانی و دوسوم تحتانی بازو تزریق گردد. 
برای تلقیح واکسن ب.ث.ژ تا ۶ سالگی نیازی به انجام "تست مانتو" نمی باشد، ضمن تلقيح این واکسن پس از پایان ۶ سالگی ضرورتی ندارد. 

نوزادانی که در سن سه ماهگی و بالاتر واکسن ب.ث.ژ دریافت نموده اند و در مدت ۷۲ ساعت در محل تزریق واکنش نشان داده اند بایستی توسط پزشک از نظر سل بررسی گردند.

در افراد مبتلا به علائم ایدز فقط واکسن ب.ث.ژ منع استفاده دارد و استفاده از سایر واکسن های برنامه گسترش ایمن سازی بلامانع می باشد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.