واکسن آبله مرغان در چه سنی به کودکان تزریق می شود؟

واردات واکسن آبله مرغان هیچ گاه در برنامه وزارت بهداشت نبوده است و به همین خاطر هر ساله با شیوع این بیماری مواجه هستیم…

بيماري آبله‌مرغان كه به آن واريسلا نيز گفته مي‌شود با ايجاد جوش‌ها يا دانه‌هاي كوچك روي بدن همراه است كه اين دانه‌ها بسرعت به صورت تاول‌هاي كوچك محتوي مايعي شفاف تغيير شكل پيدا مي‌كند كه در پايان به صورت پوسته‌هاي قهوه‌اي رنگ و خشك شده خواهد بود.

اين دانه‌ها و جوش‌ها معمولا از پوست سر، صورت يا شكم شروع و پس از آن در ديگر قسمت‌هاي بدن پخش مي‌شود. كودك مبتلا به آبله‌مرغان خسته و بي‌حال به نظر مي‌رسد و ممكن است كمي هم تب داشته باشد. اين كودك احتمالا ميلي به خوردن غذا ندارد و درد اندكي را در ناحيه سر و شكم احساس مي‌كند. معمولا ۲ تا ۳ روز پيش از اين كه دانه‌ها و جوش‌ها در سطح پوست ظاهر شود، كودك سرفه مي‌كند يا آبريزش بيني مختصري هم دارد.

اين بيماري معمولا براي مدت زمان ۵ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

تا پيش از سال ۱۹۸۸ هيچ واكسني براي اين بيماري در هيچ جاي دنيا ساخته نشده بود. اما سال ۱۹۸۸ براي نخستين بار در كشور ژاپن اين واكسن ساخته شد و پس از آن در بسياري از كشورها در دسترس قرار گرفت.

اگرچه واكسن آبله‌مرغان هنوز در برخي از كشورها در برنامه واكسيناسيون كودكان قرار نگرفته ولي خوشبختانه تزريق اين واكسن در كودكان در همه كشورها با موفقيت همراه بوده است.

اما در كشور ما هيچ يارانه‌اي از سوي وزارت بهداشت براي اين واكسن در نظر گرفته نشده است و به همين علت هم بايد مبلغ قابل توجهي را براي خريد آن پرداخت كنيد.

بهتر است كودكان ۱۲ تا ۱۸ ماهه يك دوره اين واكسن را دريافت كنند و يك يادآور هم در ۴ تا ۶ سالگي داشته باشند. 

واكسيناسيون آبله‌مرغان بيش از ۹۵ درصد از كودكان را از خطر ابتلا به آبله‌مرغان شديد مصون نگاه مي‌دارد.

در افراد بالاي ۱۲ سال اين واكسيناسيون دو دوره و در فاصله زماني ۴ تا ۸ هفته از اولين تزريق انجام خواهد شد.
البته ممكن است تزريق اين واكسن در كودكاني كه داراي حساسيت‌هاي دارويي هستند با عوارضي همراه باشد كه در اين صورت تزريق واكسن حتما بايد با مشورت پزشك متخصص انجام شود.

همچنين بايد توجه داشته باشيد كه اگر كودك شما دچار ضعف سيستم ايمني است يا تزريق خون داشته يا اين كه در حال حاضر با استفاده از داروهاي استروئيدي تحت درمان است، حتما با پزشك مشورت كنيد تا درباره امكانات تزريق واكسن آبله‌مرغان، اين موضوع به دقت مورد بررسي قرار گيرد.

اگر كودك شما مبتلا به سرماخوردگي است يا دچار تب شده نيز بهتر است تزريق اين واكسن را به تاخير اندازيد.

تنها عارضه جانبي ناشي از تزريق واكسن، دردناك شدن محل تزريق واكسن است كه در برخي از موارد خارش خفيفي را نيز در محل تزريق ايجاد مي‌كند. كودك پس از گذشت مدت زمان ۳ هفته از تزريق واكسن در برابر ابتلا به اين بيماري مصونيت خواهد داشت و در اين مدت بايد از تماس او با فردي كه مبتلا به آبله‌مرغان است جلوگيري شود. در موارد نادري ممكن است فردي كه اين واكسن را دريافت كرده بتواند ويروس ضعيف شده اين بيماري را به فردي كه واكسينه نشده منتقل كرده و موجب ابتلاي او به آبله‌مرغان شود.

***

رضا فدایی اظهار داشت: شیوع آبله مرغان هرساله وجود داشته است و به دلیل اینکه واکسن آبله مرغان وجود ندارد به همین دلیل افرادی که در کودکی به این بیماری مبتلا نشدند، در بزرگسالی آبله مرغان می‌گیرند.

وی بیان داشت: واردات واکسن آبله مرغان هیچ گاه در برنامه وزارت بهداشت نبوده است و به همین خاطر هر ساله با شیوع این بیماری مواجه هستیم.

واکسن ۱۰ بیماری واگیردار در کشور وجود دارد

مدیر بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر تنها واکسن ۱۰ بیماری واگیردار از جمله آنفلوانزا، فلج اطفال، سل، سرخک، سرخچه، سیاه سرفه و غیره در کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: آلودگی شدید هوا هر چند سبب ضعیف شدن قدرت دفاعی ریه‌ها شده است و همین مسئله فرد را مبتلا به انواع بیماری ها می کند اما نمی توان گفت که این آلودگی سبب شیوع بیماری های عفونی و واگیردار می‌شود.

فدایی با اظهار اینکه آلودگی هوا، سرفه‌های شدید را به دنبال دارد و آسیب‌های جدی به ریه‌ها وارد می‌سازد، اضافه کرد: با آغاز فصل سرما با موارد بسیاری از آنفلوانزا مواجهیم که اگر کودکان، سالمندان،‌ بیماران قلبی و ریوی،‌ افراد خیلی چاق و بیماران دیابتی به آنفلوانزا مبتلا شوند، بیماری آنها روند شدیدتر و سختی را طی می‌کند.

اشتراک‌گذاری
8 نظر
  1. سلام
    باشیوع آبله مرغان در مدارس به فکر این افتادم که پسرم را که ۱۰ ساله است واکسینه کنم, و چون خودم باردار هستم میخواستم بدونم زمانی که فرزندم را واکسن میزنم بودنش در کنار من برای جنین خطرناک هست یا نه؟ البته خودم در دوران کودکی آبله مرغان گرفته ام

    1. سلام با توجه به اینکه شما به بیماری آبله مرغان قبل مبتلا شده اید خیر مشکلی ندارد.

  2. سید ابوالقاسم مجابی پاسخ

    سلام می خواستم بپرسم چرا درایران واکسن آبله مرغان را در طرح سلامت قرار نمیدهند که بچه ها وبزرگترهایشان همگی گرفتار نشوند
    واقعا عجیبه؟
    باتشکر

  3. واقعا تازه فهمیدم تو چه کشور عقب مونده ایی زندگی میکنیم که واکسن آبله مرغان وارد نمیکنن . برای خودم متآسفم و امیدوارم نظامی روی کار بیاد که یه کم به فکر مردم باشه نه بچاب بچاب خودشون

    1. آره واقعا جای تاسف داره که واکسن آبله مرغان توسط وزارت بهداشت وارد نمیشه اما آبله مرغان بیماری سبک و بی خطریه. فقط برای مامانای حامله و نوزادان خطرناکه .

  4. سلام خسته نباشید.من قصد بارداری دارم اما تا حالا آبله مرغون نگرفتم..رفتم دکتر میگن واکسنش وجود نداره…من باید چیکار کنم خیلی نگرانم که نوی دوران بارداری بگیرم…میشه جواب بدین

    1. سلام نگران نباشید احتمال ابتلا ی شما به آبله مرغان در دوران بارداری ضعیف است.

  5. سلام من متولد ۷۳هستم آیا واکسن آبله مرغان رو در کودکی زدم؟ و ممکنه ک ابن ویروس رو از کسی بگیرم ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.