وارفارین در بارداری ممنوع است!/ وارفارین برای پیشگیری از لخته شدن خون

به دلیل عوارضی که وافارین در بارداری دارد به جای آن آمپول هپارین تجویز می شود… وافارین ممکن است ناهنجاری‌های استخوانی، غضروفی، چشمی و حتی عقب‌ماندگی‌های ذهنی را در جنین در پی داشته باشد…

وارفارین در بارداری، عوارض هپارین در بارداری،  عوارض قرص وارفارین،  عوارض آمپول سلکسان در بارداری،  قطع هپارین در بارداری،  عوارض هپارین بر روی جنین،  نحوه تزریق هپارین در بارداری

برخی بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی یا مشکل لخته شدن خون در طی بارداری نیاز به مصرف داروهای ضدانعقاد خون دارند. 

 یک دسته از داروها می‌توانند جان مادر را نجات دهند ولی با عبور از جفت می‌توانند عوارض و ناهنجاری‌هایی بر روی جنین ایجاد کنند.

داروی وارفارین که به صورت خوراکی مصرف می‌شود از مهم‌ترین داروی ضدانعقادی برای جلوگیری از لخته خون در قلب است.

افرادی که دریچه مصنوعی قلب دارند و نیز اشخاصی که دچار نامنظمی‌های ضربان قلب هستند از وارفارین استفاده می‌کنند.

وافارین ممکن است ناهنجاری‌های استخوانی، غضروفی، چشمی و حتی عقب‌ماندگی‌های ذهنی را در جنین در پی داشته باشد.

بنابراین به دلیل عوارضی که وافارین در بارداری دارد به جای آن آمپول هپارین تجویز می شود. این دسته از داروها برای جنین مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما حفاظت از مادر در برابر حملات قلبی را کاهش می‌دهند.

برای درمان لخته خون پس از زایمان، پزشک احتمالا هپارین را با وارفارین برای چند هفته یا چند ماه جایگزین خواهد کرد.

 قرص وارفارین چیست؟

قرص وارفارین یا کومادین یک داروی ضد انعقاد خوراکی است که به صورت قرص‌های میلی‌گرمی، موجود می‌باشد و مانع تشکیل لخته در بدن می‌شود.
بدن شما ممکن است لخته‌هایی بسازد که این لخته‌ها می‌تواند مشکلات جدی پدید آورد. مثلاً می‌تواند به مناطق دیگر بدن مثل مغز حرکت کند و سکته مغزی را به وجود آورد. برای تعیین مقدار وارفارین مصرفی، نمونه کوچکی از خون شما. برای آزمایش INR_PT به کار می‌رود. این آزمایش بسیار مهم است و مقدار مصرفی وارفارین شما را مشخص می‌کند.

قرص وارفارین ممکن است به یکی از دلایل زیر برای شما تجویز شود:

نامرتبی ضربان قلب که به فیبریلاسیون معروف است.
تعویض دریچه‌ی قلبی و جایگزینی آن با دریچه مصنوعی
نارسایی شدید قلبی
زمانی که در پاها یا ریه‌های شما لخته به وجود آمده یا احتمال پیدا شدن لخته وجود دارد.
نحوه عملکرد قرص وارفارین
این دارو توانایی بدن را برای ساختن لخته‌های خونی جدید کم می‌کنند. میزان نیاز به قرص وارفارین در هر فرد و در طول درمان متفاوت است به همین دلیل مقدار آن با آزمایش INR_PT تعیین می‌شود. پس حتماً آزمایش را در زمان تعیین شده انجام دهید تا مقدار صحیحی از دارو را مصرف کنید.

اگر قرص وارفارین میخورید!
– سعی کنید قرص وارفارین را در ساعت مشخصی از روز و ترجیحاً عصرها مصرف کنید.

– اگر یک نوبت را فراموش کردید به محض یادآوری۔ مقدار فراموش شده را مصرف کنید ولی اگر زمان وعده بعدی نزدیک است دارو را دو برابر نکنید. بلکه همان مقدار قبلی را مصرف کنید.

– دارو را با معده خالی مصرف کنید.

– دارو را دور از دسترسی کودکان قرار دهید.

– در صورت وجود علایمی مانند سردرد، احساس سبکی سر، استفراغ خونی، ادرار خونی، خونریزی از لثه، کبودی بدون علت بر روی بدن و خونریزی از بینی به پزشک مراجعه کنید.

– در صورت نیاز به اقدام دندانپزشکی یا عمل جراحی به پزشک خود یادآوری کنید که قرص وارفارین مصرف‌های می‌کنید.

– از مصرف زیاد مواد غذایی حاوی: جگر، چای سبز، کلم، اسفناج کاهو سس مایونز، سویا روغن سویا بستنی، شلغم، نخود فرنگی، جعفری، شاهی، لوبیا، باقلا، پیاز، مرکبات، گوجه فرنگی و پسته پرهیز کند.

در صورت مصرف وارفارین قرص مولتی ویتامین که حاوی ویتامین K مصرف نکنید.

مصرف قرص وارفارین در خانم ها
– در صورت تعویض دریچه حتی الامکان از بارداری خودداری کنید.

– برای جلوگیری از بارداری از IUD استفاده نکنید.

– در صورت بارداری ناخواسته، حتماً پزشک خود را مطلع کنید تا در مورد ادامه­ ی درمان یا تعویض وارفارین تصمیم گیری کند. چون مصرف قرص وارفارین برای جنین خطرناک باشد.

– قرص وارفارین می‌تواند عوارض دیگری نیز داشته باشد مثل ایجاد دانه‌های پوستی، اسهال، ایجاد خون مردگی­های کوچک در نقاط مختلف بدن، ریزش موها و اختلال کار کبد.

– بسیاری از داروها و مواد خوراکی نیز با وارفارین ناسازگاری دارند. به همراه وارفارین اگر آسپرین یا آنتی بیوتیک یا گریپ فروت خورده شود. اتر وارفارین تشدید شده و می‌تواند باعث خونریزی‌هایی شدید شود.

اگر به همراه وارفارین استامینوفن به مقدار زیاد و مدت طولانی مصرف شود می‌تواند موجب خونریزی شود. بروفن و دیکلوفناک و ناپروکسن نیز اگر با وارفارین مصرف شوند می‌توانند باعث افزایش اثر وارفارین شده و خونریزی ایجاد کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *