همه چیز درباره IVF/ مراحل انجام آی وی اف چگونه است؟

از زمان تولد اولين نوزاد با استفاده از روش درماني IVF در سال ۱۹۷۸، اين روش درماني اميد تازه‌­اي براي زوج­‌هاي نابارور به‌وجود آورد.IVF يک روش درمان ناباروري است که در طي آن، اسپرم مرد و تخمک زن در خارج از بدن، در محيط آزمايشگاه با هم ترکيب مي‌­شوند و پس از لقاح، رویان (جنين) حاصله، به رحم زن منتقل مي­‌گردد.IVF در موارد ناباروري با علل مختلف کاربرد دارد. ميزان موفقيت IVF براي هر انتقال رویان (جنين) در مراکز درمان ناباروري بر ­اساس شرايط آزمايشگاه جنين­‌شناسي و دقت متخصصين زنان در روند درمان، همچنين وضعيت اسپرم و تخمک و سن زن مورد ارزيابي قرار مي­‌گيرد، بنابراين اين ميزان در مراکز مختلف متفاوت بوده و در اين مرکز به بهترين ميزان آن يعني بالاتر از ۴۰% مي‌رسد.

 IVF شامل مراحل زير مي­‌باشد:

۱- تحريک تخمک­‌گذاري: با تجويز داروهاي محرک تخمک­‌گذاري، در تخمدان­‌هاي بيمار، تعداد زيادي فوليکول حاوي تخمک رشد مي­‌کنند. در حالت طبيعي، در هر سيکل قاعدگي تعدادي از فوليکول­‌هاي تخمدان شروع به رشد کرده ولي در مسير رشد، تنها يکي از فوليکول­‌ها به مرحله بلوغ کامل رسيده و در فرآيند تخمک­‌گذاري از تخمدان رها مي‌­شود و بقيه در اين مسير تحليل­ رفته و از بين مي‌­روند، ولي با تجويز داروهاي باروري، تعداد بيشتري از فوليکول­‌هاي تخمدان رشد يافته و به بلوغ نهائي مي‌رسند و زمينه براي جمع‌آوري تعداد تخمک بيشتر، فراهم مي‌آيد. با افزايش تعداد تخمک­‌هاي جمع­‌آوري شده، تعداد رویان هاي (جنين‌هاي) حاصل افزايش ­يافته و در نهايت شانس باروري افزايش مي­‌يابد. نوع و مقدار داروهاي باروري بستگي به برنامه سيکل و وضعيت بيمار دارد. در اغلب اوقات داروهاي تحريک تخمک‌‌گذاري در طي يک دوره ۱۰ روزه داده مي‌­شود. داروهايي که جهت تخمک­‌گذاري استفاده مي‌گردد شامل: سوپرفکت، گنادوتروپين انساني (HMG) هورمون محرک فوليکول (FSH)، هورمون آزادکننده گنادوتروپين (GnRH) و گنادوتروپين جفتي انسان (HCG) مي­‌باشد. اين داروها ممکن است به‌تنهايي يا در ترکيب با هم استفاده گردد. داروهاي تحريک تخمک­‌گذاري معمولاً از روز دوم يا سوم سيکل قاعدگي بر اساس برنامه درماني، شروع مي‌­شود و از روز هشتم با استفاده از سونوگرافي سريال و آزمايش خون روزانه، فوليکول­‌هاي بالغ شناسائي مي‌شوند. پس از رسيدن فوليکول­‌ها به مرحله بلوغ، HCG تزريق مي‌­شود. حدوداً ۳۶ ساعت بعد از تزريق HCG تخمک­‌گذاري رخ خواهد داد. اين امر به تيم تخصصي IVF اجازه مي­‌دهد که زمان مناسب آسپيراسيون تخمک (عمل پانکچر) را تعيين کنند.

۲- جمع‌آوري تخمک­‌ها: با تحريک تخمک­‌گذاري، تخمدان‌ها به اندازه پرتقال متوسط بزرگ شده و معمولاً در نزديکي ديوارة واژن قرار مي­‌گيرند. اين امر کمک مي‌کند که پزشک تحت بي‌هوشي عمومي يا موضعي، از طريق ديواره واژن تخمک­‌ها را از تخمدان جمع­‌آوري نمايد.

۳- تهيه و آماده­‌سازي اسپرم: صبح روز جمع‌آوري تخمک‌ها، مايع مني از همسر بيمار تهيه و پس از شستشو و آماده ­سازي، اسپرم­‌هاي سالم و بسيار فعال جدا مي‌­شوند.

۴- لقاح و رشد رویان (جنين) در محيط آزمايشگاه: اسپرم‌­ها و تخمک­‌ها در مجاورت يکديگر در محيط­‌هاي کشت رویان (جنين) در طول شب در انکوباتور CO2 در دماي ۳۷ درجه سانتي‌گراد قرار مي‌گيرند تا لقاح صورت گيرد. صبح روز بعد در صورت لقاح براي مدت ۲۴ ساعت ديگر رویان (جنين­‌ها) داخل انکوباتور قرار مي­‌گيرند تا به مرحله ۴ تا ۸ سلولي برسند.

۵- انتقال رویان (جنين) به داخل رحم: تشکيل رویان (جنين) و تعداد آن بستگي به تعداد و کيفيت تخمک و اسپرم دارد. اگر‌چه تعداد رویان (جنين‌­هاي )تشکيل شده معمولاً بيش از سه عدد مي­‌باشد ولي به‌منظور جلوگيري از حاملگي­‌هاي چند­قلويي، با توجه به سن و شرايط بيمار، تعداد استاندارد رویان (جنين) به ‌داخل رحم منتقل مي‌­شود و مابقي آنها در صورت مناسب بودن با استفاده از روش ذخيره رویان (جنين) به‌وسيله انجماد، ذخيره مي‌شوند تا در صورت نياز، در سيکل درماني بعدي استفاده گردد.

۶- تجويز هورمون پروژسترون: در نيمه دوم سيکل قاعدگي به­‌منظور آماده­‌سازي رحم براي لانه‌گزيني و نگه‌داشتن رویان (جنين) توسط رحم، هورمون پروژسترون به بيمار تجويز مي‌‌شود.

معمولاً فرد سه الي چهار ساعت بعد از انتقال رویان (جنين) از مرکز درماني مرخص مي‌­شود. در بيشتر مراکز به افراد توصيه مي‌شود سه چهار روز در منزل نيز استراحت نسبي داشته باشند به‌طوري‌که بيشتر روز را استراحت کرده و ترجيحاً از توالت فرنگي استفاده نمايند. بعد از سه الي چهار روز استراحت، انجام فعاليت­‌هاي معمول بدون ‌مانع است ولي تا مدتي از انجام کارهاي سنگين و ورزش بايد خودداري شود. بعضي از پزشکان معتقد هستند که در شرايط طبيعي، بعد از عمل انتقال رویان (جنين) در ارتباط با فعاليت‌هاي بدني، هيچ‌گونه محدوديتي وجود ندارد و فرد مي­‌تواند بعد از مرخص شدن از مرکز درماني، تمام فعاليت­‌هاي معمول خود را آغاز نمايد، تست حاملگي حدود ۱۲-۱۴ روز بعد از انتقال رویان (جنين)، انجام مي‌­شود.  

اشتراک‌گذاری
32 نظر
  1. در ۲ هفته‌اي كه بعد از انتقال جنين، مادر در انتظار رسيدن وقت تثبيت حاملگي است، لكه‌بيني مي‌تواند به چند معني باشد: اول اينكه جنين لانه‌گزيني كرده است. دوم اينكه يكي از جنين‌ها لانه‌گزيني كرده در حالي‌كه ديگري جدا شده است. سوم اينكه زمان خونريزي ماهانه رسيده و مادر حامله نيست.
    هميشه و در هر سه حالت در هنگام لكه‌بيني بايد به پزشك اطلاع داد. حتي زماني‌كه لكه‌بيني شديد است، لازم است تست حاملگي انجام شود.

  2. آيا احتمال چند قلويي در‌آي.وي.اف وجود دارد؟

    بله، ۵۲ درصد حاملگي‌ها به‌دنبال‌آي.وي.اف دوقلو هستند (به‌طور طبيعي در جامعه اين مقدار يك هشتادم است) در مورد سه‌قلوها احتمال ۲تا۳درصد است.

    چه تعداد جنين به رحم انتقال داده مي‌شود؟

    اين سوِال سختي است كه تصميم‌گيري راجع به آن به مسايل زيادي بستگي دارد از جمله: سن، تعداد آي.وي.اف‌هاي انجام شده، درصد چندقلويي در مركز پزشكي مورد نظر، … و در نهايت احساس فرد راجع به اين تعداد. در بعضي كلينيك‌ها اجازه انتقال بيش از ۳ جنين را نمي‌دهند چرا كه در اين صورت عوارض حاملگي زياد و احتمال حاملگي سالم و تولد نوزاد كامل كمتر خواهد شد. ‌اما بعضي‌ها در مورد زنان بالاي ۵۳ سال و آنهايي كه آي.وي.اف‌هاي ناموفق زيادي داشته‌اند؛ انتقال بيش از ۳ جنين را توصيه مي‌كنند.

  3. یک ذخیره تخمدان خوب، کلید موفقیت آی وی اف است. انجام دو آزمایش می تواند به پزشکان برای تخمین تعداد تخمک های شما کمک کند: آزمایش خون در دومین یا سومین روز از عادت ماهانه شما می تواند میزان هورمون محرک فولیکولی را تحلیل کند و سونوگرافی می تواند تعداد فعلی فولیکول ها را مشخص کند.

  4. IVF به عنوان یک روش درمان ناباروری تنها هنگامی که مورد نظر قرار می‌گیرد، که ارزیابی دفیق در مورد علت ناباروری در زوج به عمل آمده باشد.
    یک گروه از افراد مناسب برای IVF رنانی هستند که دچار انسداد یا فقدان لوله‌های رحم هستند که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می‌کند؛ از گروه‌های دیگر می‌توان به مردانی اشاره کرد که شمار اسپرم آنها پایین است یا زوج‌هایی که ناباوری غیرقابل‌توضیح دارند.

  5. اگر آلرژی به اسپرم دارید یا اگر زوج تان دارای اسپرم‌هایی با تحرک کم یا تعداد کم است، بدان معنی که اسپرم توانایی سفر طولانی به سمت تخمک را ندارد (آلرژی به اسپرم)، این روش درمانی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما اگر تعداد اسپرم و تحرک آن واقعا کم است (خیلی کمتر است)، تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) درمان ارجح است.
    تلقیح مصنوعی همچنین می‌تواند به زوج‌هایی با مشکل باروری با علت ناشناخته نیز کمک کند.

  6. سلام خیلی خیلی ممنون ازمطالبی که دراختیارمون میذارید من به طور اتفاقی سایتتون و پیدا کردم خیرببینین ان شاالله برای همه زوجهای نابارورهم دعا میکنم برای منم دعاکنید که با وجود مشکلاتی که همسرم و خودم داریم صاحب فرزند بشیم خدا هیچکس و نا امید نکنه

    1. دوست عزیز: ما خوشحالیم از این که سایت نی نی نما مورد توجه شما قرار گرفته است. لطفاً برای حمایت از نی نی نما آن را به دوستان خود معرفی کنید.

  7. با سلام امکان دارد ۱۸ روز بعد از میکرو ازمایش بارداری اشتباه باشد.مرسی از راهنماییتون

    1. دوست عزیز بهترین راه آگاهی از بارداری آزمایش خون است که ۱۸ روز پس از عمل نتیجه آن قطعی است مگر اینکه آزمایشگاه معتبر نباشد.

  8. قیمت آی وی اف برای من ۸ میلیون در کلینیک درمان ناباروری رویان تمام شد. تو رو خدا صدای ما رو به گوش مسئولین برسانید تا از افراد نابارور حمایت کنند. مگه اکثریت مردم چقدر درآمد دارند. ممنون از سایت نی نی نما

  9. منم ای وی اف انجام دادم و الان خدا را شکر پنج ماهه باردارم خدا را هزاران بار شکر میکنم و از خدا میخام تمام کسایی که در ارزوی مادر شدن هستن بع ارزوشون برسن.الهی آمین

  10. ایا IVF برای مردان نازا هم تاثیر داره؟

  11. بستگی به مشکل همسرت داره زهرا جان. مثلا اگر واریکوسل داشته باشن می تونن اسپرمهای قویتر را شسته و در آزمایشگاه با تخمک ترکیب کنند و جنین تشکیل دهند البته احتمال موفقیت آن ۳۰ تا ۴۰ درصد هست.

  12. سلام. من چهار تا دختر دارم الان هم ۴۱ سالمه. همراه با شوهرم به دکتر مراجعه کردیم جهت اینکه حامله بشم و بچم هم پسر باشه. کسانی که در کلینیک حضور داشتند راجبه روش های مختلف و درصد موفقیت توضیحاتی رو بهمون دادن. منتها ما بخاطر بخاطر علمی بودن این مسایل متوجه چندان نشدیم. من الان میخوام ازتون تقاضا کنم راجبه این موضوع راهنماییم کنید و تا جایی که راه داره بهمون اطلاعات بدید چون اگر قراره این بچه هم دختر باشه این همه هزینه نداشته باشیم. ممنون

  13. هيچ روش قطعي براي انتخاب جنسيت جنين وجود ندارد.و حتي با استفاده از پيشرفته ترين روشها، امكان تعيين جنسيت به ۱۰۰% نمي رسد.با اين حال بعضي رژيمهاي خاص و يا تكنيكهاي آمیزش مي توانند در انتخاب جنسيت جنين به والدين كمك كنند.

    برای تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری، سه روش وجود دارد:
    ۱- روش PGD یا تشخیص پیش از لانه گزینی جنین
    وقتی افزايش سن مادر و همچنين وجود بيماري هاي ژنتيكي در زوج هاي در معرض خطر ،باعث افزايش خطر بروز ناهنجاري هاي كروموزومي در نوزاد می شود.مثلا در مورد بیماریهای وابسته به جنس مانند هموفیلی که بروز آن به خصوص در پسران بيشتر از دختران است. این روش استفاده می شود. در این روش،با دادن دارو به زن ، تخمک ها را به صورت مصنوعی در محیط آزمایشگاهی رشد می دهند و بعد از عمل لقاح با اسپرم ، جنین های تشکیل شده را در مرجله هشت تا شانزده سلولی مورد ارزیابی قرار داده ویک یا دو بلاستومر را جدا می کنند به این ترتیب از تولد حنینهای سالم با جنسیت مطلوب بدون افزایش احتمال بروز بیماریهای ژنتیکی اطمینان می یابند. این روش با دو تا سه درصد خطا همراه است.

    ۲- روش جداسازی اسپرمهایX و Y و تلقیح اسپرم شسته شده داخل رحمIUI
    در این روش پس از تهیه اسپرم با استفاده از روش اریکسون، اسپرمهایX و Y از هم جدا می شوند و اسپرمهای مطلوب ، جدا شده و با تزریق به داخل رحم، اقدام به بارور سازی می شود.احتمال خطا در این روش حدود ۲۰ درصد است.

    ۳- روش رژیم درمانی و آمیزش در زمان خاص
    در این روش که بر مبنای روش شتلز، طراحی شده است، به زن توصیه می شود به مدت حداقل ۴ تا ۶ هفته پیش از اقدام برای لقاح رژیم خاصی را مصرف کند. و سپس در زمانی نزدیک به تخمک گذاری برای پسر دار شدن و در زمانی که از تخمک گذاری مدتی گذشته است برای دختردار شدن ، آمیزش داشته باشد.
    تجربه و پژوهشها نشاندهنده آنست كه دريافت بيشتر يونهاي كلسيم و منيزيم موجب افزايش احتمال دختر زايي و دريافت يونهاي سديم و پتاسيم با افزايش احتمال پسر زايي همراه است.

    مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم : زردآلو، هلو، موز، خربزه و آناناس، انبه، لوبیا چیتی ، گیلاس ،گلابی، سیب، گوجه سبز، آلو، کره، ماء الشعیر، کلوچه، نوشابه گازدار، مایونز ، گوشت گوساله

    مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم: شکلات، قره قروت، آلبالو، زیتون ،کشک، پنیر سفید، ماست ، شیر ، تخم مرغ ، بادام و بادام زمینی بدون نمک ،مرغ و کالباس مرغ،

  14. بایدبدون هیچ دردسری زن بیماررا طلاق دادتانخواداینهمه سختیاروطی کرد

    1. این نهایت بی شعوری شما رو میرسونه

    2. پست ترین ادمم این کارو نمیکنه

    3. اگر خانواده خودتم بود ک این مشکلو داشت همینو میگفتی متاسفم برات

    4. متاسفم خیلی برات

  15. درخصوص درمان یائسگی زود رس

  16. سلام.همسر من تو تعداد وحرکت اسپرم مشکل داره دکتر میگه یا باید آی وی اف کنین یا زیفت من میخوام آی وی اف کنیم ولی میترسم باهزینه زیادی که دارن جواب نگیریم لزفا راهنماییم کنین مرسی

    1. سلام اگر خودتان مشکلی ندارید و فقط همسر شما مشکل دارد میتوانید در مرحله اول از روش ای یو ای که هزینه کمتری دارد استفاده کنید.

  17. سلام خسته نباشی من سیکل قاعدگیم نامنظمه تازه عمل لاپاراسکوپی انجام دادم دکتر میگه هر کاری کردم‌یکی از لوله ات باز نشد ولی نه کییت نه فیبروم رحمی داشتم تنها دلیل من اینه که عادتم نامنظمه چیکار کنم ۱۸ برج ۸ لاپاراسکوپی انجام دادم گفت احتما باز بشه ولی اگر باز نشد باید اقدام به کاشت کنی ولی من سیکل عادتیم نامنظمه یدونه پسر پونزده ساله هم دارم سنم م ۳۴ ساله نمیدونم چکار کنم

    1. سلام باید زیر نظر کلینیک تخصصی ناباروری پروسه درمانی خود را ادامه دهید تا نتیجه بگیرید.

  18. سلام من دوتا دختر دارم و خدارو شکر میکنم ولی میخوام یه پسر هم داشته باشم آیا با آی وی اف میشه انجام بگیره که جنسیتش قطعا مشخص بشه.و اگه امکانش هست آدرس یه کلینیک خوب رو لطفا به من بدید.

    1. سلام خیر صد در صد نیست ونمی توان تضمینی برای کسی تعیین جنسیت انجام داد.

  19. سلام ممنون از سایت خوبتون دکتر طبق ازمایشاتی که همسرم داد به من گفت که اسپرمش زیر ۱۳%هست و برای بار اول به من ای یو ای پیشنهاد داد ولی خودم هم فولیکولم یه مقدار ضعیف شده بود و برام قرص تجویز کرد اما ترس از اینکه صورت بگیره و الکی دل خودمو خوش کنم نرفتم الان ۴ساله ازدواج کردم و حتی زندگیم داره نابود میشه من دوست ندارم زندگیم خراب شه به دکترای دیگه که مراجعه کردم علت ضعیف بودن اسپرم همسرم وگرما دونستن و براش منع کردن ولی شغلش طوری که نمیشه قیدش و زد لطفااا منو راهنمایی کنید که چیکار کنم

    1. سلام همسر شما باید زیر نظر پزشک متخصص ارولوژی مرکز ناباروری پروسه درمانی خود را ادامه دهد شما نیز از نظر تخمک گذاری باید بررسی شوید .

  20. من آزمایش اسپرم دادم تو حرکت ۱۵هستش الان میخوایم Ivfانجام بدیم به نظرتون جواب میده

  21. سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بپرسم آیا برای خانمی که داره برای تخمک گذاری اماده میشه تا تخمک هاشو برای عمل آی وی اف بگیرن توی اون چن روز اخر که دیگه تخمکها دارن به حد و اندازه مناسب میرسن رژیم غذایی ویژه یا حرکات بدنی ویژه(مثلا پیاده روی) توصیه میشه یا نه؟؟
    ممنون

    1. سلام خیر از نظر علمی توصیه رژیم غذایی خاصی و یا ورزش خاصی نشده است. اما پیشنهاد می شود از مصرف فست فودها خودداری کنید و از میوه و سبزیجات، لوبیا، روغن زیتون و لبنیات کم چرب بیشتر استفاده کنید.
      و البته پیاده روی سبک نیز می تواند مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *