همه چیز درباره تب کودکان

اگر كوچك‌تر از شش ماه است. . .

تب در كودكان زیر شش ماه غیرعادی است و ممكن است نشانه یك بیماری خطرناك باشد. پس تا دیر نشده او را به اورژانس یكی از بیمارستان‌های كودكان برسانید و علت تب را با كمك متخصصان بررسی كنید. البته تا رسیدن به بیمارستان می‌توانید از اقدام‌های رایج برای پایین آوردن تب كمك بگیرید اما به‌خاطر هر تلاشی برای كم كردن دمای بدن او نباید رساندنش به بیمارستان یا مطب پزشك را به تاخیر بیندازید.

هیچ‌وقت خودسرانه به نوزادتان دارو ندهید. در سه ماه اول تولد، تب می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناكی باشد. پس در ماه اول هرگز تب فرزندتان را با دارو تسكین ندهید چراكه ممكن است دچار نقص سیستم ایمنی یا عفونت‌های مهلكی شده باشد كه جانش را تهدید كند. اگر فرزند یك تا سه ماهه شما تب كرد، هیچ وقتی را تلف نكنید و به محض فهمیدن این موضوع راهی بیمارستان كودكان شوید.



اگر بزرگ‌تر از شش ماه است. . .

برای بررسی دلیل تب كودكان، اولین چیزی كه باید نسبت به وجودش حساس باشید، ظهور جوش روی پوست كودك‌تان است. اگر تب شیرخوار شما با جوش‌های بدنی همراه نیست به وجود این ۹ نشانه حساس باشید تا دلیل گرم شدن بدنش را پیدا كنید:



 نشانه شماره ۱



واكسن زده؟

تب در برخی موارد یك واكنش دفاعی است كه بدن پس از تزریق واكسن نشان می‌دهد. البته تب ناشی از واكسن بسیار شدید و طولانی‌مدت نیست و در صورتی كه فرزندتان به‌شدت و برای مدت طولانی تب كرد باید وجود دلایل دیگر را بررسی كنید.



نشانه شماره ۲



گوشش عفونت كرده؟


ممكن است او به التهاب گوش میانی دچار شده باشد. در چنین شرایطی فرزندتان گریه می‌كند و دست‌هایش را به سمت گوشش می‌برد و شب‌ها هم با گریه‌های شدید و بی‌قراری خواب را از شما می‌گیرد. تب همیشه به‌خاطر ابتلا به یك ویروس ایجاد نمی‌شود؛ گاهی وجود باكتری یا عفونتی در بدن می‌تواند دلیل تب‌دار شدن فرزندتان باشد. در این شرایط منتظر ماندن برای محو شدن نشانه‌های بیماری كمكی به شما نخواهد كرد چراكه باكتری‌ها با گذشت زمان مجال بیشتری برای قدرت گرفتن پیدا خواهند كرد.



نشانه شماره ۳



سرفه می‌كند؟


در صورتی كه نشانه‌های گفته شده را ندارد و سرعت تنفس‌اش هم عادی است، ممكن است سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا سرخك سراغش آمده باشد. در چنین شرایطی تب او با سرفه و آب‌ریزش بینی همراه خواهد بود. اگر دمای بدنش چندان بالا نرفت یا شاهد بهبود علائم بودید، می‌توانید در خانه از فرزندتان مراقبت كنید اما در صورتی كه بهبود در این نشانه‌ها ظرف ۴۸ ساعت حاصل نشد یا اینكه تب فرزندتان با مشكلات تنفسی یا جوش همراه شد، باید فورا سراغ متخصص بروید.



نشانه شماره ۴



استفراغ می‌كند؟


اگر تنفس فرزندتان عادی بود و نشانه شماره یك را نداشت و سرفه و آب‌ریزش بینی هم نداشت، باید احتمال سرخ‌جوش شیرخواران یا مننژیت را بررسی كنید. چنین احتمالی با مشاهده استفراغ بدون اسهال، خواب‌آلودگی غیرعادی یا بدخلقی غیرعادی كه با تب در فرزند شما همراه شده، تقویت خواهد شد و باید فورا توسط متخصص شرایط فرزندتان بررسی شود.



نشانه شماره ۵



اسهال شده؟


اگر نشانه‌های شماره ۲ و ۳ و ۴ را در كودك‌تان ندیدید اما همچنان شاهد تب او بودید، بررسی كنید آیا دچار استفراغ همراه با اسهال شده یا نه. اگر استفراغ همراه با اسهال او بیشتر از چهار ساعت ادامه پیدا كرد حتما به متخصص مراجعه كنید.



نشانه شماره ۶



غذا را قورت نمی‌دهد؟


اگر پنج نشانه گفته شده را نداشت اما در عین تب داشتن از خوردن غذاهای جامد خودداری می‌كرد، ابتلایش به یك بیماری عفونی گلو مثل مشكلات التهاب لوزه یا بیماری التهابی دهان مثل التهاب لثه را بررسی كنید. این مشكلات بلع غذا برای فرزندتان را سخت می‌كنند و معمولا با تب همراه هستند.



نشانه شماره ۷



زیاد لباس پوشیده؟


اگر شش نشانه گفته شده را در فرزندتان ندیدید، وضعیت پوشش او را بررسی كنید. شاید به‌خاطر وسواس یا ناآگاهی آنقدر لباس به او پوشانده‌اید كه گرمش شده و درجه حرارت بدنش بالا رفته است. باید به شما یادآوری كنیم كه خطر این اتفاق برای فرزندتان از كم پوشاندن لباس و سرماخوردنش كمتر نیست. اگر با پایین آوردن دمای اتاق یا كم كردن لباس‌ها نتوانستید در یك ساعت دمای بدن فرزندتان را پایین بیاورید، حتما به پزشك مراجعه كنید.



نشانه شماره ۸



گرمازده شده؟


گفتیم كه قرار گرفتن كودك در معرض هوای گرم می‌تواند او را تب‌دار جلوه دهد اما موضوع گرمازدگی همیشه به سادگی چند دقیقه نشستن در هوای خنك حل نمی‌شود. گاهی گذراندن مدت طولانی زیر آفتاب یا در خانه‌ای كه با وسایل گرمایشی بیش از اندازه گرم شده می‌تواند فرزند شما را گرمازده كند. اگر كم كردن یا درآوردن لباس‌ها و قرار گرفتن در هوای معتدل درجه حرارت بدن او را پایین نیاورد حتی در صورتی كه هیچ دلیلی جز گرمازدگی برای داغ بودن بدنش وجود نداشت، باز هم باید با عجله او را به مراكز درمانی برسانید.



نشانه شماره ۹



پوستش جوش زده؟


هشت نشانه گفته شده برای زمانی است كه تب فرزندتان با جوش همراه نیست اما اگر تب كودك شما با ظهور جوش‌هایی روی پوستش همراه شده كار شما برای تشخیص مشكل سخت‌تر خواهد بود. پیشنهاد ما این است كه به محض دیدن این جوش‌ها در شرایطی كه با تب همراه شده‌اند، سراغ متخصص بروید. تشخیص نوع جوش و علت آن برای شمایی كه تخصصی در این مورد ندارید آسان نخواهد بود.



جای نگرانی نیست اگر. . .

در برخی موارد، تب‌دار شدن شیرخوار شما می‌تواند به سلامتش صدمات جدی بزند یا اینكه نشانه آسیب دیدن سلامت او باشد اما می‌توانید دمای بالای بدنش را جدی نگیرید اگر. . .



اگر فرزندتان فعالیت بدنی زیادی داشته، باید انتظار بالاتر رفتن دمای بدنش را هم داشته باشید. اگر نسبت به سلامت او شك كردید، مدتی او را در حالت سكون و آرامش نگه دارید. در صورتی كه بعد از چند ساعت دمای بدنش پایین نیامد می‌توانید حكم تب‌دار بودن را برایش صادر كنید. پوشیدن لباس نامناسب و تحرك و حتی قرار داشتن فرزندتان در فضایی كه دمای بالایی دارد، می‌تواند شما را در این مورد به اشتباه بیندازد. در این شرایط دمای بدن کودک را کنترل کنید و دستپاچه نشوید.



دمای بدن همه افراد در ساعات اولیه صبح پایین‌تر و در بعدازظهرها بالاتر است. پس این تغییر دمای روزانه را به پای افت فشار یا تب‌دار شدن فرزندتان ننویسید. برای سنجیدن تب شیرخوارتان، بهتر است درجه حرارت بدنش را در ساعات مختلف صبح و بعدازظهر اندازه‌گیری كنید و میانگین آنها را معیار قرار دهید. مراقب بالاتر رفتن دمای بدن باشید و اگر درجه حرارت بدنش از     2/38 گذشت، او را تب‌دار به حساب بیاورید. شما نمی‌توانید به‌خاطر یك لحظه گرم شدن بدنش او را بیمار خطاب كنید.



از شیوه‌های سنتی مثل قرار دادن دست روی پیشانی كودك كمك نگیرید و اگر به تب‌دار بودنش شك دارید، از تب‌سنج‌های خانگی استفاده كنید. دست شما هرگز نمی‌تواند معیار خوبی برای سنجیدن درجه حرارت فرزندتان باشد. بهترین راه برای درك این موضوع، قرار دادن دماسنج زیر بغل كودك‌تان است حتی نباید در این موارد به نوارهای تب‌سنجی كه روی پیشانی قرار می‌دهند، اعتماد كنید. تب‌سنج‌های دیجیتالی كه در بازار وجود دارند می‌توانند تا اندازه‌ای برای تشخیص دمای بدن کودک به شما کمک کنند.



اگر به تب‌دار بودنش شك دارید …

یك تب‌سنج باکیفیت در خانه داشته باشید تا در صورت نیاز تا رسیدن به مطب پزشك خودتان دمای بدن فرزندتان را اندازه‌گیری كنید. اگر چنین تب‌سنجی دمای ۸/۳۷ را برای فرزند بالاتر از سه ماه شما نشان داد، یعنی فرزندتان هنوز به دارو نیاز ندارد و تنها باید برای بالاتر رفتن دمای بدنش هوشیار باشید اما اگر دمای بدن او از این بیشتر شد و بی‌قراری هم داشت، چاره‌ای جز كمك گرفتن از متخصصان نخواهید داشت. برای پایین آوردن دمای بدن فرزندتان از خودسرانه دارو دادن به او پرهیز كنید.



گرچه در برخی موارد می‌توانید تا رسیدن به مطب پزشك از قطره استامینوفن كمك بگیرید تا مانع تشنج كردنش در این فاصله شوید اما هرگز به محض دیدن بالا رفتن دمای بدن او به داروها متوسل نشوید چراكه دوز صحیح مصرف دارو بستگی به شرایط و وزن فرزندتان دارد و ممكن است با یك اشتباه محاسباتی به زیان كودك‌تان عمل كنید.



اگر پاشویه می‌كنید…

گرچه در اصطلاح گفته می‌شود كه بهترین راه برای پایین آوردن تب نوزادان پاشویه كردن آنهاست اما بهتر است بدانید شستن پاهای تب‌دار كمك چندانی به شما نخواهد كرد. اغلب شیرخواران در زمان تب كردن، بیشتر شكم، گردن و سرشان دچار افزایش حرارت می‌شود، نه دست و پای‌شان.



اگر لرزید…

اگر هنگام كم كردن درجه حرارت بدن فرزندتان، احساس سرما و لرزش را در او مشاهده كردید، فورا كارتان را متوقف كنید. در شرایطی كه فرزندتان كمی تب‌دار به نظر می‌رسد، به او به اندازه كافی مایعات بدهید و كمی صبر كنید. اگر درجه حرارت بدنش پایین نیامد به‌ویژه اگر دمای بدنش بالاتر رفت، خوددرمانی را متوقف كنید و سراغ متخصص بروید.



اگر تشنج كرد. . .

كم نیستند بچه‌هایی كه در روزهای تب‌دار بودن، دچار تشنج می‌شوند و والدین‌شان را نگران می‌كنند. اگر فرزند شما هم به هر دلیلی تشنج كرده است، اولین كاری كه برای محافظت از او می‌توانید انجام دهید، حفظ آرامش خودتان است. به خودتان مسلط باشید و سرش را به پهلو بچرخانید و او را در این حالت بخوابانید. هرگز در شرایط تشنج، دهان فرزندتان را به زور باز نكنید و برای رساندن اكسیژن بیشتر به او از باز كردن دكمه‌های لباسش كمك بگیرید. او را در جایی امن قرار دهید تا به‌دلیل برخورد با وسایل خطرناك دور و برش دچار سانحه دیگری نشود و در این فاصله شرایط را برای رساندن او به مراكز درمانی فراهم كنید.



اگر می‌خواهید تبش را ببرید…

تب به‌ویژه در كودكان خردسال ممكن است به سرعت به تشنج تبدیل شود، به همین دلیل شما باید در اولین فرصت تمام كارهایی كه می‌توانید را برای پایین آوردن دمای بدن او انجام دهید:



–  اگر رویش پتو انداخته‌اید، ملحفه یا پتو را‌ بردارید و كمی بعد لباس‌هایش را هم از تنش بیرون بیاورید.



– پارچه‌ای تمیز و مرطوب را روی پیشانی‌اش قرار دهید و هر ۳۰ ثانیه یك‌بار پارچه را دوباره در آب ولرم بگذارید و روی پیشانی قرار دهید.



– اسفنجی را با آب خنك – نه سرد- مرطوب كنید و روی بدن شیرخوارتان بكشید. می‌توانید او را حدود یك دقیقه در وان آب خنك قرار دهید اما مراقب باشید آب سرد نباشد و مدت حضور فرزندتان در آن هم طولانی نشود. اگر كودك‌تان به‌خاطر سرما بلرزد، دمای بدنش از این هم بالاتر خواهد رفت.



– اگر فرزندتان بیشتر از سه ماه دارد، می‌توانید به او قطره استامینوفن مناسب شیرخواران را بخورانید.



– دمای اتاق را از ۲۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر یا پایین‌تر نبرید.



– می‌توانید با كمك پنكه اتاق را خنك‌تر كنید اما باز هم یادآوری می‌كنیم كه فرزندتان در دمای اتاق نباید بلرزد.



– هیچ‌وقت خودسرانه به شیرخواری كه تب كرده آسپرین ندهید. واكنش‌های نادر بدن كودكان به آسپرین می‌تواند شما را به دردسرهای جدی بیندازد.



–  اگر كودك‌تان بادستور پزشک از داروهای تب‌بر استفاده می‌كند، باید منتظر ظهور دوباره تب در صورت قطع یا به تعویق افتادن داروها باشید چراكه در روزهای اول درمان دلیل اصلی تب به‌طور كامل برطرف نشده و داروهای تب‌بر تنها علائم بیماری را از چشم شما پنهان نگه می‌دارند.



نترسید!



–  از تب فرزند بالاتر از شش ماه‌تان نترسید. تب كردن همیشه برای سلامت فرزند شما خطری ندارد و گاهی با زود خبر كردن شما در مورد بیماری‌ای كه هنوز در بدنش ریشه ندوانده می‌تواند به شما خدمت كند. گذشته از این، انتظار نداشته باشید كودك تب‌دار شما مثل روزهای دیگر زندگی كند. این نشانه می‌تواند او را بی‌حال و بی‌حوصله‌تر از همیشه كند و با غرغرهایش، سرگرم كردن او را برای شما سخت‌تر كند. نگران نباشید! اگر دلیل اصلی تب‌دار شدنش را پیدا و مشكل اصلی را درمان كنید، دوباره با شیطنت‌هایش خانه‌تان را شلوغ و شاد خواهد كرد. 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.