سایز هماتوم خطرناک

هماتوم در بارداری چه زمانی خطرناک است؟!

مطالعات انجام داده شده  بر روی ۶۴۰۰۰ مورد نشان  داده که چیزی در حدود ۱٫۷% از مادران باردار دچار خونریزی هماتوم می شود. برخی از اما هماتوم چیست؟، آیا هماتوم خطرناک است؟، چه دلایی باعث ایجاد هماتوم می شود؟، آیا هماتوم باعث سقط جنین می شود؟! چه زمانی خطرناک است؟

آیا هماتوم خطرناک است؟

هماتوم بارداری یعنی تشکیل لخته های خون در داخل لایه های جفت و ایجاد تومور خونی زیرجفتی. چنانچه هماتوم در طول بارداری رخ دهد می تواند برای جنین خطرناک باشد لذا مهم ترین نکته در هماتوم بارداری، مراجعه به پزشک، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص برای جذب شدن و جلوگیری از خونریزی بیشتر و استراحت است چرا که اگر هماتوم و خونریزی مادر اندک باشد معمولاً مشکلی پیش نمی آید ولی چنانچه مقدار آن زیاد باشد می تواند منجر به سقط جنین شود.

مطلب پیشنهادی: هماتوم در بارداری | احتمال سقط چقدر است؟ | آیا درمانی دارد؟

هماتوم چه زمانی خطرناک است؟

هماتوم چیست؟

هماتوم تلفظ فارسی واژه ی انگلیسی “Hematoma” است که در حالت کلی به جمع شدن خون در بخشی از بدن گفته می شود. البته این جمع شدن خون در قسمت هایی بیرون از رگ‌ های خونی اتفاق می افتد و در واقع وجود اختلالات و نارسایی‌های انعقاد خون (هموستاز) به صورت خون‌ ریزی زیرپوستی و کبودشدگی مخاطی بروز می‌یابد که همین مسئله هماتوم نامیده می شود.

هماتوم در دوران بارداری چیست؟

خونریزی در بارداری همیشه منجر به سقط جنین نمی شود. تعدادی از خانم های باردار در زمان دوران حاملگی ممکن است دچار هماتوم بارداری بشوند. هماتوم بارداری یعنی تشکیل لخته های خون در داخل لایه های جفت و ایجاد تومور خونی زیرجفتی. هماتوم در بارداری در اصل همان خونی است که داخل لایه های کوریون جمع می شود. ساختار کیسه آمنیوتیک دارای دو لایه است.

یعنی کیسه آمنیوتیک از دو غشای نازک به نام های آمنیون و کوریون تشکیل یافته است :

  • کوریون لایه خارجی تر کیسه آمنیوتیک است.
  • آمنیون لایه داخلی تر است که با مایع آمنیوتیک در تماس می باشد.

حال اگر لخته های خون جمع شده درداخل لایه های کوریون بزرگ شوند، می توانند باعث جداشدن لایه های جفتی و دیواره رحم شوند. البته بیشتر تومورهای خونی زیرجفتی، در هفته بیستم دوره بارداری، خودشان را بدون هیچ عمل جراحی، درمان می کنند.

علائم و نشانه هایی برای این بیماری وجود دارد که می توانید در هفته های اول حاملگی، آنها را تشخیص دهید. هماتوم یا خونریزی داخل بدنی (بدون برون ریزی)، چنانچه در طول بارداری رخ دهد می تواند برای جنین خطرناک باشد لذا مهم ترین نکته درهماتوم بارداری، مراجعه به پزشک، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص برای جذب شدن و جلوگیری از خونریزی بیشتر و استراحت است چرا که اگر هماتوم و خونریزی مادر اندک باشد معمولاً مشکلی پیش نمی آید ولی چنانچه مقدار آن زیاد باشد می تواند منجر به سقط جنین شود.

علت تشکیل هماتوم بارداری چیست؟

هماتوم بارداری با نحوه تشکیل تخم مرتبط است و به نوع فعالیت های فیزیکی خانم باردار ارتباطی ندارد. همچنین لازم است بدانید که تشخیص هماتوم بارداری معمولاً با سونوگرافی های حاملگی ممکن می شود.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *