نگهداری حبوبات خیس خورده در فریزر

دلیل بوی بد حبوبات‌ خیس خورده | نگهداری حبوبات خیس خورده در فریزر

در فرهنگ غذایی ما ایرانی ها انواع حبوبات از مهمترین مواد غذایی حساب میشود، بنابراین بسیار مهم است که روش نگهداری حبوبات را بدانیم که از حشره زدن و فساد آنها جلوگیری شود.

بهترین شرایط نگهداری حبوبات چیست؟

دشمن حبوبات برای نگهداری بلند مدت سه عامل زیر است:

  • رطوبت
  • نور مستقیم آفتاب یا نور زیاد
  • گرمای زیاد

پس در وهله اول باید شرایطی را مهیا کرد که نور مستقیم به آنها نخورد همچنین در جای خشک نگهداری شود و همچنین در جای نسبتا خنک باشند .

چگونه حبوبات را بسته بندی کنیم و کجا قرار دهیم؟

قرار دادن حبوبات در ظروف پلاستیکی یا شیشه ایی در بسته و اضافه کردن مقداری نمک بهترین حالت برای نگهداری حبوبات است. اضافه کردن کمی نمک به آن است زیرا علاوه براینکه از شر حشرات موذی راحت می شوید، نمک تا حدود زیادی رطوبت محیط را به خود جذب می کند. در این شرایط مدت نگهداری حبوبات بیشتر میشود.

مدت زمان نگهداری حبوبات در فریزر

اگر قرار باشد حبوبات در فریزر نگه داری شود باید کاملاً پخته باشند چون حبوبات خام یا نیم پز به راحتی در یخچال یا حتی در دمای محیط قابل نگه داری است. حبوبات در این حالت تا سه ماه قابلیت نگه داری در فریزر را دارند.

بوی بد حبوبات‌ خیس خورده

برای فریزر کردن حبوبات پخته دقت داشته باشید از کیسه فریزرهایی استفاده کنید که به اصطلاح « FOODGRADE » هستند یعنی درجه بندی غذایی دارند چون اگر از کیسه های معمولی استفاده کنید ممکن است بوی غذاهای دیگر در آن ها نفوذ کند. ضمن آن که ما به شما پیشنهاد می کنیم تا از کیسه های وکیوم یا کیسه های دارای زیپ استفاده کنید که سهولت بیشتری دارند.

وقتی می خواهید حبوبات را انجماد در بیاورید باید حواس تان باشد که فوری در آب جوش قرار ندهید چون وا می رود و شکل خود را از دست می دهد. باید فرصت دهید تا در دمای یخچال یا اتاق چند ساعت بماند و بعد برای ادامه پخت از آن استفاده کنید.

چطور حبوبات را نگهداری کنیم؟

اگر مقدار زیادی حبوبات تهیه کردید بهتر است که به اندازه مورد نیاز جلو دست بگذارید و بقیه آنرا در طبقات پایین کابنیت یا، طبقات پایین کمد دیواری، یا در انباری (اگر خنک باشد) نگهداری کنید.

همچنین برای نگهداری حبوبات، می توانید در ظرف نگهداری حبوبات چند برگ درخت گردو نگهداری کنید.

مدت زمان نگهداری حبوبات خشک در خانه

اگر شرایط نگهداری حبوبات خوب باشد. تا ۲ سال میتوان آنها را نگهداری کرد. البته بیشتر هم میشود اما ممکن است که کهنه شوند. گرچه زمان مناسبی برای نگهداری حبوبات تا به این لحظه ثبت نشده است اما به تجربه انبار داران حبوبات تا یکسال هیچ تغییری در آنها دیده نمشود و کاملا تازه به نظر می رسند. و فقط مقداری رطوبت خود را از دست میدهند و وزن آنها کمتر می شود.

نحوی تشخیص حبوبات خراب شده

  1. در هنگام خرید حوبات بسته بندی شده، بسته حوبات را در دست چپ قرار دهید و با دست راست به بسته آن ضربه وارد کنید. این عمل باعث میشود که اگر حبوبات کرم زده باشند و یا خاک زیادی در بسته آنها جمع شده باشد، حشرات و خاک آنها در بسته نمایان شود.
  2. حبوبات را در یک ظرف اب بریزید. در این صورت حبوبات خراب شده بر روی سطح آب می آیند.

بوی بد حبوبات‌ خیس خورده

چند نکته مهم!

۱- مناسب‌ترین مکان برای نگه‌داری حبوبات فضاهای سرد و تاریک مانند داخل کابینت است. نور و حرارت بالا باعث ایجاد حالت کهنگی و تغییر طعم و خواص تغذیه‌ای حبوبات می‌شوند.

۲- خیساندن حبوبات قبل از پخت، سبب کاهش اختلالات گوارشی در هنگام هضم می شود.

۳- در مناطق گرم می‌توان حبوبات را در ظروف در بسته و در داخل یخچال نگه‌داری کرد.

۴- بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات، ظروف شیشه‌ای دهان گشاد با درهای فلزی دسته‌دار است.

۵- حبوبات نباید در معرض رطوبت قرار بگیرند.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. ما میخواهیم حلیم درست کنیم گندمشو خیس کردیم برای امروز اما برنامه عوض شد می خواهیم فردا درست کنیم خواستم بدونم خراب نمیشه اگه بذاریم فریزر؟؟و چطوری بزاریم

    1. آبکش کن بزار فریزر … چیزی نمیشه

  2. من کندم را دو روز میخیسونم چیزیش نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *