نکات مهم درباره شیردهی/ نگرفتن سينه مادر توسط نوزاد/ ایا شیر مادر خراب می شود؟!

۹ نکته مهم درباره شیردهی موفق!

در این مقاله به ذکر چند نکته ی مهم در خصوص بالا بردن کیفیت شیردهی از سینه به نوزادان و شیرخواران مبتلا به ریفلاکس معده پرداخته می شود که مادران عزیز با رعایت این نکات می توانند شیر دهی مناسب تر و دلپذیر تری را تجربه نمایند.

۱٫ هنگام شیردهی نوزاد و شیر خوار بهتر است مادر مکانی مناسب را برای شیردهی انتخاب نماید که شامل مکانی راحت و بدون استرس و دارای دمای مناسب و جریان هوای مناسب باشد و از گرم شدن کودک و جلوگیری نماید زیرا کودکان ریفلاکسی محل خنک را با پوشش آزاد و سبک به محل های گرم و با پوشش ضخیم و تنگ ترجیح میدهند.

۲٫ مادران در تمام مدت شیردهی لازم است امکان تماس کامل پوست به پوست را با کودک حفظ نمایند و برای این منظور شیردهی در مکانی مناسب و راحت این مهم را فراهم خواهد نمود.

۳٫ بوی بدن مادر در طول شیردهی و زمان های متفاوت از علل جلب کودک به سینه و تداوم شیردهی می باشد لذا لازم است مادران قبل از شیردهی استحمام نمایند و از به کار بردن صابون های عطری و شامپوهای عطری و همچنین از اسپری ها و ادکلن ها و عطرهای با بوی تند پرهیز نمایند و در طول مدت شیردهی در سال اول در صورت تمایل از یک نوع عطر ، ادکلون و حتی صابون و شامپوی یکسان استفاده نمایند تا تغییر کمتری در بوی بدن و لباس های مادر ایجاد شود .

۴٫ در ابتدای شیردهی در صورتی که شیر با فشار از سینه خارج می شود و این موضوع باعث تحریک سرفه و حتی خفگی و کبودی در کودک می گردد دوشیدن ابتدای شیر از سینه و دور ریختن یا نگهداری آن برای تغذیه های بعدی با قاشق یا استفاده در غذای کودک الزامی می باشد .

۵٫ درصورتی که هنگام شیردهی از سینه مقداری از شیر از دهان کودک بیرون می ریزد با نگهداری بالای سینه و فشار مختصر رو به بالا جلوی جریان سریع شیر از سینه را بگیرید .

۶٫ درصورتی که در حین شیردهی کودک به کرات و در زمان های مختلف سینه را رها می کند بهتر است مادر نیز دست از شیر دهی کشیده و با ایستاده و در آغوش نگهداشتن کودک بدون تکان دادن او فرصت کافی را به کودک جهت بلع کامل شیر و تخلیه ی هوای بلعیده شده بدهد و برای جلوگیری از بی قراری کودک در این مدت بهتر است با کودک خود صحبت نمایید و با درآوردن صداهای مختلف و نوازش کودک فرصت کافی به کودک برای لذت بردن از ادامه ی تغذیه را بدهید.

۷٫ درصورتی که شیرخوار حین تغذیه علایم تشدید ریفلاکس و دردهای شکمی ناشی از آن را همراه با کولیک و یا بدون آن نشان می دهد برای مدت کوتاهی شیردهی را متوقف نمایید تا شرایط کودک مجدد پایدار شود .

۸ . در صورتی که علایم تشدید ریفلاکس معده بعد از زمان مشخصی از شروع شیردهی ایجاد می شود بهتر است مدت شیردهی را بر این اساس تنظیم نمایید این مدت در شیر خواران مبتلا به ریفلاکس متوسط تا شدید علامت دار معمولا" 5 دقیقه یا کمی بیشتر میباشد.

۹ . در آخر زمانی که با رعایت تمام موارد ذکر شده کودک تمایلی به ادامه ی شیر خوردن از خود نشان نمی دهد یا با عقب کشیدن سر و یا دست و پازدن و حرکاتی که نشان دهنده ی تشدید ریفلاکس معده می باشد مانند بی قراری و کشیدن موها و یا چنگ زدن به گوش ها و کندن آن ها عدم تمایل خود را برای ادامه ی تغذیه نشان می دهد شیر دهی را متوقف نمایید و تا ۲۰ دقیقه کودک را ایستاده در اغوش و ترجیجا" بدون تکان دادن نگهدارید و اقدام به صحبت با کودک نمایید تا آرامش خود را مجدد به دست آورد . به یاد داشته باشید تغذیه ی دلخواه و بدون استرس در شیر خوار هرچند کوتاه مدت باشد به تغذیه ی اجباری و توام با استرس ودرد و بی قراری با زمان طولانی ارجح می باشد و در میان مدت و دراز مدت باعث بهتر شدن رشد کودک و تداوم در شیر دهی خواهد گردید . 

● نشانه های مکیدن ناموفق نوزاد  عبارتند از :
۱) هاله پستان خارج از دهان و لبهای نوزاد به داخل فرو رفته و یا ( غنچه شده ) و چانه دور از پستان است .
۲) مراحل تکاملی با تأخیر همراه است .
۳) افزایش وزن مطلوب نبوده و دفعات اجابت مزاج و دفع ادرار کم است .
۴) هنگام شیرخوردن سروصدای زیادی ایجاد می شود .
۵) دفعات تقاضا برای شیرخوردن و مدت شیرخوردن زیاد و طولانی است ( بیش از یکساعت )
۶) حرکات چانه نامنظم و لرزشی است و ممکن است در صورت ، حرکات و پرش های غیرعادی مشاهده گردد . ( گونه ها فرو می روند ) 

مهمترین علل امتناع نوزاد از شیر خوردن موارد زیر است:

۱- غذاهای جدید و سایر تغییرات در رژیم غذایی مادر که ممکن است باعث تغییر طعم شیر مادر شود.

۲- دندان در آوردن کودک و حساس شدن لثه های او که باعث می شود خوردن شیر برایش دردناک شود.

۳- ممکن است مادر دچار استرس باشد و نوزاد متوجه این حالت روانی می شود.

۴- مادر شیوه شیر دادن را تغییر داده است.

۵- مادر به گاز گرفتن اتفاقی نوزاد با صدای بلند واکنش نشان داده و او را ترسانده است.

۶- مادر عطر مورد استفاده اش را تغییر داده و نوزاد متوجه تغییر بوی مادر شده است.

۷- ممکن است نوزاد دچار عفونت گوش شده باشد، آبریزش بینی و سایر عارضه ها در نوزاد که شیر خوردن را برای کودک دردناک یا ناراحت کننده می کند.

۸- فعالیت بدنی شدید مادر شیر ده به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، موجب تلخ شدن شیر می شود و به همین علت شیرخوار از خوردن شیر امتناع می کند.

ورزش منظم و در حد متعادل مانعی برای شیر دهی مادر محسوب نمی شود اما گاهی دیده می شود که پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش مادر شیرده، در اثر ورود اسید لاکتیک به شیر مادر، طعم تلخ در شیر مادر ایجاد می شود.

در این مواقع لازم است مادر قبل از شیر دادن، سینه خود را بشوید و اگر هنوز شیرخوار مایل به شیر خوردن نیست مقدار کمی از شیر خود را قبل از تغذیه شیرخوار دور بریزد و بعد به نوازد خود شیر بدهد.

۹- استفاده از بطری و پستانک که باعث سردرگمی شیرخوار می شود.

۱۰- محدود کردن دفعات تغذیه.

آیا شیر مادر فاسد می شود؟

گروهی تصور می‌كنند اگر شیر در سینه‌های مادر باقی بماند، فاسد می‌شود. اما این چنین نیست. تخلیه نشدن شیر باعث كاهش تولید شیر شده و همچنین موجب بروز احتقان (گرفتگی غدد شیرساز) می‌شود بنابراین اگر به هر دلیلی كودك نتواند شیر مادر را مصرف كند، بهتر است مادر شیرش را بدوشد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ممنون از مطلب جامعتون ، من برای کودک رفلاکسی خودم و مشکل رها کردن مکرر سینه به کرات در اینترنت جستجو کردم ولی مطلب قابل توجهی به جز مطلب اختصاصی شما در این مورد پیدا نکردم

  2. نوزادان در مقابل آلرژی یا عفونت ها و میکروب ها بسیار حساس هستند. بخاطر این که سیستم ایمنی بدنشان هنوز آن قدر قوی نشده است. پس این خیلی خوب است که همیشه ملحفه ها را عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *