نکات مهم درباره روش درمان ناباروری “آی وی اف”/ آیا IVF با بیهوشی عمومی انجام می شود؟!

یکی از روشهای درمانی جهت زوجین با مشکلات لوله رحم ، اندومتریوز ، ناباروری نامشخص و یا ناباروری مردانه خفیف تکنیک ای.وی.اف می باشد. از شرایط ای.وی.اف داشتن یک تخمدان سالم در زن می باشد. یکی از روشهای باروری کمک شده است که در آن اسپرم مرد و تخمک زن در یک ظرف آزمایشگاهی مخصوص مجاور هم قرار داده تا عمل لقاح صورت گیرد . در مرحله بعد، جنین تشکیل شده بداخل حفره رحم زن انتقال می یابد.

اقدامات لازم قبل از درمان
۱-بررسی آزمایشات قبلی زوجین
۲-آزمایش، منی مرد (اسپرم)
۳-آزمایش خونی و هورمونی زن
۴-بررسی وضعیت دستگاه تولید مثل زن
روش ای-وی-اف

مراحل مختلف سیکل درمانی ای وی اف شامل:
۱-تحریک تخمک گذاری بوسیله دارو-کنترل پاسخ تخمدان با سونوگرافی و آزمایش های هورمونی
۲-برداشت تخمک با عمل بیهوشی و به کمک دستگاه سونوگرافی
۳-باروری و رشد جنین در محیط آزمایشگاه
۴-انتقال جنین با کاتتر مخصوص
۵-تزریق آمپول ها و یا مصرف شیاف واژنی پروژسترون جهت آماده سازی رحم و کمک به لانه گزینی جنین

مراحل مقدماتی ای-وی-اف
۱-تحریک تخمک گذاری بوسیله دارو
تحریک تخمک گذاری با استفاده از داروهای تجویز شده توسط متخصص زنان و زایمان انجام می گیرد تا بتوان به جای یک تخمک در ماه موجب رشد چندین تخمک بالغ گردد. با بدست آوردن چندین تخمک بتوان تعداد بیشتری جنین را تشکیل داده و شانس حاملگی را بیشتر کرد. البته نوع و تعداد داروهای مصرفی بستگی به نوع بیماری، وضعیت سنی و هورمونی بیمار و صلاحدید پزشک دارد. داروهای متفاوت از قبیل hmg اچ ام جی، hcg,fsh اچ سی جی (مکمل درمان)و غیره بصورت تنها یا ترکیبی تجویز می شود. جهت کنترل و بررسی رشد فولیکولهای حاوی تخمک ، متخصص مربوطه سونوگرافی مکرر از تخمدان را بعمل می آورد و گاهی تهیه نمونه خون جهت بررسی هورمونهای استروژن وlh صورت می گیرد. هنگامی که فولیکولها به حد بلوغ رسیدند آمپول hcg بصورت عضلانی تزریق گردد. ۳۴ تا۳۶ ساعت پس از تزریق hcg ، عمل پونکسیون تخمدان ( تخمک کشی) با هدایت دستگاه سونوگرافی اتجام می شود.

۲-برداشت تخمک
۳۴ الی ۳۶ ساعت پس از تزریق hcc ، عمل پونکسیون تخمدان انجام می شود. این کار با هدایت سونوگرافی و از راه واژن (مهبل) انجام می گیرد. بیمار تحت بی حسی موضعی با داروهای آرام بخش و یا تحت بی هوشی کامل قرار می گیرد و در تخت مخصوص معاینه قرار می گیرد. واژن با محلول ضد عفونی شستشو داده شده و سپس پروب مخصوص سونوگرافی به همراه سوزن مخصوص از راه واژن وارد شده و به داخل فولیکول حاوی تخمک هدایت می شود. بدینوسیله تخمک را آزاد نموده و در داخل لوله آزمایش جمع آوری می شود. این روش راحتتر و نسبتا بی خطر است و جراح سعی می کند تعداد تخمک بیشتری برداشت کند. عمل پونکسیون تخمدان حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. احتمالا، مختصر درد و سوزش و یا خونریزی خفیف بعد از به هوش آمدن احساس میشود که این حالت حداکثر در طی دو روز بهبودی کامل می یابد.

۳- عمل لقاح یا باروری در محیط مناسب آزمایشگاه انجام می گیرد. شوهر بایستی نمونه منی خود را در آزمایشگاه تهیه نموده و در یک ظرف مخصوص استریل جمع آوری کند و به آزمایشگاه مرکز تحویل دهد. بعد از بررسی اولیه و شستشوی اسپرمها، تعداد مناسب اسپرم برای عمل لقاح انتخاب می شود. برای این کار، اسپرم برای عمل لقاح انتخاب می شود. برای این کار، اسپرمها به هر یک از تخمک ها اضافه می گردند. و سپس هر یک از آنها در درون دستگاه گرم کننده با۳۷ درجه سانتیگراد قرار داده می شود. عمل لقاح معمولا ۲۰-۱۶ ساعت بعد از اضافه نمودن اسپرم به تخمک صورت می گیرد.

در مرحله بعد، جنین دو سلولی حدود ۲ الی ۸ تقسیم و معمولا پس از ۴۸ ساعت (۲روز) جنین به حفره رحم منتقل میشود. از زمانی که تخمک و اسپرم در مجاورت هم قرار می گیرند، زن و شوهر در دوره انتظار بسر می برند.

۴-انتقال جنین
انتقال جنین به رحم پر هیجان ترین مرحله ای-وی- اف است و لیکن ساده تر از مرحله برداشت تخمک است و احتیاج به بیهوشی ندارد. زن در حالت خوابیده به پشت در تخت معایته قرار می گیرد. دهانه رحم باز شده و با استفاده از کاتتر مخصوص، تعدادمناسب جنین به داخل حفره رحم انتقال داده می شود. حدود ۳۰ الی ۶۰ ثانیه کاتتر در رحم باقی مانده و سپس آن را برداشته و خارج می کنند. پس از آن زن روی تخت دراز کشیده و استراحت می کند. بهتر است سر پایین تر از پاها قرار گیرد.
در نهایت ، یک الی چهار ساعت بعد از عمل انتقال جنین میتواند مرکز ناباروری را با صلاحدید متخصص ترک نماید. جهت رشد مناسب دیواره رحم برای نگهداری جنین باید داروهای تجویز شده مانند پروژسترون را مصرف نمود . حدود ۱۰ الی ۱۴ روز بعد از انتقال جنین با اندازه گیری hcg خون میتوان از وضعیت حاملگی اطلاع یافت. یکی از دلایل عدم موفقیت حاملگی ، عدم لانه گزینی و رشد جنین بعد از انتقال در رحم می باشد.

شرایط جهت ای- وی –اف موفق
۱-سطح هورمونی خون به حد کافی افزایش یافته باشد
۲-تخمک ها به حد بلوغ رسیده باشند
۳-تخمک ها قابل جمع آوری باشند
۴-اسپرم قابلیت باروری تخمک را داشته باشد
۵-تخمک بارور شده، مراحل رشدو تقسیم را طی نماید
۶-جنین در دیواره رحم لانه گزینی نماید

شانس حاملگی:
شانس حاملگی به عوامل زیر بستگی دارد:
۱-کیفیت جنین منتقل شده هر چه بهتر باشد شانس حاملگی افزایش می یابد
۲-افزایش سن زن بخصوص بالای ۴۰ سال شانس حاملگی را کاهش می دهد
۳-علت ناباروری
۴-تعداد و کیفیت تخمک بالغ بدست آمده
میزان متوسط حاملگی در هر سیکل ای-وی-اف۲۰-۱۵/۰ است

انجماد جنین
در مواردیکه تعداد جنین تشکیل شده بیش از تعداد مورد نیاز جهت انتقال به رحم باشد،
و در صورتیکه جنین از کیفیت خوبی برخوردار باشد جهت استفاده در سیکل بعدی (در صورت شکست در یک سیکل درمان) عمل منجمد کردن صورت می گیرد. البته این عمل با درخواست زوجین انجام می گیرد.

خطرات و عوارض ای-وی-اف
۱- خطر سندرم تحریک بیش از حد تخمدان
در مواقع نادر، سندرم تحریک بیش از حد تخمدان توسط داروهای تحریک تخمک گذاری تجویز شده بوجود می آید. این عارضه باعث تورم تخمدان ، درد شدید تجمع مایع در حفره شکمی می شود و باعث احساس نفخ و تهوع می گردد. این عارضه قابل درمان و برطرف شدن می باشد. بیمار بایستی تحت نظر پزشک معالج بوده و در موارد شدید مایع باید کشیده شود. لیکن با استراحت و کنترل دقیق قابل رفع می باشد.

۲- حاملگی چند قلویی
به علت انتقال بیش از یک جنین به رحم ، احتمال حاملگی چند قلویی وجود دارد

۳- صدمات روحی روانی
احساس اضطراب ، هیجان به علت درمان طولانی مدت، هزینه زیاد و آزمایشات متعدد وجود دارد. همچنین نگرانی به علت احتمال شکست در درمان باعث احساس ناراحتی ، شرمندگی، اضطراب، افسردگی و سلب اعتماد خواهد شد که خوشبختانه این موارد همفکری، همکاری و همدردی زوجین قابل رفع می باشد.

نکات مهم
۱- معمولا طول مدت ای-وی –اف ۱۵ روز است (۱۰ الی ۱۱ روز داروی تحریک تخمک گذاری تجویز می شود دوره برداشت تخمک و انتقال جنین ۲ الی ۳ روز می باشد)
۲- بهتر است سه روز قبل از عمل پونکسیون تخمک ، مرد از انزال خودداری نماید.
۳- زوجین بهتر است در مراحل درمان سیگار نکشند و یا میزان آن را کاهش دادند.
۴- در طی مراحل درمان از موارد استرس زا پرهیز شود.
۵- یک روز بعد از مرحله انتقال جنین، زن می تواند فعالیت آرام داشته باشد و پس از آن فعالیت معمولی و روزمره خود را آغاز کند و لیکن از فعالیتهای پر انرژی و خسته کننده ، مسافرت طولانی ، ورزش سنگین و حمام سونا پرهیز شود اما استراحت مطلق ضروری نمی باشد.
۶-  حدود دو هفته بعد از انتقال جنین می تواند مقاربت داشته باشد.

برای دیدن همه پرسشها لطفاً کلیک کنید…

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
7 نظر
  1. آیا عمل ivf باعث کندی ذهن فرزند یا دیگر نارسایی در فرزند می شود یا خیر ؟؟؟

    1. خیر ربطی ندارد.

  2. سلام هزینه ای وی اف چقدره؟شوهر من اسپرمش صفره گفتن باید بیوپسی کنه.بعدش ای وی اف.اصفهانم.کجا. هزینش کمتره؟ما نداریم پولشو .حتی صدهزارم نداریم

    1. سلام عضو بسیج فعال بشوید و طرح برکت چهار میلیون پول می دهد و اگر شامل شما نشد نامه از بسیج بگیرید کمکتان میکنند

  3. با سلام .میخاستم بدونم کلا ازشروع درمان تا مرحله اخر که انتقال جنین به داخل رحم هستش چقدر زمان میبره ، من از خارج کشور میخام بیام دقیق میخام بدونم چقدر زمان میبره این پروسه درمان ؟

    1. سلام بستگی به وضعیت جسمانی و شرایط شما وهمسرتان دارد بهتر است با مرکز تخصصی ناباروری تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

  4. سلام ببخشید میخاستم بدونم واسه تعیین جنسیت ای وی اف کنیم وبخوایم دوقلو هم باشه حدودا هزینش چقدر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *