نحوه مصرف نمک اپسوم برای درمان یبوست و خطرات استفاده از آن

نمک اپسوم چیست و چه کاربرد و خواص و عوارضی برای بدن دارد؟

نمک اپسوم یک فرم بلورین سولفات منیزیم است که مردم به عنوان یک درمان سنتی برای بسیاری از بیماری ها از جمله یبوست از آن استفاده می کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از نمک اپسوم را به عنوان یک ملین تأیید کرده است. مواد ملین به فردی که دچار یبوست موقتی شده کمک می کند تا اجابت مزاج بهتری داشته باشد. با این وجود، استفاده از نمک اپسوم برای درمان یبوست می تواند خطراتی هم بهمراه داشته باشد؛ بنابراین بعضی از گروه افراد نباید از این درمان خانگی استفاده کنند. در این مقاله با نحوه استفاده از نمک اپسوم برای درمان یبوست و همینطور زمان مراجعه به پزشک بیشتر آشنا شوید.

کاربرد نمک اپسوم

افراد می توانند نمک اپسوم را از داروخانه ها، عطاری ها یا به صورت آنلاین خریداری کنند. زمان استفاده از نمک اپسوم برای درمان یبوست، باید به دقت دستورالعمل روی بسته بندی را بخوانید و به آن عمل کنید؛ چون توصیه شرکت های سازنده می تواند متفاوت باشد. نمک اپسوم باید کیفیت درجه غذایی را داشته باشد، یعنی اینکه مردم بتواند با خیال راحت آن را مصرف کنند. تولیدکنندگان، این محصول را برای نمک حمام و حتی به عنوان کود عرضه می کنند؛ از این رو خواندن اطلاعات روی بسته بندی ضرورری است. ممکن است دستورالعمل استفاده از نمک اپسوم برای درمان یبوست بین محصولات مختلف متفاوت باشد، اما یک شرکت تولید کننده دستورالعمل زیر را برای مصرف بی خطر نمک اپسوم ارائه کرده است:

  • از نمک اپسوم بر اساس سن هر فرد استفاده کنید. بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال یا بالاتر می توانند ۲ الی ۶ قاشق چایخوری از این نمک را در روز مصرف کنند. کودکان ۶ الی ۱۲ سال می توانند روزانه ۱ الی ۲ قاشق چایخوری از آن را مصرف نمایند. کودکان زیر ۶ سال نباید از نمک اپسوم استفاده کنند، مگر اینکه پزشک آن را به عنوان درمان توصیه کرده باشد.
  • نمک اپسوم را در ۸ اونس (۲۴۰ سی سی) آب حل کنید. فرد می تواند دوزها را بین دوره های مختلف در روز تقسیم بندی کند، اما نباید از دوز مصرفی روزانه بیشتر شود.
  • در صورت تمایل برای بهتر شدن طعم محلول می توانید آب لیمو به آن اضافه کنید. کل ترکیب را بنوشید.

بعد از اینکه  فرد نمک اپسوم را برای رفع یبوست مصرف کرد، معمولا آنها بین ۳۰ تا ۶ ساعت تحرکات روده ای خواهند داشت. نمک اپسوم مایع بیشتری را به روده وارد می کند. این مایعات اضافی روده ها را گشاد می کنند و به دفع مدفوع کمک می کنند. اگر فرد بعد از ۲ روز از مصرف نمک اپسوم هیچ دفع مدفوعی نداشته باشد، نباید به مصرف آن ادامه دهد. آنها می توانند از ملین دیگری استفاده کنند یا برای توصیه های بعدی به پزشک مراجعه کنند.

کاربرد نمک اپسوم

خطرات و عوارض جانبی مصرف نمک اپسوم

افراد مبتلا به بیماری کلیوی نباید از نمک اپسوم برای درمان یبوست استفاده کنند. کلیه های سالم ذراتی مانند منیزیم را تصفیه می کنند. اما هنگامی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند، منیزیم می تواند در بدن تجمع پیدا کند. تجمع بیش از حد منیزیوم در بدن می تواند باعث سردرگمی، ریتم غیر طبیعی ضربان قلب و تشنج شود. در صورتی که فرد رژیم غذایی با منیزیوم کم دارد، نباید از نمک اپسوم استفاده کند. اگر چه این عارضه نادر است اما سطوح بالای منیزیم حتی در افرادی که مشکلات کلیوی ندارند هم می تواند کشنده باشد. به دلیل خطر ابتلا به افزایش سطح منیزیم، افراد نباید دائما از نمک اپسوم به عنوان ماده ملین استفاده کنند. اگر یبوست بیش از چند هفته طول کشید، در این صورت مراجعه به پزشک ضروری است. یبوست طولانی مدت یا شدید می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. از جمله این مشکلات می تواند انسداد رودها باشد؛ شرایطی که مدفوع نمی تواند از بعضی قسمت های روده عبور کند. اگر فردی علاوه بر یبوست، علائم زیر را داشته باشد، نباید از ملین ها استفاده کند:

  • درد شکم
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ

در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنند. همچنین اگر فردی خونریزی مقعدی داشت باشد باید بلافاصله به مراکز اورژانس مراجعه کند. اگر فردی مشکوک به مصرف بیش از حد نمک اپسوم باشد باید با مرکز اورژانس تماس بگیرد. علائم مصرف بیش از حد منیزیم نیز عبارتند از:

  • سرخ شدن
  • خواب آلودگی
  • غش کردن
  • ضربان قلب کند

خطرات و عوارض جانبی مصرف نمک اپسوم

علائم یبوست

علائم و نشانه های یبوست عبارتند از:

  • دفع مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته
  • دفع مدفوع ناهموار یا خشک
  • دفع مدفوع همراه با درد یا به سختی
  • فشار و تقلا زیاد به هنگام دفع مدفوع

دفع منظم مدفوع برای خارج کردن ضایعات از بدن و جلوگیری از ناراحتی و احساس پری معده ضروری است. بسیاری از افراد گاه به گاه یبوست را تجربه می کنند. اگر روش هایی همچون خوردن فیبر بیشتر، ورزش کردن و نوشیدن آب باعث تسکین یبوست نشد، ممکن است فرد بخواهد نمک اپسوم را امتحان کند.

علائم یبوست

نتیجه

افراد می توانند از نمک اپسوم به عنوان ملین، همینطور برای پاکسازی جراحت و کود دهی زمین ها و موارد دیگر استفاده کنند. زمانی که این نمک به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد، فرد باید دستورالعمل های موجود را بخواند و با پزشک مشورت کند تا مطمئن شود نمک اپسوم با سایر داروها تداخل ندارد. با اینکه نمک اپسوم یک ملین نسبتا ارزان است، اما داروهای دیگری هم برای یبوست موجود است. اگر یبوست بیش از یک هفته طول کشید، فرد باید با پزشک خود مشورت کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *