نحوه خوابیدن در بارداری دوقلویی چگونه باید باشد؟!

برخی از مادران باردار درباره نحوه خوابیدن در بارداری دوقلویی سوالات زیادی می پرسند… بهترین حالت خوابیدن در بارداری دوقلویی خوابیدن به پهلوی چپ است…

من هفته ۳۰ بارداری هستم و دوقلو باردارم. خواستم بدونم که بهترین نحوه خوابیدن در بارداری دوقلویی به چه شکل است؟ به پهلوی چپ بخوابم یا راست؟! کدوم حالت بهتره؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

در دوران بارداری چه بارداری معمولی و چه دوقلویی یا چندقلویی توصیه می شود به پهلوی چپ یا راست بخوابید اما بهترین حالت خوابیدن در بارداری (چه دوقلویی و چه بارداری عادی) پهلوی چپ است، به این دلیل که در این حالت خونرسانی به جنین بیشتر است؛ همچنین به پشت خوابیدن، بدترین و خطرناکترین شکل خوابیدن در بارداری است؛ چون ممکن است خونرسانی به جفت و جنین مختل شود.

نحوه خوابیدن در بارداری دوقلویی

خوابیدن به پهلوی چپ در دوران بارداری باعث افزایش خونرسانی به جنین می شود. چون در این حالت، برون ده قلب مادر بیشتر شده و جریان خون جفت نیز بدنبال ان، بالا می رود.

یکی از حالت های نامناسب خوابیدن در بارداری به پشت خوابیدن است. زیرا هنگامی که به پشت می خوابید رحم در حال رشد به رگ های بزرگ که به طرف ستون فقرات کمری می رسند فشار می آورد و خون نمی تواند به درستی گردش کند. این مسئله باعث کاهش جریان خون و سرگیجه، تنگی نفس، یا ضربان قلب سریع می شود.

اگر عادت دارید بر روی شکم بخوابید، سعی کنید از یک بالش دونات شکل استفاده کنید که شکم رو به رشد شما را حمایت کند. برخی از خانم ها با استفاده از این بالشت راحت تر می خوابند.

بالشت ها و حالات دیگر خوابیدن را امتحان کنید. سعی کنید یک بالش زیر شکم خود، پشت سر، و بین پاها قرار دهید.

نحوه صحیح خوابیدن برای مادری که سوزش سر دل دارد؟

 اگر شما در بارداری از احساس درد در ناحیه قلب و یا سوزش معده رنج می برید ، حین خواب ، کمی بالاتنه ی خود را بالاتر قرار دهید . یعنی از یک بالشتک جهت بالا بردن بالاتنه استفاده کنید . در این حالت بواسطه ی زاویه ای که ایجاد کرده اید از برگشت غذا به مری جلوگیری می کنید.

نحوه ی خوابیدن در مادری که ورم پا و اندام تحتانی دارد؟

این مادران بهتر است علاوه بر خوابیدن به پهلو ، یک بالش کوچک زیر پای خود (از زانو تا پایین ) قرار دهند تا برگشت وریدی پا به راحتی انجام شده و ورم پا کاهش پیدا کند.

وضعیت های نا مناسب خوابیدن در بارداری

یکی از سوالاتی که تقریبا ذهن همه مادران باردار را مشغول می کند ، این است که آیا خوابیدن به پشت در بارداری ، باعث پیچش بندناف می شود ؟ یا از کی دیگر نمیتوانیم دمر (به شکم ) بخوابیم ؟

خوابیدن روی شکم (دمر) در بارداری :

بسیاری از خانمها سوال می کنند که من تا کی دیگر نمی توانم دمر بخوابم؟ در بارداری تا زمانی که رحم داخل شکم برآمده نشده (تا حدود ۱۲-۱۴ هفتگی) ، به روی شکم خوابیدن مشکل خاصی ندارد. اما کم کم با رشد رحم و بزرگ شدن شکم ، این امکان از شما گرفته می شود. یعنی حتی اگر بخواهید ، سختتان است که به روی شکم بخوابید.

خوابیدن به پشت (طاق باز) در بارداری :

شاید مهم ترین سوال مادران راجع به خوابیدن ، همین باشد . خیلی وقتها نیز پیش می آید که بیدار می شوید و می بینید به پشت خوابیده اید ! وحشت نکنید، اتفاقی برای فرزندتان نمی افتد. این بیدار شدن هم واکنش بدنتان به این قضیه بوده . اما تداوم این حالت در بارداری می تواند باعث کمردرد، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، هموروئید ( بواسیر )، کاهش فشار خون و کاهش گردش خون بین شما و جنین شود.

تغذیه در بارداری دوقلویی

در بارداری دوقلویی شما نیاز به مصرف کالری بیشتری نسبت به خانمهایی که تنها یک بچه باردارند، دارید. یک قانون در این باره هست که می‌گوید شما باید روزانه ۳۰۰ کالری در ازای هر یک بچه بیشتر مصرف کنید. بنابراین، اگر دوقلو دارید ۶۰۰ کالری احتیاج دارید و البته در ماه‌های پایانی میزان کالری مصرفی‌تان بیشتر هم خواهد شد. شما باید ۵ وعده در روز غذا بخورید حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنید. وعده‌های غذایی‌تان می‌بایست شامل پروتئین، کربوهیدرات و البته چربی باشد.

پنیر، شیر، گوشت، تخم مرغ، دانه‌های روغنی و روغن‌ها به رشد کودکانتان کمک می‌کنند. همچنین باید وعده‌های غذایی شما سرشار از میوه‌ها و سبزیجات سالم باشد. به طور کلی محاسبه اینکه چند پوند در دوران بارداری اضافه می‌کنید، از محاسبه کالری‌های مصرفی‌تان مهم‌تر است. عمدتاً زنانی که دوقلو باردار هستند، بین ۳۵ تا ۴۵ پوند اضافه وزن خواهند داشت. زنانی که سه‌قلو باردار هستند، ۵۰ تا ۶۰ پوند اضافه وزن خواهند داشت. پزشک متخصص می‌تواند کمک کند تا شما به وزن سلامت برسید. اگر در این دوره کمبود وزن داشته باشید، باید خود را به وزن مناسب برسانید و اگر اضافه وزن داشته باشید، باید بنابر توصیه‌های پزشک، خود را به وزن سلامت برسانید.

مکمل‌هایی که در این دوره باید مصرف کنید، شامل، اسید فولیک، آهن وکلسیم است. شما باید در این دوره بیش از گذشته آب بنوشید، به‌خصوص در نیمه دوم بارداری شما می‌بایست ۸ تا ۱۶ لیوان مایعات در روز بنوشید که برخی از این مایعات می‌تواند شامل شیر و آبمیوه هم بشود. وقتی شما توالت می‌روید، باید دقت داشته باشید که اگر ادرارتان زرد و غلیظ بود، باید بیشتر آب بنوشید.

چندقلو باردار بودن شانس تولد و زایمان زودتر از هفته ۳۷ را افزایش می‌دهد اما مراقبت‌های پیش از زایمان خوب می‌تواند شما و کودکتان را در دوره بارداری محافظت کند.

شما به ویزیت مداوم متخصصتان احتیاج دارید که او تا هفته بیست و چهارم یا سی و دوم، هر ماه یک بار شما و وضعیت کودکانتان را بررسی کند. پس از هفته سی و دوم تا هفته آخر می‌بایست هفته‌ای یک بار مورد ویزیت قرار بگیرید.

شما نیز مانند بارداری معمولی تک‌بچه‌ای می‌بایست همان تست‌های دوران بارداری را بدهید. فقط احتمال دارد که لازم باشد برخی آزمایش‌ها را زودتر از بقیه انجام دهید.

پزشک متخصص شما یا مامایتان آزمایش خون شما را از نظر سطح آهن بررسی می‌کند؛ به‌خصوص وقتی دوقلو باردار هستید. وقتی شما چندقلو باردار هستید، ذخیره آهن شما زود به زود مصرف می‌شود و شما را با خطر کم‌خونی و فقر آهن روبرو می‌سازد. به علاوه، این زنان بیشتر احتمال دارد که به دیابت بارداری مبتلا شوند و در نتیجه لازم است به طور مداوم تست قند خون از آنها به عمل آید و این کار زودتر از بقیه زنان باردار انجام می‌شود.

مراقبت های بارداری دوقلو و چندقلو
وقتی شما ریسک زایمان زودرستان بالا می‌رود، با دقت به نشانه‌های زایمان زودرس تمرکز کنید. اگر دچار درد شدید، نخست با پزشکتان تماس بگیرید. اگر او تشخیص داد که به بیمارستان بروید، این کار را انجام دهید. زیرا در بیمارستان سرویکس شما از نظر گشادی و طول مورد بررسی قرار خواهد گرفت، همچنین از شما تست فیبرونکتین جنینی گرفته می‌شود. فیبرونکتین یک پروتئین در ترشحات واژن است که علامت می‌دهد بدن برای زایمان آماده است. بعد از هفته ۳۲ شما یک آزمایش بدون استرس دارید به نام «پروفایل بیوفیزیکی» که سلامت کودک را ارزیابی می‌کند. این آزمایش شامل ضربان قلب و حرکات کودک، تنفس و میزان مایع آمنیوتیک در کودک می‌شود.

دو قلوها و چند قلوها اغلب شانس به دست آوردن وزن سالم قبل از تولد را ندارند. آنها به طور متوسط هنگام تولد ۷ پوند دارند. چند قلوها هم به طور متوسط ۴ پوند و بعضی از آنها ۳ پوند دارند. کودکانی که زیر ۵/۵ پوند وزن دارند، در اصطلاح گفته می‌شود کم‌وزنی هنگام تولد دارند. کودکان با وزن پایین بیشتر احتمال دارد که مشکلات سلامتی داشته باشند. این کودکان اغلب در نفس کشیدن مشکل دارند و اغلب آنها برای مبارزه با عفونت‌ها آمادگی ندارند و نمی‌توانند تبشان را تحمل کنند.

«پره اکلامسی» یک بیماری جدی در دوران بارداری است که با فشار خون بالا و افزایش پروتئین در ادرار کلیه‌ها یا ناهنجاری‌هایی در کبد مشخص می‌شود. این بیماری در ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنانی که دوقلو باردار هستند، اتفاق می‌افتد. وقتی پره اکلامسی شدید می‌شود، می‌تواند روی ارگان‌های بدن شما یا جفت تأثیر بگذارد و منجربه مشکلات جدی شود. بنابراین زنان باردار می‌بایست حتماً مورد بررسی‌های دقیق متخصصشان قرار گیرند.

جدا شدن جفت از رحم
وقتی شما دو یا چند بچه را باردار هستید، احتمال اینکه جفت از دیواره رحم جدا شود، زیاد است. این اتفاق ممکن است در نیمه دوم بارداری‌تان بیفتد و منجر به مشکلات رشدی، زایمان زودرس یا مرگ جنین شود. بنابراین، شما بنا بر توصیه‌های پزشکتان می‌بایست مورد معاینه سر وقت قرار گرفته و از انجام برخی حرکات خطرناک یا خسته‌کننده بپرهیزید. گاهی اوقات این اتفاق هنگام زایمان طبیعی و بعد از به دنیا آمدن اولین نوزاد رخ می‌دهد. در این صورت پزشکتان بلافاصله مقدمات عمل سزارین را چیده و کودک را بیرون می‌کشد و جای نگرانی نیست.

ورزش
می‌توانید در این دوران ورزش کنید، البته با نظارت پزشک متخصص. شما باید آهسته و آرام ورزش کنید. مناسب‌ترین ورزش‌ها برای شما شنا، پیاده‌روی، ایروبیک در آب و یوگا پیش از زایمان است. همواره هنگام ورزش کردن آب بنوشید. اگر درد، خستگی، سوزش و… احساس کردید، فوراً دست از تحرک بکشید.

به طور کلی شما با تغییر سبک زندگی‌تان می‌توانید تمامی مسائل دوران بارداری را کم کنید. بنابراین لازم است که درباره مسائل و خطرات این دوره اطلاعات و آگاهی داشته باشید اما این سطح از آگاهی‌تان نباید عاملی برای اضطراب شود. شما صرفاً از این وقایع آگاه می‌شوید و تشخیص مشکلات به عهده پزشک متخصص است. اگر او تأیید می‌کند که شما هیچ مشکلی ندارید و باید استراحت کنید، نگرانی‌های شما فقط مهر تأیید بر زایمان زودرستان می‌شود.

منبع خبر : ooma،bamom

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. خانمها حواستون در بارداری دوقلویی به ایت احتمالات باشه خواهشا:

    کنده شدن جفت، زایمان پیش از موعد، وزن کم نوزادان در هنگام زایمان، مشکلات خونی و زردی نوزادی در انتقال خون بین ۲ جنین، دیابت حاملگی برای مادر و پره اکلامپسی يا بیماری فشار خون مادر در زمان حاملگی، مشکلاتی هستند که می‌توانند در هر زایمانی اتفاق بیفتند، اما احتمال‌شان هنگام حاملگی دوقلو‌ها کمی بیشتر است.

    ??

  2. تغذیه و استراحت مناسب و معاینه منظم هم توسط پزشک، جزء اصول بارداریه اما در زمان حاملگی دوقلو، میزان اسید فولیک دریافتی باید کمی بیشتر باشه و حداقل تا ماه سوم حاملگی ادامه داشته باشه.

    ??

  3. از اونجا كه این نوزادان با احتمال بیشتری به صورت نارس به دنیا میان، احتمال بیماری‌های تنفسی هم در آن‌ها بیشتره!

    و

    میزان ⭐پروتئین ? مکمل‌های آهن⭐ هم در این نوع بارداری‌ها باید بیشتر از حالت عادی باشه تا مشکلات خونی و وزن‌گیری برای نوزادان به وجود نیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *