واکسن یک سالگی کجا تزریق میشود

واکسن یک سالگی کجا تزریق میشود؟ | واکسن یک سالگی چطوریه؟

واکسن یکسالگی یا همان MMR برای پیشگیری از بیماری های سرخک، سرخجه و ارویون است. واکنس MMR در ۲نوبت واکسیناسیون انجام میگیرد. اولی در سنین ۱۲-۱۵ ماهگی کودک و نوبت دوم آن در ۱۸ ماهگی.

علايم بيماري سرخک عبارت است از :تب بالا و چند روزه،آب ريزش بيني،التهاب ملتحه چشم و جوش هايي که بعد از شروع تب ظاهر مي شوند. التهاب پرده مغز التهاب گوشي مياني و برونشيت ممکن است در ادامه علايم سرخک ظاهر شود. در بعضي از کشورها ميزان مرگ ومير به ۱۰درصد مبتلايان مي رسد. سرخجه نيز با بثورات جلدي همراه است و علايم آن نظير تب و سرفه خفيف تر از سرخک بوده و بيماري خطرناکي نيست. خطر اين بيماري مربوط به خانم هاي باردار است که در صورت ابتلا احتمال نقص مادرزادي در کودک زياد است.

واکسن یک سالگی کجا تزریق میشود؟

واکسن یک سالگی به صورت زیرجلدی ( زیرپوستی ) تزریق می شود ومحل تزریق آن معمولا” قسمت خارجی بازو است. و گهگاه در محل تزريق تورم و سفتي گذرا مي‌تواند ايجاد شود. از عوارض بسيار نادر اين واكسن مي‌توان از: تب و تشنج، تشنج بدون تب، تورم غدد بزاقي و مننژيت نام برد كه معمولا حداكثر ظرف يك ماه پس از تزريق واكسن مي‌توانند ايجاد شوند كه مشكل خاصي براي بيمار ايجاد نمي‌كنند؛ بثورات پوستی نیز در برخی موارد یک هفته تا ده روز پس از تزریق واکسن مشاهده می شود.

واکسن یک سالگی چطوریه؟

واکسن یکسالگی می تواند کودک را دچار عوارض بکند. البته میزان و چگونگی بروز این عوارض در کودکان مختلف متفاوت است و ممکن است کودک شما به هیچ یک از حالات زیر دچار نشود ولی عارضه های زیر برای واکسن یکسالگی دیده شده است:

  • تب
  • بی اشتهایی
  • التهاب چشم ها
  • آبریزش بینی
  • علائم سرماخوردگی
  • تورم غدد بناگوشی و زیرگردن
  • راش های پوستی ( جوش یا ضایعات پوستی که معمولا” با سرخی یا خارش همراه اند)

تب واکسن یک سالگی چند روز طول میکشه؟

بطور معمول تب واکنس یکسالگی حدود ۱ تا ۳ روز طول میکشد.و این موضوع می تواند در کودکان مختلف متفاوت باشد. و در برخی بیشتر و در برخی کمتر باشد.

براساس تحقیقات حدود ۲۰ تا ۳۰% از کودکان بعد از واکسن یک سالگی تب را تجربه می کنند. وممکن است بعضی از کودکان اصلا” تب نکنند.

در اغلب موارد این تب ها، خفیف است. البته گاهی اوقات، ۵ تا ۱۵% از کودکان تب بالای ۳۹/۴ درجه سانتی گراد را تجربه می کنند. که در این صورت باید با پزشک کودک خود مشورت کنید.

چرا واکسن نوزاد را باید سر موقع زد؟

واکسیناسیون کودک باید بر اساس جدول تنظیم شده ای که پس از تولد نوزاد، در کارت رشد او توسط بیمارستان به والدین داده می شود، سر موقع انجام شود. معمولا وقتی کودک را به خانه بهداشت می برند تا واکسن به او تزریق شود، نوبت واکسن بعدی در آنجا به والدین گفته می شود که باید با دقت آن را به خاطر بسپارند.

واکسن یک سالگی چطوریه

تزریق واکسن به کودک

شکی نیست که سطح آگاهی والدین از ضروری بودن تزریق واکسن به نوزادشان بسیار بیشتر از گذشته شده است و شاید تنها درصد اندکی از جامعه، به علت ترس از عواقب واکسن و نداشتن آگاهی کافی در این زمینه، اقدام به تزریق واکسن های ضروری برای نوازادشان نکنند.

به هر حال والدین باید بدانند که چه واکسن هایی برای نوزادشان ضروری است و آنها را از ابتلا به چه بیماری های خطرناکی محافظت می کند.

واکسن هایی که به نوزاد تزریق می شود و یا به شکل قطره (مثل قطره فلج اطفال) به او خورانده می شود، اغلب میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری است که محققان پس از مدت ها مطالعه و بررسی، به ساخت آن واکسن دست یافته اند.

هنگامی که میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری به بدن نوزاد وارد می شود، سیستم ایمنی بدن او شروع به تولید آنتی بادی هایی علیه آن میکروب می کند تا آن را از بین ببرد و چون این میکروب توسط متخصصین، تضعیف و یا کشته شده است، بدن موفق به از بین بردن آن می شود.

اما هدف اصلی از تزریق واکسن به کودک آن است که با از بین رفتن میکروب بیماری، آنتی بادی هایی که علیه آن در بدن کودک ساخته شده اند، باقی می مانند و در صورتی که آن میکروب، یک بار دیگر وارد بدن کودک شود، هرگز به آن بیماری مبتلا نخواهد شد.

نوزادی که به دنیا می آید، بلافاصله پس از تولد باید طبق یک برنامه تنظیم شده، واکسن های مختلفی را در زمان های مختلف دریافت کند، زیرا محققین بیماری های خطرناک و کشنده ای را که موجب مرگ و میر و یا صدمات جدی به نوزادان می شود را بررسی کرده اند و با ساخت واکسن آنها، مصونیت های لازم را برای نوزادان به وجود می آورند.

“تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد”

واکسن های لازم برای کودکان

برخی از انواع واکسن هایی که طی دوران نوزادی و کودکی تزریق می گردد، عبارتند از:

– هپاتیت ب
– واکسن سه گانه یا ثلاث: این واکسن نوزاد را در برابر سه بیماری دیفتری، کزار و سیاه سرفه مصون می دارد.
– واکسنHIB : مصونیت در برابر بیماری های مننژیت و پنومونی
– فلج اطفال
– آنفلوانزا
– MMR : مصونیت در برابر سرخک و سرخجه و اوریون
– آبله مرغان

توصیه ها

۱- واکسیناسیون کودک باید بر اساس جدول تنظیم شده ای که پس از تولد نوزاد، در کارت رشد او توسط بیمارستان به والدین داده می شود، سر موقع انجام شود. بنابراین والدین عزیز باید بدانند که مثلا اگر واکسن هپاتیت را باید طی سه دوره به کودک بزنند، حتما سه دوره را به طور کامل انجام دهند و مدت زمان بین تزریق واکسن ها را نیز مد نظر داشته باشند.
معمولا وقتی کودک را به خانه بهداشت می برند تا واکسن به او تزریق شود، نوبت واکسن بعدی در آنجا به والدین گفته می شود که باید با دقت آن را به خاطر بسپارند.

۲- تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد، زیرا تزریق زودتر از موعد، اثرات منفی بر روی نوزاد خواهد گذاشت و تزریق دیرتر از موعد نیز از اثرات واکسن به طور قابل ملاحظه ای کم می کند. به عنوان مثال وقتی باید یک واکسن کودک را در دو ماهگی او تزریق کرد، باید سر دو ماهگی او را به خانه بهداشت برد تا واکسن لازم به او تزریق شود.

۳- برخی افراد معتقدند که تزریق برخی واکسن ها احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودکان بالا می برد که این مطلب صحیح نمی باشد و اگر والدین به توصیه های پزشکان عمل کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

۴- ارتباط مستقیمی بین عدم واکسیناسیون نوزاد و بیماری های ناتوان کننده و گاهی کشنده و مرگبار وجود دارد .

اشتراک‌گذاری
125 نظر
  1. واکسن يک سالگي ، MMR مي باشد که سبب ايمني در برابر اوريون ، سرخک و سرخجه مي شود اين واکسن بصورت زير جلدي در قسمت خارجي بازو تزريق مي شود .

    قبل و بعد از تزريق MMR، نياز به تجويز استامينوفن نمي باشد .

    گاهي اوقات علائمي مشابه سرماخوردگي چند روز بعد از تزريق MMR مشاهده مي شود با شيوع کمتر ، علائم سرخجه ، سرخک و يا حتي اوريون تا ۴-۳ هفته بعد از تزريق MMR گزارش شده است .

    در هجده ماهگي ، دز دوم واکسن MMR و نيز دز يادآور اول واکسن ثلاث و قطره فلج اطفال تجويز مي شود .

    1. من آمپول یک سالگی بچه یادمون رفته بزنیم اما دیرور آمپول ۱۸ ماهگی شو زدیم حالا راهنمایی کنید چه کنیم. آیا لازمه دوباره بزنیم لطفا مرا راهنمایی کنید
      ۰۹۰۳۶۲۴۰۶۴۹

  2. از آنجایی که واکسن MMR که شامل سرخک، سرخجه و اوریون است،‌در این مرحله تزریق و آب‌ریزش بینی و گاهی حالات سرماخوردگی در روزهای بعد ظاهر می‌شود و در آن موارد نیاز به استفاده از تب‌بر برای کودک است.
    در مورد واکسیناسیون و تکرار آن هر ۴ ساعت یکبار،‌ به دلیل تزریق مجدد MMR نیاز است در روزهای بعد هم در صورت تب و بروز علائم سرماخوردگی از تب‌بر استفاده شود.
    بهتر است تا ۴۸ ساعت پس از واکسیناسیون،‌کودک استحمام نشود. همچنین استفاده از کمپرس آب گرم،‌ممکن است محل واکسیناسیون را دچار آلودگی کند و میکروب وارد بدن کودک شود در صورت تورم و ناراحتی محل واکسن با مشورت پزشک،‌می‌توان از اقدامات کمکی استفاده کرد.

  3. برای مصونیت در برابر بیماری اوریون واکسن MMR باید در دوران کودکی دو بار تزریق شود که اگر این واکسیناسیون یک بار تزریق شود کودک در معرض ابتلا به اوریون قرار دارد.
    دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اوریون بیماری ویروسی است که ابتلا به آن در فصل بهار شیوع پیدا می کند و غدد بنا گوشی را که در ناحیه گلو وجود دارد را درگیر می کند.

    وی با اشاره به اینکه این بیماری با علائم سرماخوردگی، تب، و تورم یک طرفه یا دو طرفه در گلو خود را نشان می دهد، گفت: کودک به دلیل تورم در ناحیه گلو احساس درد می کند که می توان این درد را با دادن قطره یا قرص استامینوفن تسکین داد همچنین برای اینکه این ناحیه تحریک نشود کودکان باید غذاهای نرم و رقیق همچون سوپ گوشت و مرغ، فرنی و شیر برنج مصرف کنند تا تورم گلو برطرف شود.

    کوشانفر اظهار داشت: این بیماری می تواند دو عارضه نادر همچون آنسفالیت (کاهش هوشیاری و خواب آلودگی) و عقیمی را در پسران ایجاد کند.

    این متخصص کودکان با تأکید بر اینکه استراحت کامل به خصوص برای کودکان پسر در این بیماری بسیار مهم است، عنوان کرد: برای مقابله با این بیماری به کودکان در یک سالگی و ۱۸ ماهگی واکسن MMR که شامل سرخه، سرخک و اوریون است تزریق می شود تا در برابر این بیماری مصون باشند تا چند سال پیش فقط این واکسن در یک نوبت یعنی ۱۵ ماهگی تزریق می شد که بعد از گذشت ۵ سال مصونیت آن از بین می رفته و فرد می توانسته به این بیماری مبتلا شود اما با اجرای طرح واکسیناسیون دو نوبته MMR کودکان دیگر مبتلا به این بیماری نمی شوند.

    وی خاطرنشان کرد: اگر فردی در دوران کودکی فقط یک بار واکسن MMR را تزریق کرده باشد باید تا سن ۴۰ سالگی هرچه سریعتر این واکسن را تزریق کند تا در برابر اوریون مصون باشد.

    وی یادآور شد: بیماری اوریون به دلیل اینکه یک بیماری ویروسی است نیاز به دارو ندارد و پس از اتمام دوره بیماری کودک بهبود پیدا می کند.

  4. موارد منع مصرف واكسن سرخك و سرخجه MR (یعنی فقط سرخک و سرخجه نه اوریون)

    الف – زنان باردارو تا سه ماه پس از واكسيناسيون نيز نبايد باردار شوند اما تماس با افراد حامله در افرادي كه واكسينه شده اند منعي ندارد – درصورت باردار نبودن يا عدم اطلاع از وضعيت حاملگي خود بايد واكسن تزريق شود و نيازي به انجام تست حاملگي ندارد

    ب – مبتلايان به بيماري حاد تب دار با تب متوسط و شديد بالاتر از ۳۸ درجه سانتيگراد كه در اين افراد لازم است پس از بهبودي واكسن تزريق شود

    ج – افراد مبتلا به انواع مختلف سرطانها يا دچار نقص سيستم ايمني

    د – موارديكه توسط پزشك منع تزريق واكسن توصيه شده است

    ه – كسانيكه يك ماه قبل واكسن ويروسي ديگري دريافت كرده اند

    و – مشمولين خدمت سربازي يا حجاجي كه واكسن مننژيت دريافت كرده اند بايد يك ماه از تلقيح واكسن آنها گذشته باشد و در صورت عدم تزريق يا بايد همة واكسنها را باهم تزريق نمايند و يا واكسن مننژيت را يك ماه پس از اين واكسيناسيون انجام دهند

    ز-

    عوارض احتمالي واكسيناسيون_

    علائم موضعي خفيف:

    واكنشهاي موضعي متعاقب دريافت واكسن معمول است و در ۲۴ ساعت اول بعد از تزريق ممكن است فرد دچار درد و حساسيت در محل تزريق داشته باشد كه اكثرا خفيف و گذرا هستند و در اكثر موارد نياز به درمان طبي خاصي ندارند اما در بعضي موارد پس از گذشت ۴ تا۱۲ روز بعد ممكن است موارد ديگري نيز مشاهده گردد كه عبارتند از: بزرگ شدن غدد لنفاوي – كهير – راش – بي حالي – گلودرد – تب – سردرد – گيجي تهوع و استفراغ – اسهال – التهاب اعصاب محيطي – پلي نوريت – درد و ورم مفاصل ( آرترالژي و آرتريت )

    علائم عوارض شديد كه تنها در برخي موارد ممكن است اتفاق بيافتد:

    درد و ورم و التهاب مفاصل ( آرتريت – آرترالژي و آرتروپاتي ) – درد گذراي مفصلي در۱۰ تا ۲۵% از دختران بالغ ديده مي شود اين علائم ممكن است يك تا سه هفته در افراد باقي بماند .و اكثرا نيازبه درمان طبي بخصوصي ندارد…

  5. اگر فردی در دوران کودکی فقط یک بار واکسن MMR را تزریق کرده باشد باید تا سن ۴۰ سالگی هرچه سریعتر این واکسن را تزریق کند تا در برابر اوریون مصون باشد.

  6. شايع‌ترين موارد گزارش شده از عوارض واکسن ام ام آر در یک تحقیق به ترتيب عبارتند از : تب در ۵۹ مورد(۵۹/۲۸%) ضعف و بي‌حالي در ۲۳ مورد(۹۵/۱۰%)درد محل تزريق در ۲۱ مورد (۱۰%)راش در ۱۴ مورد(۶۶/۶%) تهوع واستفراغ در ۱۰ مورد(۷۶/۴%) و تورم غدد بزاقي و پاروتيد در ۵ مورد(۳۸/۲%). تشنج وواكنش‌هاي ديگري گزارش نشد.از نظر جنسي رابطه آماري معني‌دار(در سطح معني دار زير ۰۵/۰) در بروزاين واكنش‌ها مشاهده نشد. تب بيشتر در گروه ۶ـ۴ ساله وراش بيشتر در گروه ۱۵ـ۱۲ ماهه گزارش شده است. در ساير موارد بين سن و بروز واكنش جانبي رابطه آماري معني‌دار بدست نيامد .
    نتيجه گيري : دراين مطالعه، تب شايع‌ترين علامت گزارش شده بعد از تزريق واكسن MMR بود و مراقبت کودکان از نظر تب بعد از تزريق توصيه مي شود.

  7. بعد از تزریق واکسن mmr یک هفته بعد دخترم علایم سرماخوردگی نشان داد و کلاً چند روز بعد از واکسن بی حال و بی اشتها شد و روی بینی اش یک زخمی ایجاد شد.

  8. سلام.میدونستید واکسن ۱سالگی بچه های امسال باعث مننژیت شده؟یکیش بچه خواهرخودم.چند نفرتوکشور اینطوری شدن.بچه یکدفعه تشنج میکنه.سرشو پاهاش کلا یخ میشه اصلا فکرشونمیکنی تب داشته باشه اما ازدرون بچها داغ میشن.قراره تو کشور اطلاع رسانی بشه.۲سری از نخاعش آزمایش گرفتن.اطلاع رسانیدکنید اگه خدای نکرده بچه ای این علائمو داشت سریع به بیمارستان ببرنش

    1. سلام ببخشیدبچه خواهرتون هنوزم تشنج میکنن

  9. سلام مامانهای عزیز یک سوال دارم و اینکه ایا واکسن یکسالگی بچه تب و درد زیادی داره یا اینکه آسونتره؟؟؟؟در ضمن بخاطر سرماخوردگی پسرم و مصرف داروهاش تقریبا دو هفته واکسنش تاخیر داره بنظرتون مشکلی که نداره؟؟؟؟

  10. پسر یک ساله ام رو ده روز پیش واکسن ام ام آر زدم الان حدود دو روز علایم تب شدید استفراغ بی حالی و بی اشتهایی و دانه های ریز قرمز روی پشتش داره آیا تمام این عوارض ممکن به واکسن مربوط باشه ؟

  11. ملیکا جان واکسن ۱ سالگی معمولا یک هفته بعد علایم سرماخوردگی میده و همچنین بثورات پوستی. دختر من کنار بینی اش حالت زخم پیدا کرده بود. اگه خیلی نگرانی یه ویزیت ببر عزیزم.

  12. سلام فرزند من تو تارىخ ۹۵/۱/۱۱ واکسن ام ام ار زده درست ۲۰ روز بعد از واکسن الان به طرز شدىدى اورىون گرفته و دو طرف صورتش متورم شده و تب داره اخه قرار بود واکسن بزنن تا اورىون نگىره نه اىنکه بىمارى اورىون بهش تزرىق کنن. نمىدونم باىد چىکار کنم مىترسم دچار مننژىت بشه لطفراهنماىىم کنىد که چىکار کنم.اىنم تلفنمه. ۰۹۳۳۵۸۱۴۰۶۳

  13. اگر کودک اوریون گرفت، چه باید کرد؟
    – اولین کاری که باید انجام دهید این است که او را سریعا نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. پزشک موظف است موارد اوریون حتی خفیف را به مراجع بهداشت و درمان اطلاع دهد تا از انتشار بیماری جلوگیری شود. به علاوه از آنجایی که باکتری ها نیز می توانند سبب ورم غدد بزاقی شوند، معاینه پزشک جهت تشخیص بیماری اوریون لازم است.
    تزریق واکسن به نوزاد
    – اوریون ظرف مدت ۱۰ تا ۱۲ روز بهبود می یابد.
    – معمولا درمان خاصی ندارد، جز اینکه می توانید راحتی کودکتان را فراهم کنید و در صورت لزوم برای برخی از علائم وی، با تجویز پزشک دارو مصرف نمایید.
    – در صورت بروز درد یا تب، با مشورت با پزشک معالج اش به او استامینوفن دهید (هرگز از آسپیرین استفاده نکنید، زیرا سبب بروز سندرم Reye می شود که کشنده است).
    – از مایعات فراوان برای کودک مبتلا استفاده کنید، اما از نوشیدنی های که ممکن است طعم ترش داشته باشند یا حاوی تارت باشند، مانند آب پرتقال و شربت آب لیمو، استفاده نکنید. نوشیدن این مواد با تحریک غدد بزاقی، می تواند سبب ایجاد درد و ناراحتی در کودک شود.
    – قرار دادن حوله گرم در محل ورم ناحیه فک و گردن می تواند سبب تخفیف درد و ناراحتی شود.

    علائم خطرناک اوریون جیست؟
    در صورتی که کودک شما دچار سفتی گردن، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ یا سایر علائم غیرعادی شد، سریعا به پزشک اطلاع دهید.
    در صورتی که تب کودک در حال بالا رفتن است، یا تشنج ناشی از تب در وی بروز کرد که بیشتر از چند دقیقه طول کشیده است، یا اگر مشکل تنفسی داشت یا رنگ او کبود شد و احساس سوزش زیر جناغ سینه داشت سریعا به پزشک مراجعه کنید.
    اوريون يك بيماري مسري است كه در زمستان و اوايل فصل بهار كودكان بالاي يك سال، مهد كودكي و دبستاني را درگير مي‌كند و از طريق بزاق يا ترشحات حلق كودك آلوده وارد حلق كودك سالم شده، خود را به غده بزاقي بناگوشي رسانده و در آنجا تكثير پيدا مي‌كند.
    درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و درمان آن علامتی است، به این صورت كه به فرد استراحت داده می‌شود و سعی می‌شود از مایعات به مقدار كافی استفاده شود و گه‌گاه هنگام بروز گلودرد و سردرد، از مسكن به جای آنتی‌بیوتیك استفاده می‌شود.

  14. اگر فرزند شما واکسن MMR (سرخک، سرخجه و اوریون) را نزده باشد ممکن است دچار این بیماری شود. حتی اگر واکسن MMR را نیز گرفته باشد، احتمال اینکه به این ویروس مبتلا شود وجود دارد، زیرا این واکسن، صددرصد از ابتلا به اوریون جلوگیری نمی کند.

  15. سلام دوستان دختر ۳ روزه یکساله شده سه روز یش اید واکسن می زده ه خاطر طب نزدم که تش قطع شه حالا نکرانم واکسنش دیر نشه؟

  16. نه ساناز جان ۳ یا ۴ روز در تاخیر و دیر زدن واکسن مشکلی پیش نمیاره ولی واکسن رو زودتر از موعد مقرر نمی زنن . ما مسافرت در پیش داشتیم هر چه اصرار کردیم ۲ روز زودتر واکسن بزنند قبول نکردند.

  17. باسلام.دخترم بیماری تشنج دارد و واکسن یک سالگی اش رازدم وازدیروز تا حالا بی حال است و همش می خواهد بخوابد؛می خواستم بدونم چرا؟(هرچه زودتر جوابش را بدهید)‏ باتشکر

  18. سلام،پرسشی دارم:آیاقطره فلج اطفال باعث ناباوری می شود؟ممنون میشم جوابش روواسم بفرستید

  19. نه آقای تفضلی ! اگر این گونه بود همه باید نابارور می شدند!!!!!!!!!

  20. سلام
    امروز ب پسرم واکسن دو ماهگی زدم اما از موقعی ک زدم همش اسهال ک خیلی آبکی باشه داره
    آیا این جای نگرانی داره
    باید دکتر ببرمش ؟؟
    ممنون میشم زودتر جوابمو بدید

  21. مهشید خانوم تب بعد از واکسن طبیعی هستش اما اسهال نه. اسهال برای بچه ۲ ماهه خطرناکه. شیر خودتو بده آب بدنش کم نشه. اگه ادامه دار شد حتما دکتر نشون بده.

  22. سلام بچه من یک سالشه ولی بهش واکسن سه گانه زدن میشه بگید چه عوارصی ممکنه داشته باشه اشتباهی زدن

  23. سلام بچه من یک سالشه ولی بهش واکسن سه گانه زدن میشه بگید چه عوارصی ممکنه داشته باشه اشتباهی زدن

  24. با سلام. دوقلوهای پسر من ۱۲ مهر واکسن mmr را زدند و هر دوی آنها سرخک گرفته اند و بعد از ۱۲ روز بدن آنها دچار دانه های قرمز رنگ شد. بعد از دو روز از واکسن تب شدیدی کردن و چندین بار استفراغ کردن. متاسفانه بنا به اعلام مرکز بهداشت اونا از واکسن سرخک گرفتن. مواظب باشید .

  25. سلام من چند روز ديگه بايد واكسن يك سالگيه پسرمو بزنم الا با اين شرايط يعني خطرناكه چيكار كنم

  26. سلام ،پسره من یازده روزه واکسن هجده ماهگی زده الان دوتا دونه قرمز یکی روی پلکش یکی هم روی گوشش زده ،ولی طب نداره میشه بهم بگین خطرناکه یانه؟؟؟

  27. بثورات پوستی بعد از واکسن یک و نیم سالگی طبیعی است مونا خانوم

  28. سلام عزیزان. دخترم ۱ سال و ۲۵ روزشه. واکسن یک سالگی رو که همون ۲۵ روز پیش زدیم. هفته پیش اوریون گرفت و دیشب هم تب و استفراغ. می تونه این تب و استفراغ مربوط به اون واکسن MMR باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  29. برای مصونیت در برابر بیماری اوریون واکسن MMR باید در دوران کودکی دو بار تزریق شود که اگر این واکسیناسیون یک بار تزریق شود کودک در معرض ابتلا به اوریون قرار دارد.
    دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اوریون بیماری ویروسی است که ابتلا به آن در فصل بهار شیوع پیدا می کند و غدد بنا گوشی را که در ناحیه گلو وجود دارد را درگیر می کند.

    وی با اشاره به اینکه این بیماری با علائم سرماخوردگی، تب، و تورم یک طرفه یا دو طرفه در گلو خود را نشان می دهد، گفت: کودک به دلیل تورم در ناحیه گلو احساس درد می کند که می توان این درد را با دادن قطره یا قرص استامینوفن تسکین داد همچنین برای اینکه این ناحیه تحریک نشود کودکان باید غذاهای نرم و رقیق همچون سوپ گوشت و مرغ، فرنی و شیر برنج مصرف کنند تا تورم گلو برطرف شود.

    کوشانفر اظهار داشت: این بیماری می تواند دو عارضه نادر همچون آنسفالیت (کاهش هوشیاری و خواب آلودگی) و عقیمی را در پسران ایجاد کند.

    این متخصص کودکان با تأکید بر اینکه استراحت کامل به خصوص برای کودکان پسر در این بیماری بسیار مهم است، عنوان کرد: برای مقابله با این بیماری به کودکان در یک سالگی و ۱۸ ماهگی واکسن MMR که شامل سرخه، سرخک و اوریون است تزریق می شود تا در برابر این بیماری مصون باشند تا چند سال پیش فقط این واکسن در یک نوبت یعنی ۱۵ ماهگی تزریق می شد که بعد از گذشت ۵ سال مصونیت آن از بین می رفته و فرد می توانسته به این بیماری مبتلا شود اما با اجرای طرح واکسیناسیون دو نوبته MMR کودکان دیگر مبتلا به این بیماری نمی شوند.

    وی خاطرنشان کرد: اگر فردی در دوران کودکی فقط یک بار واکسن MMR را تزریق کرده باشد باید تا سن ۴۰ سالگی هرچه سریعتر این واکسن را تزریق کند تا در برابر اوریون مصون باشد.

    وی یادآور شد: بیماری اوریون به دلیل اینکه یک بیماری ویروسی است نیاز به دارو ندارد و پس از اتمام دوره بیماری کودک بهبود پیدا می کند.

  30. تو رو خدا راهنمایی کنیدواقعا واکسن ۱ سالگی این همه عوارض داره و باعث مننژیت و اوتیسم میشه

    1. کی گفته واکسن یک سالگی باعث مننژیت و اوتیسم میشه؟ اتفاقا واکسن MMRیا همان یک سالگی تنها واکسینه که نه نیازی به استامینوفن داره نه نیازی به کمپرس سرد و گرم داره وتنها واکسنیه که بچه تب نمیکنه ودرد نداره و هیچ کدوم از این عوارضی راکه ذکر کردید ندارد.

    2. دخترم ١/٥ بايد واكسن ام ام ار بزنه ولي متاسفانه ٢ بار مريضي سختي گرفت يه بار سرما خوردگي خيلي شديد هنوز يه هفته نبود كه خوب شده بود دوباره اين ويروس جديده إسهال و استفراغ گرفت تازه داره بهتر ميشه ولي خيلي ضعيف شده ولي ١٠ روز از وقت واكسنش گذشته هنوز صبر كنم تا بهتر بشه يا ببرم واكسنشو بزنه لطفا راهنمايي كني

  31. سلام.بچه من دوماهشه و اشتباها بهش mmr زدن حالا باید چیکار کنم؟؟

    1. سلام به مسئول شبکه بهداشت و درمان منطقه خودتان که مسئول درمانگاهی است که به اشتباه تزریق واکسن کردند شکایت کنید.
      علائم عوارض واکسن ممکن است در کودک شما شدیدتر بروز کند نگران نباشید بهتره با قسمت مبارزه با بیماریها ی شبکه بهداشت ودرمان نزدیک منطقه زندگیتان تماس گرفته و اطلاع رسانی کنید.

  32. سلام .مقدار مصرف واکسسن mmrچند میلی است اگه به کودک یکساله ۱میلی تزریق شده باشه مشکل داره؟؟

    1. سلام خیر نگران نباشید.

  33. سلام پسر من بعد از واکسن یک سالگی مننژیت گرفت
    الان برای واکسن ۱۸ ماهگی مراجعه کردم گفتن بایداز متخصص مغز و اعصاب نامه بیاری
    آیا خطری پسرمو تهدید میکنه?

    1. سلام اگر متخصص مغز و اعصاب اجازه بدهند میتوانید واکسن را تزریق نمایید.

  34. دخترم واکسن ۱۸ ماهگی داره من باخواندن این مطالب خیلی نگران شدم چیکار کنم

  35. دختر من ۲۴ اسفند واکسن یکسالگی زده روز ۲ فروردین تب کرد و آب ریزش بینی و غذا رو استفراغ میکرد بجوز شیر از حرکاتش معلوم بود بدنش درد میکنه احتمالا مفاصل و استخانها تو بهداشتم گفت بعد ۵،۶ روز علایم سرما خوردگی خواهد داشت .تو یکی از پستای بالا مشاور گفتن تب نداره نیاز به استامینوفن هم نیست .الان مشکل دختر پن پس چیه ؟؟؟؟استامینوفن دوبرابر وزنش قطره زمان تب میدم دوبارم خیلی شدید بود شیاف کردم ناله میکرد .

    1. احتمالا دختر شما سرماخورده است چون طبق دستورالعمل واکسیناسیون کشوری بعد از تزریق واکسن ام ام ار یا همان یک سالگی نیازی به دادن قطره استامینوفن نمیباشد تب کودک شما احتمالا به علت سرماخوردگی میباشد و ربطی به واکسن ندارد.

  36. سلام پسر من ماه دیگه چهارساله میشه دو نوبت واکی
    سنشم گرففته اما ما یک ساله مهاجرت کردیم اروپا و اینجا نحوه دریافت واکسن متفاوته بع همین خاطر یک نوبت دیگه براش تزریق کردند تا با بچه های دیگه هم دوره بشه یعنی میتونه براش مشکل ساز بشه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام تا ۴ سالگی برای کودک ۶ دوره واکسن تزریق میشود احتمالا واکسیناسیون کودک شما ناقص بوده به همین علت برای کودک شما واکسن تزریق شده است.

  37. پسرم بعد واکسن یک سالگی دو روز تب شدید داشت تبشو با شیاف کنترل کردیم روز سوم جوشهای ریز قرمز از پشت گوش شروع شد و کل بدن شو گرفت .ولی الان تب نداره فقط بی حاله.لطفا راهنمایی

    1. عزیزم طبیعیه جای نگرانی ندارد فقط غذاهای سرخ کردنی وچرب به کودک خود ندهید به کودک خود مایعات ومیوه زیاد بدهید.

  38. با سلام پسرم هفته قبل واکسن ۱۸ ماهگی زا زده الان تب نداره اما یکم شکمش شل کار کرده آیا عوارض تزریق واکسن ۱۸ ماهگی هست

    1. سلام خیر

  39. با سلام . پسر من تاریخ ۲۶ فروردین واکسن یک سالگی زده و امروز شروع به تب کرده و آبریزش هم کمی داره. آیا این می تونه از عوارض واکسن باَشه؟

    1. سلام خیر ربطی به واکسن ندارد.

  40. پسر من ديروز واكسن يك سالگيش زد امروز خيلي بي حاله و درد زيادي روي رانش داره. آيا براي كاهش درد كاري ميشه انجام داد؟

    1. دوست عزیز واکسن یک سالگی را که MMR نام دارد و شامل سرخک سرخجه واوریون میشود زیر جلدی به بازو تزریق میشود و ربطی به ران پای کودک ندارد اگر به ران کودک زدند اشتباه تزریق کردند.

  41. سلام دختر من ۲۵ اردیبهشت واکسن یک سالگی رو زدن و ده روز بعد تب کرد وبعد هم کمرش جوشهای ریز وقرمزی زد و کم کم زیادشدو صورتشم زده.
    ایا از عوارض واکسن هس وچقد ادامه داره

    1. سلام بله عوارض واکسن هست و طبیعی است و۳ تا ۷ روز ممکن است علائم باشد.

  42. سلام؛ پسر من ١٨ خرداد يكساله شد. از طرفي هم خانه بهداشت روزهاي يكشنبه واكسن تزريق ميكنه يعني سه روز تأخير. از ديشب سينه پسرم خس خس ميكنه و تو خواب هم سرفه. آيا با وجود علائم سرماخوردگي امكان تزريق واكسن يكسالگي هست؟

    1. سلام اگر کودک شما تب ندارد می توانید واکسن ان را تزریق کنید.

  43. سلام. پسر من بیستم خرداد واکسن یکسالگی رو زده. سه روز بعد تب کرد و بعد تمام بدنش پر از جوشهای بزرگ شد. امروز از مرکز بهداشت گفتن تا ببرمش و ازمایش سرخک گرفتن. چند روز دیگه معلوم میشه که سرخک داره یا نه. به نظرتون ببرمش بیمارستان تا تحت کنترل باشه یا دارو مصرف کنه.

    1. سلام اگر حال عمومی کودک شما خوب نیست وتب بالا دارد میتوانید به پزشک مرکز بهداشتی که واکسن را تزریق کرده اند مراجعه کنید.

  44. ببخشی،میخواستم بپرسم پسر ٢٣ماه وپنج و نیم ساله من ،دیروز در مواجه با یک کودک که اوریون گرفته بود قرار گرفتند،خیلی نگران شدم،ایا با زدن واکسن میشه از ابتلا بچها به اوریون جلوگیری کنم

  45. پسر من پانزده خرداد واکسن یک سالگی زده اما الان یعنی ۲۱ روز بعد اوریون گرفته فعلا دارم بروفن بهش میدم.میخواد کار دیگه براش انجام بدم یا نه.اوریون برا ش خطرناک نیست؟

    1. عزیزم شربتشو رو ادامه بده و مواظب باش زیاد حرکت نکنه تا به دستگاه تناسلیش اسیبی وارد نشه نگران نباش مشکلی براش پیش نمیاد.

  46. سلام ببخشیدمحل تزریق واکسن ام ام ار ۱۸ ماهگی کجاست دست یا پا؟

    1. سلام هم میتوان به دست تزریق کرد وهم به پا اما با توجه به اینکه کودکان در این سن راه میروند بهتر است به دست کودک تزریق شود تا اذیت نشود.

  47. سلام واکسن ۱۸ ماهگی دخترم سه ماه به تاخیر افتاده اگه الان بزنم دیگه مشکلی براش پیش نمیادلطفا کمکم کنید

    1. سلام خیر مشکلی پیش نمی اید.

  48. با سلام و خسته نباشيد
    من دوره آخر هيپاتيت b را زده ام و دکترم گفت تا ۲ ماه نبايد باردار شوم همسرم اما تازه يمک روز است که دوره اول واکسن هپاتيت را زده است آيا اگر دو ماه من بگذرد بازهم نمي توانم باردار شوم ؟؟؟ بايد دوره همسرم هم بگذرد يا اين موضوع ربطي به من دارد
    ممنون

    1. سلام خیر ربطی به همسر شما ندارد شما میتوانید برای بارداری اقدام کنید.

  49. سلام
    من دخترم چند روز دیگه ۶ ساله میشه اما واکسن یک سال و نیمگی رو نزده الان باید واکسن یک سال و نیمگی رو بزنه یا واکسن شش سالگی
    ممنون از راهنمائیتون

  50. سلام. دقیقا محل تزریق واکسن MMR کجای بدن میباشد دست یا پا؟

    1. سلام محل تزریق آن روی دست می باشد.

  51. من واکسن یکسالگی پسرم را۹۶/۵/۲۱ زدم الان تب میکنه سرفه هم داره کم و بیش بد نفس کشیدنش فرق کرد محکم وتند تند نفس میکشه علائم واکسن یا نه دارم بهش سیتریزین وسرما خوردگی شربت وکیتوتیفن میدم درسته

  52. سلام . وقت بخیر. شش روز پیش پسرم واکسن یکسالگی دریافت کرده و الان کمی تب و آبریزش بینی به رنگ سبز داره. آیا این از عوارض واکسن هست؟ و باید می تونم علاوه بر استامینوفن از شربت آنتی بیوتیک هم استفاده کنم؟ و اگر نه، بدون آنتی بیوتیک آبریزشش قطع می شه و عفونت نمی کنه؟

  53. با سلام واحترام
    با توجه به وجود نظرات متفاوت در خصوص عوارض واکسن یکسالگی، ایا تزریق این واکسن عوارضی دارد؟ وآیا قبل وبعد واکسن نیاز به استامینوفن و کمپرس سردو گرم می باشد؟
    باتشکر

    1. سلام خیر نیازی نیست .

  54. سلام.پسرم رو بعد یک هفته بعد از واکسن یک سالگی بردم ازمایش خون.نتیجش پتاسیم بالا و گلبول های سفید بالا بود.میخاستم بدونم از واکسنشه یا خدانکرده مشکلی دیگه داره.ممنون میشم زود جواب بدین.

    1. سلام بله از عوارض واکسن بوده و نیازی به انجام آزمایش نبوده است.

  55. با سلام و احترام.دو هفته پیش واکسن ۱۲ماهگی MMRدخترم رو زدن. اما تزریق روی پا بوده من الان متوجه شدم واکسن رو باید به بازو میزدن آیا مشکلی پیش میاد؟؟؟؟؟
    درضمن۶روز پس از تزریق واکسن دخترم آبریزش بینی و کمی التهاب گلو وتب بالای ۳۸درجه پیدا کرده وقتی بردم دکتر گفت تب ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک نداره و تا یک هفته طول میکشه امروز هفتمین روزه ولی هنوز تب قطع نشده متاسفانه….
    ممکنه این تب به خاطر عوارض واکسن بوده باشه؟؟؟؟

    1. سلام خیر ربطی به واکسن ندارد.

  56. با سلام و خسته نباشید خدمت شما.پسر بنده درتاریخ ٩۶/۶/۴واکسن یک سالگی واسش تزریق شد اما به ران بچه زدن خواستم بدون مشکل داره یا نه؟

    1. سلام بهتر بود که به بازوی کودک تزریق می شد اما نگران نباشید مشکلی پیش نمی اید.

  57. باسلام ۱۲/۶/۹۶واکسن۱۸ماهگی پسرم رو زدن شب اول خیلی تب داشت که حتی بااستامینفون هم پایین نمیومدواجازه نمیداد پاشویش کنم روز دوم سه بار تب کردوسه نوبت استامینفون خوردروزسوم تبش خوب بوداماروز چهارم سروصورت وبازوهاوکمرش خیلی سردبودازهمون روزی که واکسن زدابریزش بینی گرفت بطوری که تو خواب تشکش از اب بینیش خیس میشد.از روز سوم خودم یهودچارگلودرد وکوفتگی شدیدبدن ولرزهای شدیدواستخوان دردشدم…دوتاسوال داشتم خدمتتون اول اینکه علت سردبودن بدن پسرم چیه ایاخطرناکه ونیازبه پزشک داره؟دوم اینکه ایابیماریه من ربطی به واکسن پسرم داره یانه؟ممنون میشم سریع پاسخ بدید

    1. سلام اگر بهبودی حاصل نشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

  58. سلام پسرم را سه شنبه گذشته واکسن یک سالگی زدم از چهارشنبه این هفته تب بالا داره و دونه قرمز رو شکمش زده میخاستم ببینم علایم واکسنه و خواهرم ماه دوم بارداریشه با بچه من تماس داشته میخاستم ببینم براش ضرر نداره.ممنون

    1. سلام بله از عوارض واکسن است ضرری ندارد.

  59. دختر من یکسالشه، ۹روز از واکسنش گذشته هر روز زنگ میزنم میگن واکسن نیومده، الان سه روزه تب و اسهال داره، دیشب هم تا صبح تب شدید داشت، امروز رفتم درمانگاه میگن دست ما نیست برو یقه وزارت خونه رو بگیر، موندم چیکار کنم میترسم بچم مریض بشه، لطفا راهنمایی کنید

    1. نگران نباشید مشکلی پیش نمی اید.

  60. سلام دختر من واکسن دوماهگیشو زدم جای واکسن نه کمی اپن ورترش قرمز شده خطرناکه

  61. ببخشید کسی جواب نمیده نگرانم من

  62. سلام .خسته نباشید .پسر من یک هفته است واکسن یکسالگی زده و امروز تب ۳۷ درجه داشته فقط هم سرش گرم میشه .علایم دیگه فعلا خداروشکر نداره .میخواستم ببینم اگه تبش بالا رفت من استامینوفن بدم یا ببرمش دکتر؟

    1. سلام اگر تب کودک شما بالا رفت بله می توانید قطره استامینوفن به کودک خود بدهید مشکلی ندارد.

  63. سلام اگر واکسن دو دوزی با ۲٫۵ سی سی اب مقطر رقیق شده باشه ( به جای یک سی سی) و برای کودک یک ساله یا ۱۸ ماهه تزریق شده باشه، آیا دوز دیگه ای لازم هست یا نه؟
    ممنون میشم جواب بدید

  64. سلام. وقت بخیر. ببخشید مشاور عزیز یه سوال داشتم. پسرم یکسالشه چند روز قبل از واکسنش عفونت گوش کرد الان چرک خشک کن میدم بهش. با امروز ۳ روزه که بهش میدم هنوز خوب نشده. فردا گفتن بیار واکسن چون از موقعش گذشته.. ایا با وجود دادن چرک خشک کن میشه واکسن یکسالگی رو بهش زد؟ اگه میشه زودتر جواب بدید به ایمیل من. من بدونم فردا چیکار کنم. مرسی

  65. پسر من هم واکسن یکسالگیMMR را در تاریخ ۳۰ ابان ۹۶ زد و مننژیت گرفت. الان پیگیر هستم که ایا واکسن ۱۸ ماهگیش براش خطرناک هست و همین عارضه را میده یا نه
    نظر پزشکها خیلی مختلفه. گیج شده ایم متاسفانه

  66. باسلام خدمت شما من خانمی هستم ۳۲ساله وقصدباردار شدن دارم ازمایش دادم وجوابش به این صورت بود،igg مثبت و igm همم مثبت بود ،من قبلا واکسن سرخجه زده بودم ولی نمیدونم الان چرا این ویروس راگرفتم درضمن غددلنفاوی هم متورم هست ،الان بااین شرایط باید واکسن بزنم؟ممنون میشم راهنمایی کنین

  67. سلام خانمی هستم ۳۲ساله وقصدبارداری دارم ازمایش igg مثبت igm هم مثبت بود وغددلنفاوی هم متورم شده در صورتی که واکسن سرخجه زمان کودکی زدم ایا دوباره باید واکسن بزنم ممنون میشم که کمک کنین

  68. سلام پسر من واکسن یک سالگیش رو نزده . امروز واکسن ۱۸ ماهگیش رو زدیم . به نظر شما الان برای واکسن یک سالگیش باید چیکار کنیم؟؟؟

  69. با سلام. واکسن mmr را در یکسالگی توی مرکز بهداشت به پای بچه زدن و در ۱۸ ماهگی به بازو.
    آیا نیاز هست بعد از مدتی دوباره به بازو mmr زده شود یا کافیست؟

  70. سلام.پسر من دیروز نوبت واکسن۱۸ ماهگیش بود کمی تب داشت وبی حال بود.ولی جای واکسن و اطرافش قرمز ومتورم شده.که این خیلی نگرانم کرده.لطفا بفرمایید مشکلی ایجاد نمی کنه؟چون اون قسمت کمی داغتر هم هست

  71. سلام ببخشید برای بچه ام واکس اشتباه تزریق کردن واکسن دوماهگی رو به دستش زدن درصورت که یک سال هست واکسن یک سالگی رو به دست دیگش زدن مشکلی نداره نگرانم

  72. با سلام،
    ۱: آیا واکسن ۱۸ ماهگی به دست وپا تزریق میشه ویا فقط به دست؟
    ۲:واینکه این مورد صحیحه که استفاده از سرنگ انسولین موجب درد کمتر میشه؟
    ممنون از پاسختون

  73. با سلام مجدد
    آیا قبل از واکسن ۱۸ ماهگی استفاده از شربت ویا قطره استامینوفن نیاز هست؟

    1. بهتر است یک ساعت قبل از تزریق واکسن ۲ برابر وزن کودک استامینوفن بدهید و هر ۴ ساعت تا زمانی که کودک تب دارد ادامه دهید.

  74. سلام میشه لطفا جواب بدین. محل تزریق واکسن چقدر مهمه؟؟؟مثلا اگه واکسن یکسالگی بجای دست رو پا تزریق شده باشه اشتباهه؟؟؟

  75. سلام
    اگه در هیجده ماهگی بجای واکسن ثلاث واکسن پنتاولان ترزیق کنن تکلیف چیه؟

  76. سلام،ما ساکن اتریش هستیم و یک پسر بیست و دو ماهه داریم و دکتر اطفال گفته باید واکسن ضد کنه و مننژیت دریافت کنه البته الزاماً ضد کنه و چون این دو تحت پوشش بیمه نیستند میخواستم بدونم آیا هر دو ضروری هستند؟ و آیا واکسن ضد کنه بعد از مدتی باید تکرار شود یا خیر؟ با توجه به این که خودم یک خواهر هشت ساله داشتم که بیش از بیست سال پیش از مننژیت فوت شده.سپاسگزارم اگر پاسخ بفرمائید.

  77. با سلام امروز پسرمو باید ببرم برا واکسن یکسالگیش ..با توجه به تجربیات شما دوستان خیلی دلشوره گرفتم ..یعنی واقعا اینهمه علائم میذاره ؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. همه این علایم که یکجا بروز نمی کنه. هر بچه ای ممکنه یکی یا دو تا از این عوارض را نشون بده. بدن هر بچه ای عکس العمل متفاوتی نشون میده.

  78. سلام پسرم ١٥ ماهشه،واكسن ١٢ ماهگيش رو فراموش كردم بزنم. چي كار كنم الان ميخوام فردا بزنم، مشكلي پيش مياد؟

  79. سلام پسرم ۱۳ماهشه.واکسن دوماهگی رودوپاش تزریق کردن و۴ماهگی روی یک پا یعنی کاملا جابجا زدن حیلی میترسم چکارکنم توروخدا راهنمایی کنید

  80. سلام.پسرم هفتهء آینده واکسن یکسالو نیمه رو باید تزریق کنه. نگرانیم بخاطر واکنش شدیدش به ام ام آر در یکسالگیش بود. تب ۳۸ درجه که به سختی پایین میومد و دونه زدن و ورم یکطرفه زیر گوش و گلوش و بی حالی و کم شدن وزنش بعلت بی اشتهایی و علایم سرماخوردگی همه بعد از این واکسن بوجود اومدن. آیا ام ام آر نوبت یکسالونیمه ای هم این شدت عوارض رو داره. و ممکنه اون علایم زنگ خطری باشه برای عدم تزریق نوبت بعد.متشکرم

  81. من پسرم با واكسن يكسالگي تب خيلي شديدي كرد.به نظرتون واكسن هجده ماهگي رو بزنم؟خيلي نگرانم ميترسم بهش حساسيت داشته كه انقدر تب شديد كرده.چون ميگن mmr تب نميده

  82. سلام پسر من یکسال یک ماهشه فراموش کردم واکسن یک سالگی بزنم الان که سیزده ماهشه واکسن رو بزنم یا اینکه نه، لطفا راهنمایی کنید

  83. سلام دختر خواهرم دو هفته پیش واکسن یک سالگی رو زد الان تب داره امروز دختر من که نه ماهه هست از لیوان دختر خواهرم اب خورد احتمال داره که دخترم بیماری سرخک و سرخچه بگیره

  84. سلام خسته نباشید پسر من یک ماهه پیش وتکسن یکسالگی زد و بعد از دوهفته دچار سرخک شد و بع از ده روز دیگه دچار سرخجه آیاممکن که اوریون هم بگیره ؟

  85. خدای من!
    چرا این واکسن ام ام آره این همه عوارض داره؟!!!
    برای کودک یکساله که بدن ظریف و ضعیفی داره تحمل این همه درد و رنج واقعا سخت و طاقت فرسا است. من نگران پسرم هستم که چند روز دیگه نوبت واکسن داره. از بس این طرف و اونطرف شنیدم که بچه ها چقدر اذیت شدند واقعا در زدن واکسن دچار تردید شدم!

  86. سلام وقت بخیر. پسرم یکشنبه واکسن زده امروز چهارشنیه تب کرده و کمی بی قراره. آیا عوارض واکسنه؟ آیا نیاز پزشک داره؟ هیچ علامت سرماخوردگی هم نداره

  87. سلام دخترم به لبنیات و تخم مرغ حساسیت داره میتونم واکسن یک سالگیشو بزنم از بین شما بچه هاتون به لبنیات حساسیت داشته که واکسن یک سالگیشو بزنن ؟عوارضی داشته؟

  88. سلام دخترم به لبنیات وتخم مرغ حساسیت داره میتونم واکسن یک سالگیشو بزنم از بین شما کسی همچین شرایطی داشتن لطفا اگه بود راهنماییم کنید

  89. سلام و خسته نباشید
    امروز به دخترم واکسن یکسالگی زدن موقع شستنش حواسم نبوده فک کنم آب خورده بهش مشکل نداره
    خیلی نگرانم

  90. باسلام.ببخشید یک سوال داشتم .
    روز قبل از واکسن دخترم رو بردم دکتر سرماخوردگی داشت از دکتر یادم رفت بپرسم فردا دخترم میتونه واکسن بزنه یا نه .بااینحال امروز بردمش اونجا گفتن تب نداشته باشه ایراد نداره و واکسن یکسالگیش رو زدن وگفتن واکسن فلج اطفال هم باید بزنه طرح کشوریه اونم زدن .حالا میخوام بدونم میتونم دارو بهش بدم.شربت کیتوتیفن وپدی لاکت .لطفا راهنمایی کنین

  91. سلام خسته نباشید هفته پیش واکسن ام ام آر به دخترم تزریق شد تقریبا دو روز که دخترم استفراغ میکنه می خواستم ببینم از عوارض واکسن با توجه به اینکه دخترم سابقه رفلاکس خفیف داشته ممنون میشم راهنماییم کنید

  92. سلام دختر من ۸ مرداد یک سالش تموم شده بلا فاصله بعد تولدش چند روز مریض شد و تب داشت و واکسنشو‌نزدیم بعد از اینکه تبش اومد پایین ۲روزم صورتش قرمز شد مثل کهیر بود و روی سینش دونه های قرمز در اومد
    تازه بکم بهتر شده میشه یکشنبه یعنی ۲۸ مرداد بزنم؟
    ۲۰ روز دیر تر میشه
    لطفا جواب بدید??

  93. تزریق اشتباه واکسن ۱۸ ماهگی به جای یک سالگی عوارضی داره

  94. سلام ،من یک ۱۰ روز پیش واکسن یک سالگی دخترمو زدم،الان روی بینی و دست و پاش چند جوش قرمز زده ،از عوارض واکسن هست و خطرناک هست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.